Gå til innhold
Fiskersiden

anbefalinger av kroker!


Rallaren
 Share

Recommended Posts

Hei!

Dette blir min første post her inne.

Jeg har demontert alle splittringer og kroker på mine sluker/wobblere i trolling skrinet, (ble lei av kroker under neglen) og har lyst til å kjøpe nytt i bedre kvalitet.

Noen som har anbefalinger til krok oppsett og krok størrelse til følgende agn:

Bomber 15A

Lappia 12 cm

Ismo Magnum

Strike Pro 10,5 cm

Mvh Rallaren.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg hadde satt på Søvik splittringer og Ownerkroker, Sebile, som Aurejeger anbefaler sine er sikkert også bra.

Pass på å ikke sette på for store og grove kroker,det ødelegger gangen på wobblere.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har brukt en del Owner S-61 singel kroker, og er ikke helt fornøyd med det hvertfall, di er tynne i godset og relativt sterke, så har opplevd at kroken flyttet seg flere cm ifra første penetreringspunktet på fisk over kiloet. Funderer litt på dobbel krok nå om dagen...

Da kjører du fisken alt for hardt.

Owner st-36 red.. bare fordi jeg personlig har trua på rød attraktor på halen.

Owner S-61 large eye, i splitring-kulelagersvivel-splitring for slukmontasje etter stor ørret eller laks er noe av det absolutt beste jeg har vært med på. Laksen angriper "alltid" bakfra, så det at lenka blir 1,5cm har ingenting å si. Bruk #5 på Ismo Magnum llr 40g Møresild og lignende.

Vet at svenskene sverger til VMC8650PS i size 2/0 på Ismo Magnum, evnt. En såkalt Siwash enkeltkrok i size 4/0. mange produsenter har disse, men kort krokstamme virker å være foretrukket.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du kan se om du finner det du trenger her,VMC og Eagle Claw er kjempegode kroker.

Jeg har kun de siste årene handlet kroker fra Ebay.

http://www.ebay.com/sch/mikelmb44/m.html?item=171770264014&hash=item27fe4e39ce&pt=LH_DefaultDomain_0&rt=nc&_trksid=p2047675.l2562

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du kan se om du finner det du trenger her,VMC og Eagle Claw er kjempegode kroker.

Jeg har kun de siste årene handlet kroker fra Ebay.

http://www.ebay.com/sch/mikelmb44/m.html?item=171770264014&hash=item27fe4e39ce&pt=LH_DefaultDomain_0&rt=nc&_trksid=p2047675.l2562

Eagle Claw er noe førrpu** mannskit. Ihvertfall de som ble satt på Jensen Tobis og en hel rekke Sølvkroken-sluker. Heldigvis Har Sølvkroken tatt til vettet å byttet dem ut i år, mot kroker fra VMC (samme som Møresilda bruker) Ikke fantastiske kroker, men langt bedre enn de gamle myke Eagle Claw-krokene.

Owner, VMC og Gamakatsu er nok de tre beste pr. dags dato, men selv disse må byttes ut relativt ofte, for jo spissere en krok er, jo mindre tåler selve spissen før den knekker eller bøyes.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Eagle Claw er noe førrpu** mannskit. Ihvertfall de som ble satt på Jensen Tobis og en hel rekke Sølvkroken-sluker. Heldigvis Har Sølvkroken tatt til vettet å byttet dem ut i år, mot kroker fra VMC (samme som Møresilda bruker) Ikke fantastiske kroker, men langt bedre enn de gamle myke Eagle Claw-krokene.

Owner, VMC og Gamakatsu er nok de tre beste pr. dags dato, men selv disse må byttes ut relativt ofte, for jo spissere en krok er, jo mindre tåler selve spissen før den knekker eller bøyes.

En ting som kan være verdt å merke seg er at kvalitetsfjorskjellene kan være store fra modell til modell innenfor merkene. F.eks Eagle Claw har et par modeller jeg synes er helt supre, men mye av det de har er noe dritt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

En ting som kan være verdt å merke seg er at kvalitetsfjorskjellene kan være store fra modell til modell innenfor merkene. F.eks Eagle Claw har et par modeller jeg synes er helt supre, men mye av det de har er noe dritt.

Snakker selv om de blanke som satt på Jensen Tobis og lignende sluker i tidligere år (2014 og før) Har ikke prøvd noe anna da disse er så ufattelig dårlig at jeg har en ekstrem avsmak for hele konseptet.

Owner ST 56BC 3X Needle Point str. 4 Salarsport har disse

Ødelegger gangen, alt for tung med sin 3X strong-wire.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Skal du ha kvalitetskrok så ville jeg godt for owner sine kroker. Enig at den kan bli litt tung, jeg har brukt den i år og er godt fornøyd ..

Det e en kjempebra krok, for all del, men den e for tung til wobblera av litt mindre sort. Størrelse 1/0 kan man godt bruk på en 14cm Rapala Magnum, men alt som e mindre enn det, krev kroka som e tynnere i godset, og ikke bare mindre størrelse på kroken, da selve wire'n som kroken er lagd av er for tung, og derav, veldig sterk.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Størrelse 4 trebler på en 10cm wobbler? Tror heller du må sjekke ut flere ting når du bestemmer deg for hva slags kroker du skifter til.

For det første - kroker endrer gangen på de fleste wobblere. Prøv med litt forskjellige kroker til du får den gangen på wobbleren som du ønsker og pass på at den ikke begynner å spinne.

Det andre er - hva skal du fiske etter? En mindre, men bedre tilpasset krok til små wobblere vil i flere tilfeller kroke bedre enn en stor krok.

Skal du dorge eller spinnfiske? Sjekk også alternative måter å rigge wobblerne dine på, her er det mange muligheter som gir bedre kroking med singel treble enn med to trebler feks.

Endret av Rage
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Størrelse 4 trebler på en 10cm wobbler? Tror heller du må sjekke ut flere ting når du bestemmer deg for hva slags kroker du skifter til.

For det første - kroker endrer gangen på de fleste wobblere. Prøv med litt forskjellige kroker til du får den gangen på wobbleren som du ønsker og pass på at den ikke begynner å spinne.

Det andre er - hva skal du fiske etter? En mindre, men bedre tilpasset krok til små wobblere vil i flere tilfeller kroke bedre enn en stor krok.

Skal du dorge eller spinnfiske? Sjekk også alternative måter å rigge wobblerne dine på, her er det mange muligheter som gir bedre kroking med singel treble enn med to trebler feks.

Jeg bruker disse wobblerne ti trollingfiske på Eikern, Tyrifjorden og Vänern..... arter er ørret og laks.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Laster...
 Share

×
×
  • Opprett ny...

Important Information

By using this site, you agree to our Bruksvilkår.