Gå til innhold
Fiskersiden

Får ikke fisk..


TrønderFiskeren
 Share

Recommended Posts

Hei,

Har hatt dette problemet før, og nå dukket det opp igjen.. Sitter på svaberga flere timer hver dag uten å få fisk. Jeg har brukt blåskjell, strandsnegler, albueskjell, makrell etc. og alt mulig selvlysende dill og dall. Jeg har kastet langt, kort, høyre, venstre... Ingenting. Ikke engang et napp.

Det verste er at broren min får fin lyr og torsk på sluk, og jeg får ingenting.. Jeg har latt karpestanga ligge igjen de siste dagene.

Hva gjør jeg feil? Jeg får fisk på andre plasser der det er sandbunn, men ingenting på svaberga her jeg er nå. Det går direkte ned til 10-20m dypt og gradvis ned til 40m lenger ut. Agn har jeg nok av, har noen et par tips å avse?

Magnus

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vet du hvordan bunnforholdene er?

Noe som har fungert bra for meg til sjømeite er å begynne med å meite på bunn - er det ikke napp flytter jeg agnet en halv meter opp, deretter en også videre. Fungerer ikke det er strimler av akkar suverent. Du kan klippe dem til så de går finere i vannet enn noen sluk, og henger godt på kroken. Får broren din fisk på sluk kan det tyde på at du vil ha mer suksess med å fiske høyere i vannet, og da har jeg som sagt best erfaring med akkar på grunn av at den er synlig, beveger seg fint og henger godt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vet du hvordan bunnforholdene er?

Noe som har fungert bra for meg til sjømeite er å begynne med å meite på bunn - er det ikke napp flytter jeg agnet en halv meter opp, deretter en også videre. Fungerer ikke det er strimler av akkar suverent. Du kan klippe dem til så de går finere i vannet enn noen sluk, og henger godt på kroken. Får broren din fisk på sluk kan det tyde på at du vil ha mer suksess med å fiske høyere i vannet, og da har jeg som sagt best erfaring med akkar på grunn av at den er synlig, beveger seg fint og henger godt.

Bunnforholdene er vel stein/tang. Hvordan får du agnet høyere opp enn helt ned på bunnen? Han slipper sluk helt ned på bunnen han brormin også. Akkar har jeg ikke tilgang til, men makrell, sei og de fleste typer skjell har jeg.

Mitt oppsett:

Enkroks paternoster

Owner Aki 3/0

0,50/0,70 mono (varierer med kastlengde og bunnforhold)

Slange/perler i alle variasjoner

90g breakaway-bly

Magnus

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bunnforholdene er vel stein/tang. Hvordan får du agnet høyere opp enn helt ned på bunnen? Han slipper sluk helt ned på bunnen han brormin også. Akkar har jeg ikke tilgang til, men makrell, sei og de fleste typer skjell har jeg.

Mitt oppsett:

Enkroks paternoster

Owner Aki 3/0

0,50/0,70 mono (varierer med kastlengde og bunnforhold)

Slange/perler i alle variasjoner

90g breakaway-bly

Magnus

Jeg får mer fisk om jeg bruker glidebom og sirkelkrok enn paternoster og vanlig krok. Glidebommen har den fordelen at fisken ikke kjenner søkket, samtidig som du har direkte kontakt med fisken. Når den tar agnet kan du la den gå litt med det, stramme rolig opp uten å gjøre tilslag og kroken sitter perfekt i kjeven.

For å få agnet opp over bunn kan det være så enkelt som å øke lengden fra søkke til krok, eller bruke en popp-oppvariant som her:

mulletrigg.jpg

Da kan du komme opp over bunnen så fisken lettere ser agnet. Akkar fåes i de fleste innvandrerbutikker, typisk 1 kg til 50-75 kroner. En akkarstrimmel holder til mange fisk, har fått 10 lyr på en enkelt strimmel. De er seige og helt hvite.

Endret av AsleB
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Prøvde litt inatt, da med miniliner. Det var mest for å se om noe tok agn her. På ca. 70 meters dyp tok en 6-kilos torsk en halv makrellside. I tillegg fikk jeg en mindre lange og en lyr. Detviser seg at fisken liker agn nære bunnen, og helst større agn. Jeg fikk også bevist at en ny type sirkelkrok jeg prøver funker fint (Owner SSW Circle). Kroken var 4/0 og satt pent planta i munnvika til torsken.

Da skal kystmeiteutstyr med på bergene i kveld, sammen med fluestanga. (Flua er for makrell, agn får man aldri nok av).

Takk for god hjelp her, da er tråden løst. Kommer til å oppdatere om det blir noe ikveld.

Magnus

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Laster...
 Share

×
×
  • Opprett ny...

Important Information

By using this site, you agree to our Bruksvilkår.