Gå til innhold
Fiskersiden

Splitring/ikke splitring foran på wobler?


Aurejeger
 Share

Recommended Posts

Ohoi :)

Jeg har lagt merke til at noen av woblerene mine kom uten splitring foran og noen kom med.

Vil jeg påvirke gangen på woblerene mine ved å sette på eller fjerne splitring foran?

Har noen av dere erfaring med hva som vil skje?

Takker for at jeg slipper å ned i båten å tulle med det nå... :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Poenget med splitringer blir at wobblerne svømmer så "fritt" som mulig.

Med samme misjon, blir det brukt runde wobbler-hemper, egg-snaps eller wobblerknuten.

Og ja, det har noe for seg kontra å knyte rett i strengen på wobbler, eller å bruke hemper som kan hemme gangen.

Endret av yosh
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takker og bukker folkens :)

Finnes det en måte å gjøre skifte av wobler noe kjappere?

Jeg vurderer rapala sin wobler knute med noe sene og en tønnesvivel som kan klipses på hempsvivelen i enden av fortommen.

Har noen testa det eller noen andre måter?

Takker for alle tips :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg gjør det så enkelt som mulig - splittring, spesielt på wobblere som har lite øye forran, så får man heller vurdere om svivel eller en snapsvivel gir wobbleren gangen den skal ha.

Mest gjedde og asp jeg dorger etter og da brukes det jo litt kraftigere svivler og fortom, men det hender jeg må bytte ut snapsvivelen for at wobbleren skal gå skikkelig.

Mitt tips - prøv litt forskjelle hemper og se hva som fungerer best om du monterer splittring på wobblerne du skal bruke. Er sjeldent noen fasit :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Selv, bruker jeg Savage Gear sin Egg-snap. Sebile har også samme type.

https://www.google.no/#q=savage+gear+egg+snap

Denne bruker jeg til laksefiske.

Til lettere fiske, bruker jeg søvik wobblerhempe, da denne er tynnere i godset enn egg snap og da noe lavere vekt, og fåes i mindre størrelser.

Jeg fisker stort sett med en meter fluorcarbon i enda for å besytte mot tenner, stein og annet svineri som tar multifilamenten.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Laster...
 Share

×
×
  • Opprett ny...

Important Information

By using this site, you agree to our Bruksvilkår.