Gå til innhold
Fiskersiden

Surf utstyr valg av stang og snelle, ønsker å kunne kaste laaangt


can
 Share

Recommended Posts

Tenkte å starte med agnfiske dvs kystmeite, kjøpte meg ei 3,25 lbs karpestang i vår som eg har brukt ein god del men den bruker eg berre til kunstagn slik at eg må ha 2 stenger ei til som før nevnt kunstagn og ei til agn. Tenkte i den forbindelse å kjøpe ei litt kraftigare for min del trur eg det er lurt. Tenkte ei 14-15 fots, veit ikkje heilt kva som er lurerst av 2 eller 3 delt, har ein combo med takgrind så har muligheten til å legge ho oppå der dersom det blir 2 delt. For stanga sin del er vel 2 delt det best vil eg tru. Men iverfall ser at salar har ei ron tomsen stang til 499, er det vits i å kjøpe noke så billig eller er det lika lurt å kjøpe skikkelig med ein gong. Var egentlig det eg hadde tenkt å gjera legge litt penger i det og få noke skikkeligt både når det gjeld stang og snella. Greit med noke som eg har mulighet til å kaste langt med selv om eg veit at det ikkje alltid er avgjerande så er det greit å ha muligheten iverfall, så dersom det er viktigt kva bør ein ha i bakhove da når ein ser på utstyr. Bur i nærheita av Haugesund så har både Bårdsen og salarsport her.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tror ikke jeg ville satset på en Ron Thomsen. Litt varierende kvalitet på dem. Selv har jeg tre surfstenger fra DAM som alle duger. Litt billige i finishen men det bekymrer meg lite da de ikke er til pynt.

Bårdsen har vel et og annet tilbud på Shimano Beastmaster Surf..? Skader ikke å spørre.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Med mindre du skal fiske havål, kveite, stor lange (Og annen stor fisk) eller du skal fiske på plasser det er rimelig dypt eller sterk strøm ville jeg droppet surf og heller gått for lettere kystmeiteutstyr. Når det gjelder Ron Thompson EVO Surf (400-500kr) brukte jeg disse en god stund og har de fortsatt. Har fått både kveite (7kg) og flere havål på de. Til den prisen har de vært helt super. Har flere kompiser som også bruker disse og er fornøyd.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

For å kaste langt skal det være flere ting du må huske. stor snelle, forholdigvis tynn sene, søkke form og hvordan fester man agn, god stang og kasteteknikk. Har jeg glemt noe?

Forresten med god karpestang i 13 ft 3 lbs kommer man lett til 100 m grensen, med 3,5 lbs kommer til 150 m og lengre.

Som Peter skrev surfstang anbefales hvis du har tenkt å fiske med stor agn for de har kraftigere rygg.

Forresten, glem Ron Thomson hvis du ser langsiktig og vil trene å kaste langt. Baardsen har nokk noe for deg

Endret av carpis
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mykje nyttigt her ja, Trur eg går for ei litt støre shimanosnelle fra Baardsen her er utvalget:http://www.baardsen.no/butikk/fiskeutstyr/surffiske/sneller, kanskje eg skulle gått for ei big baitrunner LC Når det gjeld stenger så ser eg at dei fleste er 3 delte og baardsen har nok utvalg der også, men for å kaste langt bør ein vel ha opp mot 4,5 m men her i Norge ser eg at dei pleier ikkje å vera lengre enn 4,25. Når det gjeld snøre så tenkte eg å gå for fireline pga at eg har litt erfaring fra før med denne, viss det ikkje er komt noke nytt og bedre da tenkte på 0,20 eller 0,25 at det kunne passa.

Når det gjeld teknikk kva er best å begynne med her er det vanlig overarmskast som gjeld til å begynne med eller?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mykje nyttigt her ja, Trur eg går for ei litt støre shimanosnelle fra Baardsen her er utvalget:http://www.baardsen.no/butikk/fiskeutstyr/surffiske/sneller, kanskje eg skulle gått for ei big baitrunner LC Når det gjeld stenger så ser eg at dei fleste er 3 delte og baardsen har nok utvalg der også, men for å kaste langt bør ein vel ha opp mot 4,5 m men her i Norge ser eg at dei pleier ikkje å vera lengre enn 4,25. Når det gjeld snøre så tenkte eg å gå for fireline pga at eg har litt erfaring fra før med denne, viss det ikkje er komt noke nytt og bedre da tenkte på 0,20 eller 0,25 at det kunne passa.

Når det gjeld teknikk kva er best å begynne med her er det vanlig overarmskast som gjeld til å begynne med eller?

4,5 m er ikke nødvendig inn i hele tatt. 3,9 m -4,25 m holder godt nokk. Og det er ikke helt sant at de fleste surftenger er 3 delte. I Norge de fleste er 3 delte pga lite tradisjoner med surffiske. Du kan jo se selv hvor mye surfstang utvalg har vi her i lokale butikker og nettbutikker.Forespørsel er mer for 3 delte pga enklere å transpotrere ellers i UK de fleste er 2 delte.

Styr unna fireline og gå heller for power pro istedenfor. 0,28 i en skarp farge er en grei utgangspunkt. Kommer langt nokk og er sterk nokk. Husk sjokkfortom. Sikkert kan spole sene på snellen i butikken vil jeg tro. Ellers mono helt nederst og flettet øverst. BB LC er snelle som anbefales hvis du har bestemt deg.

Begynn med overhead cast (se youtube) og prøve OTG (off the ground) etter hvert. Bare må si at det er ikke mye steder hvor kan man kaste OTG eller prøve pendulum.

Endret av carpis
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har sikkert rett i at der Ikkje er nødvendig med mer enn 4,25 men noen som har en link til utenlandsk side som selg 2 delte stenger? Er det noen grunn til At Eg bør velge PP fremfor fl Snøre? Ønsker surf fremfor karpe for å kunne kasta lengre og ha mer rå kraft, men la oss Ikkje ta den diskusjonen. Karpestang har Eg desuten allerede.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

ok det Eg hadde i tankene var kanskje ei 4,5 m to delt stang av god kvalitet som tar agn mellom 100-250 gram. Men viss Eg Ikkje finn noen så ender Eg vel sikkert opp med ei vengance eller beastmaster fra baardsen. Men når Eg først kjøper så hadde det vært greit å funne det Eg egentlig vil ha

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Can. Det hjelper ikke stort samme hvordan utstyr du har om kaste teknikken ikke sitter. Det lenger stanga er og det tyngre utstyret blir, vanskeligere blir det også å kaste.

Jeg kan love deg at du aldri i verden kommer til å merke noen form for forskjell på 2 delt og 3 delt før kaste teknikken din er PERFEKT i alle fall.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Laster...
 Share

×
×
  • Opprett ny...

Important Information

By using this site, you agree to our Bruksvilkår.