Gå til innhold
Fiskersiden

To dager i Hardanger


PeterSL
 Share

Recommended Posts

To dager i Hardanger

 

16990870772_469846a110_c.jpg


For en ukes tid siden fikk jeg spørsmål av Mathias om jeg var lysten på noen dager i Hardanger, nærmere bestemt på hytten til familien hans som ligger i Rosendal. Planen var selvsagt fiske, så jeg fikk kastet meg rundt og sjekket om det passet. Det gjorde det, og et par dager senere satt vi i bilen på vei til Hardanger. Været hadde gitt oss en luke med minst to fine dager med fiske, og vi gledet oss til å komme på fjorden.

Etter et par timer var vi kommet frem til hytten. Vi pakket ut av bilen i et høyt tempo for å få mest mulig fisketid ut av dagen. Mathias sjekket at det var nok bensin på båten til å dra ut med en gang og etter ikke lang tid var på vei ut på fjorden. Hardangerfjorden er et populært område for de som jakter blålange, noe vi også skulle bruke denne dagen til. Mathias fikk en fin blålange i høst etter en god del timer målrettet fiske, mens jeg enda ikke har fått den enda selv om jeg også har en liten håndfull timer etter den.

Jeg rigget opp et takkel med 4/0kroker og 5/0 kroker som fisket 5-8 meter over bunnen med tanke på skolest og blålange. Blålange skulle være mulig, men skolest ville vært en drøm.

Vi la oss på ca. 400 meters dybde og forholdene var perfekt. Overskyet, null vind og null drift. Jeg hadde god tro på blålange i dag. Etter 25 minutters fiske tok jeg frem mobilen og stirret ned i skjermen da det plutselig nappet kraftig i stangen. Jeg sveivet og satte tilslag, og det svarte ganske bra på dypet. Det var ikke svarthå i alle fall... Og mistanken om blålange var der fra første sekund. Den kjempet rimelig bra, men det var ingen gigant jeg hadde på. Den kom opp i overflaten og der var den, blålangen! Den hadde tatt en 5/0-krok agnet med en halv makrellside og kroken satt rent i munnviken. Jeg løftet den opp i båten og art nr. 74 var berget! Helt okei størrelse var det også :) Utrolig gøy at den kom så tidlig på turen!
 

16372019203_189731476d_c.jpg

Blålange 3520 gram

 

Vi fortsatte på samme plassen frem til det ble mørkt, og mathias fikk to micro-blålanger i tillegg til at han endelig kunne notere svarthå som ny art! Det kan vel nærmest kalles en bragd å ha så mange timer med fiske på dypet uten å få den, men når han først fikk den fikk han en del av den....

16337722793_27ab3a0741_c.jpg

Mathias med Svarthå

 


Jeg perset også på svarthå med en liten krabat på 420 gram, ikke akkurat noen kjempe altså.

16991329441_bc30c65534_z.jpg

Svarthå

 

Selv om aktiviteten i dypet avtok utover ettermiddagen dro vi inn mot land fornøyd. Vi slappet av i noen timer før vi bestemte oss for å få oss litt frisk luft og se etter småfisk i båthvanen. Jeg fikk årets første grønngylt på kikkfiske, noe som tyder på at varmere tider nærmer seg :) Jeg fant også noen eksemplarer av favorittfisken min, rødflekket kutling. Disse søte krabatene dukker opp over alt!

16806093789_977535d49d_z.jpg

Grønngylt

 

16337674803_b4dcccd235_z.jpg

Rødflekket kutling fra Rosendal i Hardanger

 

Dag nummer to startet med satsing etter glassvar, men vi havnet noe dypere enn det vi hadde sett for oss. Vi fisket likevel noen minutter når vi først hadde sluppet ned, og det gikk ikke lang tid før det nappet. Jeg fisket med tre opphengere agnet med makrell tiltenkt for lusuer og en reke på slep etter glassvar. Til tross for at Mathias hater lusuer har vi snakket litt om å prøve etter noen store av arten og nå kom den plutselig! Oppe i overflaten viste det seg å være to lusuer som satt på opphengerne, og den ene var stor. "Specimen" sa Mathias med en gang fisken var i overflaten, men etter litt begynte vi å stusse på om det kunne være vanlig uer. Fisken var proppful i rogn og vi veide den til 670gram. Jeg la ut spørsmål på gruppen "Norske artsfiskere" der Irvin svarte godt og konkluderte med lusuer. Fordobling av pers og specimen lusuer med god margin! Suksess allerede på første nedslipp for dagen :D

16372286713_86852df6ec_c.jpg

Lusuer 670 gram / 35,5cm - Specimen


Vi flyttet oss litt grunnere og fisket i området Mathias fant en hel haug glassvar tidligere i år. Det tok ikke veldig lang tid før nappene kom, men ingenting satt med det første. Etter en liten stund på plassen hadde jeg fast fisk, og opp kom min første (og eneste) glassvar på turen. Det er en stund siden jeg har fått glassvar, så det var et kjekt gjensyn med fisken på 480 gram. :)

16956801471_451930c955_c.jpg

Glassvar 480 gram

 

Det gikk ikke så lang tid før Mathias også hadde fast fisk, og det var ingen overraskelse at det var en glassvar som hadde tatt agnet. Men fisken var ikke spesielt stor og den var en soleklar antipers for Mathias. Men selv om den var liten var det arten vi var på jakt etter og det er alltid kjekt å lykkes med målrettet fiske!

16931814526_7b5a154540_c.jpg

Mathias med glassvar - Ikke veid

 

Vi var nå enig om å utnytte forholdene og legge oss på en plass med mudderbunn på ca 300 meter og bruke resten av timene på å prøve etter spisskate. Ingen av oss har fått den før, men vi har begge hatt lyst på den lenge... Vi agnet opp med store agn og slapp ned på dypet. Vi hadde i alle fall truffet riktig dybde og bunnforhold, nå var det bare å vente og se om det dukket opp noen flate bruskfisk. Det gikk ikke lange tiden før vi ble plaget av småhai, men det var i alle fall liv, så håpet var der. Timene gikk uten noe action annet enn at jeg måtte heise opp en liten pigghå fra havbunnen og dagen løp i fra oss uten noen annen fisk. Det gikk som forventet, men vi gir ikke opp! Spisskate er en drøm som en dag skal oppfylles....

 

16803769200_da5e828343_c.jpg

Pigghå som knabbet agnet mitt på 300 meters dyp


Jeg fikk også testet ut å filme med et gopro-kamera på turen og fikk filmet en del, men på enkelte av klippene var kameraet stilt i en dårlig vinkel så noe av det ble ganske dårlig. Jeg fikk i alle fall noen klipp og satt det sammen til en liten video fra turen :)

 

 

På kvelden kom regnet og vi våknet opp til sterk vind neste dag. Vinden ble bare sterkere og sterkere så å fiske var dessverre uaktuelt. Vi tok derfor en rolig formiddag med kaffe på hytten og reiste hjem utpå dagen. Tusen takk for turen!

Endret av PeterSL
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Good stuff! Speki og nye arter e jazz. Du komme til å angre på at du har sprekt svarthåboblå. Nå e d ingen vei tilbake :-D

Det må være den kjipeste "ny-art-feiringen" jeg har vært med på, og etter det jeg forstod angret han allerede nedslippet etter han fikk sin første... Kjempeopplegg! :D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Laster...
 Share

×
×
  • Opprett ny...

Important Information

By using this site, you agree to our Bruksvilkår.