Gå til innhold
Fiskersiden

Oppgradering av båten med baugmontert elmotor og kartplotter/ekkolodd


Atle Høidalen
 Share

Recommended Posts

Jeg har lenge hatt lyst til å skaffe meg en skikkelig båt tilpasset for sportsfiske/dorging. Båten jeg har er en Askeladden Excel med en Mercury 90 ELPT (4-takt). Den fungerer igrunn utmerket som familiebåt, og er ikke så verst til å fiske med heller. Nok av plasser til å stå og kaste rundt om i båten, det er også mulighet til å lag en kasteplatform foran i båten da det er tilpasset for solseng her. Eneste problemet jeg har hatt er at det er vanskelig å dorge saktere enn 2,5 knop, noe som setter endel begrensninger ift. hva jeg kan dorge med. Kjøpte meg et par drivankere i våres, de fungerer forsåvidt greit, men helt prima ble det ikke.

Jeg begynte derfor å se meg litt rundt etter alternativer. Jeg har jo lagt merke til at det er fler og fler som kjøper seg Tracker e.l. og skryter veldig av disse, men selv om mange hevder at disse også funker som familebåter er undertegnede mer i tvil om akkurat det. Jeg bestemte meg derfor for å oppgradere den båten jeg allerede hadde slik at jeg får en båt som funker utmerket til begge deler.

Siden jeg startet denne prosessen med svært begrensede kunskaper om temaet måtte jeg ty til nettet og google. Det jeg fort fant ut var at det var mange meninger der ute, og jeg hadde mange spørsmål som ikke var lett å finne svar på uten å google i timesvis. Deler derfor mine erfaringer her, så andre i samme situasjon som meg kanskje vil ha noe nytte av dette.

Først baugmontert motor, valget stod her mellom Motorguide og Minnkota. For å gjøre det litt komplisert så er det også mulighet for å koble elmotoren til kartplotter og styre via kartplotteren. For Motorguide må jeg i så fall ha Lowrance, for Minnkota blir det Humminbird. Etter å ha sjekket priser og hvordan dette funker valgte jeg å droppe kobling mot plotter. Usikker på hvordan det er med Motorguide, men for Minnkota og Humminbird er man avhengig av å bruke Humminbirds egen kartserie for å bruke flere av funksjonene, siden jeg fisker mesteparten av tiden i vann som ikke dekkes av disse kartene så jeg ikke helt poenget. Etter å ha vurdert en rekke forskjellige varianter (ferskvann/saltvann/55lb/80lb/12v/24v) falt valget på en Minnkota Riptide med ipilot (80lb/24v). Som batteripakke gikk jeg for 2 stk. Sønnak EP900AGM 100Ah. Fikk en veldig god pris på dette hos Nor Bunkring i Langesund. Kan forøvrig legge til at servicen der nede var helt suveren. Kan ikke annet enn å anbefale andre om å handle på samme sted!

Selvsagt hadde jeg ikke tenkt på at motoren skal tiltes ned, så skuffelsen var stor når jeg kom hjem og skulle plassere motoren der jeg hadde tenkt. Selve motorstanga rakk ikke utenfor ripa.... Løsningen ble å lage en forlengerplate og sette på en hurtigkobling for Minnkotaen. Dette ble laget av to forskalingsplater som jeg limte med Tec7 og skrudde sammen. Skal få en kamerat av meg til å lage en mer permanent løsning i form av en freset aluminiumsplate senere...

18515450798_1e769104cb_k.jpg

Hjemmesnekra løsning, to sammenlimte og lakkerte 15mm forskalingsplater skrudd fast i dreggluka. Hurtigkobling til batteriene ligger nede i dreggrommet.

18515533070_eb9418c276_k.jpg

Minnkota montert med hurtigkobling.

18515534280_6e5e8636e5_k.jpg

Akkurat nok klaring for stanga. :)

Når jeg valgte bort i-link (kobling mot kartplotter) så var jeg ikke lenger bundet av produsent for valget av kartplotter/lodd. Etter vurdering mye frem og tilbake (vurderte både Humminbird 859cxi HD DI Combo og Humminbird Helix 5DSI samt Raymarine Dragonfly) endte jeg opp med Lowrance. Valget ble tatt i et svakt øyeblikk i rushtrafikken på Kjellstadsletta på vei hjem fra jobb da jeg ble oppringt av Stener i Mjøsservice. Den mannen kan sine saker og er god til å overtale så før jeg visste ordet av det hadde jeg bestillt en Lowrance HDS-7 Gen 3 med både Stucturescan og 200hz giver.... Er selvsagt strålende fornøyd selv om jeg endte opp med en langt dyrere versjon enn det jeg i utgangspunktet hadde budsjett til. (Og antakelig langt mer funksjonalitet enn jeg hadde bruk for). :)

 

Når det gjelder plassering av givere så er det et kapittel for seg selv. Her er det et vell av varienter og meninger på nettet, og jeg syntes det var svært vanskelig å finne noen fasit. Det viktigste her er å få plassert StructureScan giveren slik at den har klar bane for signalene, 45 grader nedover på babord og styrbord side samt 90 grader til hver side. Begge deler er svært vanskelig når man har giverene hekkmontert og en stor 90 hk hengende bak der også. Dersom jeg skulle kunne bruke sidescan med motoren i vanlig posisjon måtte jeg altså hele 70 cm ut til siden, noe jeg anså som en svært uhensiktsmessig plassering (giverene stikker jo 25 cm ut fra akterspeilet også. Til slutt måtte jeg bare ta et valg og da ble det å montere StructureScangiveren ganske nærme motoren på styrbord side. 200hz giveren monterte jeg da utenfor denne på styrbord side, et par cm høyre enn SS-giveren for å unngå forstyrrelser på denne. Når jeg skal bruke sidescan må jeg da tilte motoren litt ut for å få klaring, men det mener jeg burde være akseptabelt.

18698436182_9206cc42c9_k.jpg

Ferdig monterte hekksvingere. Viktig her å få StructureScan giveren i vater med båten (slik at den er i vater med vannspeilet). Grusom bruk av Tec7, men her går funksjon foran estetikk.

 

Selve HDS’en har ingen svingbar brakett slik som det forrige ekkoloddet mitt hadde (Garmin Echo 550c), akkurat det var jeg litt skuffet over. Jeg kunne montert en RAM-brakett på dashbordet, men det tror jeg ville blitt litt voldsomt. Jeg valgte derfor å plassere HDS’en lengst styrbord på dashbordet, skråvendt mot førerposisjon. Med tanke på at HDS’en har wifi og mulighet for å bruke tablet og smarttelefon som slaveskjermer tror jeg ikke det blir noe problem at jeg ikke får vridd på skjermen når jeg står andre steder i båten.

18698436722_79d6dbfec4_b.jpg

Ferdig montert Lowrance HDS-7 Gen3.

Jeg har ikke fått testet båten på vannet enda, jomfruturen blir i Ara og Aspern under Aremark Gjeddeklubb sin fiskekonkurranse til helgen. Kommer tilbake med erfaringene derfra senere.

 

Til slutt må jeg bare få gitt honnør til sportsfiskemiljøet i Norge. Siden jeg i utgangspunktet kan svært lite om både rigging av elmotor og ekkolodd har jeg basert meg på utstrakt bruk av Facebook og messenger. Kontaktet både medlemmer av Pikewallis og Savage Gear som ga meg veldig gode råd og input, men i særklasse var selvølgelig Erik Grimsøen i Team Colibri. Bare å ta av seg hatten for den mannen, jeg har ikke oversikt lenger hvor mange meldinger jeg har sendt med spørsmål om ditt og datt, og han er alltid like serviceinnstilt! Fantastisk fyr med masse kompetanse som gjør en kjempejobb med å spre kunskap om teknikker og utstyr. :)

 

 

Forøvrig kunne man med fordel gjort det litt enklere å legge inn bilder her på forumet, får bare lagt inn bilder som link, når jeg velger bilde og bruker samme URL så får jeg bare feilmeldig. :huh:

 

Endret av Atle Høidalen
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Testet båten i helga under Aremark gjeddeklubbs fiskekonkurranse. Kan bekrefte at plasseringen av giver for structurscan fungerte utmerket. Måtte tilte motoren helt inn til akterspeilet før jeg så noe forstyrrelse på sidescan. :)

Når det gjelder den hjemmesnekra forlengerplate for hurtigbraketten til Minkotaen så fungerte denne også, eneste problemet var at iom. den er festet i dreggluka så løftet motoren opp luka og kom opp av vannet hvis jeg ga for mye gass. Ikke bra, løste problemet ved å lime luka midlertidig fast med Tec7, tenker varig løsning blir et låstbart hengsle på dreggluka slik at jeg fortsatt kan åpne luka når moteren er fjernet. :)

Ellers kan jeg si at både HDS'en og Minnkota levde opp til forventningene, begge deler kommer til å gi en ny dimensjon til fisket fremover. Ellers fikk jeg erfare at selv med allverdens duppeditter til disposisjon er det fortsatt erfaring og en god slump flaks som er den viktigste faktoren når det kommer til å fange fisk. I Ara og Asperen manglet jeg begge deler og reiste hjem tomhendt. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Etter å ha sett på hvordan du og Stig har fått på frontmontert elmotor tror jeg nesten jeg skal se om jeg kan få på en sånn jeg også. Satt og regnet litt på det i sted, så nå blir det å knipe inn på all bruk av feriepengene og se om jeg kan få på plass tilsvarende leketøy fra Motorguide over sommeren. Smittsomt med slike oppgraderinger...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 1 year later...

Da var det på tide med en liten oppdatering på denne tråden. Jeg fikk snaue 2 år med Minnkotaen i båten. Veldig godt fornøyd, aldri vært noe problemer. Har kjørt med to stk. AGM 115ah batterier (12v, seriekoblet til 24v) og har ikke opplevd å gå tom for strøm selv på turer hvor jeg hovedsaklig kun har brukt elmotoren til dorging.

Så fikk historien dessverre en brå slutt forrige helg da motoren sank til bunns utenfor Svelvik. På vei hjem fra en fisketur med ungene løste låsen til staget ut og motoren vippet opp og ut i vannet mens båten lå i 25 knop. Det medførte en enorm belastning på den hjemmesnekra forlengerplata som igjen medførte at denne knakk tvert av. Jeg er usikker på om det var  meg selv som ikke hadde satt motoren skikkelig i lås når jeg tok den ut, eller om låsen løsnet under vibrasjoner eller annet, men førstnevnte er vel mest realistisk. Uansett får jeg aldri vite dette.

Vedlagte bilder viser bruddet i plata samt en Minnkota elmotor som synker til bunns på loddet. :)

Heldigvis hadde jeg toppforsikra båten og Sparebank1 Forsikring hostet opp en slump penger i løpet av tre dager. Fantastisk service der altså. Ble en egenandel på 4.000, men det er til å leve med. Pengene er selvfølgelig brukt på en ny elmotor, denne gangen Motorguide xi5. Kommer vel en ny oppdatering når denne er ankommet og montert på båten og koblet sammen med HDS'en min.

Og ja, denne gangen bestilte jeg også et RAM transportfeste som låser stammen til motoren i relingen under frakt og transportetapper. :)

 

IMG_0935.jpg

IMG_0934.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 weeks later...

Kjipt å miste el-motoren sin på det viset... Lurer på om jeg har samme feste-patent på min Powerdrive v2 (?), og den er fort gjort å vippe opp uten å at den låser.

Apropos el-motor. Hva er erfaringene dine med skyvekraft vs. tyngde/størrelse på båten? Jeg har 12V (45 lbs?) nå på en alumiumsbåt, men har kjøpt meg større båt på 20 fot og ca 1t.. Tviler på om dette funker noe særlig, men spørsmålet er om jeg kan leve med det en sesong :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei,

Jeg har (eller rettere sagt hadde) 36 kg skyvekraft på min båt. Den er 17 fot og veier rundt 900 kg inkl. påhenger og batterier for elmotoren. Har aldri opplevd noen problemer ift. kapasitet på den, har sjelden hatt behov for å kjøre hardere enn på trinn 5-6. Du har vel 25 kg skyvekraft, hvordan det vil funke på en enda større båt en det jeg har vet jeg ikke dessverre... Men antar det vil fungere helt greit, men at den vil måtte jobbe mye hardere ved kjøring og ankring og dermed også spise bra unna med batteritid. Erik Grimsøen har sikkert en kommentar til dette. :) 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kan hende han har det. ;)

Noen kilo eller pund fra eller til i skyv har ikke all verdens betydning. Men 12V på en båt rundt tonnet er litt optimistisk. Du bør over på et 24V-system. 

Som Atle sier vil en 12V-måtte jobbe mye opp mot maks, med tilhørende belastning på motoren (lite problem egentlig bortsett fra at det er irriterende at den gir bånn gass ved ethvert vindpust) og batterier (større problem, for det betyr kortere levetid).

Noe av det fine ved en elektrisk motor kontra bensinmotoren er at den har et mye bedre forhold mellom krefter og turtall enn bensinmotoren. Derfor klarer man seg med en ganske liten elmotor. Men svakheten til elmotoren er utvilsomt måten energien lagres. Bensintanken til påhengeren din tar ikke skade av å bli tømt, ei heller bryr den seg om hvor fort du fyller eller tømmer den.

 

Men elmotorens batteri bryr seg definitivt om hvordan dette skjer. :) Kjemien i batteriene, og da særlig blybaserte batterier som AGM/"fritidsbatteri"/ Gel etc tåler ikke så store påkjenninger som elmotoren kan utsette de for. En 12V-motor på tung båt vil jobbe hardt, og belaste batteriet like hardt. En 24V "sprer" den belastningen på to batterier, som i praksis betyr at de slites halvparten så hardt. Men dette er teori... Brukeren har minst like stor betydning. Skal du ankre i Drøbak når tidevannet går som værst og du har 7-8 m/sek samme vei, kommer du til å hate din 12V dypt og inderlig. Skal du derimot spinnfiske langs sivet i Vansjø eller andre sjøer som er lite utsatt for vind og strøm, kommer du til å klare deg helt fint med din 12V.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for svar begge to. Det er jo egentlig veldig lett å finne ut av dette, forhåpentlig i kveld eller i morgen. Så kan jeg jo melde i fra hvordan det var.

 

Sånn jeg bruker el-motoren per dags dato er å gi båten et lite dytt en gang i blant, samt korte forflytninger. Prøver som regel å drifte med vinden der det er mulig, så kan være håp :)

 

Jeg kan uansett aldri gå bort fra el-motor igjen, der revolusjonerte virkelig fisket for min del, så da blir det nok 24V etterhvert.. muligens MG xi-5 denne gangen. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Anbefaler helt klart å oppgradere plastbraketten til Motorguide til metallvarianten. Koster en snau tusenlapp mer (hallo, så uendelig mye dyrere kan den ikke være å produsere) men er verdt det så lenge vi snakker om planende båt. Kantene på plastvarianten rundes av og etter et par sesonger med båtkjøring i ymse sjø blir det merkbar slark mellom motor og brakett.

Regner med at det samme gjelder for Minn Kota, men der har jeg ikke prøvd metallbraketten.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Her er en liten oppdatering på hva jeg har drevet med siste uka. Forrige onsdag ringte Stener på Mjøsservice endelig og fortalte at Motorguide'en var kommet. Selvsagt satte jeg meg i bilen og kjørte de drøye to timene fra Drammen til Gjøvik sporenstreks. Med meg derfra fikk jeg også en eske med diverse annet tilbehør jeg hadde bestilt inkl. et NMEA starter kit og et GPS Pinpoint Gateway kit slik at jeg kan styre elmotoren fra HDS'en.

IMG_1296.thumb.jpg.7ac69614a41e6c5d93629217046596c8.jpg

Nesten som julaften. B)

Kristi himmelfart ble brukt til å få oversikt over hva som skulle gjøres og planlegge montering av baugspyd.

IMG_1311.thumb.jpg.e3161b0a4531903ae6752149d6e68dca.jpg

Dette var det jeg startet med, men ble fint nødt til å supplere med endel til i løpet av uka.

Selvsagt var jeg spent på hvordan Motorguiden så og føltes ut og jeg merket med en gang forskjell fra Minnkotaen. Der Minnkota har brukt plast har Motorguide gått for en metall og både materialvalg, finish og kvalitetsfølelse er definitivt et hakk opp fra Minnkota. Litt usikker på hva valget av materiale gjør for vekta til motoren, men den virket kanskje hakket tyngre enn Minnkotaen.

IMG_1309.thumb.JPG.0eb526dfd8475ddcb39a066c57474116.JPG

MotorGuide Xi5-80 SW 60 " - 24V. Rett ut av esken. :D

Etter fadesen med finerplata som knakk og påfølgende tap av Minnkota bestemte jeg meg ganske raskt for at jeg skulle gå for en annen patent denne gangen. Etter litt googling og noen besøk på Team Colibri sin blogg valgte jeg å gå for et baugspyd jeg fant hos Seasea.

IMG_1303.thumb.jpg.d07bbd0e2fe575951f0ee2c2b34eed28.jpg

Baugspyd fra Båtsystem, type blackline.

Da var det bare å sette igang å måle for å finne den ideelle plasseringen og vinklingen. Dekket på baugen min heller litt nedover i front, noe som medførte at Minnkotaen min helte litt på skrå innover mot skroget når den var i vannet. Jeg bestemte meg derfor for å forsøke å få baugspydet i vater og dermed tilte det litt oppover ift. dekket. Etter mye prøving og feiling klarte jeg omsider å finne en sentrert og nøyaktig plassering og da var det bare å borre i vei og håpe på det beste. 

IMG_1337.thumb.jpg.b38bfaee4b99302b72ec75a2e8115508.jpg

Ferdig boret hull for festene til baugspydet. Må innrømme jeg svetta litt på dette tidspunktet, ville vært kjipt om det ble feil eller skjevt.

IMG_1361.thumb.jpg.734d75ddea1e5b0b135d94778476197d.jpg

Ferdig montert. Skråstaket som understøtter baugspydet (og tar belastningen når jeg bruker elmotoren) festet jeg rett over transportfestet i baugen.

IMG_1491.thumb.jpg.d65603728bdbcc735b1947fc82f7ca8d.jpg

Festet til støttestaget forsterket jeg med en hullplate i stål fra Biltema. Brukte godt med marint tetningsmiddel mellom stålplata og skroget.

IMG_1492.thumb.jpg.c77668609df57adfb238ff06c68b5012.jpg

Samme patent for festene på oversiden av dekket.

Neste steg, finne riktig plassering for hurtigbraketten og borre hull for denne.

IMG_1399.thumb.jpg.f28476f8dd870356d07a17e098bc3025.jpg

Fant en plassering som passet bra med stammen til elmotoren langs rekka. Ble plass til å feste med 6 gjennomgående skruer. 

IMG_1402.thumb.jpg.f6d11d79d3e3b2f20e1563822f9b4021.jpg

Et lite paradoks at selve plata til baugspydet er festet med bare 4 skruer, men klarte å beregne slik at den ene skruen til hurtigkoblingen også er forankret i stålet i "tverrbjelken" på undersiden. Jeg tror det skal holde.

Så var det bare å sette igang med installasjon av NMEA 2000 nettverk i båten. Her hadde jeg ingen erfaring fra tidligere så det er vel mulig jeg måtte plage en profilert blogger med interesse for båtelektronikk og ekkolodd om noen tips denne gangen også. Jeg la i samme stund opp nytt anlegg for elektronikken i tillegg til det som allerede er lagt opp i båten fra før. På denne måten har jeg nå tre forskjellige adskilte strømnett i båten. Ett for batteribanken til elmotoren, ett som er originalt i båten og et eget for ekkolodd, NMEA-nettverk, 12v uttak osv.

IMG_1407.thumb.jpg.c9ede10db6dbfb6fbc05be23966149f4.jpg

Jeg manglet sikring mellom batteribanken og Minnkotaen tidligere. Nå monterte jeg denne direkte på plusspolen på batteribanken.

IMG_1477.thumb.jpg.61be554e97e8f551348a29df75e741fa.jpg

Det ble en hovedstrømsbryter fra Biltema for det nye strømnettet for HDS'en og NMEA-nettverket jeg la opp. Satte den ved siden av den eksisterende hovedstrømsbryteren så har jeg begge på samme sted.

IMG_1463.thumb.jpg.f82463f9390f0162097810fbca369320.jpg

Kjøpte meg en sikringsboks fra Seasea som jeg satte opp på undersiden av styrekonsollen min. Her satte jeg opp egne kurser for nye 12v uttak, HDS og NMEA-nettverket. Her satte jeg også selve "backbone" til NMEA-nettverket. Nettverket går videre herfra inne i skroget i båten og frem til ankerluka foran i båten.

IMG_1482.thumb.jpg.6cfc6ea39fe250c40cfea93d89dc2a6a.jpg

Monterte også 12v-uttak med dobbel USB ved siden av HDS'en for lading av telefon og Ipad.

IMG_1461.thumb.jpg.8e2e241fc1e937b0d14c9c6ed52c5161.jpg

Her monterer jeg kobling for elmotoren, et ekstra 12v uttak samt avslutter NMEA-nettverket.

IMG_1494.thumb.jpg.59628f7e47c1201e6f2cdccb73d91c41.jpg

NMEA med tilkobling til Pinpoint GPS gateway kit, kontakt for MotorGuide samt et ekstra 12v-uttak som jeg har tenkt til å bruke for lading av Ipad for bruk foran i båten.

IMG_1498.thumb.jpg.7ed434fc978bbeca513398f27eeda0ee.jpg

Ferdig montert.

IMG_1497.thumb.jpg.f7b8da5bb190142eb966f98f001c2d17.jpg

På denne måten har jeg både frigjort en ekstra plattform for spinnfiske, samt fått tilbake tilgangen til ankerluka. Merk at jeg også har investert i et RAM-feste som låser stammen til motoren fast i rekka under kjøring. Det anbefaler jeg alle å gjøre! :D

IMG_1499.thumb.jpg.beee7de832a474b80848039fbbdf0e64.jpg

Slik ser det ut med MotorGuiden montert på baugspydet.

Jeg har fortsatt noen flere ting som skal gjøres, bl.a. har jeg bestilt en Victron BMV-700 batterimonitor som jeg har tenkt å montere for å ha oversikt over strømforbruk og gjenstående kapasitet på batteribanken til elmotoren. Kommer vel en liten oppdatering på dette også etterhvert. :)

Endret av Atle Høidalen
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ser veldig bra ut. Hvilke batteriløsning gikk du for til motorguiden?

En ting, på bildet av sikringsboksen under konsollen ser det ut til at ledningene er plassert høyere enn selve boksen noe som gjør at kondens og vann potensielt kan renne inn i sikringsboksen via ledningene. Ville laget et lite "U"-fall før ledningene går inn i sikringsboksen, bare for å være sikker.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

36 minutter siden, Pilk skrev:

Ser veldig bra ut. Hvilke batteriløsning gikk du for til motorguiden?

En ting, på bildet av sikringsboksen under konsollen ser det ut til at ledningene er plassert høyere enn selve boksen noe som gjør at kondens og vann potensielt kan renne inn i sikringsboksen via ledningene. Ville laget et lite "U"-fall før ledningene går inn i sikringsboksen, bare for å være sikker.

Takk!

Jeg har to stk. Sønnak EP900AGM (to stk. a 115ah) som jeg har fra da jeg kjøpte den forrige elmotoren. De har fungert bra, med god kapasitet. De veier en god del, lader dem alltid derfor i båten. Har ikke vurdert lithium/lifepo da disse koster mye mer enn det smaker etter min mening. Iallefall sålenge jeg allerede har investert i AGM. Men hadde jeg måttet kjøpe nye batterier så ville det kanskje vært et tema.

Takk for tips ang. ledningene ved sikringsboksen. Skal se om jeg får justert det litt. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Da var siste del oppgraderingen ferdig for denne gang. Bestilte en batterimonitor for batteribanken til elmotoren. Det ble en Victron BMV-700, fant en til 1595 nok sparelys.no. Bestilte ene dagen, hentet pakka på butikken neste dag. Rask levering mao.

5ACC1D26-AD35-4CEF-AF2C-6F84A10EAD10.thumb.JPG.d8db2019bc06839a21315761a651a175.JPG

Innholdet i esken, selve måleren, shunt, nettverkskabel og strømkabel.

E978C3AE-DCF9-4956-8372-9134FF8D201F.thumb.JPG.677ca024b651dbf0ce32e5f28045448f.JPG

Shunten monterte jeg rett ved batteriene. Viktig at det kobles på noe som trekker strøm mellom shunten og batteriet, da blir ikke målingene riktig.

85C78874-4D9F-431E-81D9-86414E4D80EB.thumb.JPG.10eb6094d9cc4ca1d07da2b85a1788ee.JPG

Begynner å bli vant med å bore i båten nå, gikk greit denne gangen også.

08647DE6-0501-470B-A8A9-74BB000C1631.thumb.JPG.5e9a438ef7f3db525fa0939d119ca7e4.JPG

Droppet den firkanta ramma som fulgte med. Syntes det ble bra. :rolleyes:

3D110F5D-5728-4BFB-8060-ADF19B9779B4.thumb.JPG.11e99287d273872a5d4d51403c427cef.JPG

Måleren viser alle mulige data, både gjenstående kapasitet, hva som trekkes til enhver tid samt diverse statistikk. Kommer vel til å stå mest på gjenstående prosent kapasitet for min del. Ved å bestille en tillegskomponent som kobles på baksiden kan du også få opp dataene på telefon/IPad. :D

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fikk endelig båten på vannet i dag, snaue 12 timer med fiske og testing av elmotor & tilbehør.

5F2AE10D-8471-4F98-9473-28BCB3AB0767.thumb.JPG.fa69236c1ef9dc001d35ba4c25ccb4c0.JPG

Rimelig fornøyd der ja. Baugspydet var vinklet helt korrekt og selv på full styrke på MotorGuiden var det ikke noe bevegelse i festet utover noe minimal fleks i de øvre festene (som forøvrig er konstruert for å gjøre dette). 

Må bare si at etter å ha brukt Minnkota Riptide i to år så var denne MotorGuiden i en helt annen divisjon. Veldig responsiv og ved ankring viket den ikke en meter men hold samme nøyaktig posisjon, selv i sterk strøm. Skulle kanskje tro at den da brukte mer strøm enn Minnkota Riptide, men det virket heller motsatt. På oppfordring fra Erik foretok jeg måling av watt og ampere på de ulike trinnene (1-20) på MotorGuiden (for enkelhets skyld målte jeg 2-4-6-8-osv.) Skal sies at mine kunnskaper rundt emnet strøm er svært begrensede så jeg kan bare refere det jeg leste av:

Trinn 2: 0,38A, 7w

Trinn 4: 0,79A, 20w

Trinn 6: 2,75A, 69w

Trinn 8: 5,9A, 143w

Trinn 10: 10,1A, 251w

Trinn 12: 14,8A, 363w

Trinn 14: 21A, 513w

Trinn 16: 28,8A, 707w

Trinn 18: 37,1A, 890w

Trinn 20: 44,1A, 1,07kw

Under vanlig dorging i 1,2 knop på stille vann målte jeg 2,74A og 69w. Etter nesten 12 timer på vannet med blandet bruk (var også perioder hvor jeg kjørte kun for hovedmotor) leste jeg av et forbruk på 19ah og en gjenstående kapasitet på 80%. Spenningen var da på 24,93V. 

 

 

Endret av Atle Høidalen
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Laster...
 Share

×
×
  • Opprett ny...

Important Information

By using this site, you agree to our Bruksvilkår.