Gå til innhold
Fiskersiden

Elektrisk snelle


Lisa Nygaard
 Share

Recommended Posts

Hei!
Jeg trenger hjelp ang de elektriske snellene som selges rundt på markedet!

Jeg har en far som lever av å fiske, men nå for et år siden fikk han slag og ble lam i høyre side (altså, han har bare en hand han kan bruke til fiske). Derfor lurer jeg på om noen vet om en slik elektrisk snlle som kan brukes til lett havfiske og i ferskvann?? Å helst ikke til en alt for stiv pris

Alle tilbakemeldinger vil være behjelpelig da jeg ikke har peiling på dette :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja det finnes elektriske havfiskesneller. Men dette er store tunge og ikke minst meget kostbare sneller (ca 8000,- og opp) som er beregnet på fiske i virkelig dype farvann. Og selv med en slik er man nok avhengig av å kunne bruke 2 hender. Kanskje det kan la seg gjøre i kombinasjon med faststående stang (slik som brukes blant annet til å fiske tunfisk). Man får kjøpt slike vinkler for å montere fast nederst på stanga, så setter man stanga rett ned i en stangholder i båten.. Dog usikker på om noen i Norge selger slike.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for svar!

Ja, var egentlig det jeg regnet med.. Vanskelig å finne noe som er tilpasset! Det største problemet hannes er jo å få sveivet inn, så var det det å finne en snelle som klarer å sveive inn selv.. Ja, har kikket litt på disse faststående stengerne, men det blir ikke helt det jeg leter etter..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Snelle med sveiv på venstre side finnes det jo noen av. Men igjen, da blir han avhengig av å ha stanga i stangholder. Men man bør jo egentlig uansett ha en hånd på stanga for å holde alt stødig (den vil jo svinge fritt til sidene). om ikke blir det fort vanskelig og tungt å sveive inn.

Ellers så er det jo å bruke et fiskehjul. Men det blir jo ikke helt det samme som å fiske med stang.

Endret av Audiosan
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg tenker ikke på en vanlig stangholder som de fleste bruker. Men en holder som stanga står i mens man kjører /sveiver inn fisken.

Da slipper han å holde i stanga, men bør kunne styre den sideveis. Det klarer han å gjøre sammen med en elektrisk havfiskesnelle :)

cesar: ja var denne jeg tenkte på som normalt koster rundt 8000,-. 5999,- er kampanjepris.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Men hvis du utvider søket til Ebay så er det mange flere muligheter og til en helt annen pris.

http://www.ebay.com/sch/i.html?_from=R40&_trksid=p2050601.m570.l1313.TR0.TRC0.H0.Xelectric+fishing+reels.TRS0&_nkw=electric+fishing+reels&_sacat=0

Endret av cesar
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg tenker på en slik vinkel som man monterer på enden av stanga, og setter det hele ned i et rett rør i ripa på båten :)


cesar. jo det blir en helt annen pris. Må dog plusse på en 1000 lapp i moms og fortollings gebyr i tillegg til prisen der med frakt men. Ulempen er jo om det skulle skje noe med utstyret. Da har man fort problemer. Og for ikke å snakke om service på snella om ingen i Norge fører den.

post-28783-0-12554800-1432591404.jpg

post-28783-0-26309000-1432591427.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Velkommen til forumet Lisa.

Dog ville vi nok alle sammen heller ha sett deg her av helt andre grunner enn at situasjonen du og din far er dessverre er i.

Du skal ha masse ros for å prøve å tilrettelegge for at faren din kan fiske litt igjen.

Så..bare for å sjekke det åpenbare... Har du sjekket med hjelpemiddelsentralen? Ikke bare for selve fiske-utstyret, men også for råd og tips til alle mulige andre tilpasninger i dagliglivet og økonomiske støttemidler relatert til dem.

Jeg skulle i hvert fall ønske å tro at det var mulig å få laget noen tilpasninger til både fiskeutstyr og båt som gjorde at man...om kanskje ikke kunne få tilbake levebrødet... i hvert fall kunne drive litt hobbyfiske for eget matfat og lyst.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har ikke snakket med hjelpemiddelsentralen ang fiskingen, men han har jo selfølgelig tilpassninger i det dagligdagse livet og økonomisk støtte! Nå har han kommet seg såppas på bena at det er på tide med nye utfordringer, å da noe han alltid har elsket å drive med. Derfor er det veldig viktig for meg å kunne gi han denne muligheten, å ivertfall prøve, så han kan få drive med hobby fiske igjen noe som han har drevet med hele livet!

Leter enda fortvilt etter noe som kan passe for han, å jeg regner med at med litt mer leiting så finner jeg det jeg er ute etter :)

Men tusen takk for alle svar, veldig kjekt at folk vil hjelpe til

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Laster...
 Share

×
×
  • Opprett ny...

Important Information

By using this site, you agree to our Bruksvilkår.