Jump to content
Fiskersiden

Sutermeite?

Lak
 Share

Recommended Posts

Blir nå Suter tur bneste helg og har et par spørsmål rundt Sutermeite som jeg håper noen kan hjelpe meg med.Da fisket skal foregå i boilievann er det seff det som er strategien. Boltrig med 10 mm krever hva slags kroker størrelse? Tilsvarende 14 mm? Ellers er vel en rigg til Boltriggfiske ganske lik den man bruker til Karpe i litt mindre dimensjoner? Forslag til rigger? Blyvekter 40-70 gram kanskje? Mekker man Boltriggene med mykt materiale eller funker Stiffrigs også til dette fisket? Hadde vært fint å fått noen tips fra de mer erfarne sutermeiterne? POP UPS?

En stringer ved siden av agnet med litt boilies er ihvertfall ikke dumt tror jeg. Det er vel blitt nokså varmt i vannet i de fleste storsutervann nå også, så det går sikkert bra å kaste ut et par boilies ved siden av også. I jovann brukte jeg bare myk fortom, i varierende lengder fra 2-10cm, med de korteste fortommene poppa jeg boilien rett opp fra feederen, det funka bra det. Tror ikke det er nødvendig å bruke så tungt som 40g's feedere, jeg hadde hell med både 28 og 35g's ihvertfall... Av kroker brukte jeg 6-8, det virka ikke som om 6'ere var noe problem, ihvertfall ikke i Jovann.

Skitt fiske Lak!

Er det Jovann som skal testes?

Boilies er ikke noen nødvendighet i hverken Johvann eller Totjern, har fått vel så mye fisk på mais, eneste er at i Johvannet er det kanskje greiere med boilies med tanke på all sørven.