Gå til innhold
Fiskersiden

Ekko; Elite 5x DSI


Hasp
 Share

Recommended Posts

Fersk på trolling, jobber med tanker og planer for å komme lengre ned i store innlandsvann på Helgeland. Gjenstår noen utfordringer nå når båten er rigget og sommerferien straks skal begynne.

Gikk til innkjøp av ekkolodd i fjor, Lowrance Elite 5x DSI, som jeg mener skulle rekke i vann som ikke er alt for dype, evt. gi brukbar signatur i de øverste vannlaga hvis det er dypere. Store deler av sesongen skjer fisket over relativt små dyp i nærheten av land. Hyttevannet er 60 meter dypt, delvis med badekar-topologi, og er glassklart, og jeg er ikke helt fornøyd med hvordan ekko presenteres med ekkloddet jeg bruker.

Er vant med bruk av ekkolodd på havet, samt i eutrofe innsjøer på Østlandet (dog med 50 og 200 kHz), og da er det mer "aktivitet" på skjermen. Loddet mitt viser en tynn stripe som bunn, og lite annet hvis det ikke er fisk. Gir dette loddet en slik signatur hvis vannet er uten vekster på bunn, og det ikke spruter med fiskestimer?

Relativt næringsfattig vann, og lurer på om det er noe å hente ved å evt. bytte giver og giverplassering. Denne er langt nok unna girhus på motor (>1 ft).

Ikke testa så mye, men sliter med å se trollingloddet på skjermen annet enn når det heises opp og ned. Skal man forvente å se trollingloddet på ekkoloddskjermen? Er det nytte i å feste noe luftfyllt på trollingloddet for å få bedre signatur?

Bruker ikke fiskesymboler, og hovedsakelig manuell zoom i tillegg til at jeg ikke helt har forstått hvordan en endring av overflatesensitiviteten kan bedre mulighetene for å se bedre nedover i dypet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er enig med Erik her om at du bør bytte ekkolodd til et Elite CHIRP.

DSI modellen er specifisert maks dybde på 76 m vilket i praktisk bruk betyr ca halve den dybden. Et typiskt lodd for grunne amerikanske Bass-sjøer dessverre.........

At du ikke kan sjå loddene skjylles atagelig at selve signalen/søkbilden er bred men ikke lang d.v.s. du ser langt åt sidene men ikke fremover eller bakover. Da loddene altid sleper bakover så havner dei bak selve søkebilden og dei blir da usynlige.

Sjå bilde her som er hentet fra noen Polsk site så ser du hva jeg meiner.

Søkebilden for andre "vanlige" ekkolodd og CHIRP lodd er rund vilket betyr at du kan sjå like bra fremover/bakover som åt sidene.

Prøv dog med å auke følsomheten slik at det blir litt grums i bilden. Still alle filter på av (off) og sjå hvordan det ser ut da?

Jeg selv har ikke noen erfaring med type "DSI" så jeg har ikke noen patentløsninger dessverre, ikke meir enn det Erik nevnte.

post-3727-0-91346700-1436561950.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Laster...
 Share

×
×
  • Opprett ny...

Important Information

By using this site, you agree to our Bruksvilkår.