Gå til innhold
Fiskersiden

Stang for det lettere fisket


nordmøring
 Share

Recommended Posts

For noen uker siden kom disse i posten

20150502_3077_zpsl2uore37.jpg

og et par uker senere kom stangemnet de skulle monteres på. Hadde egentlig ikke noe annet i hodet at stanga skal brukes i ferskvann og på litt trange steder etter litt større fisk og at vekta skulle være så lav som mulig. Jeg hadde bare glemt en ting når jeg bestilt emnet, å sjekke vekta. Kjente med en gang jeg plukket emnene ut av pakken at dette ikke var så lett som jeg hadde tenkt. Vekta mi stoppet på 63 gram, 10-15 gram mer enn jeg hadde tenkt.

Ok, får gjøre det beste ut av det ble resonementet. Fant frem et EVA-grep med passe innvendig diameter og kappet dette i passe lengder. En korkring fikk samme skjebne før jeg kom på at jeg ikke har en jigg til å lime disse sammen i. Men litt hjerneaktivitet, en drill i søyleborstativet og elektrikerstips gjorde nytten.

Liming-av-kork-og-EVA_zpsfmaucqxr.jpg

Så snart limet var tørt, sto den mest grisete jobben for døra. Å pusse ned EVA og kork beyr støv over alt.

Pussing-av-endebutt_zpsqlkobrpr.jpg

Neste post på programmet var å kutte snellefestet til passe lengde for snella som skulle være på stanga. kuttet-snellefeste_zpsbroh52mx.jpg

Deretter finpusse overgangen mellom grep og snellefestet før alt, inklusivt ringer, ble festet med maskeringstape. Et par timer med testkasting ble unnagjort med justeringer av grep/snellefeste og ringer. Deretter var det bare å lime og surre alt på plass.

Med dette gjort, var det som gjør en customstang til en customstang, gjort. Resten er pynt som ikke har betydning for egenskapene til stanga. Men, den er jo naken da, og til og med mer naken enn ei hvilken som helst stang man finner i alle butikker. Derfor la jeg på, for første gang, en marbelig mellom bakgrepene. Dette er epoxy blandet med fargepigmenter, som så blir dratt utover med en spesiell teknikk. Ble ikke helt fornøyd, men får bli som dette siden det er min egen.

marbeling-paring-batson_zpsbzvgy1ya.jpg

grep-og-snellefeste-batson_zpsgafzekry.j

Fremover stanga ble det bare noen enkle surringer med metallic kobber og gul tråd rundt krokholder, dekaler og ringer.

Krokholder-batson_zpswdtjhcc2.jpg

Batson-841-3_zpswgg6jwcd.jpg

Et tynt lag epoxy på ringene og herding av dette og den er klar til bruk om noen dager.

Endret av nordmøring
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er ikke helt overrbevist om nytteefekten av microwaveoppsettet enda. Prøvekastingen viste i alle fall at fabrikkens oppsett kunne forbedres. Dette er helt normalt og gjelder for alle typer oppsett. Kjøpte to av disse emnene og har akkurat bestilt andre ringer for å sette på det andre. Så får jeg se hva dette gjør når jeg får testet begge sammen med samme snella og braiden.

Prøvde i fjor høst ett nytt sett for karpestenger som er under utvikling og som skal komme ganske snart. Det settet jeg fikk låne fungerte i hvert fall ikke som ønsket. Der var fabrikkoppsettet klart bedre på kastelengdene. Har to Greys Prodigy+ 2,75 lb, og kunne sammenligne side om side. Men etter hva fabrikken sier har de løst problemet, uten å si hva det var.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Laster...
 Share

×
×
  • Opprett ny...

Important Information

By using this site, you agree to our Bruksvilkår.