Gå til innhold
Fiskersiden

Fiske laks med duggmark?


bigdrago
 Share

Recommended Posts

Ingen som vil svare deg. Ok, får prøve så godt jeg kan sjøl da :-) Det er ikke tradisjon akkurat å bruke doggmark (de er jo litt store da) på en treblekrok på sluken. Eller på en woobler. Ødelegger den fine gangen på sluk/woobler også utvilsomt med doggmark hengende på hekken. Og ikke ville doggmarken sitte særlig godt på en treblekrok. Har du doggmark, så ville jeg brukt den på et markoppheng ja. Og ganske så vanlig da er å bruke en rimelig stor markkrok. Doggmarken tar jo litt plass så noe må få lov til å henge fast på kroken. Markangel str. 3.0 min. ville jeg brukt til doggmark. Markopphenget festes med en trekantsvirvel. Og lina fra svirvel og ut til markkrok sånn ca. 1-1,25m f.eks. Og 25-40cm mono fra svirvel og ut til blysøkket. Men viktig: Bruk gjerne samme dimensjon på markfortom som hovedlina. Og litt mindre ut mot søkket. Jeg bruker 0.60 ut til markangel og 0.45 ut til søkket. Men dette er beregnet på grovt fiske (i Gaula). For tynn mono ut til søkket resulterer i altfor mye tapt bly eller jern som blir igjen ute i elva. For tykk fortom til søkket resulterer i for mange tapte hele markoppheng. Tyngde på søkket må jo avpasses i forhold til der du skal fiske. Strømdrag ! Mest vanlig i snitt er nok ca. 70 gram i store elver som Gaula, Orkla etc.

Men riktig avpasset tyngde på søkket er et Clue selvsagt, da opphenget skal vippes langs bunnen i riktig fart. Som takk for halvgod info tar jeg gjerne mot et par bøtter feitmark :-) For jeg har ikke giddet å plukke noe mark i år.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Noen har desverre føkket opp forsiden til fiskersiden.no slik at artiklene som lå der ikke er tilgjengelig, men det finnes en hack:

http://web.archive.org/web/20120810044704/https://www.fiskersiden.no/artikler-mainmenu-114/laks/679-rigging-for-s--markflue

Her er teksten i sin helhet dersom du ikke skulle få den opp (tegningen det referers til ligger tydeligvis ikke på Fiskersidenserveren enda, men jeg skal kikke i backuparkivet):

Vi har fått en del henvendelser og ser også i forumet at enkelte lurer på hvordan dette skal knytes opp. Her kommer en kjapp, men detaljert brukerveiledning.

Vi viser her den mest vanlige måten å knyte opp takkel for laksefiske med søkke og mark/flue/eller reke. Det gjøres oppmerksom på at så vidt vi har kunnet bringe på det rene så er reke kun tillatt under laksefiske i Drammenselven og Numedalslågen.

Det kan i de forskjellige elvene være forskjelige regler knyttet til dette fisket så vi oppfordrer til å sjekke opp lokale regler før fisket starter. Enkelte steder kan f.eks mark eller flue kun fiskes uten søkke, det kan være bestemte krav til tykkelser på hovedsene og/eller sene ned til søkket, eller andre lignende bestemmelser.

Opplegget er enkelt: Fra stangen går hovedsenen ned til en trippelsvivel (otersvivel kalles den av enkelte). Det er viktig at hovedsenen knytes til en av endene på svivelen og ikke til den som står ut på tvers. På motsatt side knytes fortommen som går ned til kroken. Søkkefortommen knytes til den delen av svivelen som står på tvers - akkurat som vist på tegningen. Grunnen til dette er at om man gjør det på annen måte vil du få et 90-graders knekkpunkt mellom deg og fisken. Det er mer enn en som har mistet en av sine første storlakser på denne metoden så hold deg til det du ser på bildet.

Ellers er det viktig at søkkefortommen er tynnere enn hovedsene og krokfortom. Om du bare har sene til søkkefortom som er litt tynnere enn hovedsene og krokfortom kan du svekke den ytterligere ved å knyte et par kjærringknuter på søkkefortommen. Dette fordi det er bedre å ryke av bare søkket om det skulle feste seg i bunnen enn å ryke av hele takkelet. Også under kjøring av fisk kan man være uheldig at søkket setter seg fast og å ryke av søkket er da mye bedre enn at hovedsene ryker og fisken sitter fast i et bunnfast søkke.

Ellers er det ingen fasit på hvor lang søkkefortom eller krokfortom skal være, men en del steder er det regler for maks og minimumslengder så sjekk lokale regler. Det kan også være regler for tykkelser på både søkke og krokfortom og også type snøre som skal brukes. Monosene er tillatt alle steder, men en del steder har forbud mot bruk av multisener som Fireline, Powerpro og lignende.

Opplegget er tilnærmet likt uavhengig av om du skal ha mark eller flue i enden av fortommen. Til markfiske brukes en solid krok og mange bruker en bit rød ulltråd knytt fast ved krokøyet som ekstra attraktor sammen med marken. Til fiske med flue i enden av fortommen med denne metoden bruker de aller fleste ufortyngede tubefluer da disse da henger pent og "svever" i strømmen og minsker faren for bunn-napp i forhold til å fiske med fortyngede fluer eller krokfluer.

Av knuter til opplegget har jeg selv brukt dobbel slukknute til alle knuter du trenger her og det har aldri vært noe problem. Jeg klipper imidlertid aldri tampen veldig kort, men lar det alltid være igjen rundt 5 mm i tilfelle knuten skulle skli litt. Dette er et fiske hvor man gjerne fisker på stor fisk og utstyret og knuter får hard belastning og da legger jeg alltid inn litt sikkerhetsmarginer for å forsøke unngå uhell om drømmefisken skulle slå på.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Noen har desverre føkket opp forsiden til fiskersiden.no slik at artiklene som lå der ikke er tilgjengelig, men det finnes en hack:

http://web.archive.org/web/20120810044704/https://www.fiskersiden.no/artikler-mainmenu-114/laks/679-rigging-for-s--markflue

Her er teksten i sin helhet dersom du ikke skulle få den opp (tegningen det referers til ligger tydeligvis ikke på Fiskersidenserveren enda, men jeg skal kikke i backuparkivet):

Vi har fått en del henvendelser og ser også i forumet at enkelte lurer på hvordan dette skal knytes opp. Her kommer en kjapp, men detaljert brukerveiledning.

Vi viser her den mest vanlige måten å knyte opp takkel for laksefiske med søkke og mark/flue/eller reke. Det gjøres oppmerksom på at så vidt vi har kunnet bringe på det rene så er reke kun tillatt under laksefiske i Drammenselven og Numedalslågen.

Det kan i de forskjellige elvene være forskjelige regler knyttet til dette fisket så vi oppfordrer til å sjekke opp lokale regler før fisket starter. Enkelte steder kan f.eks mark eller flue kun fiskes uten søkke, det kan være bestemte krav til tykkelser på hovedsene og/eller sene ned til søkket, eller andre lignende bestemmelser.

Opplegget er enkelt: Fra stangen går hovedsenen ned til en trippelsvivel (otersvivel kalles den av enkelte). Det er viktig at hovedsenen knytes til en av endene på svivelen og ikke til den som står ut på tvers. På motsatt side knytes fortommen som går ned til kroken. Søkkefortommen knytes til den delen av svivelen som står på tvers - akkurat som vist på tegningen. Grunnen til dette er at om man gjør det på annen måte vil du få et 90-graders knekkpunkt mellom deg og fisken. Det er mer enn en som har mistet en av sine første storlakser på denne metoden så hold deg til det du ser på bildet.

Ellers er det viktig at søkkefortommen er tynnere enn hovedsene og krokfortom. Om du bare har sene til søkkefortom som er litt tynnere enn hovedsene og krokfortom kan du svekke den ytterligere ved å knyte et par kjærringknuter på søkkefortommen. Dette fordi det er bedre å ryke av bare søkket om det skulle feste seg i bunnen enn å ryke av hele takkelet. Også under kjøring av fisk kan man være uheldig at søkket setter seg fast og å ryke av søkket er da mye bedre enn at hovedsene ryker og fisken sitter fast i et bunnfast søkke.

Ellers er det ingen fasit på hvor lang søkkefortom eller krokfortom skal være, men en del steder er det regler for maks og minimumslengder så sjekk lokale regler. Det kan også være regler for tykkelser på både søkke og krokfortom og også type snøre som skal brukes. Monosene er tillatt alle steder, men en del steder har forbud mot bruk av multisener som Fireline, Powerpro og lignende.

Opplegget er tilnærmet likt uavhengig av om du skal ha mark eller flue i enden av fortommen. Til markfiske brukes en solid krok og mange bruker en bit rød ulltråd knytt fast ved krokøyet som ekstra attraktor sammen med marken. Til fiske med flue i enden av fortommen med denne metoden bruker de aller fleste ufortyngede tubefluer da disse da henger pent og "svever" i strømmen og minsker faren for bunn-napp i forhold til å fiske med fortyngede fluer eller krokfluer.

Av knuter til opplegget har jeg selv brukt dobbel slukknute til alle knuter du trenger her og det har aldri vært noe problem. Jeg klipper imidlertid aldri tampen veldig kort, men lar det alltid være igjen rundt 5 mm i tilfelle knuten skulle skli litt. Dette er et fiske hvor man gjerne fisker på stor fisk og utstyret og knuter får hard belastning og da legger jeg alltid inn litt sikkerhetsmarginer for å forsøke unngå uhell om drømmefisken skulle slå på.

OT: Er det mulighet å legge ut artiklene igjen? Veldig interessert i karuss artikkelen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

OT: Er det mulighet å legge ut artiklene igjen? Veldig interessert i karuss artikkelen.

Aner ikke - jeg ga meg på Fiskersiden for noen år siden ;-)

Bernt Nor eller Endre Hopland er trolig de rette til å svare på spørsmålet...

...men det er utrolig hva jeg får til om man bare vil...

Karussartikkelen er her: http://web.archive.org/web/20120708132132/https://www.fiskersiden.no/artikler-mainmenu-114/meite/357-karussfiske-med-dupp

Bildene som mangler kommer her:

1.jpg

2.jpg

3.jpg

4.jpg

5.jpg

Endret av Espen Ørud
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det der går til helvete på første klasse!

Få tak i trippelsvivel omgående (kalles otersvivel enkelte plasser)

Hovedsnøre og fortom skal i hver sin ende. Søkkefortom skal være tynnere og festes i den som stikker ut på tvers....


Om du på død og liv skal benytte den der så må krok og søkke bytte plass....

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det var da voldsomt til tungt søkke du har tengt å bruke.Til tyngre søkke du bruker til større er sjansene for at du setter fast redskapen.

Det er en fordel å bruke lettest mulig søkke og i Surna som er ganske så stilleflytende så vill jeg tro at 20-30 gram er mer en nok de fleste plassene. Det virker som om at du er er helt fersk når det gjelder laksefiske. Markfiske etter laks er ikke noe du lærer på en to og tre.

Du må nok fiske i mange år for å beherske godt denne formen for fiske.Jeg var nok en av de heldige hvor jeg fikk inn alt med morsmelka kan du si. Da jeg hadde en mor som fisket laks og mine onkler som lærte meg alt om laksefiske.

Når du fisker laks med mark så skal du kjenne søkke når det dunker nedover bunnen. Kjenner du ikke bunnen så er søkke for lett og setter det seg fast hele tiden så må du bruke lettere søkke.Kjøp deg noen Slangesøkker i litt forskellige vekter, for disse setter seg ikke så lett fast .

Endret av cesar
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har fisket en god del med sluk. Men tenkte å ta steget videre :)

Espen: Hvorfor skifte plass på de? Stod at da får man en 90 graders brytning slik at metallet kan ryke....

Takk for tips til en nybegynner når det gjelder mark.

Husker i fjor så mente jeg at strømmen var veldig sterk...men vi har sikkert annerledes oppfatning.

Dråpeformet søkke eller slangesøkke?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har fisket en god del med sluk. Men tenkte å ta steget videre :)

Espen: Hvorfor skifte plass på de? Stod at da får man en 90 graders brytning slik at metallet kan ryke....

Takk for tips til en nybegynner når det gjelder mark.

Husker i fjor så mente jeg at strømmen var veldig sterk...men vi har sikkert annerledes oppfatning.

Dråpeformet søkke eller slangesøkke?

Et dråpeformet søkke vil ha lettere for å kile seg fast inn i mellom steiner en et slangesøkke.

Du må servere agnet først, serverer du søkke først så skremmer du sannsynlig bare fisken.

Og en drøy meter fortom mellom søkke og kroken,

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for gode svar!

Tenker jeg skal bruke 70gr. søkke som anbefalt...tenkte å fiske i elven Surna

Og for å få det illustrert skal det vel se ut som dette:

bilde7tackle.jpg

Det tackle du viser i bildet er et sjøfiske tackle full oppskrift her http://www.hooked.no/author/hkdadm/page/71

En annen grunn til at man ønsker at søkke skal ryke først. Er at hvis søkke setter fast og sena ryker. Så kan man risikere at tackle blir igjen på bunnen og fortsetter å fiske. I mange elver er påbudt med tackle hvor sena til søkket er ment å ryke først

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg tror du har tolket teksten feil. Hovedlina skal selvsagt ikke ha vinkling. Og det er fisk/krok som er i enden av hovedlina, ikke søkket.

Synd bildet som hører til et mistet av admin. Det viser det rimelig godt.

Ellers er jeg rimelig sikker på at min tolkning av teksten er riktig uansett hva det står for det er jeg som skrev artikkelen...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

De mest intelligente vesener på denne jord oppdaget først marken, og så deretter hvilke enorme muligheter dette vil gi mtp. på å fange enda større dyr, derav bamsemumser som svømte i våre elver :-) Neida, flue eller mark, alt til sin tid hehe. Og sluk eller flue, her er det bare å denge uti kalaset og la det stå til. Markfiske krever sin mann. Vekt, fylde på søkket, og hastighet er det som skal til for å lykkes. Og fingerferdighet som krever sin mann. Men du Bidrago, hvorfor skal du ha så mye krimskrams på opphenget ? Dette er ikke fiske etter flatfisk etc. Ta bort alle finurligheter (det blir for mye arbeid hver gang du evt. sliter bort greia i strømmen). Gjør som Espen nevner her. Bruk et trekantlekken (svirvel) som vi sier her. Og fest hovedlina på ene siden og opphenget på motsatt side. Og søkkelina i den som går ut midt imellom. Kutt ut disse perlene eller kulene ved svirvel. Laksen skal ikke bite der, for det kan godt skje. Slike fosforperler eller hva det heter kan være attraktiv for laks, spesielt i svakt lys om natta f.eks. Så kuler ved markangel er ikke dumt. Bruk dobbel slukknute overalt, og minst mulig deler. Det går an å bruke slike dråpesøkker men da skal du være rimelig sikker på hånda. Men best er slangesøkker som nevnt her ! Egentlig litt artig å se hvor mange kreative personer det er som fisker mark. Jeg har sett hundrevis av forskjellige patenter ligge ved elvebunnen etter at fisker har slitt. Så der ser man, markfiskere må være innmari intelligente :-)

Endret av sølvreven
Lenke til kommentar
Del på andre sider

De mest intelligente vesener på denne jord oppdaget først marken, og så deretter hvilke enorme muligheter dette vil gi mtp. på å fange enda større dyr, derav bamsemumser som svømte i våre elver :-) Neida, flue eller mark, alt til sin tid hehe. Og sluk eller flue, her er det bare å denge uti kalaset og la det stå til. Markfiske krever sin mann. Vekt, fylde på søkket, og hastighet er det som skal til for å lykkes. Og fingerferdighet som krever sin mann. Men du Bidrago, hvorfor skal du ha så mye krimskrams på opphenget ? Dette er ikke fiske etter flatfisk etc. Ta bort alle finurligheter (det blir for mye arbeid hver gang du evt. sliter bort greia i strømmen). Gjør som Espen nevner her. Bruk et trekantlekken (svirvel) som vi sier her. Og fest hovedlina på ene siden og opphenget på motsatt side. Og søkkelina i den som går ut midt imellom. Kutt ut disse perlene eller kulene ved svirvel. Laksen skal ikke bite der, for det kan godt skje. Slike fosforperler eller hva det heter kan være attraktiv for laks, spesielt i svakt lys om natta f.eks. Så kuler ved markangel er ikke dumt. Bruk dobbel slukknute overalt, og minst mulig deler. Det går an å bruke slike dråpesøkker men da skal du være rimelig sikker på hånda. Men best er slangesøkker som nevnt her ! Egentlig litt artig å se hvor mange kreative personer det er som fisker mark. Jeg har sett hundrevis av forskjellige patenter ligge ved elvebunnen etter at fisker har slitt. Så der ser man, markfiskere må være innmari intelligente :-)

Ja, fant bare frem feil bilde...

Takk for tips. Da blir det sånt oppsett dere nevner...litt rød tråd og en selvlysende kule må prøves :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

jeg har personlig lekt litt med tanken på feste en flytende wobbler der kroken skal være. Kanskje bare med en enkelt krok under buken slik som det er gjort på Tomic sine wobblere. Gjerne agnet med litt reke eller mark

Nå tenkte jeg på elv... ikke lov å bruke reke i elv :)

Vil ikke mark på wobler ødelegge litt av den fine gangen da...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nå tenkte jeg på elv... ikke lov å bruke reke i elv :)

Vil ikke mark på wobler ødelegge litt av den fine gangen da...

Hadde tenkt å prøve dette i en storørret elv, der det ikke finnes slike forbud. Som tidlige sagt hadde jeg tenkt å bruke dette på en Tomic. https://www.google.no/search?q=tomic+lures&source=lnms&tbm=isch Disse er oftest å få kjøpt med bare en enkeltkrok under buken. Om gangen blir ødelagt med litt ang på kroken, vel det vet jeg ikke før jeg har testet litt. Det vil ikke skade og teste det ut om ikke annet

Endret av Afre
Lenke til kommentar
Del på andre sider

jeg har personlig lekt litt med tanken på feste en flytende wobbler der kroken skal være. Kanskje bare med en enkelt krok under buken slik som det er gjort på Tomic sine wobblere. Gjerne agnet med litt reke eller mark

Hvor lang sene fra otersvivel til wobbler ville du brukt? (og lengde på sene fra otersvivel til søkke)? Må vel ha et ganske tungt søkke for å holde tilbake en wobbler..

Endret av bigdrago
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvor lang sene fra otersvivel til wobbler ville du brukt? (og lengde på sene fra otersvivel til søkke)? Må vel ha et ganske tungt søkke for å holde tilbake en wobbler..

Tja si det, dette er bare noe jeg har lekt litt i tankene. Når det gjelder vekt så er det faktisk ikke så mye som skal til for å få en flyende wobbler til synke. Men det vil jo alltid være noe drag fra en wobbler. Hvis det er noe i dette opplegget vil det nok fordre noe prøving og feiling.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Laster...
 Share

×
×
  • Opprett ny...

Important Information

By using this site, you agree to our Bruksvilkår.