Gå til innhold
Fiskersiden

Atlantic Salmon Extreme ASX 6000 hjeelp!


Christoffer Hagen
 Share

Recommended Posts

Hei! jeg har nettop kjøpt denne snella Atlantic salmon extreme asx 6000 , sa jeg skulle en som var god for å kaste langt.. den er er "liten og kompakt" til å være str.6000 noe jeg synes er ett pluss..

men når jeg sjekker opp denne snella på nett, så viser det seg at den ligger under kategorier "multiplikator-havfiskesnelle"

ØHM!? :wtf2:

skal gjerne stå i drammens elva å kaste med Søkke å tubeflue..

noen erfaring med den snella her til det, eller tanker ?

fordelen med snella var at sveiva var 1-2cm lenger på den, å den bytter noen ut på andre sneller til den lenged fordi dem synes de er for korte. å det ville jeg slippe da

http://www.skittfiske.no/Avdelinger/FISKEUTSTYR/Sneller/Havfiskesneller/Lawson/Atlantic-Xtreme/Lawson-Atlantic-Xtreme-6000-LH-Tight-og-stabil-med-h%C3%B8y-presisjon149939-p0000131507

Endret av Christoffer Hagen
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg ser ikke helt va du setter spørsmålstegn til her?

Når det gjelder størrelse, så er den akkurat så stor som en annen 6000 multi snelle. når det gjelder kategori du finner den under, så er det jo en selvfølge at du finner den under multiplikator/havsnelle. Det er jo akkurat det den er. Men den er mer skreddersydd for fiske etter laks. Og så vidt meg bekjent, så kan dette gjøres både i elva og ute på havet :D

Noe sier meg at du ikke har ell verden erfaring med å kaste med multiplikator, så en del trening må nok til før du får noe lange kast.
PS: kjøp en mengder med rimelig MONO snøre til trening. Dette er lettere å løse opp fuglereir med, og "litt" vanskeligere å få de :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

helt fersk på multipliakator ja:) men holdt hadde mange forskjellige 6000 multiplikator sneller forran meg, å de var alle i forskjellige "størrelser" selv om ja snørekapasiteten var omtrentlig det samme


men det jeg reagere på er at den snella ligger under havfiske multiplikator kategori , å noen sneller ligger bare under "multiplikator" å ikke noe mer, hva er forskjellen? :)


ja tenkte kaste litt på fotball bane , regner med det blir litt "ball" i started :rofl:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

har kastet litt med den nå, synes det fungerer helt greit, ikke noe veldig hokkouspokkus :P

men skjønte pent lite av de to justerings skruene,noen som vet hvor jeg kan få tak i en bruksanvising på det? har leta på nettet litt men uten å finne noe

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tusen takk :) da skal jeg rett ned å bytte snella i morgen, for de justeringene der fungerer overhode ikke på snella mi :) kan ikke ha "litt slærk" uten at "vanlige" trommelbremsene blir så slækt at snøre bare ruller ut, skrur jeg til "motstand" skruen på på trommelen, så blir sveiva hard å sveive.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 9 months later...

Så nettopp videoen hvor en av Pikevallis Sine "multiplikasjons" sneller ble presentert. Har fisket med multiplikator sneller type ABU i over tyve år. Og sentrifugal brems har vært hovedtypen. Den består av vekter på tynne pinner festet i selve spolen som slynges ut under kastet når spolen spinner opp. Og kan ikke stilles på med sentreringsskruene. Det eneste som gjelder her er tyngre/lettere vekter, ta vekk en/begge. De to skruene som det blir gjort så mye nummer av er 1. Sentrering av spolen. 2. Stramme mot lagrene for å bremse spolen mekanisk/ødelegge dem? Nødløsning i sterk motvind. På Lawson pikevallis sine er det jo i tillegg magneter som kan skrus inn og ut i forhold til spoleveggen. Med to vekter for å temme akselerasjonen og magnetene for å "holde" spolen litt igjen midt i kastet er det vel strengt tatt unødvendig å klemme mot lagrene for å "slippe" å ta på spolen idet sluken tar vannet? Med sentrifugal OG magnetbrems skal det vel være mulig å finstille spolen så nøyaktig at det kan kastes rett inn i en storm uten at spolen "stikker avgårde? 😨 med alle klikk innstillingenene på magnetene kan en også klare seg uten vektene på spolen? Men med de to i samarbeid er det mulig å få så optimale innstillinger at sluken" ikke kjenner" slepet med snøre etter seg. Har hatt veldig gode erfaringer med begge systemene hver for seg. Men tommelen detter alltid ned på spolen idet sluken treffer vannet og stopper den! Etter å ha testet ABUS 6500 cs mag med begge/mag/sentrifugal og Akios 656 csm, også med begge. Er jeg helfrelst. Kjøpte også Lawson pikevallis xtreme pga ramme/spolebur i helfrest aluminium og nevnte magnet/sentrifugal bremskombo. Har desverre ikke fått testet denne enda men utifra den jevne gangen og spolesnurr og nevnte bremskombinasjon har jeg skikkelig tro på den.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 years later...

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Laster...
 Share

×
×
  • Opprett ny...

Important Information

By using this site, you agree to our Bruksvilkår.