Gå til innhold
Fiskersiden

Båtmotor virker ikke lenger (4.0 Johnson)


Andreas84
 Share

Recommended Posts

Jeg kjøpte båt og motor brukt. Motoren gikk som ei klokke. Jeg kjørte med den noen mnd før den sluttet å virke.

Jeg vet ikke helt hva som har skjedd men gass-håndtaket har skiftet stilling. Den er inne på turtalls området selv om håndtaket er skyvd så langt til venstre som mulig. håndtaket går da like mye over max mot høyre.

Håndtaket til max venstre og høyre:

post-28675-0-41103800-1430992408_thumb.j

post-28675-0-41699400-1430992425_thumb.j

Oppstart av motor:

http://s637.photobucket.com/user/squiike/media/CIMG3238.mp4.html?filters[user]=88553946&filters[recent]=1&sort=1&o=0

Bilder av problemet?:

post-28675-0-58701600-1430992429_thumb.j

post-28675-0-95013200-1430992432_thumb.j

post-28675-0-33344100-1430992436_thumb.j

Er dette mulig å fikse?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg kjøpte båt og motor brukt. Motoren gikk som ei klokke. Jeg kjørte med den noen mnd før den sluttet å virke.

Hva meiner du med "sluttet å virke" !!?? Går den ikke i det heile tatt eller er der andre problemer. Forklar nøyaktig hva forskjellen er så blir det enklere å gjøre seg en forestilling om hva type feil det kan vere...............

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei

Det ser ut som du trenger en ny gassvaier til den. Den har kanskje kilt seg fast i strømpa, eller det er noe annet som du ikke har tatt bilde av som gjør dette, vaieren sitter i alle fall fast på et eller annet vis. Hvis den er kilt slik at forgasseren står på full fart så vil den sannsynligvis ikke starte, 2-taktere er litt sære sånn. Festet på forgasseren kan også ha hoppa av, eller returfjæra. Dette er sannsynligvis en ganske kurant sak å fikse hvis du studerer problemet litt mer nøye. De bildene du poster er bare symptomer, ikke årsak

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Som forsøkt forklart tidligere..

Hvis denne skruen/knotten som pila peker på er skrudd for langt ut blir gasswiren slakk som på bildene, denne skruen er ment å brukes til finjustering av dorge farta.

Hvis den blir skrudd for langt resulterer det i at gasswiren blir alt for slakk, med det resultat at området på gasshåndtaket forskyves som det vises på på bildene dine.

Skrur du den inn blir wiren strammere og turtallet øker (om jeg ikke husker feil) men det er bare å prøve........

Vær obs på at du ikke må kople inn gearet om du justerer sånn at turtallet blir for høyt, altså når du er ferdig å dorge justerer du tilbake sånn at motoren får normal tomgangshastighet.

Kopler du inn gearet med høyere turtall sliter du mye på gear osv.

post-24290-0-71656600-1431124808_thumb.j

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei, og takk for alle svar!

Jeg har null peiling på motor, så dere må bare unnskylde :)

@ maskinisten: Din motor er litt annerledes en min. Min er ikke "Deluxe" :)

Jeg har en skrue på siden av håndtaket, men den er for å øke/minske motstand på gassen.

Jeg har prøvd å demontert håndtaket. Eneste justeringen jeg kan gjøre der er å skru den 180 grader.

Problemet er at motoren "kverkes" kort tid etter oppstart. Hvis jeg ruser den skikkelig, rekker jeg såvidt å sette den i gir å kjøre 1 meter. Turtallet går rett opp. og rett ned.

Ny video av motor:

Det virker ikke som jeg kan dra vaieren mer frem eller tilbake.

https://www.youtube.com/watch?v=Ok4g31Sh-50&feature=youtu.be

Jeg klarer ikke å justere håndtaket på noe måte:

CIMG3243.jpg

Endret av Andreas84
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei igjen

Etter å ha sett videoen et par tre ganger så virker det som det er ei fjær som har røket eller hoppet av et eller annet sted i systemet på den siste delen av videoen. Her må du lete litt og tenke. Denne skal hjelpe til å trekke armene til forgasser og tenningsplate. Håndtaket tror jeg du skal glemme, det ser ut som det er i orden. Dette er sikkert laget slik at det ikke skal gå lenger, og det vil ikke gjøre noen forskjell om det gjorde. Jeg sender deg en pm med e-adr min, da kan du sende meg noen bedre bilder på en enkel måte, og kanskje jeg kan hjelpe deg litt på vei. Har sjøl hatt johnson i mange år, selv om den er litt større så kjenner jeg litt til systemet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Laster...
 Share

×
×
  • Opprett ny...

Important Information

By using this site, you agree to our Bruksvilkår.