Gå til innhold
Fiskersiden

Snøre til kveitefiske


Taabbe
 Share

Recommended Posts

Hei!

Har kjøpt meg ny Shimano Big Baitrunner og skal snurre på noe snøre før jeg hiver meg ned i fjæra for å lure kveite og steinbit.

Hvordan bør jeg legge på snøret på denne? Sen som underlag først og så fireline? Skal kaste langt. Liker best å ha fireline i et stykke, ikke 220 meter om gangen med skjøt. Hvor i nærheten av fauske kan jeg få spunnet på 300-400m i ett?

Tykkelse på fireline til dette bruket?

Takke for alle tips da det er første gang for kystmeite for meg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

0,28 power pro får du i storspoler på 1300 yards, ikke veldig dyrt på ebay. Ellers holder det i massevis med en grinner til grinner evt uni. Minst 10 surringer. Big baitrunner rommer langt mer enn 220 meter, så om du ikke har bruk for mer så kan det være lurt å legge ca 50 meter 0,50 i bunn for å fylle snella helt til kanten. Da får du kasta lenger.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vil ikke si Power Pro er så "billig" på Ebay da men. litt over 900,- for en 1500yards (1370m) 30lb (0.28mm) spole. Inklusiv frakt moms og fortollingsgebyr så ender dette på ca 1700,- totalt.

Skitt Fiske selger 455 meter rull med Power Pro til 549,- om 270 meter ikke holder. Har man sett, det er jo samme pris meter for meter som stor ruller fra Ebay :D

Endret av Audiosan
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har en snelle med 455 meter PP og resten med 270 meter. Må si at 270 er mye bedre da man enkelt kan snu snøret når det begynner å bli slitt.

Har aldri sett enden på snørene med 270 meter selv om jeg har fått både kveite og storsei. Snellen med 455 meter er beregnet på plasser der jeg når over 100 meters dyp fra land.

Det er faktisk en plass nær Fauske der du både når stort dyp fra land som det ble tatt en del steinbit på for noen år siden. Sørover, før tunnelene...

Endret av BAN
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har en snelle med 455 meter PP og resten med 270 meter. Må si at 270 er mye bedre da man enkelt kan snu snøret når det begynner å bli slitt.

Har aldri sett enden på snørene med 270 meter selv om jeg har fått både kveite og storsei. Snellen med 455 meter er beregnet på plasser der jeg når over 100 meters dyp fra land.

Det er faktisk en plass nær Fauske der du både når stort dyp fra land som det ble tatt en del steinbit på for noen år siden. Sørover, før tunnelene...

Jeg får ta en tur i fauske i morgen å se hva de har. Hvis ikke blir det en tur til Komplett Fritid i bodø. Men da går jeg nok kanskje for 270 fireline da og om ikke jeg kjører dette på hele spolen?

Må se om jeg finner den plassen du snakker om, hadde vært fint med noe steinbit :)

Endret av Taabbe
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg får ta en tur i fauske i morgen å se hva de har. Hvis ikke blir det en tur til Komplett Fritid i bodø. Men da går jeg nok kanskje for PP og 270 fireline. Hvor tykk har du? Tykkelse på fortom?

Må se om jeg finner den plassen du snakker om, hadde vært fint med noe steinbit :)

Komplett Fritid har påspolingsutstyr. Er lenge siden jeg var innom butikker på Fauske så der vet jeg ikke om de har.

Jeg bruker 0,25 PP og 0,70 fortom til 150 grams søkker. Har du lettere utstyr en meg så går du ned på fortommen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Komplett Fritid har påspolingsutstyr. Er lenge siden jeg var innom butikker på Fauske så der vet jeg ikke om de har.

Jeg bruker 0,25 PP og 0,70 fortom til 150 grams søkker. Har du lettere utstyr en meg så går du ned på fortommen.

Da ente det med ca 250m nylon i bakhold og 250m 0,32 fireline. Fortom har jeg liggende 0,65mm så da går jeg for den. Har foreløpig ikke lodd over 125g + agnet (sild).

Formening om lenge på fortommen?

Ser frem til litt surfing og test av utstyr i fjorden ikveld. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

0,65 mm fortom til kveite?? Jeg bruker aldri så tynt. Mitt absolutte minimum til kveitefiske i båt er 1,15 mm fortom. Jeg synes 0,65 til og med er tynt til steinbit, der bruker vi minst 0,80 mm.

Forstår jo at det av praktiske årsaker kan være vanskelig med 1,15 mm fra land, men 0,65 mm mener jeg er alt for lite.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Krokfortom er på 1,2 mm hos meg + slange over knutene. Bør holde...

Jeg har to stanglengder hovedfortom. Litt lenger en minimum, men jeg fisker på svært vanskelig bunn enkelte ganger.

0,65 mm holder godt til 125 gram.

Endret av BAN
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har laget krokfortom/oppheng på 1,2mm så har jeg 0,65mm fortom på stanga. Evt må jeg få tak i en mellomting der for 1,2 blir for tykk til kastinga tror jeg. Dette er jo på surfstanga.

På båtstanga har jeg 1,2mm fortom og 0,49mm fireline. Hadde kveita på nappet her om dagen på den, men den slapp. Hadde også på noe sterkt idag som jeg så lysningen av i sjøen, men mulig det var stortorsken. Den nappa påvei opp..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 weeks later...

Har landet kveite 6,5 kg./havål 11 kg. fra land på 0.50 sjokkfortom (6-10 meter) men krokfortommene var nok 30 cm. crimpet wire ^_^ Bunnen der er ryddig verd å merke. Anbefaler likevel 0.70 (bruker det nå)- det er perfekt som sjokkfortom i de aller fleste tilfeller. Vi bruker kun 0.90 til f.eks havål rett nedi stygge steinurer. Bruker lodd på 170 gr. i 99% av alle tilfeller ved surf-fiske. Klokkebly på sand, spilelodd på dypet eller mer kupert bunn.

Til lettere meite bruker jeg fremdeles 0.50 sjokkfortom, da med et lettere oppsett av både stenger/sneller.

Har 2 stk. av samme snelle som du har. Du kommer nok til å bli veldig fornøyd.

Kjører med 455 meter PP 0.28 på begge shimano xta big pit'ene. Har kun knytt de godt til bunnen av spolen og kjørt noen stramme runder med elektrikertape rundt. Funker fin-fint. Har en plass i Hardanger der jeg fint klarer å tømme hele snellen fra land på et moderat kast, der er det dyyyyypt. Har blant annet fått blålange fra land på surf der.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Pleier å kjøre et minimum på 0,80mm monofortom til målretta kystmeite etter kveite, fortrinnsvis 0,90-1,00mm. Har fått drøssevis av småkveiter som bifangst på 0.35mm monofortom også, men er liksom det å utsette seg for større risiko enn det som er nødvendig. Er ikke bare det at det er kjipt som kystmeiter å miste ei kveite på grunn av for veikt utstyr, men samtidig må kveita svømme rundt med en krok i kjeften. Liksom ikke helt verdt det.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Laster...
 Share

×
×
  • Opprett ny...

Important Information

By using this site, you agree to our Bruksvilkår.