Gå til innhold
Fiskersiden

Forklaring på bunnforhold


ranajamshaid
 Share

Recommended Posts

Er ikke noe god på havbunn og bunnnforhold, men vet at Cb er bunn med mellom store steiner, R for havbunn med store steiner, jeg vet at Si står for silt,kalkrikt slam. Jeg vet at kalk er kritt hvis jeg ikke tar feil. Men jeg ser ikke helt for meg bildet av et havbunn med silt,kalkrikt slam. Hva er det? Hva slags havbunn er det og hva slags fisk er er det som trivdes best på slik type bunnforhold? Hvilket type fisk trivdes på havbunn med mellom store steiner og bunn med store steiner? Disse bunnforholdene er fra Hjørundfjorden hørt at det er nesten fiske paradis der. Har fisket mye lange,blålange,brosme og lysing i nabolaget Geiranger fjorden. Tenkte vi skulle prøve noe nytt i år. Har booket hytte på Trandal-Fjordhytte, med deres expertise hjelp, gode råd og svar på mine dumme spørsmål. Tror jeg vi kan lyktes med fiskinga i Hjørundfjord også.

Tusen hjertelig takk på forhånd

Mvh

Rana Jamshaid

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Denne listen her skal visst være ganske korrekt.

- S = Sand

- Cy = Leire

- cS = Grov sand
- fS = Fin sand
- M = Mudder
- St = Stein
- Co. = Korall
- S.Cy = Sand og leire
- Bo = Store stein
- S.Sn = Sand og singel
- Sn.Co = Singel og korall
- R = Stein
- sfMgy = Mudder, farge grå
- Mbr = Mudder, farge brun

- Sl = Slam\Silt
- CS.P.Sh = Sand, småstein, skjellsand
- fM.S.Sh = Mudder, sand, skjell

Lenke til kommentar
Del på andre sider

De fleste arter det fiskes etter på havfiske trives best på hard bunn. På leire og mudder er det relativt lite å få.

Finner du spots med hard bunn (stein, korall) der det er hovedsakllig mudder og leire omkring vil det garantert være en hotsspot hvor storfisken samler seg.

Det er her maten til de store fiskene samles.

Endret av Lars Holte
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Først og fremst takker jeg Lars og Peter som tok seg tid til å hjelpe meg.

Jeg Finner hard bunn med Steiner der det er finsand omkring hovedsakelig (Cb fs) og noen steder med avstand til slam/ silt på sjøkartet til Hjørundfjorden. Jeg har merket disse plassene i denne linken http://kart.gulesider.no/m/CZS21

Eneste problemet med sjøkart til Gulesider er at man ikke kan se type bunn imotsetnig til Kystverkets sjøkart. Nr 2 er bunntype med steiner har merket den med Cb. Nr 1 punkt på sjøkart i linken kartet er steinbunn/fin sand (Cb fs).

Tror dere at deisse kan være en bra fiske spots. Eller hvilket fiske plass anbefaler dere med tanke på de beste bunnforhold i Hjørundfjord?

Mvh

Rana Jamshaid

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Denne listen her skal visst være ganske korrekt.

- S = Sand

- Cy = Leire

- cS = Grov sand

- fS = Fin sand

- M = Mudder

- St = Stein

- Co. = Korall

- S.Cy = Sand og leire

- Bo = Store stein

- S.Sn = Sand og singel

- Sn.Co = Singel og korall

- R = Stein

- sfMgy = Mudder, farge grå

- Mbr = Mudder, farge brun

- Sl = Slam\Silt

- CS.P.Sh = Sand, småstein, skjellsand

- fM.S.Sh = Mudder, sand, skjell

Så kjent ut..? ;-)

Først og fremst takker jeg Lars og Peter som tok seg tid til å hjelpe meg.

Jeg Finner hard bunn med Steiner der det er finsand omkring hovedsakelig (Cb fs) og noen steder med avstand til slam/ silt på sjøkartet til Hjørundfjorden. Jeg har merket disse plassene i denne linken http://kart.gulesider.no/m/CZS21

Eneste problemet med sjøkart til Gulesider er at man ikke kan se type bunn imotsetnig til Kystverkets sjøkart. Nr 2 er bunntype med steiner har merket den med Cb. Nr 1 punkt på sjøkart i linken kartet er steinbunn/fin sand (Cb fs).

Tror dere at deisse kan være en bra fiske spots. Eller hvilket fiske plass anbefaler dere med tanke på de beste bunnforhold i Hjørundfjord?

Mvh

Rana Jamshaid

Hva skal du fiske etter?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det stemmer. Jeg laget den oversikten på norsk til "Sjøkartguiden Del 1" som jeg skrev for Alt om Fiske i fjor tror jeg.

Vi har nødvendigvis ikke alle disse merkene på kartene våre, siden kartene til syvende og sist egentlig er ganske "umoderne" og viser lite sammensatte bunntyper, men ingen regel uten unntak selvfølgelig.

Det finnes også ganske mange flere betegnelser som brukes til forskjellige sjøkart verden over, men som ikke finnes på våre kart - og som nødvendigvis ikke bør være på de heller.

:)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 4 weeks later...

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Laster...
 Share

×
×
  • Opprett ny...

Important Information

By using this site, you agree to our Bruksvilkår.