Gå til innhold
Fiskersiden

Hørgård splitcane stenger


Jens inge
 Share

Recommended Posts

Hei Jens Inge!

Vedr ditt spørsmål, spørs hva det er for stenger, for laks, sjøørret, brunørret,(fluestenger), eller sluk? Verdien er vell litt si og så, kan være verdt noe for dei som vill ha en slik stang på veggen, som prydnad for det er nok slik vi får tenke om gamle stenger laget av bambus. Dog så kan det være noen verdier i fluestenger men veeeldigt liten verdi i slukstenger, i vert fall hvis dei er laget av bambus.

At en ikke bør fiske med dei er p.g.a. at stengene fra Hørgård var vel til folk flest og det medførte at dei bygget stengene maskinellt (d.v.s. dei sagte bambustrippene og i tillegg, maskinell høvling), ikke manuelt (med splitting av bambusen i dens fiberretning). Nå kjenner jeg personleg ikke till om dei lagte noen meir sofistikerte stenger men det kan godt hende? Det betydde vanligvis at dei var meget følsomme for fukt hvis det var skader på lakken. Dessuten så var holkane ikke så gode i lengden (messing). Tidligt byggde stenger hadde også litt undermålig limning av bambustrippene slik at dei var nødt til å tettlinda stengene for at dei skulle holde sammen.

Har du sett etter noen gammel katalog fra den tiden? bruker være mye matnyttigt i slike kataloger/brosjyrer Googla så ser du om du finner noe

Jeg har noen gamle aksjonskataloger fra Stockholm fra den tiden det var sportsfiskeauktioner der organisert av Wilhelm Utter. Det var på/fra 80-tallet. Det var mange slike stenger fra Hørgård som aksjonertes ut og jeg har i dei fleste tilfeller notert siste bud på dei.

Hvis du ikke vill publisere allt om stengene her i forummet kan du gjerne sende et PM til meg vedr modellnavn og nr så kan jeg lete i disse gamle aksjonspapirene så kan det hende at du i vert fall får noen peiling på hva dei ble solgt for på den tia.

Ellers er eBay og Google en god kilde for slike gamle bambustenger hvis du vill sjå hva verdien er i nåtid. Prøv også denne siten, mye å lese der og hvis du tar kontakt ved dei kanskje du kan få dei svar du ønsker?

http://www.realsreels.com/rodshorgard.html

Endret av Flyfishing for Salmon
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Slike ting er egentlog verdt det folk vil betale for dem. Som sagt over er slike stenger bare brukbare som prydgjenstander. Jeg har en gammel katalog fra Gsport fra 1957(fiskerens bok). Hvis du vil kan jeg se om jeg finner noen av stengene dine der. Det kan hjelpe litt med sortere dem etter pris den gang da

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 1 month later...

Hørgård kom vel ikke skikkelig i gang før etter 2.VK , ser i regnskapene hans som er gjengitt i et hefte fra 1985 at det var minimalt salg i 1936 og 37. Bare kasteslukstenger ser det ut til. Hørgård selv satt i fengsel deler av krigen og jeg har lest en plass at det gikk noen år etter krigen før man igjen fikk tilgang på bambus til splitcane stengene. Mulig der var noe lager fra før krigen som ble brukt inntil man fikk nye leveranser(?)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Laster...
 Share

×
×
  • Opprett ny...

Important Information

By using this site, you agree to our Bruksvilkår.