Gå til innhold
Fiskersiden

Toppringen ryker stadig..


Aurejeger
 Share

Recommended Posts

Ohoi :)

Toppringen, altså inner ringen, på stengene mine blir stadig ødelagt uten at jeg forstår hvorfor.

Det virker som om innlegget i ringen knekker og forsvinner.

Alt jeg ser er at den er borte når jeg kommer hjem.

Stengene er 2 Shimano Beastmaster kaste stenger som blir mye brukt til kasting og dorging kun etter ørret og sjøørret.

Vel bruker jeg stengene mye, men nå har jeg satt på toppring nr 2 på begge stengene hittil i år.

Har noen av dere liknende erfaringer?

Vet noen hva jeg kan gjøre galt?

Jeg takker som vanlig for all hjelp :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Noen serier med Beastmastere har dårlige ringer, hvor innlegget nettopp sprekker og ramler ut. Soleklar produksjonsfeil, og null problem å reklamere på. ELBE (importøren) har skiftet ring på den ene Beastmasteren min, og hele toppdelen på den andre.

Har du for vane å sveive svirvelen opp i toppringen så sett på en gummiperle foran svirvelen som stopper i toppringen. Perlen må nødvendigvis være større enn innermålet på toppringen, og den bør være myk. Jeg gjør dette på alle mine dorge- og havfiskestenger siden jeg bruker en fortom av fluorkarbon som gjør at jeg gjerne sveiver for langt opp.

Bortsett fra at ringene ryker, får de fort riper og hakk av hardhendt behandling. Disse igjen sliter ut fiskesenen din fortere enn du aner, med flisete sene og brudd som resultat. Bruk en bomullsdott inne i ringene, hekter noe seg fast eller du kjenner ujevnheter, fil FORSIKTIG ned med et lite og fint bryne.

Endret av erik
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Virker som du er forsiktig med utstyret ditt hvis du bruker det mye og kun har skiftet to toppringer på Beastmasterne dine. Hvordan Shimano klarer, år etter år, å levere og selge disse stengene med noe som må være blant de dårligste ringene i omløp, forstår ikke jeg.

Du har fått flere gode råd over. Det eneste jeg ikke kan være enig i, er å bruke bryne for å rette på feil, Klarer et bryne å sette spor i innleggene er de i utgangspunktet av så dårlig materiale at de bør skrotes.

Når du kjøper nye ringer bør du ikke kjøpe de billigste du finner. Slike sett som de fleste foretninger har liggende, hører inn under dette. Kjøp kvalitetsringer fra Fuji med Alconite eller SiC innlegg, Alps med Zirconium eller AmTac med NanoLite.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei og hjertelig takk for all hjelp :)

Jeg bruker 0.12 fireline med 4-6 m 0.20 og 0.25 berkley trilene mono som fortom, knyttet med uni mot uni.

Jeg tar godt vare på utstyret, frakter det i trekk og tube, og er nøye med aldri å sveive noe inn i toppringen.

I båten står de i holdere.

Jeg skal gå over ringene med en bomulls dott, takk for tipset.

I fruens saker og ting fant jeg ei negl poleringsfil som jeg bruker til å fjerne hakk i spolekanten jeg kan se for meg vil være ideel til formålet :)

Og takk for tips om kvalitets ringer :)

Den ene BeastMasteren ble kjøpt i 2005, så den skal få en oppgradering.

Det skal også nevnes at det er det beste kjøpet jeg har gjort.

Den har blitt brukt utrolig mye i 10 år og fått tidvis hard medfart, og det eneste jeg har vært nødt til å gjøre er å bytte ut noen stangringer.

Den har gjort god tjeneste.

Jeg har forresten lagt merke til at fireline lina mi virker noe flisete/ullete....

Jeg har brukt lite fireline før...er dette vanlig, eller er det fordi stangringene mine kan ha små hakk/riper?

Nok engang takker jeg for all hjelp folkens :)

Det ble mye Google, gjetting og tipping før fiskesiden ble oppdaget :)

Skitt fiske alle sammen :)

Endret av Aurejeger
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Laster...
 Share

×
×
  • Opprett ny...

Important Information

By using this site, you agree to our Bruksvilkår.