Gå til innhold
Fiskersiden

Gjedden og meg


AsleB
 Share

Recommended Posts

En uke på fjellet med 50+ småørret. Artig, men savner gjedden. Fikk dog litt smaken på lettere fiske igjen likevel.

Abboren var i gang, med en gang jeg downsizet smalt det på abbor. De 3 største var fra 33-35 cm, ellers 20+ under det igjen. De tok overalt, i grunne viker, langs bunn på 15 m og pelagisk over 40 m. De større gjeddene fant jeg ikke, det var noen mindre langs kanter. Hverken så eller kjente noe større.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Frisk nordvest, 16' i vannet og overskyet. Troen kom eksplosivt da en virvel og et plask to meter fra land avslørte en pen gjedde som bommet på wobbleren. Dette gjentok seg 4 ganger, gjedden kom i fart og grisebommet på wobbleren. Siden så jeg den ikke igjen. 3-4 kg ca. Etter det var det mye småfisk fremme og snuste. Erfaringsmessig er det et dårlig tegn med tøffe smågjedder - da har jeg sjelden tatt en større i samme område. Jeg tok turen til en frittliggende grunne med stener og vegetasjon, og på første kastet ble det tungt. Ikke noe hogg eller slakk, bare umiddelbart tungt. Jeg ga tilslag, og forventet egentlig at jeg nok en gang hadde gitt tilslag til en sten eller vegetasjon - men snøret skar skrått ut til siden, stangens bue ble fin og det kom ett og annet dunk.

Fisken, for nå skjønte jeg at det var en større gjedde, gikk dypt og var hissig. Med en gang jeg la press på stakk den, men om jeg slapp opp litt oppførte den seg og ble med. Siden jeg kjente hele fiskens tyngde og ingen slark var jeg sikker på krokfestet, og fisken gikk i håven på første forsøk. 89 cm, 5330 g. Kroken satt fint i underkjeven. På shadder opp til 20 cm bruker jeg bare en krok på midten. Kroker bra, pent og mindre krøll.Mistet noen fisk på at krok nr 2 slang borti et tre eller annet rask tidligere, og ruller gjedden kan den skade seg.

 En deilig fisk i fantastisk kondisjon for å være en sommergjedde i Bergen.  Lite hode, bred rygg. Prøvde å få noe bedre bilder, men fisken ga tegn til at den var klar for å komme tilbake til vannet, så da fikk den det.

5330.jpg

Endret av AsleB
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Blir mest gjedde! Det er gjedde i mange vann, men stor gjedde er det lite av. All gjedden her er satt ut for 2-400 år siden eller i nyere tid alt etter hvilke kilder en går etter. Opprinnelig har vi kun hatt ørret, røye, stingsild, ål og laks rundt Bergen men all den opprinnelige fisken har blitt redusert eller utryddet i de fleste vassdrag grunnet vandringshinder, ødelagte gyteplasser, gjenfylling, forurensing og så videre. Abbor og gjedde klarer seg bra, mye på grunn av at de gyter over vegetasjon og er hardføre sammenlignet med laksefisk som har sære gytebehov.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tok en liten tur i båt til et vann jeg har blanket i 4-5 ganger fra land. Første fisken smalt på midt ute i vannet over ukjent dybde. Ca tokilos, solide sår og bitemerker over ryggen. Deretter ble det syv fisk til fra chilistørrelse til 2 kg, de fleste lå mellom 1 og 2 kg.

20160714_201918.jpg

Prøvde litt nye greier som alle ga fisk sammen med noen velprøvde klassikere. Imponert over den lille rakkeren som inhalerte 25 cm wobbler!

20160714_203008.jpg

Alle fiskene tok på 2-4 m over ukjent dybde. Jeg har lenge lurt på hvor lang avstand fisk registrerer kunstagn fra - en froskeimitasjon ble fulgt av en fisk som stod 15 m unna landingsstedet. Plog hele veien før fisken mistet interessen.

Her er greiene som ga fisk. 

20160714_224011.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ny dag, nytt vann. Nesten. Jeg var der en gang i vinter for å sondere litt når det var klart i vannet. Jeg fant noen spennende renner jeg ville teste, da det aktuelle vannet kun har levert kilosgjedder, og ikke spesielt mange. Det begynte med sniperace i den ene viken, sniperace i neste vik, i tredje vik, en ca 1 m dyp vik med tett vegetasjon var det på det verste 3 smågjedder etter på en gang og massakrerte gummi. Da hadde jeg fått nok action, og var klar for litt gnuring. Det begynte å bli tiden for det også, tett skydekke og dalende sol.

I den første rennen smalt en tokilos på nesten umiddelbart på en skjesluk. Holdt på her i ca 30 minutter, men hadde kun én kontakt til. Da stakk jeg til godstedet, et sted med berg på ene siden, dybder fra 2-6 m og mye rotvelt. I tillegg var det friskt tilsig fra en bekk som hadde gravd rennen i løsmasser. Det skjedde ikke noe første halvtimen mens jeg fisket rundt innosen, langs kantene og ved rotveltene. Akkurat i overgangen fra berg til rotvelt var det en liten bakevje, og shadden hadde knapt landet før den ble tatt og tilslaget satt. Ingen risting, bare tungt. Fisken gikk først med strømmen til hylende brems, deretter under båten. Null sjans å stoppe i gummibåt på drift. Den gikk tilbake under strømmen, inn under grenene på rotvelten - bare å si takk for kampen, og snakkes. Kjipt den glapp, men kjekt å ha funnet den. Da den stakk under båten så jeg den i det klare vannet, ikke noe monster men så ut som en 4-5 kgs, mye større enn noe annet jeg har fått i dette vannet. Neste gang.

Dette er greiene som leverte fisk, fem fra 200 g til 2 kg:

20160715_232756.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for fin tråd, Asle!

Med fare for å spore av tråden - hvordan er fiske i Grimevatnet om jeg ikke er interessert i gjedde, og ikke har tilgang på båt? Vil helst ikke ha gjedde, men gjerne ørret, røye og abbor. Finnes det noen fine fiskeplasser, eller må man ha båt uansett? 

På forhånd tusen takk for svar :-) 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

11 minutter siden, Gutt23Bergen skrev:

Takk for fin tråd, Asle!

Med fare for å spore av tråden - hvordan er fiske i Grimevatnet om jeg ikke er interessert i gjedde, og ikke har tilgang på båt? Vil helst ikke ha gjedde, men gjerne ørret, røye og abbor. Finnes det noen fine fiskeplasser, eller må man ha båt uansett? 

På forhånd tusen takk for svar :-) 

Takk, det var hyggelig! Skal du fiske abbor nå trenger du definitivt ikke båt, men du kommer til de beste plassene om du gjør det. Abbor i alle størrelser fra årsyngel til halvkilosfiskene som jager dem finner du i strandsonen langs hele vannet og ned mot ca 15 meter. Langs sørsiden er det greit å fiske fra land, og fra Grimen Camping om du ikke har noe imot halve Europa som tilskuere. Ørreten bør du ha båt om du skal gå etter - jeg har aldri fisket målrettet etter den, men den vaker i skumring og grålysning 10-50 m fra land. Ved utløpene til de få bekkene som renner inn i vannet er det fine skrenter, men det fiskes også mye her, spesielt fra campingen. For å fiske ørret ville jeg helt klart ha brukt båt - men den største stangfangede ørreten jeg har sett bilde av, en på 4 kg ble tatt langs land i jernbanestrekket. Her har jeg faktisk aldri fått en større gjedde heller, og ørreten er mer oppe her om kvelden enn andre steder rundt vannet. Røye - tja. På denne årstiden vet jeg ikke om noen som fisker etter den, men jeg vet at det har blitt tatt røyer på opp til 2.7 kg i strekket langs jernbanen senhøst/vinter. Der er det grei tilkomst fra land. Da det ble forsket på røyen der på 70-tallet ble det tatt røye fra 20 og ned til 50 meter i garn.

Du kan utvilsomt få fin fisk fra land i Grimevatnet, men da fisker du der alle andre kan fiske og der det til dels fiskes en del. Bruker du båten fra campingen, eventuelt BS sin båt kommer du til der det fiskes mindre!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hadde en time til rådighet og hadde egentlig tenkt å utsette fiskingen til i morgen, men med enorme nedbørsmengder de siste døgnene ville jeg prøve noen godplasser. Totalt dødt på alle de sedvanlige plassene, null kontakt fra 1-10 m. Med fem minutters fisketid igjen testet jeg ved en skrent med tre-overheng og et tett vegetasjonsbelte med en passasje midt i - smack! Tailen hadde knapt bevegd seg en meter etter landing før virvelen kom med påfølgende hugg. Jeg fikk akkurat gjort tilslag før fisken satte full fart mot båten og under en rotvelt..Høres det kjent ut? Denne gangen satt krokene , og jeg fikk fisken ut. Den ekle lyden av multifilament mot råttent tre er noe jeg aldri venner meg til. Et par lange utras fra en grisesterk gjedde fulgte før den lå i håven. Perfekt kroket på den midtre kroken, én i nebbet og én i kjeven. Uproblematisk avkroking. Ikke vits å veie, for noen 5+ var det ikke men en artig fight og en flott fisk på en tail jeg har fisket lite med, McTail i fargen Firetiger. Normalt fisker jeg med mer naturtro farger, men i skumring og grumset vann blir det mer tydelige greier. Fantastisk morsomt å fiske med tailer som slentrer seg frem og så blir brutalisert. Nå om sommeren bruker jeg tyngre splittringer og litt større kroker, Owner i 3/0 både for å få tailen ned litt og for å få krokene litt mer ut fra kroppen. Et par gram ekstra har en del å si! Det eneste negative er at fiskene ser så små ut ved siden av en 28 cm tail.

 

svartzonkertail.jpg

Endret av AsleB
Lenke til kommentar
Del på andre sider

11 timer siden, AsleB skrev:

Takk, det var hyggelig! Skal du fiske abbor nå trenger du definitivt ikke båt, men du kommer til de beste plassene om du gjør det. Abbor i alle størrelser fra årsyngel til halvkilosfiskene som jager dem finner du i strandsonen langs hele vannet og ned mot ca 15 meter. Langs sørsiden er det greit å fiske fra land, og fra Grimen Camping om du ikke har noe imot halve Europa som tilskuere. Ørreten bør du ha båt om du skal gå etter - jeg har aldri fisket målrettet etter den, men den vaker i skumring og grålysning 10-50 m fra land. Ved utløpene til de få bekkene som renner inn i vannet er det fine skrenter, men det fiskes også mye her, spesielt fra campingen. For å fiske ørret ville jeg helt klart ha brukt båt - men den største stangfangede ørreten jeg har sett bilde av, en på 4 kg ble tatt langs land i jernbanestrekket. Her har jeg faktisk aldri fått en større gjedde heller, og ørreten er mer oppe her om kvelden enn andre steder rundt vannet. Røye - tja. På denne årstiden vet jeg ikke om noen som fisker etter den, men jeg vet at det har blitt tatt røyer på opp til 2.7 kg i strekket langs jernbanen senhøst/vinter. Der er det grei tilkomst fra land. Da det ble forsket på røyen der på 70-tallet ble det tatt røye fra 20 og ned til 50 meter i garn.

Du kan utvilsomt få fin fisk fra land i Grimevatnet, men da fisker du der alle andre kan fiske og der det til dels fiskes en del. Bruker du båten fra campingen, eventuelt BS sin båt kommer du til der det fiskes mindre!

Tusen hjertelig takk for utfyllende svar, Asle! Gleder meg til å følge tråden din videre! :-) 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Siste feriedag, så det måtte bli fisking selv om det var blikkstille. Bortsett fra en liten sak som var mindre enn jiggen ble det null kontakt på 5 (!) timer. Jeg fisket høyt, middels, lavt, skrent, vegetasjon. Steder som tidligere har vært stabile var helt døde.

Skumring har vært bankers i vår/sommer, men det har også vært en tid fra 19.30-21 som har gitt mye fisk. Rundt 22.00 begynte det å smelle. Først en kilosfisk på McMio med paddletail. Fantastisk gange.  Den vugger og vibrerer til den nesten går rundt.

Deretter fisket jeg av en nærliggende skrent med en jiggwobbler. Jeg har liten tålmodighet til å vente på at ting synker, så denne er perfekt. Det smeller til på ca 12 m, et par tunge drag og bortevekk. På neste kast smeller det igjen - samme fisk som tok McMioen. Den har altså tatt i overflaten og gått ned og stilt seg på 12 m etter å ha blitt sluppet. Skulle tro den hadde lest catch and release-forskning. Etter tre fisk begynte ting å bli merkelig. En gjedde snek seg innpå båten og tok McMio som hang helt i ro. En gjedde kom flygende og tok jigwobbleren som hang fra et tre. Deretter ble det helt, helt dødt. Null aktivitet. Fullmåne, for øvrig.

Her er greiene som ga fisk. Modifisert McMio med paddel. Flyter, men går ned ca 30 cm ved innsveiving og blir der. Jigwobbler.

20160719_124029 (1).jpg

Endret av AsleB
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fisket har vært elendig den siste uken. Det har vært artig med spreke gjedder på overflatefiske, men de større glimter med sitt fravær.  Egentlig er det like greit, for de skal få et par måneder på seg til å bli feitere men det er ikke bare for å få fisk jeg fisker. Det er også for å lære vannene og mønstrene i dem å kjenne. Noen vann har jeg rimelig grei kontroll på, men med mindre man er ute konstant og fisker på et begrenset antall 5+-fisk er det litt hit/miss å treffe på når de spiser og å være der før de får i seg nok til at de er fornøyd.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takker!

Mer elendig fiske. Mye jobb og lite søvn. Testet litt nattfiske, var ca like produktivt som morgenfiske. Det ble et par på størrelse med kompisen under, mistet en bedre fisk men neppe mer enn 2-3 kg. Merk for øvrig hvor fisken sitter. Som regel fjerner jeg krok nr 2 og setter i en ekstra splittring, kroker større fisk like bra, mindre sjanse for dyp kroking og ikke minst, små kompiser som det her slipper en tur over vannet.

20160731_044035.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

16 timer siden, AsleB skrev:

Takker!

Mer elendig fiske. Mye jobb og lite søvn. Testet litt nattfiske, var ca like produktivt som morgenfiske. Det ble et par på størrelse med kompisen under, mistet en bedre fisk men neppe mer enn 2-3 kg. Merk for øvrig hvor fisken sitter. Som regel fjerner jeg krok nr 2 og setter i en ekstra splittring, kroker større fisk like bra, mindre sjanse for dyp kroking og ikke minst, små kompiser som det her slipper en tur over vannet.

20160731_044035.jpg

Hva fisker du med på bildet ? 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

5420.jpg

Hadde et par timer, og lyst til å se om jeg kunne finne gjeddene pelagisk. 

De er ikke langs vår/høstskrentene, de er ikke i grunne viker. Det vil si, smågjeddene er der men ikke de på 5+.  Jeg begynte turen med å teste et par skrenter, sivkanter og viker men null kontakt.

 Det føles veldig rart å stå midt i et vann med 60-90 meter under kjølen og fiske på 2-6 m, spesielt når en ikke har elektronikk som viser om det faktisk er fisk der. Likevel er det kjekt å observere vann og fisk over tid, og finne ut hvilke vandringsmønster de forskjellige artene har i løpet av året.

 Jeg dorget litt i et område det pleier å vake større fisk med en Super Shad Rap i fargen Silver Pike.

 Akkurat i det jeg drar på litt ekstra med årene ser jeg at stangen er på vei over ripen. Jeg får tak i den, gir tilslag og kjenner at det er noe der. Enten smågjedde eller OK ørret tenker jeg mens jeg sveiver inn. Det er voldsomt lett, så jeg tenker smågjedde - men smågjedde på 3 m dybde over 90 m ute i frivannet.. Risikabelt!

Da jeg ser fisken begynner det å skjelve i høyre fot - fisken kjører direkte ned i det jeg ser den. Den har ikke gjort noe av seg hele den tiden det har tatt å få den til båten, og nå ser jeg hvorfor. Jeg har sveivet båten til fisken. Det som følger er flere brutale utras rett ned og under båten, stang som kneler, pump i biceps og god stemning. Jeg kjenner at fisken sitter optimalt, med en krok i overkjeven og en i underkjeven. Det er ingen vingling, slingring, risting, fisken bare går og krokene sitter spikret. Jeg ser det er en lang fisk, men den veksler mellom å se fin ut og å se tynn ut.. Du ser hvorfor på bildet!

Håvingen går som den skal, avkrokingen også. 100 cm og 5420 g. Fisken ser ut som en feit og en tynn gjedde satt sammen, en alkoholisert gjedde med tynne ben, muskelatrofi og ølvom.

Ett hugg og en gjedde midt ute i ingenting.

Endret av AsleB
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Akkurat den fisken lar jeg hvile ;) Verre enn å aldri få den igjen er det å få den i sommerkondis og at den veier 7.9 kg. De bedre vannene og stedene lar jeg hvile til høst/vår og fisker mer for gøy i vann jeg tviler på kan hoste opp en purke. Har aldri fisket gjedde seriøst østpå, men ut fra det jeg leser og hører virker det noe annerledes ja! Inntil abboren kom for vel 20 år siden var eneste skikkelige stimfisken røye, og den var det ikke mange gjeddevann som hadde solide bestander av. Ellers var det en og annen ørret, noe ål og stingsild og en karuss her og der i knøttsmå bynære vann. Ikke akkurat noe å bli diger på! Etter abboren kom har det ikke skjedd særlig mye med maksvekten på de gjeddene jeg får, ei heller snittvekten. Det er bare mindre smågjedder og dyreplankton og enorme stimer med småabbor og en og annen opp til kiloet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

To blanketurer, men i kveld hadde jeg troen. Tåke, litt yr og litt sol dagen i forveien. Jeg fisket fra land som jeg ofte gjør - overflategreier, hissig wobbler, treg wobbler, tailbait saaakte. Det smalt på treg wobbler, men etter et par utras mistet jeg fisken i tett vegetasjon. Vel en halvtime senere, i skumringen smalt det på tailbaitet, og kjentes ut som pen fisk. Den styrte litt på utenfor vegetasjonsbeltet før den ble med inn, pent kroket og siden jeg hadde hverken målebånd eller vekt blir det med et grovt anslag på 90-95 cm målt på stangen. Det som sitter i leppen er en McHybrid. Nokså kule tegninger på fisken, mørk og med striper helt ned på buken.

gjeddefant.jpg

tegn2.jpg

Må slenge med et bilde tatt av PeterSL her, en liten tass som har tatt en abbor:

14037473_10155395276834988_1774563047_o.jpg

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Laster...
 Share

×
×
  • Opprett ny...

Important Information

By using this site, you agree to our Bruksvilkår.