Gå til innhold
Fiskersiden

Gjedden og meg


AsleB
 Share

Recommended Posts

Den ‎06‎.‎07‎.‎2015 at 13.49, AsleB skrev:

Grimevannet og Søylevannet 06.07.2015 13.00-21.00

Overskyet, lavt skydekke, sterk sol innimellom, frisk vind til tider.

Drivmeite med dupp over grunner - ingenting. Dorging med wobbler over grunner og sivkanter, to runder rundt Søylevannet- ingenting. Jigging langs skrenter og grunner - ingenting. Både dyptgående og gruntgående wobblere. Så en eneste gjedde på hele turen, størrelse stearinlys.

Abbor på akkar, 20 stk på 30 minutter på én akkarstrimmel. Det blåste for kraftig til å kunne stå og kaste i båten effektivt, så da ble det dorging med varierende hastighet.
 

Hva slags wobbler?

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

8 minutter siden, AsleB skrev:

Swim Whizz, Zalt, 4 Play Low Rider, Bomber 16A , Deep Butch er de jeg kommer på. Fra 1- 8 m over alt fra 2-35 m dyp.

Oh! Jeg ville anbefalt deg å bruke en Rapala scatter-rap countdown! Eller kanskje en Rapala shadow-rap jerk! De er perfekte til dorging etter gjedde! Jeg har brukt mange av dem! Men et tips er at du må ikke kjøre for fort. Da kommer scatter`n opp på overflaten!

Endret av Titanic
Lenke til kommentar
Del på andre sider

De er fine til mindre gjedder, men med mindre jeg går for snipefest foretrekker jeg større ting, helt rundt 15-30 cm til dorging. De flytter mer vann, noe som registreres av gjeddens sidelinjeorgan samtidig som de gir en større silhuett. Går jeg ned i 10-12 cm blir det fort mye smågjedde og abbor. Større agn gir ikke nødvendigvis større fisk alltid, selv om det definitivt virker som det hjelper på gjedden - men jeg unngår å få mye småfisk. Jeg blanker heller 5 turer på rad enn å få 40 gjedder under 2 kg ;) Det blir slik når en leter etter store gjedder, og ihvertfall når det ikke er mange store gjedder.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 4 weeks later...

Det har blitt en del variert fiske i det siste siden jeg er hjemme med minstemann. Korte turer i gåavstand med en stang og en sluk. Mye fin ørret, der den ene var solid pers. Ikke veid, bare målt på stangen med 62 cm. Det har blitt litt gjedde og, men kun småfisk og kondisjonen på de større er ikke noe som gjør jeg har troen på pers. Er som ellers, metersfiskene veier fra 5 til 6 kg. Nå har antallet meters- og 5+-gjedder vært helt suverent i år, men så har jeg også lagt betydelig tid ned i mange vann. Kjekt å variere litt også.

Virkelig fin kondis på ørreten nå, men alle fikk svømme videre. Setter ut alt uten at de er over vann om mulig, men den under er unntaket.

14284887_10157328932910167_1154474905_o.jpg

Endret av AsleB
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Endelig fikk jeg tid til en tur i et vann jeg har fisket mye i fra land. Tidligere var det bra ørret her og OK gjedde, nå er det mye abbor og jeg vet ikke helt hvordan det står til med gjedden. Vannet er vanskelig fremkommelig på de beste stedene, et klart pluss, men det drives også matauk av diverse folk.

Det blåste mer enn friskt, med 8 m/s. Det var så ille i kastene at selv om jeg rodde på full pupp stod båten dønn i ro, og drev jeg medvinds drev jeg for raskt til å dorge. 

Jeg begynte med to wobblere, en som går på ca 4 m og en som går på ca 2. Det begynte med fisk langs en 6 m-kant på wobbleren som gikk på 4. Sprek tokilos i fin kondis. Deretter var det litt dødt, før det smalt på to på rappen, igjen over en kant på 6 m, denne gangen på begge wobblerene. Gjedden var på hugget, og wobblerene fikk både riper og avknekte tenner i seg. 

Da det igjen ble litt dødt slengte jeg ut en agnfisk og dupptrollet litt. Da det ikke ga resultat begynte jeg å bottom bounce litt, noe som ga to til fisk. Utenfor en odde smalt det på en bedre fisk på agnet, men den slengte rigg og agnfisk i vei inne ved båten og krokene mistet feste. 4-5kg ca. Videre ble det et knippe gjedder, 9 totalt som alle tok godt ute i vannet. Ingen riktig store, men pene fisker. Den på bildet fikk jeg to ganger rett etter hverandre - greit på hugget!

Selv om vinden var litt i overkant var det digg å duppe rundt på et lite vann i gummibåten og kjenne litt på gjedderåskap. Det er litt artig hvor fine wobblerene jeg fikk mye fisk på i vår ser ut - da tok gjeddene forsiktig og var trege mens nå er det ingen nåde.

20160924_165000.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 4 weeks later...

Noen dagers fiske i Sandnes. Sandnes og Stavanger sine fiskevann og fisker har mye til felles med befolkningen - enkelte tett befolkede klynger, og mye rart både i bynære og grisgrendte strøk.

Avansert fiske - for det meste friline med liten krok og diverse agn når jeg gikk lei av å fiske på gjedde jeg ikke engang visste om var der.. Men hadde de gått upåaktet hen i 5-10 år med den tilgangen på mat.. Verdt et seriøst forsøk!

14795737_10157528335395167_490676560_o.jpg
 

Jeg har fisket en del i området oppigjennom. Ørret, sik og ål - men aldri sørv og den nyregistrerte gjedden. Sørvbestandene er tette her, og med den nedre delen av byttefiskskalaen dekket kan en gjeddebestand også vokse seg godt forbi 5 kg på sik og ørret.. Gitt at den er etablert.

Kort fortalt, to turer a 5-6 timer rundt Bråsteinsvatnet ga sørv, ny art for øvrig, og null kontakt med gjedde. Så ingen, kjente ingen. Den ene turen var fra land, den andre var jeg rundt hver meter med strandlinje og dypkanter med båt.

received_10157512416170167.jpeg

Sørven var hissig på alt som hang på en 16-krok, det samme var siken og ørreten. Fikk en bedre ørret som snuste på kiloet på mais til stor forundring fra pensjonister og ungdom som jaget Pokemon. Før jeg så fisken lurte jeg på hvilket beist av en sørv jeg hadde fått på, det hadde vært kulere med sørv på nærmere kiloen enn ørret nummer fjørti på den størrelsen!

Mye små sørv, satt ut på 60-tallet av tyske ålefiskere som holdt dem levende i keepnet. Noen var i overkant korpulente, og gikk og snappet i seg brødsmuler fra intensiv fuglemating.

received_10154581848495409.jpegreceived_10154581848370409.jpeg

 

Artig fisk, men de med tenner savnes. Om noen år kanskje, om det er en bestand og den klarer seg.

På turen hjem ble det tid til noen kast fra fergekaiene, og det smalt på sei, hvitting og lyr. Greit når ventetid blir fisketid.

Endret av AsleB
Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Før sesongen er over har jeg noen vann jeg må ha en skikkelig tur i. Dette er vann som ikke har den største fisken, men som kan hoste opp en fin fisk med jevne mellomrom. Jeg vil også spre fisket over flere vann, så jeg ikke utøver et for stort fiskepress på de få gromvannene som er. De har typisk også en grei bestand av små gjedder, som er en grei avveksling fra å prøve å finne en femkilos innimellom.

Noen steder er gjedden ekstremt stedbunden, og gjenfangster skjer ofte på disse plassene. Gledelig at gjeddene klarer seg, men de kan godt få litt fred også.

Siden de også er relativt grunne er det lettere å finne fisken når fisket er tregt, som det har vært de siste ukene. I de dypere vannene kan gjedden stille seg ufint dypt, og beveger seg ikke for noe.

Jeg konsentrerte meg først om 4-6 m, litt ute i vannet. På ett av de første kastene tverrvendte en fin fisk ved båten. Etter et par kast til smalt det, tilslaget satt og overflaten eksploderte. Fisken kom underifra, tok og raste rett ned og ut til siden. Jeg ble litt overrasket da fisken tok snøret, for det er ikke ofte de gjør i dette vannet - og da jeg legger press på fisken med det som resultat at båten snus mot den og stangen bøyer seg mer begynner skjelven. Håven er ikke klar, så det blir panikksammensetting av den mens jeg kjører fisken på løs brems. I sommer og sen vår har jeg mistet noen pene fisker på hard kjøring, men med 8 grader i vannet er jeg ikke redd for å la fisken ta et ekstra utras. Den styrer på litt bortover og under båten før den siger inn i håven.

En av de vakreste gjeddene jeg har sett - tverrstriper som de vanligvis mister når de når denne størrelsen, sammen med gylne prikker og et lite hode. Fin kondisjon også.

Allerede da var jeg vel fornøyd med turen, men det ble 7 gjedder til, alle relativt små men fine fisker i god kondis. Selv om det er turer jeg har fått mer og større fisk er dette en av årets fineste turer - det er alltid kjekt når det er liv i ett av barndommens små vann.

penmadam.jpg

Endret av AsleB
Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 weeks later...

Lite fisking, mye jobb og annet i det siste. Like greit, siden overgangen høst/vinter som regel er elendig gjeddefiskemessig og spesielt når det har vært kulderas som nå. Det begynner å bli litt is her og der, men det er enda liv i fisken. Oppskriften har vært monoton innsveiving med små curlytailer som subber langs bunn. Ingen over 3 kg i November enda, og det tror jeg faktisk ikke jeg har fått før heller på kunstagn. Mulig det blir et par runder med glaning på dupp fremover, men noen av de store vannene kan det være verdt å denge sluk i noen måneder til.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, AsleB skrev:

Lite fisking, mye jobb og annet i det siste. Like greit, siden overgangen høst/vinter som regel er elendig gjeddefiskemessig og spesielt når det har vært kulderas som nå. Det begynner å bli litt is her og der, men det er enda liv i fisken. Oppskriften har vært monoton innsveiving med små curlytailer som subber langs bunn. Ingen over 3 kg i November enda, og det tror jeg faktisk ikke jeg har fått før heller på kunstagn. Mulig det blir et par runder med glaning på dupp fremover, men noen av de store vannene kan det være verdt å denge sluk i noen måneder til.

Får håpe på vestlandskulde i år da, slik at du får gutsa litt på isen.:)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Noen flere småtasser på spinnflue og gummi. Artig å fiske med spinnflue når det likevel skal gå sent, styrer unna dem når gjeddene er skikkelig i siget siden de inhaleres så lett men til halvstøl fisk er de flott. Bra futt i gjeddene når de først er kroket! Omtrent rensket for fisk på grunnere vann, men det er en del rotter noe det virker som denne karen hadde fått med seg. Stod ved en kant der det var grei rottetrafikk inn og ut av stener og siv.

Fisket begrenser seg til de vannene som ikke har is om dagen, men det ser ut som isen ryker ut i neste uke.

På en kant der det enda var en god del vegetasjon kom det plutselig en meget pen gjedde sigende opp, suverent den største jeg har sett i dette vannet - mulig den snuste på meteren.

Den bjeffet et par ganger på wobbleren, dunket borti med snuten slik det virker som bare de store gjør før den snudde og tok turen. Kastet i en halvtime på alt mulig, men det smalt bare på mindre gjedder.

trollkrydder.jpg

Endret av AsleB
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det har vært en stund siden jeg har hatt en blankestreak. Ser ut som jeg er på vei inn i en nå. De siste to turene har jeg kun sett en gjedde som nok var nyklekket i år, halve størrelsen av spinnfluen. Da har jeg avfisket alt av gromplasser, slept bunnen på diverse dybder og dorget pelagisk. Som sagt tidligere, mulig det er på tide å finne frem duppen eller teste litt vertikalfiske, med duppen som det mest fristende alternativet i sterk vind og mangel på stabilitet i gummibåt.
 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tok en tur til et par lokale vann jeg skyr i helgene siden køfisking med østeuropeere ikke er noe jeg trives nevneverdig med. Kom meg ut tidlig, slengte ut to dupper og fisket med spinnflue. Det ble noen artige smågjedder i morgentimene på spinnflue med 2.62 kg på topp. Agnfisken forble urørt. I det jeg pakket sammen stod det ikke mindre enn 5 østeuropeere og dengte etter abbor med spinnere i synsfeltet. Prøvde å slå av en prat, men de snakket hverken norsk eller engelsk. Med min begrensede polsk fikk jeg med meg at en av dem hadde fått en abbor som vist med det gode gamle "mellomrom mellom hendene"-målet må ha vært godt over halvmeteren.

20161113_092736.jpg

20161113_092848.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 weeks later...

Lite gjeddefiske den siste uken, kun et par kast ved anledning fra land og kun småfisk. I dag fikk jeg tid til en tur i båten, hadde et par kontakter men ingen kom opp. Ved en grunne det er mye ørretaktivitet ved når vanntemperaturen faller smalt det på en utgytt hunnfisk med dødsforakt på en rød Mike The Pike på 22 cm..

15139547_10157685109650167_1641318781_n.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 weeks later...

Har hatt et par meiteturer uten resultat. Ingenting. Om jeg husker riktig har jeg ikke fått en eneste gjedde på meite fra land, ihvertfall ingen minneverdige og jeg har lagt ned et betydelig antall timer i det. I gode gamle mistet vi noen pene fisker siden vi brukte en smule underdimensjonert utstyr - 5 fots 5-25 g Sølvkroken Junior og ørret på 300 g med rød isopordupp og en kveitekrok i ryggen. Duppmeite fra båt har imidlertid vært effektivt - men fisken tar kun når det er bevegelse i agnfisken.

I noen vann er overvintringsplassene helt utilgjengelig fra land, jeg har avfisket dem systematisk så langt det går for så å teste overvintringsplassene fra båt, noe som har resultert i fisk hver gang. Nå fremover har jeg lyst å teste vann jeg ikke har fisket gjennom vinteren før og se om jeg kan finne overvintringsplassene der eller fisken er mer aktiv. Å fiske rundt abborstimer kan fungere, men de kan også finne på å trykke i ukevis på 20+ meter, og å hale gjedder opp derfra er noe jeg ikke vil gjøre så mye av.

Fra land har det kun blitt småtasser på wobbler og spinnflue. Virker som gjeddene har gummiallergi om dagen.

Eneste resultat av å skrape bunn med jigger er her:

20161130_131741.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det hender på denne årstiden at fiskene kan bli passive når vanntemperaturen plutselig får et stort drop, så det kan hende du bare må vente til vanntempen stabiliserer seg igjen før de starter og spise. Pluss at de selvfølgelig er mindre aktive når vannet blir kaldere :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fullt klart over det, men fiske må man ;) Har noen vann jeg aldri har testet på vinteren, det som er litt artig er at det er noen vann der det "alltid" er fisk på hugget vinteren gjennom og fisken veksler mellom vannlagene fra 20 m + til helt inne med land, mens i andre står den på bunn hele vinteren og sutrer. Dybde, temperatur og strømforhold så klart men det er artig å teste alle de forskjellige vannene og se hvordan fisket er på de forskjellige årstidene. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Heisann! Jeg har flere forskjellige oppsett, alt etter vann og fiskemetode.

Det går helt fint å bruke mye rimeligere og enklere greier - bare du har en stang med ryggrad som kan kaste ting opp til 100 g  på 8-9 fot og 0.20-0.30 multifilament med en stålfortom over 30 cm kommer du langt. Bare pass på at kvaliteten på hempene på mange av de ferdiglagede fortommene er elendige, og de ryker fint i kast, ved bunnapp eller når fisken hogger. Derfor lager jeg de fleste fortommene selv med en lempe av typen stay-lok, de har enda ikke gått opp. http://www.skittfiske.no/avdelinger/fiskeutstyr/svivler--and--splittringer/mustad/mustad-stay-lok-snap-hempe-164410-p0000176078

Av fortommer bruker jeg både monofilament, fluorokarbon, titan og flertrådig wire på alle oppsett. Tykk mono gir bedre oppdrift og brukes til greier som skal synke sakte eller stå stille i vannet tidlig vår, sen høst og om vinteren, fluorokarbon brukes til gummi og ting som skal fiskes relativt sakte og dypere hele året mens stål brukes når det skal fiskes raskere eller til meite. Fluorokarbonen er alltid 1 mm , monoen er 1-1.2 mm og wiren er 0.30 til 0.50. Med mono og fluorokarbon liker jeg lange fortommer, gjerne en meter slik at svivler/hemper kan byttes om det blir slitasje. I vår tok jeg over 50 gjedder på samme fortom, men den måtte byttes til slutt på en 5-kilos som krøllet halve fortommen rundt et tailbait og var ganske hissig. En annen fordel med mono er at den demper litt i utrasene, spesielt om den er over en meter lang.

Spinnflue/ "små" wobblere og jerkbaits , skjesluker opp til 50 g, små jigger opp til 50 g
Snelle: Okuma Helios HXG Gold 40, eller tilsvarende Shimano 4000-snelle. Det går fint an å fiske med mindre sneller som 2500, men jeg ser bare fordeler med en større snelle med tanke på kastelengde og slitasje.
Snøre: Nanofil 0.20 , rød eller Daiwa J-Braid x8  0.20
Stang: Savage Gear Bushwhacker XLNT-2 7.6 fot, 20-60 g kastevekt eller Abu Garcia Veritas 8.2' 40-100 g til litt tyngre greier

Gummi opp til 20 cm med vekt fra 80-120 g, tailbaits fra 50-150 g, wobblere opp til 20 cm
Snelle: 
Abu Garcia Revo Beast 7.11 eller Abu Garcia Revo Toro NaCl 5.41, første til etterlek/sommer/tidlig høst, siste til sen høst/vinter tidlig vår. Beasten tar inn snøret raskere, Toroen tregere.
Snøre: Fireline Tracer Braid 0.36 eller Daiwa J-Braid 0.28, første til etterlek/sommer/tidlig høst, siste til sen høst/vinter tidlig vår.
Stang: Svartzonker Signatur 40-140 g eller Westin Dynamic Powercast-T 8.6 120-260 g

Svartzonkeren er mer progressiv i aksjonen og fin å dempe utras på, mens Powercasten er mer medium-rask. Super-rask aksjon bruker jeg nesten aldri siden jeg synes de skader fisken mer og fører til mer mistet fisk.

Generelt blir det to oppsett, ett med haspel opp til ca 100 g kastevekt til lettere fiske og ett med kastevekt fra 100-260 g til tyngre fiske. På greier over 100 g bruker jeg nesten alltid 0.30 eller tykkere multifilament, under 100 går det fint med 0.20-0.25 uten at greiene flyr av i kastet.

Til jerkfiske bruker jeg bare en 8-foter som er litt stiv ala Powercasten nå, jeg gidder sjelden å bruke en dedikert jerkstang.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Laster...
 Share

×
×
  • Opprett ny...

Important Information

By using this site, you agree to our Bruksvilkår.