Gå til innhold
Fiskersiden

Tregt fiske på Ånøya?


Morten2104
 Share

Recommended Posts

Hei, jeg har i løpet av oppveksten fisket veldig mye på Ånøya i Melhus/Skaun, og aldri fått fisk på over 600 gram! Vi har hytte i området så her snakker vi om mange mange år med fisking. Har i det siste søkt litt på nettet og lest at dette vannet rommer storørret (ute etter kiloen!) Så også en video med noen fluefiskere som dro kiloørret i løpet av deres helgetur!

Jeg har hovedsakelig fisket på vestsiden av vannet, ikke så langt i fra Grønnesset friareal. Er det noen som kjenner dette vannet bedre enn meg og som kunne gitt en hjelpende hånd i riktig retning? (noen områder som er bedre enn andre?) Generelt er det mye småfisk å få, alt fra 100-500 gram. Fisket tidligere med oter, men har de senere år utelukkende fisket med stang.

Har et ønske om å bryte den magiske kilogrensen, men det lar vente på seg. Fisker i hovedsak med diverse sluker (6-15 gram), og har tilgang til båt. Har også fluedupp og lignende men er ganske fersk på dette området.

Nå nærmer sommerferien seg og flere uker på Ånøya! Setter pris på alle innspill, enten her eller på PM.

- Min første post!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Stor ørret på Ånøya krever litt innsats. har du tilgang på båt så dorger du med store wobblere. 10-15 cm

Bakdelen med dette er at det kan gå timer,dager og uker, uten ett hogg, men når det først hogger så er nok kilosgrensen brutt.......

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 weeks later...

Stor ørret på Ånøya krever litt innsats. har du tilgang på båt så dorger du med store wobblere. 10-15 cm

Bakdelen med dette er at det kan gå timer,dager og uker, uten ett hogg, men når det først hogger så er nok kilosgrensen brutt.......

Takk for svar Nils! Jeg har gått til innkjøp av wobblere i str du nevnte. Jeg har vært ute i omtrent 15-20 timer og dorget. Fått to stk på wobbler men disse var krøket, veide 3-400 g. Skal dorgingen gjøres langt fra land på de åpne områdene midt ute, eller nærme land? Fisker mest om kvelden/natten. ☺

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 9 months later...
  • 1 year later...
Den 8.7.2015 at 23.46, Nils Master skrev:

Dorger du etter storfisken kan du godt gå "midtfjords" Områdene rundt de små holmene (skjærene)

"Djupen" og "Måssån" er også verd å prøve.

http://kart.gulesider.no/m/j6obT

Skal følge opp dette fisket igjen i år. Var noen solide napp sist gang, men som slapp like kjapt som de kom. Hvor stor fisk er det lov å drømme om i vannet? Så avisoppslag om ørret på over 6 kg.. men er vel ikke så mange av dem igjen.  Har du forresten fått noen «kubber» selv, og hvor var i vannet var det eventuelt? :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 years later...
  • 11 months later...
Den 9.5.2020 at 20.27, Einar1 skrev:

Hei

Hvordan har det gått med fisket her? Ikke mye å finne om fiske den senere tid i Ånøya, tenker å prøve selv men vet ikke hvordan det er? 
 

Mvh Einar

Hei.

Har selv også hytte på Ånøya, nesten rett ved siden av Grønneset. Har fisket masse i vannet og har ikke hadd noen aldeles store rugger på kroken ennå. Den største fisket jeg har fått her er på 700g. Denne ble fanget med oter. Har også prøvd dorging, slukfiske og duppfiske noe som har gidd ganske bra uttelling det også. Gjennomsnittsstørrelsen på fangsten jeg har fått her er vel rundt en 250-300g, har fisket her i flere år nå å lengter etter å ta min første kilosørret i dette vannet. Nå gleder jeg meg til isen går og jeg kan ta de første kastene med fiskestanga. 

er det noen av dere som har hatt noen fine fangster/fiskeplasser i dette vannet som dere vil dele?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 4 weeks later...
Den 22.4.2021 at 12.48, SverreOlav skrev:

Hei.

Har selv også hytte på Ånøya, nesten rett ved siden av Grønneset. Har fisket masse i vannet og har ikke hadd noen aldeles store rugger på kroken ennå. Den største fisket jeg har fått her er på 700g. Denne ble fanget med oter. Har også prøvd dorging, slukfiske og duppfiske noe som har gidd ganske bra uttelling det også. Gjennomsnittsstørrelsen på fangsten jeg har fått her er vel rundt en 250-300g, har fisket her i flere år nå å lengter etter å ta min første kilosørret i dette vannet. Nå gleder jeg meg til isen går og jeg kan ta de første kastene med fiskestanga. 

er det noen av dere som har hatt noen fine fangster/fiskeplasser i dette vannet som dere vil dele?

Del gjerne tips, høres ut som vi er i samme båt!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 1 month later...
Den 8.7.2015 at 23.46, Nils Master skrev:

Dorger du etter storfisken kan du godt gå "midtfjords" Områdene rundt de små holmene (skjærene)

"Djupen" og "Måssån" er også verd å prøve.

http://kart.gulesider.no/m/j6obT

Er det mulig å spørre hvilke størrelse du har fått på fisken der? Morsomt å høre i såfall :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Laster...
 Share

×
×
  • Opprett ny...

Important Information

By using this site, you agree to our Bruksvilkår.