Gå til innhold
Fiskersiden

Plasser for kystmeite etter kveite/pigghå i Nord-Norge


Supertramp
 Share

Recommended Posts

Hei :)

Jeg skal reise til Nordnorge i sommeren sammen med en venn. Vi har ingen hytte eller båt slik at vi kan bare fiske fra land og kanu. Vi vil gjerne fiske etter kveite; Vi har aldri fisket etter denne arten før. Kan dere anbefale noen plasser? :) Vi er utstyrt med surfstanger slik at kystmeite er den beste opsjonen for oss. Vi vil heller ikke reise nordligere enn Bodø. Dessuten vil vi gjerne fiske etter noen dypvannsarter i nærheten av plassen vi fisker etter kveite. Ignorer ordet "pigghå" i overskriften. Jeg visste ikke at pigghå er fredet i Norge når jeg lagte emnet. Håper at teksten har ikke for mange rettskriftning feiler. Jeg kommer fra tyskland og skal flytte til Bergen i August...

Takk for svar på forhånd:)

Endret av Supertramp
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det var et ærlig spørsmål, ingen skade skjedd :) Pigghå er en stilig fisk så jeg forstår at folk vil fiske den ;) Men som sagt... Om du fisker med agn i sjøen kommer du til å få den før eller senere.

Jeg er ikke kjent i Nord-Norge, så der må noen andre hjelpe. Men om det er noe du er interessert i å fiske i Bergen kan jeg muligens være til hjelp. Du kan også ta turen ned på Campelen på Bryggen i Bergen. Det er en bra butikk for sportsfiskere med veldig hyggelige folk. De kan definitivt gi deg noen tips! :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er godt kjent i Bodø siden jeg bor like ved Saltstraumen. Og det er innenfor denne at det fiskes mye kveite og Skjerstadfjorden som den heter er kjent for stor og mye kveite. I tillegg er fjorden kjent for sin store sjøørret som har en gjennomsnittsvekt på ca. 4-5 kg. De fleste bruker nok båt for å fiske etter kveite og for turister fra Europa er fjorden godt kjent. Når jeg er ute å fisker ser jeg at mange av disse ligger med båt helt inn til land så jeg tror nok muligheten er mange for å fiske kveite fra land. Det finnes noen gode sider på både Facebook og internett generelt som utleiere driver og her finnes mye informasjon. Prøv denne for eks: http://www.arctic-seasport.no/nor/

Her finner du kanskje det du leter etter!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Let etter plasser med sandbunn og 5-25m på et sjøkart der du tenker på å dra. Kveita kan også befinne seg dypere, men de kommer ofte inn på grunna for å jakte sild, tobis, sei osv.

Har ingen anelse hva som finnes på dypet i Bodø, men det er opp i mot 400m på det dypeste i Saltfjorden og rundt land kan du komme ned mot 50-70m. Kommer selvsagt an på hvor langt du kaster.

Jeg vet at småhaiene oppsøker grunnere vann om natten i fjordene på Vestlandet, men jeg vet ikke om de oppfører seg likt i nord eller om de er særlig tallrike. Har aldri klart å fange en i Finnmark..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tusen takk for tipp! :)

Vi skal sannsynligvis reise til saltstraumen/skjerstadfjord. Det høres bra ut. Kjenner noen også en ennen plass hvor det ikke fins so mange fritidsfiskere? Jeg elsker å være alene i uberørt natur.

Tusen takk for tilbudet, Peter. Jeg skal spørre deg når jeg bor i Bergen! :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 3 months later...

Hei. Vi er tilbake fra Nordlandet - Og vi hadde masse suksess! På Dønna under Åkviksundsbrua og i utgangen av straumen til nord finnes det alltid storsei (70-90cm) og torsk til og med 90cm. MEN den største suksessen var en kveite av 86cm! Alle fisker ble fangt fra land. Vi sa også en lange av minst 1m.

11781732_909127885844915_605631319789118

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Laster...
 Share

×
×
  • Opprett ny...

Important Information

By using this site, you agree to our Bruksvilkår.