Gå til innhold
Fiskersiden

Nedre Glomma - førleksfiske


Helge C Norvang
 Share

Recommended Posts

Hei,

Vet at det ikke er noe presist svar på dette, men når kan man regne med å kunne begynne med førleksfiske etter gjedda i Nedre Glomma (Sarpsborg) og oppleve godt bett?

Jeg tipper selv at om et par uker (mot slutten av april) burde være sånn ca... - eller?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er det en erfaring du har at det er gott bett på forleksgjedder ? Og da tenker jeg litt større fisk ?

Nei, det er nettopp det. Jeg har egentlig ikke fisket så tidlig før, så jeg aner ikke :). Litt derfor jeg spør.

Men har hørt/lest fra mange at gjeddene gjerne spiser seg opp før lek...?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

forleksfiske er og blir en tålmodighets test. Hvor tettere opp til lek jo verre blir det. De store damene er ikke spesielt sultne på denne tiden.De er så stinne av rogn at de ligger nok for det meste å slapper av. Fokus er på å leke og ikke på å spise. Men ingen ting er umulig, bare å nøta og nøta og nøta. Det at de spiser seg opp før lek er ihvertfall helt nytt for meg. Men det kan sikkert være forskjell fra vann til vann, men min erfaring er at det er vanskelig til etter lek.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Enig med Erik her. Førleksfiske handler om å plassere jiggen sakte og pent helt på nesetippen til Fru Gjedde så hun i ren kjedsommelighet kan åpne munnen og dra den inn uten å flytte seg. Kaste, kaste, kaste og kaste igjen, med svært liten avstand mellom hvor du legger kastene.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er vel helst at de spiser seg opp etter lek. Da kan man treffe på riktig gjedde-bonanza.

Før og under lek er som dem skriver, noe mer vanskelig.

Meeen.. Plutselig sitter drømme-madammen der! :)

Men da får du være snill med henne og sette henne pent tilbake, så hun får fullført gytinga si og ført sine gode gener videre. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ok, man lærer noe nytt hver dag!

Da blir fokuset framover å få unnagjort mest mulig av arbeid med hus og hage FØR gjeddeleken går mot slutten og heller denge løs etter dette :thumbsup:

Takker for tips folkens!

Yosh: ikke vær redd, jeg setter ut all gjedde jeg ikke tar opp til gjeddekaker (de litt større setter jeg uansett ut). C&R FTW!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Laster...
 Share

×
×
  • Opprett ny...

Important Information

By using this site, you agree to our Bruksvilkår.