Gå til innhold
Fiskersiden

Hvordan knyte dette opphenget til pilk?


bigdrago
 Share

Recommended Posts

Hei.

Jeg tenkte følgende:

250gr. sillen pilk nederst

Over denne en selvlysende gul gummimakk med spinner str. 8 som jeg kan feste agn på

Over denne en selvlysende rød gummimakk med spinner str. 6 som jeg kan feste agn på

Men hvordan knytes dette? I en rett line? Eller skal det være en otersvivel der hvor det festet gummimakk? Bør gummimakken festet på en måte slik at den er ca. 15cm. ut fra hovedlinen for å ikke vikle seg inn?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Sjelden jeg agner gummimakk, men etter uer fungerer det. Lag gjerne opphengerløkken litt stor å tre gummimakken på etter at du har knytt løkken. Da blir de stående langt i fra hovedsnøret.

Jeg bruker 1,2 mm snøre til slikt fiske da det kan gå hardt for seg med flere fisker på en gang.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det engelske navnet på knuten som er vanligst å bruke er "dropper knot" For en stund siden kom jeg over denne varianten Har ikke prøvd den selv enda.

Ps når knuten begynner å dra seg til pleier jeg å fukte den godt for å ungå friksjon når man strammer til

Endret av Afre
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Om du skal bruke gummimark, så er det bedre å tre marken på sena før du lager opphengerløkka med marken på. Marken får mye mer bevegelse om den henger fritt på løkka, enn om trer den på løkka etter at løkka er ferdig og så låser den til løkka.

Men skal du fiske med agn, og begynner å blande inn spinner(blad?) så er knuta som Afre postet videolink til genial. Den får kroken til å stå mye mer rett ut. Husk å bruk gummimark eller perler e.l. for å få avstand mellom kroken og spinnerbladet, slik at spinnerbladet ikke blir liggende over krokstammen.

Otersvivel skal IKKE brukes. Egentlig bør du unngå alle svivler hvor tråden i svivelen er tvunnet rundt seg selv om du fisker sammen med flere andre fra en båt. Det hender at sener går sammen, og da er slike svivler både mer skadelig for multisena til den du går sammen med, samt at det tar lengre tid å få opp "floka" om multien setter seg fast inni tvinningen.

883003.jpg

Disse er uønsket

883301.jpg

Disse er bedre.

Foto fra Normark, bruk som illustrasjon, produsenten har både greie og ugreie svivler eller hvirvler, men det gjelder også andre produsentet som f.eks Søvik, Owner, Sebile.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Om du skal bruke gummimark, så er det bedre å tre marken på sena før du lager opphengerløkka med marken på. Marken får mye mer bevegelse om den henger fritt på løkka, enn om trer den på løkka etter at løkka er ferdig og så låser den til løkka.

Mine løkker er opp mot 15 cm og da blir det fin bevegelse i gummimakken selv om jeg trer den på etter at løkken er knytt. Det blir selvsagt litt friere gange i gummimakken om den får gli fritt inne i løkken men tror ikke det betyr all verden. En test hadde vært litt gøy men har nok med å teste selvlagede "gummimakker" for tiden.

Lager mine makker av Lopez-slange.... :thumbsup:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mine løkker er opp mot 15 cm og da blir det fin bevegelse i gummimakken selv om jeg trer den på etter at løkken er knytt. Det blir selvsagt litt friere gange i gummimakken om den får gli fritt inne i løkken men tror ikke det betyr all verden. En test hadde vært litt gøy men har nok med å teste selvlagede "gummimakker" for tiden.

Et par av gutta i Oslo Havfiskeklubb har testet, og kommet frem til at det betyr litt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Laster...
 Share

×
×
  • Opprett ny...

Important Information

By using this site, you agree to our Bruksvilkår.