Gå til innhold
Fiskersiden

Prey Winder Triple PLDN II-Speed Narrow Lever Drag -erfaringer?


Gislus
 Share

Recommended Posts

Hei

Trenger ny havfiskesnelle og vurderer Prey Winder og Daiwa Saltist. En av snellene mine, en Okuma Andros-5, tar lett kvelden. Den tok kvelden etter en sesong og ble sendt til service. Byttet lager m.m., men ser ut til å ta kvelden igjen av samme årsak. Vurderer sterkt den nye Prey Winder narrow. Noen som kjenner til denne? Eller har en god anbefaling til ny snelle. Fisker mye, også på dyp mot 100-140 meter. Lite kveite, men mye tungt fiske med stor sei. Bør har plass til rundt 250-270 meter med inntil 0,34mm multifilsnøre.

Takknemlig for råd.

http://www.skittfiske.no/Media/Cache/Images/1/1/WEB_Image%20Prey%20Winder%20Triple%20PLDN%20II-Speed%20Narrow%20-234731822.Jpeg

Endret av Gislus
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har ikke mye erfaring med de nevnte snellene, vet at begge er to knall sneller som du vil bli fornøyd med.
Du sier at du fisker lite kveite, da kan det være lurt å gå ned litt på tykkelsen på multisnøret. Hvis du har kontroll på båt og drift hadde jeg kraftig vurdert å bruke 0.25 mm.

Med et tynnere snøret blir det mindre avdrift, noe som gjør at du kan bruke lettere søkket, som gjør at du har bedre kontakt med fisken.

Vil anbefale å kjenne på begge snellene før et kjøp.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei

Jeg har også lest om Telica. Bra snelle virker som, men har og lest noen negative erfaringer. Har sett at Talica fikk best i test.

Jeg har den nye Andros, men den ble kjøpt høsten 2013. Har hørt at lagrene gir seg, men at det er endret på nyere utgaver. De byttet hele innmaten i min snelle, men jeg er ikke helt fornøyd.

Denne snellen

http://blog.okumafishing.com/wp-content/uploads/2010/11/Andros2.jpg

Endret av Gislus
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har også hørt litt blandede erfaringer med Andros, men siden din var den nye versjonen tyder det på at det fremdeler er problemer. Ellers skal Accurate og Jigging Master være meget bra sneller, uten at jeg har prøvd de. Det som er fordelen med Shimano i forhold til mange andre merker er at dersom det skulle skje noe er serviceapparatet meget bra.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei

Jeg har også lest om Telica. Bra snelle virker som, men har og lest noen negative erfaringer. Har sett at Talica fikk best i test.

Jeg har den nye Andros, men den ble kjøpt høsten 2013. Har hørt at lagrene gir seg, men at det er endret på nyere utgaver. De byttet hele innmaten i min snelle, men jeg er ikke helt fornøyd.

Denne snellen

http://blog.okumafishing.com/wp-content/uploads/2010/11/Andros2.jpg

Hei, hva dårlige erfaringer kommer opp da? Eneste jeg har og utsette er håndtaket, som godt kunne lignet litt på Okuma Makaira sine.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei, hva dårlige erfaringer kommer opp da? Eneste jeg har og utsette er håndtaket, som godt kunne lignet litt på Okuma Makaira sine.

Jeg leste bla dette på dette forum vedr. Talica som gjorde meg litt skeptisk:

Det er mange som bruker Talica til kveitefiske. Jeg har brukt ei Shimano Talica 10 II i litt over ett år og det er ei lett og fin snelle med jevn, fin brems. Men pga av de store belastningene som dette fisket medfører holdt ikke snella lengre enn litt over en sesong. Det er mange som har Talica 10 i miljøet her nord og alle har opplevd det samme - veldig kort levetid.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Skal du ha en snelle som "tåler alt", må du nok finne noe annet enn snellene som er nevnt her. Da er Shimano Tiagra, Okuma Makaira og Penn International VSX gode alternativer. Disse snellene er større og alt er dimensjonert grovere. Men de veier mye mer og man blir fort sliten om man skal fiske en hel dag. Jeg har selv en Tiagra 16, men den blir sjelden brukt. Talica 10 har jeg brukt til alt fra kveite/sei/torskefiske i nord til langefiske på dypet. Den har fungert perfekt i de tre årene jeg har hatt den. Nordic Sea Angling bruker Talica 10 i utstyret som gjestene kan leie og de har vært fornøyd med den.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk Bent Inge.

Jeg trenger ikke snelle som "tåler alt", og ønsker ikke tunge sneller. Bare at pris og kvalitet står i forhold til hverandre og at de tåler det de er anbefalt til.

Talica blir nå vurdert etter hva du sier og erfarer. Og jeg liker Shimano godt.. Min Tekota 600LC har fungert utmerket i 5 år.

Mener du Talica er bedre enn Prey og Accurate?

Endret av Gislus
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg prøvde en Prey Winder snelle for noen år siden og ble positivt overrasket. Den virket å være solid og bremsen var jevn og fin. Likevel holder jeg en knapp på Talica. Sammenlighet med Prey snellen virket Talica litt "tightere" og mer påkostet, muligens flere eller bedre kulelager. Men som sagt er dette noen år siden og jeg ser at det har kommet nye versjoner av Prey Winder etter det. Accurate er nok vel så bra som Talica, men jeg har ikke fått testet den. Grunnen til at jeg valgte Talica er fordi jeg kun har hatt gode erfatringer med Shimano sneller og at jeg var usikker på Accurate dersom det skulle skje noe med snellen og man trengte deler. Uansett hva du velger av Talica, Prey Winder og Accurate vil du nok bli fornøyd :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Selv gikk jeg berserk her ved juletider og kjøpte meg en Penn TRQ 25 2 speed - liten, nett og råsterk.

Er vel litt større enn Talica 10 2s, 80 gram tyngre.

Single speed er noe lettere.

Likeledes bruker mange Daiwa Saltiga str 30, eller 40 - noen ihuga kveitfiskere i nord som synes de er knallgode.

Prismessig er disse omtrent som Talica - men som Bent Inge sier, du blir fornøyd uansett av disse du velger.

Her er det svært mye personlige preferanser (noen liker mora, andre dattera)

Ta en beslutning - løp og kjøp!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk Bent Inge.

Jeg trenger ikke snelle som "tåler alt", og ønsker ikke tunge sneller. Bare at pris og kvalitet står i forhold til hverandre og at de tåler det de er anbefalt til.

Talica blir nå vurdert etter hva du sier og erfarer. Og jeg liker Shimano godt.. Min Tekota 600LC har fungert utmerket i 5 år.

Mener du Talica er bedre enn Prey og Accurate?

Har du Tekota 600, og den har vart i 5 år, vil Talicaen vare minst like lenge om du ikke har endret måten å fiske på. Men visst du er fornøyd med Tekota, hvorfor ikke kjøpe en ny?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har du Tekota 600, og den har vart i 5 år, vil Talicaen vare minst like lenge om du ikke har endret måten å fiske på. Men visst du er fornøyd med Tekota, hvorfor ikke kjøpe en ny?

Fordi jeg bruker Tekota til grunnere fiske. Til dypere fiske bruker jeg sneller med større sveiv og annen utveksling og et enklere bremsesystem med spakbrems.

Ellers takk alle for gode råd for å kunne ta en beslutning, men lander nok ikke på Prey tror jeg.

Endret av Gislus
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har stort sett alle snellene det er snakk om her. Kan gi mine erfaringer ved hardt fiske:

*Talica 10 II - lager ryker etter hard bruk. Alt for kort sveiv og ubehagelig håndtak. Har oppgradert begge deler og når jeg skrur selv så er det ikke noe problem med lagerhavari.

*Accurate - gode sneller. Problemet er at de ikke har serviceapparat i Norge, så om du ikke skrur selv eller kjenner noen som skrur, så liter du litt
*JM - snella er pressa såpass at den trenger mye mer vedlikehold enn alt annet, men når det virker er det lite som overgår det

*Prey Triple: Har brukt snella hardt i over et år. Skrudde opp i fjor høst for å ta en titt, hvor ingenting var slitt. God lengde på sveiv og glimrende håndtak. Minus for litt for bratt bremsekurve

Ellers vil jeg nevne Daiwa Saltiga LD i samme slengen. Fantastiske sneller som tåler røff bruk og i mine øyne er den mest komplette av dem alle.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har stort sett alle snellene det er snakk om her.

Ellers vil jeg nevne Daiwa Saltiga LD i samme slengen. Fantastiske sneller som tåler røff bruk og i mine øyne er den mest komplette av dem alle.

Er det Saltiga 30 som er fornuftig mht til styrke og størrelse. Underkant av 500g. Bli 20 for spe? Endret av Gislus
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har selv ei saltiga 35, kan varmt anbefale den, kongesnelle! Jeg vil anbefale å gå for 35 snella da den er smal, robust og behagelig å bruke.

Jeg kjøpte på ebay er en del å spare på det :-)

Endret av jegern84
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Laster...
 Share

×
×
  • Opprett ny...

Important Information

By using this site, you agree to our Bruksvilkår.