sarepta

Naturligvis tar vi imot leserbrev,sett igang..

Recommended Posts

Det har ikke blitt så mange leserinnlegg den siste tiden men selv om sportsfiskerne og sportsfiskeklubbene rundt fjorden viser tilnærmet null interesse for vern er det faktisk politikere som gjør det. At avisa Gjengangeren i Horten og Venstres representant fra Vestfold viser interesse er bra. Det er ikke tilfeldig at det skjer for Venstre i Vestfold har snakket om vern siden 2009. Jeg skjønner ikke at NJFF, alle havfiskeklubbene og ikke minst alle sportsfiskerne langs fjorden velger å støtte dagens forvaltning og fordeling. Det vi oppfatter som stokk konservative replubikanske politikere i USA verner store områder for å beholde et bærekraftig og lønnsomt fiske. Steder i Main hvor havabboren er viktig vernes ved at yrkesfiskerne ikke får sette garn nærmere enn tre km fra land. Her godtar vi at de settes i fjæresteinene. Ha en fin dag.. 

Da NM i havfiske ble arrangert utenfor Holmestrand for to uker siden var største torsk på 1,2 kg, og det aller meste av fisken som ble tatt var makrell. 120 av landets beste fiskere var til stede. Helgens pigghåfestival på samme sted ga nesten ikke fisk. Man skulle tro at det ville få alarmklokkene til å ringe , ikke minst hos dem som opplever svart hav, men de er like stille som klokkene.                                                                                                                                                                                                                                                               At  stedegen fisk sliter og har gjort det lenge er ingen nyhet, men mens fiskerne ikke vil engasjere seg er det heldigvis noen politikere som tenker på livet i fjorden. Venstre som nå er på banen med forslag om vern håper naturligvis å få med flere, og alle som påstår at de er opptatt av miljø bør melde seg på. Det er ikke bare marint søppel som er en miljøutfordring. En av landets mest produktive fjorder uten stedegen fisk og problemer med manglende bunnvegetasjon og bunndyr bør trigge ikke bare miljøpolitikere men også miljøvernere. Miljøorganisasjonene er dessverre tause som Stillehavsøsters, og ikke alle har sponsorer å ta hensyn til.  Eddy Robertsen i Horten Venstre snakket varmt om det vi kaller Friluftsfjorden før valget i 2013, og den bør Venstre jobbe videre for. Et verneområde og pilotprosjekt midt i landets tettest befolkede område trenger vi. Det vil ta havressursloven på ordet og dele ressursene mest mulig  rettferdig på fellesskapet og ikke som i dag på noen få utvalgte. Rettferdig fordeling er ikke skadelig hverken for økonomi eller økologi, tvert imot.  Hvorfor kan det da være så viktig å tviholde på urettferdigheten? 

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Stadig noen som er innom og det er jo fint for ellers opplever jeg mindre og mindre interesse for saken og at de som en gang var litt med har gått i dvale. Kan kanskje håpe på at de våkner etter hvert. Er medlem av naturvernforbundet og krangler med lokallaget fordi de etter min mening svartmaler tilstanden til fjorden i vårt område (Horten) og de har gått bort fra å ville ha vern. Naturvernforbundet sentralt er taus, naturvern som man ikke ser er hvis ikke noe å jobbe for. Men jeg vet at vern også under vann er naturvern og jeg vet at vern ikke trenger å være noe man tar seg råd til.  Rapporten fra Øresund som ligger på artikler & eksterne nyheter her på fiskersiden ble til et kort leserbrev.

Økonomi og økologi

De fleste tror at naturvern er noe man tar seg råd til. At vern går ut over noen eller noe, at man taper penger. Mange vil ikke snakke om naturvern fordi det for dem er det motsatte av næring. Næring og næringsliv gir penger og arbeid. Men så enkelt er det heldigvis ikke og vi kan få det bevist rett utenfor stuedøra vår hvis vi vil. Men viljen til å vise at naturvern kan være lønnsomt er ikke alltid påtrengende hverken hos miljøvernere eller miljøpolitikere.

Jeg har skrevet om vern i deler av Oslofjorden i mange år og ett av mine første innlegg kalte jeg " Penger,miljø,helse og en fjord full av fisk". Mitt eksempel på at vern kan være lønnsomt var trålfrie Øresund, og det er minst like aktuelt i dag. Nylig kom det en rapport som så på inntektene fra dette relativt lille området, midt i Nordens tettest befolkede område. I løpet av et år genererer sportsfisket ca 500 millioner Svenske kroner. I tillegg kommer den samfunnsøkonomiske delen i form av folkehelse,ernæring, glede og hygge. Ting som politikerne er opptatt av når de vedtar verneområder på land. 
                       Øresund er ikke bare en god inntektskilde det er også et rikt område for både fisk og sjøfugl. Man har store og bærekraftige fiskebestander og man har et artsmangfold større enn det den beste artsfiskeren i Norge kan vise til. Man er heller ikke redd for å gå inn med reguleringer når man ser at en av de populære artene beskattes for hardt. De har bevist at økonomi og økologi kan gå hånd i hånd år etter år. Hvorfor vil vi ikke ha det samme i Norges tettest befolkede område? Er vi så stokk konservative at vi mener restriksjoner i redskapsbruk vil være et overgrep og yrkesforbud? 
Ha en fin dag!!
Friluftsfjorden: 

• Like 1
  • Thanks 1

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå