Gå til innhold
Fiskersiden

Snelle for kveite


janerik83
 Share

Recommended Posts

Hei alle sammen.



Har akkurat bestilt meg nytt havfiske sett fra skitt fiske, men lurer på om snella kan være i største laget


for kveite fiske ? Noen som har meninger om det ? Fisker med jigg og agn.



http://www.skittfiske.no/Avdelinger/FISKEUTSTYR/Fiskesett/Havfiskesett/Beastmaster-CX-Boat-7-6-20-30-lb-TLD-20-Stang-snelle154488-p0000138595


Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei, stanga er iallefall veldig bra for både kveite og stortorsk, snella har jeg liten eller ingen erfaring med, men skal vanskelig gjøres og ha en snelle som er for stor, kveita kan gjøre kraftige utras, og da ville jeg heller hatt en snelle med god snørekapasitet en en liten en :)


Spakbrems er iallefall et stort pluss :mobile:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei janerik83, og velkommen til forumet. Det er ikke nødvendig å poste det samme emnet i flere underforum, det vil uansett dukke opp på toppen av lista på "nye innlegg" som er den de aller fleste bruker når de logger inn på fiskersiden. Når det gjelder spørsmålet ditt er det mange gode svar i de andre trådene dine, men jeg holder med de som råder deg til en mindre, lettere og mer kompakt snelle. Disse er kraftige i massevis, har nok snørekapasitet, og er ikke minst lette og deilige å fiske og kjøre fisk med. Okuma er nevnt, preywinder er nevnt, sammen med daiwa saltist er dette forholdsvis rimelige ift shimano (eks Talica), men holder mål i massevis til flere års kveitefiske. Min første havfiskesnelle var en tld 20, og har hatt mye gøy med den, dog mest agnfiske, men når jeg fikk prøve lettvektsneller har jeg aldri sett meg tilbake. Skitt fiske!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei janerik83, og velkommen til forumet. Det er ikke nødvendig å poste det samme emnet i flere underforum, det vil uansett dukke opp på toppen av lista på "nye innlegg" som er den de aller fleste bruker når de logger inn på fiskersiden. Når det gjelder spørsmålet ditt er det mange gode svar i de andre trådene dine, men jeg holder med de som råder deg til en mindre, lettere og mer kompakt snelle. Disse er kraftige i massevis, har nok snørekapasitet, og er ikke minst lette og deilige å fiske og kjøre fisk med. Okuma er nevnt, preywinder er nevnt, sammen med daiwa saltist er dette forholdsvis rimelige ift shimano (eks Talica), men holder mål i massevis til flere års kveitefiske. Min første havfiskesnelle var en tld 20, og har hatt mye gøy med den, dog mest agnfiske, men når jeg fikk prøve lettvektsneller har jeg aldri sett meg tilbake. Skitt fiske!

Tusen takk for det, skal ikke skje igjen. Ny her så viste ikke det og ønsket svar fort :P Har fått masse gode svar, så får bare se hva jeg ender opp med. Endte opp med å avbestille da flere sa at det var for tungt utstyr for å fiske målrettet etter kveita. Tror det blir en TLD 15 i år, så får jeg se om jeg om jeg ikke får litt opp i pris til neste år.

Tusen takk for svar og all hjelp!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er absolutt ikke for tungt utstyr, snella veier tross alt bare litt over 600 gram og det er ikke mye mer enn småsnellene. TLD 20 er en veldig bra og driftsikker snelle med jevn og fin brems, det er tatt mange store kveiter på den, det negative er at sveiva er litt veik og den er noe stor og klumpete. Som nevnt over er trenden små og lette havfiskesneller til slikt fiske, om du vil ha tips hos meg så kjøp f.eks. en Preywinder (PLD), en Accurate eller en Daiwa Saltiga.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er absolutt ikke for tungt utstyr, snella veier tross alt bare litt over 600 gram og det er ikke mye mer enn småsnellene. TLD 20 er en veldig bra og driftsikker snelle med jevn og fin brems, det er tatt mange store kveiter på den, det negative er at sveiva er litt veik og den er noe stor og klumpete. Som nevnt over er trenden små og lette havfiskesneller til slikt fiske, om du vil ha tips hos meg så kjøp f.eks. en Preywinder (PLD), en Accurate eller en Daiwa Saltiga.

Det ble så jeg kjøpte meg en pray winder pdl 12 og en prey power jigger 5,8 15-40 lbs stang :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 weeks later...

Hei!

For noen år siden bestemte jeg å ha bare to sneller til hav båtfiske, og det er de her: http://www.exotic-anglers.fr/vente/425-shimano-spheros-18000-fb.html til tung hav båtfiske og http://www.kong-kurs.no/index.php?route=product/product&path=59_63&product_id=246 til alle andre hav båtfiske. Men Mustad fant jeg ikke noe rett bildet.

Begge to fungerer veldig bra til nå. Jeg har fått en kveite på 40+kg med Mustad sin sneller og shimano speed jig stanga.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Laster...
 Share

×
×
  • Opprett ny...

Important Information

By using this site, you agree to our Bruksvilkår.