Gå til innhold
Fiskersiden

Gjedden og meg


AsleB
 Share

Recommended Posts

Takker! Skulle ønske flere satte seg inn i akkurat det der, med hvordan vanntemperatur og oksygennivå i vannet påvirker fisken og dens sårbarhet for catch and release. Gjeddene bør opp så raskt som overhodet mulig når det er varmt i vannet, være over vann så kort tid som overhodet mulig om i det hele tatt og rett tilbake uten å bli holdt i sporden. Mindre oksygen i vannet, større sårbarhet for bakterie og soppinfeksjon.

Å dra opp fisken over sten, sand og tørr vegetasjon som holder 30-40 grader er også åpenbart katastrofe.

Lempes de ut med nebbet først går pulsen raskere ned, nivåene av stresshormoner går ned og fisken svømmer raskere ned mot kaldere vann enn om den holdes ved ripen i varmt overflatevann.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

C&R normer er absolutt noe man burde sette seg inn i! Nå som det er såpass kaldt i vannet er det av mindre bekymring, men om sommeren bør man absolutt passe på. Selv har jeg begynt å ha fisken i vannet til jeg er klar til måling og bildetaking, gjerne en liten tur i vannet mellom disse to stasjonene også. Og da har alltid gjedda svømt avgårde rolig men sterk.

Og kjempe bra rapport Asle! Først posten her inne, men er alltid å smugleser når du oppdatere ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vel, da har jeg mistet samme fisk igjen, mest sannsynlig. Kun en krok i leppen, som løsnet i et greit utras. De store fiskene er litt slappere enn de små, tar agnfisken som en sigar i munnviken. Vurderer gi dem litt tid, men liker å gi tilslag umiddelbart for å unngå stygge krokinger. Mistet en til i samme kaliber, kastet krokene ved ripen. Kjøring av stor fisk i gummibåt er alvorlig køddete selv med anker eller drivanker. BEst er det faktisk om båten driver fra fisken, men er fisken 5+ tauer den lett båten.

​Mike The Pike fikk kjørt seg! Enormt fin liten sak, jerkes den inn ser den skadet ut og blinker akkurat som en flyktende liten gjedde.

post-31241-0-07798300-1461670430_thumb.j

Fikk 11 mindre gjedder fra 60-80 cm. Alle på Mike. I kuldeperioden med nordavind nå har det vært helt dødt bortsett fra et par følgere, småfisk alt sammen. Med en gang solen kom og nordavinden ga seg ble det liv i både insekter og fisk, plagsomme klekkinger til tider.


post-31241-0-74067600-1461670025_thumb.j

Endret av AsleB
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Helt dødt i dag. Denne kom drivende, veldig merkelig skade.

post-31241-0-39711600-1461697890_thumb.j

Måtte avslutte turen tidlig i dag, kastet litt fra land med ungene og hadde totalt tre gjedder etter der to av dem grisebommet på hele stasen og én av dem glapp etter litt show.

Brukte ikke Attraqua Spice i dag, brukte i går. Tre fisk i går, null kontakt på meite i dag. Litt urettferdig sammenligning med tanke på vindretning og tid på døgnet.

I går, da gjeddene var i støtet var det hard twitching med wobbler som ga fisk - i dag ga det ikke en følger. Et slentrende swimbait ga derimot fire kontakter på snaue ti minutter, men igjen - det kan ha vært tiden, at nordavinden roet seg osv. Fisken bestemmer.

Endret av AsleB
Lenke til kommentar
Del på andre sider

post-31241-0-61236300-1461840736_thumb.j

3.76 kg. Trodde den ville snike seg over 4 kg hårfint, den hadde lengden men var voldsomt tynn. Hadde glemt målebånd, og matten er som du ser nokså ubrukelig i bunnen av gummibåten annet enn for å unngå at fisken spreller på ruglete kryssfinér. Mike The Pike stod for alle fangstene. Har kjørt to stenger i det siste, ene med Tracer Braid og titanfortom, den andre med fluorokarbon og monofortom. Så langt har jeg 19 fisk på fluorokarbon/monofortom og 1 på tracer braid/titanfortom, men det er til gjengjeld den største. Sakte fiske har gitt null, det er rykk og napp med spinnstopp som gir fisk.

Kjente ikke noe tegn til rogn på fisken over - har den gytt har den gjort det over seriøst kaldt vann. Har lest litt forskningsrapporter der gjedder kan gyte i alt fra 4-12 grader alt etter hvor i verden en befinner seg. Gyter de over kaldere vann tar det følgelig lang tid før yngelen klekkes. Testet litt nattfiske igjen, ble ikke noe av det annet enn at jeg fikk gleden av minusgrader i slutten av april, og at en ørret angrep duppen. Tidligere på dagen smalt det på tre mikrogjedder og den på bildet over. Den ene gjedden så ut som den hadde blitt dradd over et rivjern et par ganger, den var så opptygget.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det blir ofte enorm forskjell på den generelle tempen og tempen helt inne på grunna. Av egen erfaring fra Vansjø, så gyter gjeddene mens det fortsatt ligger is utpå. Inne i de grunne vikene der sola har stått på er det 5-6 grader i vannet kun et par dager etter at isen er borte. I de vannene jeg fisker i her er gjeddene ferdige nå, i Tyrifjorden gikk det meste unna i forrige uke eller uken før. Men i andre vann her har de ikke begynt enda. Moral: Dette varierer noe helt voldsomt, både fra vann til vann og årene mellom.

Man får gjøre som Lars gjorde i en film, hyre en kar til å sitte ved vannet og følge med. :D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er ikke de helt enorme forskjellene helt inne på grunnene og ellers i vannet i de vannene jeg fisker. Veldig små vann, 0.1-0.8 km/2. Grunnene er korte, ofte bare et par meter før det stuper ned.

Nå, for eksempel var laveste temperatur jeg fant midt utpå 8 grader, mens den i de grunneste vikene er 9-10. De er så små at blåser det litt inn er det fort 8 igjen. Vi snakker også om veldig, veldig små viker som raskt blir nedkjølt. De begynte her for to uker siden, men så kom en kuldeperiode og satte en stopper for det. Får enda fisk med rogn i posen, og de to store som glapp ved håven var så bælfeit at de ikke kan ha sluppet noe som helst. Øyner et lite håp om at de største fruene venter litt til, har sett større fisk gyte 17. mai et år det var langt varmere enn det har vært i år.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fikk en smell i ryggen her om dagen som gjorde jeg måtte avslutte turen siden jeg ikke klarte å ro. Etter det har det bare blitt litt aurefiske med ungene. Tok turen til et vann med fangstgaranti, 12 ørret fra samme sted på en time. Før noen tenker "jøss, det var bra" snakker vi 250 g på topp, og de fleste fiskene UNDER 100 g. Satser på å kunne fiske litt skikkelig fisk i helgen.

post-31241-0-58974400-1462464763_thumb.j

Mer klassisk enn Elg i Solnedgang - Aure Pao Stein.

post-31241-0-91175400-1462468164_thumb.j

Endret av AsleB
Lenke til kommentar
Del på andre sider

post-31241-0-21782900-1462611324_thumb.j

Værmeldingen for de neste dagene ser mildt sagt lovende ut - men også litt skummelt, for med disse temperaturene er det ikke lenge til de begynner å leke. Tiden renner ut for å finne den store igjen i grov kondis.

I går var det dødt bortsett fra fisken på bildet. 80 cm, 3.21 kg. Den desidert friskeste 3kgsen jeg har fått i år. Tok i en bratt skrent utenfor et berg der jeg har fått for meg de parkerer når det er kaldt i vannet og solen har stått på litt. Det som var artig med denne fisken er at jeg har misten nærmere 10 fisker på meite i løpet av to uker. Noen har vært småfisk, to har vært klumsing med håv men resten har vært fisk som kun har tatt agnfisken som en cigar i munnviken. Leste Mick Brown sin Pike Fishing: The Practice and the Passion igjen her om dagen, og han beskriver det samme - stor gjedde som holder agnfisk i munnen i opp til 20 minutter på denne tiden av året. Jeg bruker allerede ofte små seksjoner med agnfisk siden min erfaring er at de fisker bedre og kroker sikrere, typisk stykker på 10-15 cm der de nedre 5 cm ikke har krok for å unngå dype krokinger. Har eksperimentert mye med størrelse på agnfisk, alt fra 40 cm og nedover og bruker som regel forskjellige størrelser på to-tre stenger, men det er ofte de mindre stykkene gir fisk på 3+ og de større fiskene blir ihjeltygget av smågjedder. For å unngå det pleier jeg å spinne over et område et par ganger for å se om det er mye småfisk i området.

Lagde et par fortommer med større avstand mellom krokene, og det funket. Tilslag ble gitt umiddelbart, og fisken ble kroket i nebbet akkurat der det ikke ville vært krok om jeg hadde brukt de vanlige fortommene.

Fikk også et friskt tips om hvor de virkelig store gjeddene er - de finner man på Os, i Gåssandvatnet. 28 kg. Får ta en tur en av dagene, hadde vært kjekt med verdensrekord.

Endret av AsleB
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Denne våren er merkelig. Jeg får gjedder som er rognstinne, fulle av lekskader og gjedder som er helt utgytt om en annen - selv om jeg kun har sett gjedder i par én gang for tre uker siden, og da på 2 m. Ingen par på grunnene. Det vil si, i noen vann - men det er igjen flere uker siden da vanntemperaturen på grunnene lå på 8 grader, og kjapt gikk ned mot 6 når nattekulden og nordavinden kom. Og det har vært mye nordavind.

post-31241-0-10473800-1462703850_thumb.j

Kjørte standard opplegg i går med to meitestenger og en spinnstang, spinnstangen med 0.40 fluorokarbon og 1 mm fluorokarbonfortom. Skjøtet sammen uten svivel gir denne kombinasjonen et veldig fint heng til mange greier, alt fra Mike the Pike til Seeker Shad.

Noe jeg for øvrig synes er veldig merkelig er at kunstagn tenkt til gjeddefiske ikke er balansert for vekten av en fortom. En fortom veier fort noen gram, noe som kan få en wobbler som i utgangspunktet er svevende til å stupe. Dette kan så klart løses med fortom av mono eller fluorokarbon, men jeg skulle likt å sett en produsent lage greier som oppgir hvor mange gram som skal til for at en flytende wobbler blir svevende, og den svevende blir synkende.

Godvær og sønnavind er gode greier, og da må det fiskes. Det er ikke lenge før nordavinden kommer og ødelegger hele opplegget.

Jeg begynte som vanlig turen kl 17, og hadde kun kontakt med en mikrogjedde frem til kl 20. Da tok jeg turen mot en frittliggende grunne omringet av skrenter som går ned mot 4-6 m, og plutselig skar en av duppene skrått ut til siden mens baitrunneren hylte. Ta inn slakt snøre, tilslag - nå er det bremsen som hyler. Det er tungt, fisken går og går og går, snur gummibåten og stopper ikke. Jeg bruker relativt myke 9' stenger fra båt siden jeg ikke trenger de lengste kastene og liker å kunne dempe utras med stangen. Selv om bremsen er stilt på maks og stangen er bøyd til håndtaket fortsetter fisken å gå og ta snøre. Klok av skade fra de to større fiskene jeg mistet lar jeg denne gå når den vil, og den går. Ikke to-tre ganger, jeg teller syv utras av grei lengde. Etter det begynner de å minske i lengde, men da går fisken opp og rister på hodet. Blir litt nervøs, for jeg bruker kroker uten mothake men ser at to kroker har godt feste i nebbet, akkurat der de skal sitte.

post-31241-0-87513500-1462704134_thumb.j

Ved første tegn på at fisken er sliten leder jeg den i håven, og den sitter. Det er først da jeg merker at foten rister. Den er ikke veldig stor, ser ut som mellom 4 og 5 et sted - målebåndet viser 88 cm og vekten 4370 g. Helt grei fisk, men jeg klarer ikke slutte å tenke på den som glapp. Krokene faller av i håven, fisken settes kjapt ut og stiller seg på bunn. Vanskelig å se om en ikke har polaroidbriller!

post-31241-0-40489800-1462704707_thumb.j

Deretter smeller det kjapt på en trekilos på Mike The Pike, og en liten kilosfisk. Trekilosen var smellfeit, og neppe utgytt.

Endret av AsleB
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det begynner å bli tid for å gjøre opp status for vårfisket 2016. På grunn av det ustabile været har ikke all fisken gytt enda, men dette synes å avhenge av hvor i vannet de står og hvilket vann det er. Temperaturforskjellene er store geografisk, betinget av solforhold, vinforhold, vegetasjon og om vassdragene mottar smeltevann eller ei. Jeg har testet 14 vann, mulig jeg glemmer noen men det er rundt der. Spesielt artig var det at det smalt på en metersfisk på 6020 i et vann der jeg aldri har bikket 2 kg, men det er kjipt å se hvordan mine barndomsvann har tapt seg de siste årene. Fiskepresset har økt betraktelig som jeg har skrevet om før, og det er mye unødvendig slakting av fisk samt negativ påvirkning av byggeprosjekter og forurensing.

Ti fisk på 3+, fem på 4+ og to på 5+, 5530 g og 95 cm , en på 6+, 6020 g og 102 cm på topp. Den på 5530 hadde ikke gytt, den på 6020 hadde klart gytt.. Men det som gjør at jeg tviler litt er at det er null leksskader på finnene eller ellers på fisken, så kanskje den har lite utviklet rogn? Lov å håpe, har fått rognstinne gjedder midt i Juni når været har vært som nå..

post-31241-0-31655300-1462971939_thumb.j

post-31241-0-91502700-1462971693_thumb.j

Litt å gå på med bildekomposisjonen, vurderer en selfiestick. Førsteprioritet er å få et kjapt bilde og slippe fisken ut igjen så raskt som mulig, men disse jallabildene gjør ikke fisken rettferdighet.

Det er fangst nr 4 over 100 cm, og samtidig som det er en sjelden fangst for meg må jeg si jeg er litt skuffet over å treffe på en fisk med slik lengde tom for rogn og med tom magesekk. Spesielt bittert er det når jeg klumset vekk to større fisk som, for det det er verdt så både lengre og fetere ut og var mye mer brutal i kampen. Menmen, slik er fiske.

Uansett, vårfisket har gitt meg enormt fine opplevelser sammenlignet med bitringen i vinter, og jeg tror jeg har lært noe til neste års satsing. Sommerfisket er artig, med spreke gjedder - det er de for øvrig på våren også her, men sjansen for å treffe på en gjedde i bra kondisjon anser jeg som minimal. Selv på senhøsten har ikke de større gjeddene spist seg opp, det er ganske enkelt ikke de mengdene byttefisk av noe størrelse i de fleste vann som gjør at en gjedde kan vokse jevnt opp mot 100 cm og over.

Endret av AsleB
Lenke til kommentar
Del på andre sider

29 gjedder på McZonker på to dagers fiske i vår, ingen halebytter. Alt fra 6-kgs fisk til fisk på knappe 30 cm.

36 gjedder på Mike The Pike så langt. Dette er grunnen til at jeg ofte fjerner den bakerste kroken. Den gjør mye ugagn når greiene slenger ut kjeften på en gjedde, både med håv, gjedde og potensielt fingre. Store gjedder inhalerer som regel alt man serverer, og da er en krok i midten med to splittringer mer enn nok. Mindre trøbbel for meg, mindre for fisken og så langt tviler jeg på det gir mindre fisk. Spesielt på tailbaits, der dragsuget kan ta med tailen langt ned i svelget kan den bakerste kroken skade fisken stygt. På lengre agn som Mike, som taes på tvers og holdes er det ikke like problematisk.

post-31241-0-41088400-1463098674_thumb.j

Mike har vært gjennom litt. En gjedde tok den og slet fortommen.. Eller, for å være ærlig dret jeg meg ut med å bruke Albright på Nanofil, som selv med 20 surringer gikk rett opp i hugget. På kastet etterpå satt samme gjedden, med Mike i kjeften. Den tok altså etter like lang tid som det tok å knyte på en ny greie på akkurat samme sted selv om den brukte 5 sekunder på å prøve å riste av seg Mike. Gjedden er best.

post-31241-0-81176600-1463094024_thumb.j

Endret av AsleB
Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 weeks later...

Mye fisking og mye fisk i det siste! I går mistet jeg den største gjedden jeg har sett på lenge. Jeg bestemte meg for å satse hardt på en stor fisk, og fisket der jeg forventet den ville stå med en Line Thru Trout i 20 cm - det var tregt, ikke et napp til det plutselig smeller. Bremsen er stilt for å ikke vike, men den vek, og jeg likte ikke det jeg kjente. Det kjentes ut som krokene satt dårlig, og første gang jeg så fisken fikk jeg det bekreftet. Line Thru går som navnet tilsier gjennom agnet, og er festet med en krok i en hylse i buken og en enkeltkrok bak i en stinger. Det som har skjedd med større fisk litt for mange ganger er at treblekroken blir sittende, mens fisken krokes på enkeltkroken og fisken dermed kan slenge av seg Line Thruen nokså enkelt. Enkeltkroken satt i en skinnflik i leppen, så jeg slakket bremsen. Det hjalp fint lite, fisken tok noen runder rundt, under og bort fra båten før den ristet på hodet og det ble slakt. Kjipt, men kjekt å ha kjent på kreftene og sett fisken!

I dag gikk det litt bedre. Jeg hadde igjen bestemt meg for å fiske litt på stor fisk, siden det har vært mange fine turer med smågjeddebonanza i det siste. De er virkelig i støtet, men de store står ikke sammen med dem. I det siste har jeg testet å skjøte fortommen direkte på hovedsnøret, og gått over til å bruke 0.80-1 mm mono. Dette gir en suveren presentasjon synes jeg, og ved å fjerne en krok blir en rekke jerkbaits, tailer og lignende svært sakte synkende eller nesten svevende. Dette, sammen med sakte innsveiving har gitt mye fisk og fortommen har holdt bra. Den fikk imidlertid sin drøyeste test i dag. Jeg har ikke måttet bytte fortom på over 50 gjedder.

Her er bilde av to trivelige småtasser. Det er kjekt å få dem og se på dem om de ikke er de største også!

post-31241-0-09825100-1464131250_thumb.j

post-31241-0-00837100-1464131252_thumb.j

Tilbake til dagens. Jeg fisker i et område der to viker møtes, ved en skrent som går fra 0.5 og ned til 12 m som er relativt lang. Under vann er det et stort belte med vissen vegetasjon som går ned til ca 3 m, og har fine passasjer mellom.

På femte kastet så jeg virvelen, rakk ikke å gjøre tilslag før snøret skar skrått bortover og det ble tungt. Slik bremsen er stilt er det som regel kun fisk på 5+ som tar snøre, og dette var uten tvil en slik. Det ble flere utras før jeg så fisken, men jeg tok det helt med ro og lot den gå rundt og under båten som den ville siden jeg lå på fri drift og kroken satt godt. Fisken gikk i håven uten dramatikk, kroket pent på den ene midtre kroken jeg lar være på tailbaits. Både Owner og Gamakatsu gjør jobben, svært sjelden en fisk ikke er kroket skikkelig på dem om den er litt stor. Det ble en ilddåp for fortommen, siden fisken klarte å vikle den rundt tailbaitet og inn i kjeften, men det gikk bra. Den oppførte seg pent, lite hoderisting - muligens hjalp det at den var kroket både i over- og underkjeven med kroken som henger i doble splittringer. Synes det kroker ekstremt bra.

Litt stor var den, ikke veldig - og jeg hadde ikke med meg vekt. Her er den ihvertfall, fin fisk og hugget oppsummerte alt som er kjekt med gjeddefiske. Videre ble det leking med spinnflue og overflateagn, noe som ga artige opplevelser med fisk opp til 3 kg pluss den på bildet som nok er litt større enn 3... 7 stk ble det i dag, og en haug med småfisk som gjorde det de kunne for å ta kunstagn like store som dem selv.

Gjedden har vært oppe og jaget småfisk i overflaten så de har hoppet i alle retninger og kjemper som demoner. Det er kjekt å fiske gjedde om dagen.

post-31241-0-40235700-1464131934_thumb.j

 

Endret av AsleB
Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 4 weeks later...
Den 25.5.2016 at 12.54, Fritidsfisker skrev:

Hei, takk for flott og morsom tråd! Gratulerer med bra fangst! Fint å se det er håp for gjeddefiskere på Vestlandet. Er du villig til å dele med oss hvor du har fisket i det siste? Har du tatt alle disse gjeddene i Grimevannet?

Heisann! Takker. Jeg har fått 6 gjedder over 5 kg i år, men bare to av dem er fra Grimevatnet .Anbefaler egentlig ikke Grimevatnet med mindre en er veldig, veldig tålmodig. Det går an å ha flaks og få en 5+ på første forsøk, men Grimevatnet er ett av de vannene jeg fisker der jeg får desidert færrest fisk i forhold til antall timer på vannet. Sommeren gjennom er det hardt fiskepress på de stedene det går an å stå fra land, så en er nesten avhengig av båt for å fiske effektivt der.

I vår har jeg fisket i ca 16 forskjellige vann, fått gjedder på 3+ i 6 av dem og 5+ i 3 av dem. Kun én på 6+. Jeg er litt hemmelighetsfull med akkurat hvor det er, for det skal ikke mange fiskere med klubbelyst til før fisket går i dass. 

Jeg er dog rimelig sikker på at der du finner gjedde finner du en fisk på 5+, men det er ikke store bestander av fisk på 3+ i noen vann med unntak av Osvassdraget for 10 år siden før gjeddeslakten begynte for alvor.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 weeks later...
Den 20.6.2016 at 17.10, AsleB skrev:

Heisann! Takker. Jeg har fått 6 gjedder over 5 kg i år, men bare to av dem er fra Grimevatnet .Anbefaler egentlig ikke Grimevatnet med mindre en er veldig, veldig tålmodig. Det går an å ha flaks og få en 5+ på første forsøk, men Grimevatnet er ett av de vannene jeg fisker der jeg får desidert færrest fisk i forhold til antall timer på vannet. Sommeren gjennom er det hardt fiskepress på de stedene det går an å stå fra land, så en er nesten avhengig av båt for å fiske effektivt der.

I vår har jeg fisket i ca 16 forskjellige vann, fått gjedder på 3+ i 6 av dem og 5+ i 3 av dem. Kun én på 6+. Jeg er litt hemmelighetsfull med akkurat hvor det er, for det skal ikke mange fiskere med klubbelyst til før fisket går i dass. 

Jeg er dog rimelig sikker på at der du finner gjedde finner du en fisk på 5+, men det er ikke store bestander av fisk på 3+ i noen vann med unntak av Osvassdraget for 10 år siden før gjeddeslakten begynte for alvor.

Den 20.6.2016 at 17.10, AsleB skrev:

 

Jeg skjønner godt du er hemmelighetsfull,  det er jeg også. Jeg håndterer gjeddene så forsiktig som jeg klarer før jeg setter dem tilbake. Jeg oppfordrer alle til å gjøre det samme når det gjelder vann hvor gjedden er veletablert.

Har du noen formening om det er visse steder i disse vannene de større gjeddene oppholder seg på denne tiden av året? Jeg ville tro de oppholder seg på dypere vann, men har ikke hatt så stort hell med å finne dem her. Jeg antar de i stor grad finnes der byttefisken er. I et vann med f.eks. ørret eller abbor, vil ikke gjedden da kunne tenkes å vandre mer pelagisk?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

20 timer siden, Fritidsfisker skrev:

Jeg skjønner godt du er hemmelighetsfull,  det er jeg også. Jeg håndterer gjeddene så forsiktig som jeg klarer før jeg setter dem tilbake. Jeg oppfordrer alle til å gjøre det samme når det gjelder vann hvor gjedden er veletablert.

Har du noen formening om det er visse steder i disse vannene de større gjeddene oppholder seg på denne tiden av året? Jeg ville tro de oppholder seg på dypere vann, men har ikke hatt så stort hell med å finne dem her. Jeg antar de i stor grad finnes der byttefisken er. I et vann med f.eks. ørret eller abbor, vil ikke gjedden da kunne tenkes å vandre mer pelagisk?


Min erfaring med abbor i disse vannene er at du finner dem på akkurat de samme stedene som du finner gjedde. I næringsfattige vann med stort siktdyp er det struktur og bunnvariasjon som gjelder. Gjedden står typisk under disse stimene og venter på gode jaktforhold, eller at en fisk viser avvikende atferd. Jeg har flere ganger fisket abbor på 8-12 m om sommeren , hvorpå det smeller på en stor og sulten gjedde etter en abbor har tatt jiggen. I disse vannene har jeg aldri fått en stor gjedde på grunt vann - men det betyr ikke nødvendigvis at jeg fisker dypt. I skumringen, når abboren og ørreten går opp for å ta insekter og plankton kan gjerne gjedden ta på ting som fiskes rett under overflaten selv om det er 10 m dypt. Jeg ser for meg den da har steget opp med byttefisken og har øynene mot overflaten.  Abboren kan bevege seg mye, men har som regel noen steder den stikker innom der det er vertikal struktur og varierte bunnforhold, og her pleier gjedden campe.

Det kommer  an på vannkvalitet, siktdyp, oksygen, temperatur og hvor sprangsjiktet ligger. Om sommeren finnes de store fiskene sjelden under sprangsjiktet, men hvor sprangsjiktet er varierer fra vann til vann. Noen vann har i praksis ikke noe sprangsjikt i store deler av vannet på grunn av stor gjennomstrømning. Hele vannmassen er oksygenert , og fisken beveger seg opp og ned men foretrekker som alltid struktur, vegetasjon og variasjoner i bunnforhold. Siden fisken kan være over alt her fisker jeg over alt om sommeren - fra overflate til bunn. I et vann med mye algeoppblomstring og lavt siktdyp leter jeg høyere, sjelden dypere enn 3 m.
 
Før det kom abbor var det mer stor gjedde på grunnene, jeg tror da at siden gjedde var primær byttefisk måtte den store gjedden holde seg der den mindre gjedden også var. I abborvannene får jeg praktisk talt aldri gjedder med bitemerker, i vann der byttefisk er ørret og gjedde skjer det veldig, veldig ofte. Er dypet stort nok holder ørreten seg langt fra strandsonen og spiser plankton og insekter. Den som ikke gjør det ender for opp som mat. Når den blir stor nok, typisk 1-2 kg kan den patruljere strandsonen.

Men, når alt det er sagt - sommerfisket etter større gjedder her er enormt tregt. Får jeg en eneste 5+ i sommer er jeg ekstatisk.

Endret av AsleB
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tok en tur med fruen i går siden det blåste friskt fra sør og regnet - gode gjeddeforhold. Tanken var at hun skulle få seg en gjedde eller to, og det begynte bra i en vik da hun sier "jeg tror jeg kjente noe der". På neste kast smalt det på en gjedde hos meg i rett over agurkstørrelse, så fisk var det. Etter det kom det opp syv mindre gjedder fra 1-2 kg nokså raskt, kjørte med en skjesluk som gikk fra å være helt fin og nylakkert til å ha mistet 50% av lakken. Dessverre ble det ingenting på fruen annet enn den ene kontakten.

To større fisk fulgte, men begge snudde rett ved båten etter å ha dunket borti sluken med nebbet med åpen munn. Den ene så ut som 3+, den andre kan ha vært 5+. Begge fulgte i et væromslag der vinden og regnet økte, og rett ved skrenter som gikk fra en og ned mot 12 meter. I disse periodene var det tett mellom huggene, opptil tre på tre kast og i de stille periodene var det dødt.

Har blitt en del fisking i sommer jeg ikke har logget, men det har bare blitt fisk under 5 kg. Artig er det da, å fiske med litt tempo, overflategreier og ikke bare stå og så vidt rotere på sveiven med gummi mens en glaner på en dupp.
 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Smågjedder og små, hissige abbor igjen. Så noen større abbor som patruljerte i grupper på tre, opp mot halvkiloen. Meget pene ørret oppe i overflaten i skumringen. Hverken så eller kjente noe større gjedder, fisket i alle vannlag ned mot der sprangsjiktet pleier å ligge på denne tiden av året.

hissig.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Etter å ha peiset litt i viker med froskeimitasjoner (RIP i småbiter) ble det gnuring langs kanter på 8-12 m. En skikkelig fisk som kun gikk dypt og jeg aldri så før den glapp satt på tredje kastet, og da fikk jeg troen. Tok på ca 7 m. En skikkelig fisk fulgte på en annen plass, fikk gjentatte dunk mot jiggen på 8 m dyp, gir tilslag men ingenting skjer. Da jiggen kommer mot båten ser jeg hvorfor - en 5+ svømmer med nebbet borti paddelen på shadden og dunker i den innimellom med lukket munn. Den følger helt inn, blir ikke skremt av båten og blir med på noen åttetall og andre tricks med shadden for å få den til å ta - men det gjorde den ikke. Den bare gled tilbake til dypet den kom fra.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Laster...
 Share

×
×
  • Opprett ny...

Important Information

By using this site, you agree to our Bruksvilkår.