Gå til innhold
Fiskersiden

Hvordan best mulig ivareta gummien din.


Recommended Posts

For å kunne ta godt vare på et gummibaits så har jeg etterhvert erfart at ryggkroken er shaddens værste fiende. Når dere ser dette bilde under her så ser dere at jigghodet har slik frem, det vil si at shadden i 99% av tilfellene har fått en flenge i ryggen, ofte et dypt kutt. Når du da skal sette inn jiggkroken igjen så har man mistet alt av gummi jiggkroken skal festes i. Mitt tips er hvis du ønsker å bruke jigghode med krok er å bruke superlim. Både der kroken kommer ut og et par dråper ved skallen, da sklir ikke jigghode ofte ut av stilling. Problemet er ofte når du skal ha ut jogghode, da kan det fort komme med litt ekstra gummi pga. av superlimet MEN1-_PC10658.jpg

hvis du vil en enklerer løsning så synes jeg disse bft flexhead har vært geniale.
Kommer i 7-10-15-20-25 gram. disse skrus bare inn i shadden/gummibete.
Har skrudd de inn og ut av samme shadd mange ganger og den sitter godt hver gang.
Det eneste som er negativt hvis man skal være veldig pirkete er øyet du skal feste buk stigerene i.
Den skulle ha stått på samme måte som øyet for feste til fortommen. Splittringen har en liten tendens til å henge sog opp. når den stor vannrett i forhold til krokskaftet Nå er dette problemet mye mindre en å få flenger i rygg så du skal forsatt våge å teste disse ut.

51-FHP20-Br_1.jpg

198x198_10408_gunki-gfoot-natural_201501gunki gfoot

Disse g foot gunki hodene bruker jeg også, (spesielt der man ikke har nok plass i nesen på shadden til å skru inn en skrue) men da klipper jeg ryggkroken. Har på superlim på krokstammen og trer den rett inn i shadden.
Hvis det er kaldt ute bør dette gjøres på shaddene kvelden før inne. Jeg har slitt med at det tar mye lengre tid før det sitter når det er kaldt ute. Når du skal ta ut jiggkroken igjen drar du den ikke rett ut, du vrir den rundt til den slipper gummien, da kan du enklet dra den ut uten å slite på gummien. Sjekk at shadden sitter godt før du begynner å bruke den. Jeg har mistet noen shadder ved å være litt uforsiktig. Men sjekker du at de sitter godt skal det svært mye til før shadden faller av.

Flenger på en shaddrygg er pyton og du vil føle at dette gummigreiene var noen skitsaker. Men når gjeddene rister på hode og fighter så blir det litt krefter ut av det som fort kan dra jigghode ut av stilling og da er ofte flenga et faktum, og levetiden på shadden kan bli kortere en nødvending og det kan være så ille at den rett og slett må ligge urørt resten av dagen.

Fiske-tur-med-hooked.no-102-800x531.jpgBernt Nor med en av hans gjedder.

Hvis uhellet er et faktum eller det har blitt mye gjeddetannmerker så finnes det mange måter å redde den på. Mendit er det mange som bruker, eller superlim. Eller en lighter for å smelte gummien.
I mine øyne så er denne metoden jeg skal beskrive den desidert beste.

En brenner og en kjøkkenkniv er de to tingene du trenger.
Kjøkkenkniven skal være rundt på tuppen.
Brenneren bruker du til å varme opp tuppen på kniven. Når kniven er varm så stikker du den inn i såret på shadden, er såret stort er det viktig å føre kniven over hele område. Når du har varmet opp hele såret drar du kniven ut og klem så igjen området med fingrene. Det du nå har gjort er at du har reparet skaden helt innene i fra og ut og du vil knapt se på shadden at den har vært skadet. Bruker du en lighter vil du kunne få svidde kanter og lakken kan også bli litt skadd. Mendit eller annen type kan gi område en litt annen gummi (kan bli steinhard) og det er ikke alltid like lett å få tettet igjen inners i såret. Det er viktig å få reaparet hele såret og ikke bare overflaten av det.

s_9540550.jpgkrembrule brenner70bf18672aa90e232582f6dd66078b7b-image.jkniv med rundt tupp

Nå er det mange som har kjøpt seg en eller flere pikewallis shadder og jeg ønsker at dere skal ha gleden av de lenge for de kan ha et langt liv.
De tipsene overfor her vil være til god hjelp til å forlenge shaddlivet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 6 months later...
  • 2 weeks later...

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Laster...
 Share

×
×
  • Opprett ny...

Important Information

By using this site, you agree to our Bruksvilkår.