Gå til innhold
Fiskersiden

Rikinger i Bærum nekter folk å fiske


faust
 Share

Recommended Posts

Vel... Ekte demokrati har vi ikke, men flertallsdiktatur får man vel først når en majoritet undertrykker en minoritet. Et ekte eksempel ville vært singalesere som ikke har vært så greie med tamilene (Men under britisk styre fikk tamilene styre skuta - mindretallsdiktatur - som singaleserne selvsagt ikke var happy for..). Jeg hadde tross alt en pisk med en krok i enden så jeg kunne jo herset i vei en liten stund, men surmulingen satte en stopper for det.

Anyway: Såvidt jeg husker fra det halvåret jeg studerte juss så kan man ikke hindre fri ferdsel i strandsona, men hva folk gjør der derimot kan det legges restriksjoner på. Når det gjelder kaianlegg etc som bygges oppå strandsona med endel klausuler eller hva-man-nå-kaller-det, så vil det være naturlig at en del av de samme reglene vil gjelde. Restriksjoner på hvilke aktiviteter som kan gjøres der vil kjapt følge i kjølvannet av aktiviteter som skaper utrivsel for mange andre generelt og eiere/grunneiere spesielt.

Akkurat her hadde det vært interessant å se hva som faktisk er avtalens tekst - og så får man evt sjekke det opp mot gjeldende lovverk. Men tviler litt på at kommunen har klart å drite så grundig på draget at de ikke har klart å forholde seg til friluftsloven/lov om allmenn ferdsel når de godkjenner bygging i strandsona i indre Oslofjord. Siste der har vel vært en het potet siden vi gikk ut av union med Sverige ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Den samme saken var oppe i 2011 også http://www.budstikka.no/nyheter/fiskere-uonsket-pa-lysaker-1.6442156skiltene ble kjent ulovlig da også. Har fisket der et par ganger etter makrell. Før om årene har det vært mange utlendinger som har meitet tett i tett langs brygga. Men så ikke så mye til disse i 2014. Det med lukt etter fiskeslo er kun vikarierende argumenter. Lukten fra fjorden i seg selv er mye sterkere, og den er ikke akkurat frisk havduft selv om den har blitt bedre

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Man kommer altså til et sted hvor det er forbudt å fiske. Da tar man selvsagt fram stanga.

Under fisket velger man å fyre opp en engangsgrill som man ikke har tenkt å ta med seg.

Deretter sløyer man fisken på stedet. Dette velger man å gjøre på en plass hvor alle kan ferdes tett på.

Hva fa..n er det dem ikke skjønner? Fiske forbudt skiltet ser dem, men det driter de tydeligvis langt f..n i og turer frem som om de eide stedet. At de ikke respekterer at noen påpeker at det de holder på med er uønsket adferd, ligger for høyt opp i deres egen tankestige.

Oss som går i fotsporene til disse menneskene vet hva de er kapable til av å søple ned fiskeplasser.

Man setter ikke engangsgrillen på gressplenen 3 meter fra hytteveggen og låner utemøbler i tillegg.

For å sette kronen på verket velger de å grave etter mark på plenen.

Men som plaster på såret legger de igjen nok pant i form av ølbokser til å dekke skadene. Det er bare synd at man må til Polen for å pansette dem. At de heller ikke klarer å putte sneipene opp i maisboksene er tydeligvis for vanskelig. Muligens problemet er at maisboksen allerede er kastet på sjøen etter at den er tom.

Det må bli en stopp for disse menneskene som løser alle problemer med et skulderløft og et frosketryne.

Men så fort du gir dem en hammer og spiker med løfte om penger, så snakker de plutselig norsk og er veldig samarbeidsvillige.

Endret av Potemkin
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvor er det det er forbudt å fiske?

Hvis det er et skilt som sier at det er forbudt, så skulle man vel tro at det er forbudt :)

Men nå var ikke dette skiltet satt opp lovlig, så da er det jo fritt frem for alle å fiske der(heldigvis).

Men hvis fisket/fiskerne er årsaken til at det blir forsøplet, bråk, hærverk,fyll osv, er det kanskje på tide å se etter løsninger.

Et fiskeforbudt-skilt er kanskje en enkel løsning, men den vil ramme også de som vet hva som er rammene innen Allemannsretten.

Skal man gjemme seg bak Allemannsretten, så bør man etterleve dens hensikt og høste av dens goder. Her har østeuropeerne til gode å overraske meg positivt. Hvorfor vet jeg ikke, men det er kanskje noe feil med meg at jeg krever for mye. :rolleyes:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvis det er et skilt som sier at det er forbudt, så skulle man vel tro at det er forbudt :)

Men nå var ikke dette skiltet satt opp lovlig, så da er det jo fritt frem for alle å fiske der(heldigvis).

Men hvis fisket/fiskerne er årsaken til at det blir forsøplet, bråk, hærverk,fyll osv, er det kanskje på tide å se etter løsninger.

Et fiskeforbudt-skilt er kanskje en enkel løsning, men den vil ramme også de som vet hva som er rammene innen Allemannsretten.

Skal man gjemme seg bak Allemannsretten, så bør man etterleve dens hensikt og høste av dens goder. Her har østeuropeerne til gode å overraske meg positivt. Hvorfor vet jeg ikke, men det er kanskje noe feil med meg at jeg krever for mye. :rolleyes:

Enig i det med tilgrising og forstyrrelse. Det har man normalt ikke lov til selv om det ikke står skilt.

Men er uenig med deg i at et skilt om at det ikke er lov til å fiske har noe med om det er lovlig eller ikke å fiske. Det er kun ved utløpet av elver og ved drikkevann man finner slike skilt. Er det satt opp skilt av noen med myndighet til å gjøre det på andre plasser så er det enten undertekst eller annen identifikasjon av skiltet.

Både gjerder og ulovlige skilt provoserer meg og jeg nøler ikke med å bruke verktøy på slike hindringer.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det ville skape en svært farlig presedens og en grov uthuling av allemannsretten hvis dette ulovlige skiltet ikke blir tatt bort. Jeg grøsser litt når jeg leser hva styreleder boretslaget for blokka ved brygga sier

Styreleder i det ene, Lysaker Brygge Sameiet 1, Knut Greger Solberg, mener at de er i sin fulle rett til å sette opp skiltene. - Det er privat grunn, så vi kan sette opp hva vi vil. Det sto 25 til 30 fiskere der.

Tonen er dette er vårt og folk som fisker kan bare se og pelle bort. Bare så synd at dette er totalt feil. Det ble satt som forutsettning for bygging i området at det ble også bygget en brygge, samt at denne ble regulert av allemannsretten. De gangene jeg var der i fjor så jeg IKKE 25 til 30 fiskere langs den aktuelle brygga

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Som vanlig er det nok sånn at det er noen enkelte som ødelegger for alle andre mtp. tilgrising og påfølgende problemer med måkedritt osv.

Det er jo en grunn til at det i de aller fleste småbåthavner er forbud mot sløying/rensing av fisk.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Som vanlig er det nok sånn at det er noen enkelte som ødelegger for alle andre mtp. tilgrising og påfølgende problemer med måkedritt osv.

Det er jo en grunn til at det i de aller fleste småbåthavner er forbud mot sløying/rensing av fisk.

Og så blir inntørket fiskegørr så utrolig slepit og glatt når det regner :lol:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Laster...
 Share

×
×
  • Opprett ny...

Important Information

By using this site, you agree to our Bruksvilkår.