Gå til innhold
Fiskersiden

"Pinglete" fluestang.


olra
 Share

Recommended Posts

God formiddag.

Er en fersk fluefisker. Begynte forsiktig forrige sommer. Kjøpte meg en stang til 3000kr. Snelle inkludert.

Det er en Pool-12 9045, 9 fot #5. Snella heter Pool 12 Fusion 2, #5/6, selv om det er ubetydelig.

Usikker på snøretype.

Kan ikke skryte på meg god kasteteknikk eller noe sånt, men kan si at jeg føler og ser hvordan stangen oppfører seg. Den føles pinglete, og at den ikke gir fra seg noe kraft i kastene på en måte. Føles som om kraften bare sprer seg utover i stangen og absorberes i alle svaiene hele stanga får.

Sliter også med å få ut snøret fra snella i et passelig tempo. Må mange fake-kast til før snøret er såpass langt ute at jeg kan presentere flua på et ordentlig vis.

Noen innspill på hva det kan være?

Noen snøretyper å anbefale for å gjøre ting lettere?

Teknikken som er helt på trynet?

Fullt klar over at jeg må trene mye for å få det til, så akkurat det punktet trengs ikke å tas opp her :D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Enig med de foregående her, er nok alt tre som er mest korrekt. Men ang å trene mye, det hjelper ikke å trene til skogene blåner hvis du ikke trener på de riktige tingene. Da vil du ikke komme noe videre. Hvis du trener riktig, så løsner det forbausende fort. Nøkkelen er rytme, du kaster garantert alt for fort fram og tilbake. hvis lina ikke får tid til å rette seg ut før du kaster kontra, så får ikke stanga noe vekt å jobbe med, og den vil virke slapp. se på noen som kan det som de andre sier, og legg merke til tempoet. Ro så ned kastetempoet ditt, og kanskje kraftbruken også

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Anbefaler alle nybegynnere som sliter med grunnteknikk å se filmen "Rett Linje" med Dr. Andreas Fismen.

http://www.sherpadistribution.no/sherpashop/sport-og-friluft/rett-linje/

”Det tok meg 20 år å lære å kaste med flue, og da jeg endelig behersket det, var jeg ikke stolt. Jeg var forbanna. Jeg burde oppsøkt psykiater, men i stedet fikk jeg en syk idè: Jeg ville lage en film om fluekasting. Jeg kunne kalt den ”Kronglete vei”, men det ble ”Rett Linje”. (Andreas Fismen)

”Filmen er et funn for en nybegynner, en berikelse for den mer erfarne og en utfordring for de som kalles eksperter. Andreas er tilstede på en måte som sjelden i Instruksjonsfilmer; energisk, personlig og lett slentrende, og du har det faktisk svært så moro underveis. Men viktigst av alt: Du lærer mer om fluekasting enn du har gjort noen gang før…” (Svein Rødbergshagen)

Andreas Fismen ble fluefisker første gang han så et vak og er kjent fra Tørrfluelandetfilmene og Sjøørretlandet.

Spilletid: 57 minutter
Bonus: 12 minutter
Prod.år: 2006

- See more at: http://www.sherpadistribution.no/sherpashop/sport-og-friluft/rett-linje/#sthash.3l7HCtq5.dpuf

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Litt usikker på kva det kan vera men kan det vera at du har for mykje snøre ute? Då vil stanga ikkje spenne seg opp men på ein måte svikte i framkastet. Noko anna er at du er for rask i bevegelsane dine, du er for kjapp til at du klarar å spenna opp stanga. Har du prøvd å variera hastigheten og styrken du legg i kasta, hugs at kasting ikkje skal kreva noko musklar men at det er stanga som skal gjera jobben.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tror nok du har for tungt snøre evt for mye ute. Hvis stanga er "pinglete" når du har mindre enn 9 meter i lufta så ville jeg nok vurdert å bytte sene. At stanga er en 5/6 stang så blir jo et wf snøre i klasse 6 for tungt. Etter det jeg har skjønt av "5/6" betegnelsen så er 5 til et wf snøre, og 6 er til skyteklump. MANGE gjør feil der så det kan tenkes at du har fått et 6'er snøre og skulle kanskje hatt et i klasse 5. Jeg kan være behjelpelig med et 5 snøre. Har et til overs liggende som hverken blir eller har vært brukt. Mener det er et guide line snøre.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Få noen som kan kaste til å teste hvordan utstyret ditt fungerer sammen.

Dersom det fungerer greit sammen så er litt instruksjon og øving tingen.


Profilen din sier ikke noe om hvor du bor, men dersom du bor i nærheten av Son/Vestby har du kjempeflaks for der bor det en kar som heter Jan Myhre som er både i å lære bort fluekasting og flink...

https://www.facebook.com/jan.myhre.31

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 4 weeks later...

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Laster...
 Share

×
×
  • Opprett ny...

Important Information

By using this site, you agree to our Bruksvilkår.