Gå til innhold
Fiskersiden

Selvbygget fluestang - snelle?


Jarle Dybing
 Share

Recommended Posts

Hei,

Onkelen min viste meg ei fluestang han laget i sin ungdom, omlag 25 år siden. Han har aldri tatt stanga i bruk og aner ikke hvilken klassifisering det er på stanga. Han har nå lyst til å få sving på den.

Har sett stanga, bygget i karbon og meget god selv idag!

Har dere tips og råd til hvordan vi kan klassifisere den? Finne egnet snøre og snelle?

Takk for svar på forhånd :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg ville ikke tatt det som en sikker indikator at det ikke er fighting butt på en såpass gammel stang. Har selv en gammel stang i klasse 7-8 uten fighting butt. Du får jo helt sikkert lånt et femmersnøre og et 7-8 snøre for testing ett eller annet sted? Tipper også at du skal kunne se det på vekt/ hvor kraftig stangemnet er, om det er i nedre eller øvre del av skalaen klassifiseringsmessig?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ok. Jobber på sportsforretning, så har tilgang til enkelte sneller med forskjellige snøre på.

Er ikke veldig god på fluefiske, har hatt et nybegynner kurs på 3 timer og brukt fluestang opp mot 10 timer totalt.

Hvilke tegn skal jeg se etter? Kjenner etter om det "føles" riktig?

Hvor mye av snøre skal være ute for å spenne opp stanga?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Skjønner.

Det du sier om 10-12m utenfor toppringen. Gjelder det generelt når du står og kaster også? Har av og til lurt på hvor mye snøre jeg skal i lufta når sender snøret frem og tilbake og tilslutt slipper det fremover.

Kommer helt an på hva du skal bruke stangen til, og ikke minst hvor fiske står :-) Ikke vits i å kaste 15-20 meter hvis fisken står nærmere.

Generelt vil jeg si at dersom stangen passer godt med et snøre i klasse 6 og oppover, passer den fint til lett laksefiske, sjøøretfiske i elv og sjø, og lettere fiske på fjellet etter ørret (hvis det er klasse 6). Fra klasse 6 og oppover er den med andre ord grei å kaste større fluer med og tåler mer vind, mens under klasse 6 så blir det litt mer tricky. Da er den mer egnet til tørrflue/ nymfe og små våtfluer.

Som Ford Perfect påpeker går det som regel fint med både line under og over en klasse. Er det f.eks en femmerstang og du setter på et seksersnøre skal du lett kunne spenne opp stanga, samt kaste litt større fluer. Motsatt, er det en sekserstang og du setter på et femmersnøre, vil då måtte jobbe mer for å spenne opp (lade) stanga. Men du kan få veldig fine, trange bukter på den måten.

Test ut med ulike vektklasser på line, men vær obs på at hvis du bruker f.eks ulike merker WF liner i ulike klasser så vil det sannsynligvis være rimelig stor forskjell på vekten på klumpen på lina. Alternativt kan du jo ta et bilde av stanga og poste her? Kanskje noen kan si noe om den?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Skal se om jeg kan få ordnet noen bilder. Må få dem tilsendt fra onkelen.

Spennende og høre det med vektklasser, at du i mange tilfeller fint kan gå opp eller ned.

Angående kasting, så tenker jeg på lengst mulig kast. Vet ikke langt er normalt kast, kanskje 25-30m?

Da svinges jo ikke hele den lengden i lufta, er det noen mal på hvor mye snøre du trenger å ha ute for å oppnå de beste kastene?

Takker for gode svar :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Lengst mulig kast? Tipper 30 meter er forbeholdt de få, eller de som står i sterk medvind :-) La oss ta et eksempel: La oss si at du har en WF line med en klump på 10-12 meter. Legg så til ca 4-5 meter med tapert fortom + tippet ut til flua. Da er du oppe i 15-17 meter, bare ved å holde klumpen oppe i lufta i frem og bakkastet. Legger du ned lina på vannet da har du kurant rekkevidde i ganske mange fiskesituasjoner (forutsatt at fortom og flue legger seg noenlunde rett på vannet).

Vil du kaste lengre kan du gjøre 2 ting, som kan gjøres samtidig men ikke et "must": Du må "skyte" line f.eks. ved hjelp av dobbel-trekk og/eller du kan holde mer line i lufta (som betyr at du begunner å mate mer line ut ved hjelp av skytedelen bak klumpen).

Med erfaring klarer du som regel å holde noen meter mer av baklina + klump i lufta. Men da blir det spesielt viktig med god timing, ellers kollapser kastet. Hvis det kollapser så er det gjerne fordi du er på baklina, som er mye tynnere enn selv klumpen. Du får rett og slett ikke overført nok energi fra stang til line (klump) og du opplever at du må trekke klumpen inn til stanga igjen.

Prøv deg frem med bare klumpen utenfor toppøyet på stanga, forsøk med dobbel-trekk i bak- og fremslengen, og se om du klarer å skyte ut line. Så kan du også trene på å holde mer og mer line i lufta. Men begynn med det enkleste: kun klump i lufta og lett skyting. Da lærer du deg dynamikken i kastet og lærer stang og line å kjenne. Det er litt som å sykle, hvis det er noen trøst...

Klarer du 30 meter uten medvind i oppstartfasen mens du står i elva/ sjøen og uten å dælje flua nedi vann eller stein, så er det grunnlag for å klappe seg selv på skuldra og være imponert av seg selv :-) Og husk at fisken ikke alltid står ved motsatt bredd, selv om mange synes å tro det :-)

Endret av Øyvind Jensen
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Laster...
 Share

×
×
  • Opprett ny...

Important Information

By using this site, you agree to our Bruksvilkår.