Gå til innhold
Fiskersiden

Snell for kveite


janerik83
 Share

Recommended Posts

Hei alle sammen.

Har akkurat bestilt meg nytt havfiske sett fra skitt fiske, men lurer på om snella kan være i største laget for kveite fiske ? Noen som har meninger om det ? Fisker med jigg og agn.

http://www.skittfiske.no/Avdelinger/FISKEUTSTYR/Fiskesett/Havfiskesett/Beastmaster-CX-Boat-7-6-20-30-lb-TLD-20-Stang-snelle154488-p0000138595

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei alle sammen.

Har akkurat bestilt meg nytt havfiske sett fra skitt fiske, men lurer på om snella kan være i største laget for kveite fiske ? Noen som har meninger om det ? Fisker med jigg og agn.

http://www.skittfiske.no/Avdelinger/FISKEUTSTYR/Fiskesett/Havfiskesett/Beastmaster-CX-Boat-7-6-20-30-lb-TLD-20-Stang-snelle154488-p0000138595

Gratulerer med nytt fiskeutstyr! Detta så farlig ut! :thumbsup: Tror over hodet ikke at snella er for stor, ut fra bildet. Har ikke erfaring med kveitefiske, men når vi vet at kveita blir styggstor, og kan være utrolig tung å få opp,( utsagn fra erfaren kveitefisker), så tror jeg nok det er lurt å ha utstyr som holder. Det tror jeg du vil erfare den dagen 150-kiloskveita biter på.

Har du noen fisketips om kveite da? Har båt på trøndelagskysten, og vil gjerne prøve meg på kveitefiske etter hvert.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gratulerer med nytt fiskeutstyr! Detta så farlig ut! :thumbsup: Tror over hodet ikke at snella er for stor, ut fra bildet. Har ikke erfaring med kveitefiske, men når vi vet at kveita blir styggstor, og kan være utrolig tung å få opp,( utsagn fra erfaren kveitefisker), så tror jeg nok det er lurt å ha utstyr som holder. Det tror jeg du vil erfare den dagen 150-kiloskveita biter på.

Har du noen fisketips om kveite da? Har båt på trøndelagskysten, og vil gjerne prøve meg på kveitefiske etter hvert.

Hei takk for innputt :) Når det gjelder råd ang kveite fiske så er det første tolmodighet, så må du finne en plass den faktisk er :P Ut over det så er det vell bare å drive over områder med stanga i bevegelse og en god jigg eller en sild i enden av snøre :) Dorge etter kveita skal vist også være effektivt. Har ikke prøvd det selv, men en som sa at 1-1,5 knop og med en jigg nært bunn. Hvor i trøndelag holder du til ?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

TLD20 fungerer fint til kveitefiske. Denne snellen kan brukes til det meste av havfiske i Norge (minus håkjerring) og er en solid snelle som holder i mange år. Jeg har selv landet ei kveite på 22kg med TLD15. Skulle du etterhvert ville kjøpe utstyr spesielt for kveitefiske kan man investere i en kortere stang og en mindre snelle. Jeg bruker Black Hole Cape Cod Special 250g og Shimano Talica 10 2-speed. Dersom du ikke har kjøpt jigger er Magic Minnow Crazy Daisy en jigg som absolutt er å anbefale. Den fisker meget bra etter kveite, torsk og sei.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

TLD20 fungerer fint til kveitefiske. Denne snellen kan brukes til det meste av havfiske i Norge (minus håkjerring) og er en solid snelle som holder i mange år. Jeg har selv landet ei kveite på 22kg med TLD15. Skulle du etterhvert ville kjøpe utstyr spesielt for kveitefiske kan man investere i en kortere stang og en mindre snelle. Jeg bruker Black Hole Cape Cod Special 250g og Shimano Talica 10 2-speed. Dersom du ikke har kjøpt jigger er Magic Minnow Crazy Daisy en jigg som absolutt er å anbefale. Den fisker meget bra etter kveite, torsk og sei.

Hei.

Hvordan fungerte tld15 ? Avbestilte da jeg såg at det ble for tungt, vurderer å bestille tld 15 og http://www.skittfiske.no/Avdelinger/FISKEUTSTYR/Stenger/Hav-og-trollingstenger/Shimano/Beastmaster/Shimano-Beastmaster-AX-Boat-Slim-7-6-20-30-lbs148741-p0000132756. Har kjøpt en del jigger, men får bestille en av de bare for at de var så fin :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

TLD15 fungerer fint og jeg har tatt mange fine fisker med den. Det man skal merke seg er at den ikke har ører for feste av havfiskesele og at den rommer mindre snøre enn TLD20. Men idag brukes kun multifilament snører så den rommer mer enn nok snøre. Vektforskjellen mellom TLD15 og 20 er på kun 140gram. Jeg har kun kjent på Beastmaster Slim stangen i butikk, men jeg syns håndtaket ble for tynt og likte ikke helt aksjonen på stangen. Noen elsker denne stangen, så meningene er ulike. Et annet alternativ til lett og god stang er denne: http://www.skittfiske.no/Avdelinger/FISKEUTSTYR/Stenger/Hav-og-trollingstenger/Westin/Dynamic-Boat/Westin-Dynamic-Boat-7-6-20-30-lbs-147635-p0000131348Denne stangen brukte jeg da jeg tok kveita på 22kg og den tåler lett mye større fisker. Settet med TLD20 og Beastmaster stangen er ikke et tungt sett og vil fungere fint til alt slags havfiske. Men dersom du vil ha ett lettere og rimelig sett er Westin Dynamic Boat 7,6 20-30lbs og TLD15 et bra alternativ. Jeg har lagt ved linker til filmer fra et par av fisketurene mine så du kan se hvordan utstyret fungerer. I Sørøya filmen fisker jeg med Westin stangen og TLD15, mens i Værøy filmen fisker jeg med Black Hole og Talica 10 2-speed. Angående Black Hole stangen er den meget bra til jigg og agnfiske etter kveite, men nesten ubrukelig til dypvannsfiske etter lange/brosme. Dette er fordi den har så stiv tupp som gjør at det er vanskelig å se smånapping.

Sørøya

Værøy

Endret av Bent Inge
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei takk for innputt :) Når det gjelder råd ang kveite fiske så er det første tolmodighet, så må du finne en plass den faktisk er :P Ut over det så er det vell bare å drive over områder med stanga i bevegelse og en god jigg eller en sild i enden av snøre :) Dorge etter kveita skal vist også være effektivt. Har ikke prøvd det selv, men en som sa at 1-1,5 knop og med en jigg nært bunn. Hvor i trøndelag holder du til ?

Har båt i åstfjorden. Grunt og mye holmer/skjær. Mulig det er bedre lenger ute i fjorden. Skal "forske" litt på det. Veit det blir fiska litt kveite i områdene der. Takk for tips! :D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

TLD15 fungerer fint og jeg har tatt mange fine fisker med den. Det man skal merke seg er at den ikke har ører for feste av havfiskesele og at den rommer mindre snøre enn TLD20. Men idag brukes kun multifilament snører så den rommer mer enn nok snøre. Vektforskjellen mellom TLD15 og 20 er på kun 140gram. Jeg har kun kjent på Beastmaster Slim stangen i butikk, men jeg syns håndtaket ble for tynt og likte ikke helt aksjonen på stangen. Noen elsker denne stangen, så meningene er ulike. Et annet alternativ til lett og god stang er denne: http://www.skittfiske.no/Avdelinger/FISKEUTSTYR/Stenger/Hav-og-trollingstenger/Westin/Dynamic-Boat/Westin-Dynamic-Boat-7-6-20-30-lbs-147635-p0000131348Denne stangen brukte jeg da jeg tok kveita på 22kg og den tåler lett mye større fisker. Settet med TLD20 og Beastmaster stangen er ikke et tungt sett og vil fungere fint til alt slags havfiske. Men dersom du vil ha ett lettere og rimelig sett er Westin Dynamic Boat 7,6 20-30lbs og TLD15 et bra alternativ. Jeg har lagt ved linker til filmer fra et par av fisketurene mine så du kan se hvordan utstyret fungerer. I Sørøya filmen fisker jeg med Westin stangen og TLD15, mens i Værøy filmen fisker jeg med Black Hole og Talica 10 2-speed. Angående Black Hole stangen er den meget bra til jigg og agnfiske etter kveite, men nesten ubrukelig til dypvannsfiske etter lange/brosme. Dette er fordi den har så stiv tupp som gjør at det er vanskelig å se smånapping.

Sørøya

Værøy

Det var noen fine fangster, for en opplevelse! Var dere lenge ? hva koster noe slikt ? Har du noe formening om http://www.skittfiske.no/Avdelinger/FISKEUTSTYR/Stenger/Hav-og-trollingstenger/Prey/Prey-Jigger/Prey-Jigger-6-6-12-30lbs-For-multiplikatorsneller-2-delt136432-p0000118379og http://www.skittfiske.no/Avdelinger/FISKEUTSTYR/Sneller/Havfiskesneller/Prey/Prey-Winder/Prey-Winder-12-I-Low-Speed-Lever-Drag-135087-p0000119388 ?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Prey Jigger er meget gode stenger. Men om du skal fiske stor kveite kan det være en fordel å gå for 5'8". Den leveres dog kun i 15-40lb. ellers er jo Edge/Westin 3776 boat stenger i 5'8" meget gode stenger.

Prey Winder snella er også et godt alternativ. Men gå heller for den med høyere utveksling. Eventuelt 2 speed snella. Og om du vil ha de til en litt bedre pris så kan du sjekke ut Agdars sportsfiske og Komplettfritid.

Endret av Audiosan
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Prey Jigger er gode stenger som er relativt rimelig priset. Jeg hadde haspelversjonen og tok 20kg+ torsk på den, ingen tvil om at den og vil tåle kveite. Jeg er enig med Audiosan at 5,8" 15-40lb stangen sannsynligvis vil passe best til kveitefiske. Westin 3776 Jigging er gode stenger. Jeg fisket med de i Panama og i filmen fra Værøy over fisker guiden med en sånn stang. Men prisen er mye høyere, 3000kr+. Prey Winder snella er bra, men igjen er det en helt annen pris enn f.eks. TLD15. Skal man først legge penger i snelle er det mange gode alternativer som f.eks. Shimano Talica, Accurate, Daiwa Saltiga, Okuma Andros, Jigging Master osv. Velger du å kjøpe en dyr snelle ville jeg valgt en med to gir, da har du muligheten til å bruke høygiret til speedjigging eller jiggfiske etter sei som ofte krever høy fart. Skulle du få på en storfisk eller skal bruke snellen på større dyp (jeg bruker Talicaen etter lange ned mot 200m) er det godt å ha lavgiret. Du for tenke gjennom hva du er villig til å bruke av penger og hva du har mest lyst på av utstyr. Husk og å kjøpe god kvalitet på snøre, fortom, svivler, splittringer, stinger-kroker osv.

Jeg har brukt Nordic Sea Angling til mine reiser. Jeg har vært tre turer til nord-Norge og en tur til Panama og skal en ny tur opp til Sørøya i høst med de. Turene varer en uke, men det går og an å booke to om man vil. Det er veldig bra opplegg som dekker flyreise, overnatting og båter. Båtene er meget bra og guidene er veldig dyktige. Du finner alt av info på hjemmesiden deres:

http://nordic-sea-angling.se/sv/index.phpDersom du aldri har vært nordover, kan det absolutt anbefales. Bare å spørre om det er noe du lurer på :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Da var det bestilt Prey Winder 12 og Prey Jigger 5,8 15-40 lbs :) Ang jigg så har jeg kjøpt noe, men må vell ha et par til. Kjøpte noe greier fra sølvkroken, solvkroken tobis softbait 385 gram en i sølv og en i grønn(Noe erfaring med den?) og så har jeg noen Storm shadow jigg i grønn og i blått. Tenkte å bestille en Prey Halibut Target - Herring ? Og en Magic M, Crazy Daisy i hvordan farge ? :)

Endret av janerik83
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gratulerer med et veldig bra kveitesett! :) Jeg har ingen erfaring med Sølvkroken eller Prey Halibut jiggene. Storm Giant Jig Shad er gode jigger, jeg har brukt fargene GT og BSD. Av Crazy Daisy har jeg fått mest på fargen Rainbow, men under turen til Værøy ifjor ble det også tatt mye fisk på fargene Blue Glamour, Days of Thunder og Lively Gadus. Det som er bra med Crazy Daisy jiggen er at den har en myk gummiblanding noe som gjør at det er lett å få bevegelse i jiggen. SG Cutbait Herring, som også er en bra jigg, har stivere gummi og krever at du fisker mer aktivt med stangen for at den skal bevege seg fint. Ellers er Slim Jim meget bra etter sei og Big Bob en killerjigg etter stor torsk. Pass på å ha minst en lys eller selvlysende jigg, disse er meget bra når det er strålende vær og sol. Generelt er det lyse farger ved fint vær og mørkere farger ved mer overskya og dårlig vær. Men ingen regel uten unntak, biter ikke fisken er det bare å prøve forskjellige farger. Husk forøvrig å rigge en stingerkrok som du fester i bakre del av jiggen. Jeg bruker 1,2-1,4mm mono og Owner ST66 3/0 og 4/0 kroker. Her gjør folk det ulikt, noen bruker wire andre bruker mono eller kevlarline. Enkeltkroker er også brukt istedenfor treblekroker. Jeg er faktisk uenig med Audiosan når det gjelder størrelse på jiggen. Mine erfaringer tilsier at man ikke skal være redd for å bruke for stor jigg/agn. Jeg har tatt små torsk og hyser (2-3kg) på 500g jigger og 10kg torsk med 3-4kg sei som agnfisk. Jeg tror faktisk at store jigger kan ha en motsatt effekt, at det lokker storfisken mere. Det er nok en grunn til at Big Bob i 480 og 730g er blandt de mest effektive jiggene etter skrei. Jeg vil og anbefale deg å kjøpe Magic Minnow Halibut anti Twist Rig for bruk med agnfisk. Det kan være vel så effektivt som jigg.

Endret av Bent Inge
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hehe ser at det kommer til å bli handla mye jigger fremover :)Magic Minnow Halibut anti Twist Rig er det for at agnet skal holde seg rett i vannet ? Jeg har noen kroker som jeg bruker til assist under jiggen, Ser nesten ut som en S, 2 små kroker som jeg hekter på gummin og en stor som stikker ut under. Husker ikke hva de heter. Skal bestille meg en prey jigg på 450g og en Crazy Daisy. Så skal jeg nå prøve og komme med noen skryte bilder utover sommeren vist det blir noe! og vist det ikke kommer noe så er det vell en grunn for det :P Tusen takk for tips og råd!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AntiTwist Rig er et ferdig oppsett for å rigge agnfisk. Det er et søkke med monosnøre bak som har tre kroker, en enkeltkrok som man fester i munnen på agnfisken, en treblekrok man fester ved ryggfinnen og en treblekrok man fester litt foran halefinnen. Dette fungerer bra, men et tips kan være å bruke strips på de to treblekrokene. Man fester strips rundt fisken og gjennom øyet i treblekroken så fisken holder seg bedre på plass. Skitt fiske og legg gjerne ut bilder om det blir fangst. Alltid gøy å lese rapporter. Bare hyggelig å kunne hjelpe :)

Endret av Bent Inge
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Laster...
 Share

×
×
  • Opprett ny...

Important Information

By using this site, you agree to our Bruksvilkår.