Gå til innhold
Fiskersiden

3810Gvarv
 Share

Recommended Posts

hei.

Jeg trenger ny stang, snelle og line. Lenge siden jeg har fisket noe særlig så trenger noen anbefalinger. Blir stort sett fjell, skog og sjøfiske fra land. Er først og fremts ute etter en stang som passer til fjell/skog, men som også kan være fin å stå å kaste fra land. Det er nok stort sett snakk om ørretfiske.

Utstyret bør passe til en som stort sett ikke har fisket noe særlig siden de siste ti årene så noe i området nybegynner/litt erfaring kanskje?

På forhånd takk

Lenke til kommentar
Del på andre sider

generelt råd:

8-10fots stang med kastevekt opptil 25gr. 2500 snelle. braid i 0.12-0.15mm eller mono i 0.25-0.30mm.

tips om stenger: fenwick White wings er bra greier. savagegear parabellum duger nok. Lawson har også noen stenger som får grei omtale her på forumet.

snelle: shimano og daiwa har bra sneller.

snøre: sjøl bruker jeg mest braid Power pro. av mono bruker jeg mest stroft gtm og abr.

Endret av puderhunden
Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 3 weeks later...

Om du ikke har handla enda, så vil jeg anbefale snelle i klassen 2500 til 8fot stang eller 3000 til 9-10fot.

Snelle så er Shimano Exage FD et ekstremt bra valg med tanke på value for penga.

Ville også sett på Shimano Speedmaster eller BeastMaster om du skal opp i prissjiktet som Fenwick sin Wild Wing-serie ligger på. Da i 8 eller 9 fot. Har en 12.6 fot Wild Wing, og den er utrooolig god å kaste med på meitefiske, så kan tenke meg at en 8,6 eller 9,6fot vil være fantastisk til sluk.

Av snøre er det smak og behag og det man føler seg komfortabel med. De fleste har sine personlige favoritter. Blandt mono er Trilene BigGame og Siglon Sunline de to som er mest solgt på markedet. (Fra dedikerte fiskebutikker vel og merke) hva gmax, xxl og andre kjeder selger for 10kr rullen osv. er man vel ikke interessert i.

Personlig syns jeg det er viktigere med bra snelle enn stang, for å slippe "fuglereir" og andre problemer som tar tid og ødelegger fisketuren.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Av snøre er det smak og behag og det man føler seg komfortabel med. De fleste har sine personlige favoritter. Blandt mono er Trilene BigGame og Siglon Sunline de to som er mest solgt på markedet. (Fra dedikerte fiskebutikker vel og merke) hva gmax, xxl og andre kjeder selger for 10kr rullen osv. er man vel ikke interessert i.

:fish:

Nå...dette var nytt for meg... Når ble Power Pro braid og Stroft mono definert som billigdritt solgt for 10 kroner rullen kun hos kjeder? -og ikke høyt anerkjente produkter solgt også hos enhver fiskeutstyrs-butikk!?!

Og mats..får du fuglereir på ei haspelsnelle har det meget sjeldent noe med kvaliteten på snella å gjøre, desto mer med fiskerens evne til å få snøret stramt nok inn på spolen før neste kast.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nope, fuglereir har så å si bare med snellas manglende evne til anti-twist og lignende.

MEN tror du misforsto meg. Jeg snakka ikke om de to merkene du nevnte. Men de typene som kjedene faktisk selger ut for tilnærmet 10kr pr. 100m (mono)

Bruker selv power pro depth hunter på havfiskesnella mi :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nå har det seg faktisk slik at kjedene (XXL, Gmax og alle de der), får varene fra akkurat samme importør som Skitt Fiske og alle andre fiskeutstyrs butikker i landet :) Så de har akkurat de samme snørene. Vel og merke så tar ikke de store kjedene inn like mange typer som en stor fiskeutstyrs butikk gjør men.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Laster...
 Share

×
×
  • Opprett ny...

Important Information

By using this site, you agree to our Bruksvilkår.