Gå til innhold
Fiskersiden

Lys i stangtupp (Guide)


PeterSL
 Share

Recommended Posts

De siste årene har jeg drevet en del med kystmeite, spesielt i de mørke timene av døgnet. Jeg har derfor vært innom flere forskjellige måter for å feste lyskilder i stangtuppen så man kan se napp i mørket.

Selvlysende teip har etter min erfaring ikke vært godt nok. Det lyser ikke spesielt mye eller lenge, i alle fall ikke de versjonene jeg har prøvd.

Cracklights kan teipes i stangtuppen. Men å tukle med teip i fuktige omgivelser kan være litt plukk, i tillegg kunne jeg tenke meg noe som bare var å "klipse" på stangtuppen og bli ferdig med det.

Lyskilde med klype. Stor og klumpete og holder dårlig på stangen, vrir seg fort rundt og kan vikle seg inn i snøret.

Det finnes enda flere måter å gjøre dette på, og forskjellige metoder funker på forskjellige stenger.

18607055591_dc258c92ba_z.jpg

Batteridrevet lyskilde med klype (Veldig billig på Ebay.)

Jeg hadde en håndfull av disse du ser på bildet ovenfor og tok fra hverandre hele greien.

18417802070_8049b892b5_n.jpg17982831014_f0679d0b48_n.jpg

Jeg tok vare på de to delene til venstre og kastet resten. Den grønne biten har et hull som passer til den lille lampen. Denne passer også til vanlige små cracklights. Jeg klippet vekk alt på den delen slik at jeg kun satt igjen med et lite rør. Det viktigste er at du har et rør i riktig diameter, det trenger ikke å være fra en slik varsler som jeg har demontert. Men det er en fordel at den er litt hard, slik at formen ikke ødelegges når du strammer stripsen.

Videre trenger du små strips som du fester på midten av "røret" og så fester over stangtuppen. Låsefunksjonen på stripsen bør stå på oversiden av stangen slik at den ikke forstyrrer snøret i kast og kjøring av fisk.

18417238850_8f18ecb8fe_z.jpg

Rørene er montert på stangtuppene og du kan raskt klipse på crackligts eller lyskilden som hørte til den originale varsleren. Du KAN også bruke en liiten dråpe superlim for å hindre at alt vrir seg.

18578536086_16d0035738_z.jpg

Alt klart for fiske i mørket!

En annen måte å feste rørene på er med surretråd. Superenkelt og blir både finere og mindre klumpete enn om du bruker strips :)

18614025182_3b704b2974_z.jpg

Endret av PeterSL
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Den enkleste måten er vel å bruke blank kontorteip for å feste lysstaven.

For mye dil dall er ikke nødvendig :)

Jada, har brukt det mange ganger. Men å bare klipse rett inn et cracklight er litt enklere. I tillegg har jeg en hjerneskade (Som Lopez ville sagt), som gjør at jeg har en trang til å putle med noe som altså resulterte i dette :/

Til quiver - XS

Til spinnstenger og lettere utgaver = størrelse S

Til karpestenger = M

Til surf - L - XL

Jadajadajada :D Men da slipper du å kjøpe disse i diverse størrelser :innocent: I tillegg kan jeg fortsatt bruke de små lampene :)

Endret av PeterSL
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har prøvd med knekklys på stangtuppen og jeg fikk noia av det. Fokusere på bevegelser i stangtuppen/knekklys uten å ha noen referansepunkter bak ble en prøvelse i å skille imellom ekte napp og innbillte napp. En hodelykt er å foretrekke. Den må jo på uansett hvis man skal håve fisken.

Jeg pleier som regel å slå på hodelykten når jeg kjører fisken, men å sitte med lykten påslått i timesvis før det er unødvendig synes jeg. At du får noia av det har ikke så mye å si for min del når jeg liker det, jeg tvinger deg ikke til å gjøre det samme. :) Jeg ville bare vise frem en måte jeg har gjort det på som funker for meg.

Endret av PeterSL
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Laster...
 Share

×
×
  • Opprett ny...

Important Information

By using this site, you agree to our Bruksvilkår.