Gå til innhold
Fiskersiden

Lystfiske med et lite spørsmålstegn


Ølgylt
 Share

Recommended Posts

Jeg har alltid syntes danske ord på fiskerelaterte ting klinger bedre enn våre trauste-på berget-ord, og lystfiske sier veldig mye mer om hva man bedriver enn sportsfiske.

I følge mine fordommer er en som bedriver sport en (putt inn passende nedverdigelsesadjektiv) fyr som bruker mere peng på klær til sporten enn reelt utstyr, mens en lystfisker er en som fisker fordi han har lyst.

Endegrej er et enda bedre eksempel på ord.

Og fordommer har jeg mange av, hvor Put and Take har sin store dose. Men når brodern ville vi skulle ta et pass i en dam mens vi allikavel var i Danmark, var det på tide å legge dem til side, og faktisk se hvordan det var.

Innenfor en radius på to mil var det tre put and take-dammer, så kvelden før kjøret vi innom alle tre og kikket. En så ut som fordommene mine liker å beskrive det, en var temmelig idyllisk, og den tredje var rett og slett en liten naturperle. 2-1 til virkeligheten.

I tillegg var jo reglene for nattfiske alldeles etter min bok:

IMG_20150706_184211_zpswegbgspn.jpg

(joda, jeg vet at må ikke betyr MÅ på dansk, men det ser man lett bort fra)

Jeg hadde med lett sjøfiskeutstyr så litt omtackling var ikke vanskelig for å ha noe som kunne brukes, og til agn var det visst powerbait som var tingen.

Ved dammen som var idyllisk solgte de powerbait, og senseokaffe, og buene spratt, så vi bestemte oss for å gi barnedammen en liten sjanse. Vi hadde faktisk med oss et barn også, selvom unge frøken Gabrielsen nok er en mere dreven fisker enn mang en voksen.

Det var en tabbe, og ca to bortkastede timer, men vi fikk nå tak i powerbaiten i forskjellige farger.

Så kjørte vi til ny-thorup fiskepark, som ikke bare ligger på toppen av lista over fiskedammer som kjøper fisk til utsettelse, men også på lista over sjøer som anbefales.

Selv for en skoghater som meg var det en flott plass, og at det spratt fisk i alle retninger og store størrelser og svømte gullørret rundt og var fryktelig synlige, gjorde det hele nesten litt surrealistisk.

Vi valgte oss en fin plass og satte i gang. Silje var veldig ivrig og sprang rundt og kastet etter hver fisk som hoppet og jeg var en anelse mer tilbakelent, mens Svein sonderte terrenget.

Timene fløy avgårde og vi hadde napp og fisk etter, men ingen på, og jeg merket meg at jeg hadde det helt ok.

Det var en del andre folk der og, og kutymen ved å respektere andres fiskesone var høvelig fraværende. Jeg ble så smått irritert over faren til 10-12-åringen som kastet over snørene våre gang på gang. Den ivrige ungen kan ikke klandres, men at faren ikke grep inn senket min respekt for danske lystfiskere.

Med vel en time fisking igjen, fikk plutselig en av de andre en fin bue på spinner, og det måtte jo testes så ikke lenge etter var Svein i kjent positur:

IMG_20150708_190537_zps96ps97aq.jpg

Jeg tok ikke bilde av den han fikk med spinner, så dette er den han tok på flue like etterpå.

Håveren er klar:

IMG_20150708_190542_zpsddydmamp.jpg

og inn kom fisken:

IMG_20150708_190549_zps6r6p2552.jpg

Det ble med disse to han fikk. Jeg tok riktignok et par kast med spinner, men forkjærligheten min for å være passiv sportsfisker gjorde at jeg holdt meg til powerbait ut løpet.

Så, i beste empiristiske forskerånd, kunne jeg ta for meg fordommene mine i tur og orden.

- Det er ikke noe gøy å stå ved et gjørmete gårdsvann stappet fullt av oppdrettsgriser.

Jo det er det, og det var faktisk digg å tusle rundt et vakkert lite vann hvor det var tilrettelagt for fisking hele veien rundt.

- Put and take er ikke sportsfiske, eller lystfiske for den saks skyld

Joda, fisken har sine særegenheter også her, så det gir godt med rom for utprøvning av teknikker og teorier.

- Hva er vitsen med å fiske fisk du like godt kunne kjøpt på rema?

Dette svarer seg selv, hva er vitsen med å fiske?

Jeg har hatt flere fordommer enn dette, men jeg gidder ikke ramse opp alt.

Konklusjonen min er . Put and Take er morsomt, mersmaksgivende og vel anvendte timer. Takk til Silje og Svein som overtalte meg til å prøve.

Men selvfølgelig, selv om det var både fint, trivelig og givende, og kan bedrives i godt vær, kommer det ikke opp mot kystmeite etter småhai i storm en kald vinternatt. Men det er det nå sannelig ikke mye som gjør.

Så er du i Danmark, og har litt tid innimellom bading og legoland og vinsmaking og alt det andre familiefedre gjør, så er en fiskepark en fin avveksling, som lukter av ordentlig fiske.

Men powerbaiten kan de få beholde, neste gang tar jeg med Attraqua eller reke.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, P&t kan være både utfordrende og spennende. Spesielt om sommeren når det er varmt i vannet kan det være veldig vrient å få fiskene til å bite.

Det er rimelig mange norske fiskere som hovmodig har kommet til et P&T dam og tenker at "Dette blir lett", "nå skal vi øse opp fisk" "Nå skal vi vise danskene hvordan det skal gjøres" .Men når de slukøret forlater vannet noen timer senere innser de at det ikke var så lett nei.

Da har man to valg:

1. Si at "P&T" bare er noe drit - "har ingenting med sportsfiske å gjøre" "Gidder ikke fiske fjøsfisk" og for resten av livet holde seg langt unna arenaen for sitt bitre sportsfiskermessige nederlag.

2. Prøve igjen - og da ta utfordringen seriøst. Og da vil man etterhvert få fisk

Evt kan man velge en tredje løsning - reise dit vår eller høst når fisken er mye lettere å få. Men da er ikke utfordringen - og dermed gleden over å få det til likevel . like stor. Men det var være sykt moro - og regnbueørreten fighter bra!

Så jeg er enig i Ølgylts konklusjon - er du i Danmark og har litt tid til overs - Ja, da er en tur i en Put and Take absolutt et bra alternativ. :)

post-28-0-46160800-1437223911_thumb.jpg

Endret av Gabrielsen
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Etter mitt syn et fint supplement til " normalt" fiske. Det er ikke hver dag man er lysten på eller har tid til å traske seg midt inn på Hardangervidda for å fiske.Å få fisk er gøy uansett. :)

(Til slutt en liten oppfordring til NJFF;Lag noen spennende dammer og hiv uti noen karper så slipper man ulovlig utsetting av fisk i Norge.)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

For meg er fisket noe jeg gjør for å komme meg ut i naturen, skaffe litt god mat og gjerne finne roen og ensomheten - gjerne kun med selskap fra naturens øvrige skapninger. Jo, jeg fisker gjerne sammen med venner. Skulle det tilfeldigvis også være ett annet menneske eller to langs elva eller rundt vannet så er ikke det nok til at jeg skygger banen. Men å frivillig oppsøke potensiellt køfiske i oppdrettsdammer og / eller i støyende bynære strøk er noe jeg glatt står over.

Dammene på Byåsen og laksefiske i Nidelva i Trondheim blir ikke rike på mine fiskekort for å si det sånn!

Jeg er heller ingen fan av såkalt "tilrettelagt fiske" som vi ser mer og mer av i bynære områder, med utsetting av oppdrettsfisk for at tilgjengeligheten skal være lett for uføre, eldre... og åpenbart også travle småbarnsfamilier.

Fiske er nemlig ingen medfødt rettighet selv om du er nordmann. I likhet med alle andre ting man bruker fritida til så betinger også den innsats, prioriteringer og forsakelser.

Tilbringer du alle dine fiske-stunder langs Theisendammen så frarøves du alle naturopplevelser du ville opplevd langs kyst, i skog og på fjellet. All erfaring viser at tilgjengelighet og tilrettelegging fører til at vi mennesker - som regel, ikke bare som unntak, tyr til letteste utvei.

Er det rart stiene og marka gror igjen? Er det rart vann overbefolkes av tusenbrødre? Hvem skal bruke og ta vare på NATUREN om "friluftsfolket" sitter rundt en oppdrettsdam?

Nei takk! Er jeg først i Danmark så er sjøørreten og multe langs kysten det eneste som frister! ( om vi fortsatt snakker om fiske ja... :whistle: )

Endret av Lystfisker´n
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Slik jeg ser det er ikke p&t et alternativ til ordentlig fiske, men et alternativ til å ikke fiske. Og som jeg oppdaget, mere spennende enn anntatt. Jeg tror man kunne fylle mange små bekker og dammer med oppdrettsgriser i Norge uten at det ville gå utover naturfiske i det hele tatt.

Sannsynligvis ville det rekruttert nye fiskere, som etterhvert ville fått lyst å komme seg ut i ordnetlig natur.

Men teorier er teorier. Tusenbrødre og gjengrodde stier er i hovedsak et resultat av vanskelige/"dumme" grunneiere.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hver sin lyst, men å påstå at P&T fiske ikke er sportsfiske er jo å dra det for langt. Mitt største ankepunkt mot dette fisket er ikke omgivelsene, de er idylliske nok, men at man gjerne har satt ut for mye fisk i vannene, og at man nærmest står i kø for å fiske. Og jeg synes ikke regnbueørret er spesielt spennende å fiske etter, i hvert fall ikke i slike miljøer, som jeg ikke anser som naturlige for denne arten. Men for mange fisk eller ei, jeg tror heller ikke dette fisket nødvendigvis er enkelt. Det harde fiskepresset gjør jo at disse fiskene raskt blir krokskye. Her er det jo en seleksjon. De som fiskes opp blir gjerne kakket, og de vil jo ikke kunne lære. Men de som mistes, de vil lære. De fiskene som har vært der lengst - de store - er derfor vanskeligst å lure, av helt naturlige grunner. Å skape et P&T vann er uansett en måte å skape et fint rekreasjonstilbud på. Og det på steder der alternativene er få. Mange P&T vann er/kunne blitt gode karpevann, men karpefiske er et fiske med en mye høyere terskel, noe som lett virker ekskluderende på folk flest. Så hvorfor ikke agere som Ole Brumm - ja takk, begge deler?

Mye av karpefisket i Europa i dag er for øvrig farlig nær P&T fiske i mange henseender - omgivelsene fisket foregår i er jo nesten identisk, små næringsrike vann i kulturlandskapet ! I sær gjelder det på steder med dårlig reproduksjon, som i Norge. I mange av de populære karpevannene blir det regelmessig satt ut fisk (akkurat som i P&T vann), i noen tilfeller på ulovlig vis, ved at store karper stjeles og/eller smugles inn og settes ut. En ytterst tvilsom virksomhet, selv om det er en annen diskusjon.

Btw, ser at DK-spinneren fungerer! Selv kjøpte jeg LSK-spinneren for noen uker siden, altså samme type spinner med påtrykt LSK-logo. Og uansett hva man mener om LSK, den svart-gule kombinasjonen har vist seg å være bra, særlig på fjellet, demonstrert atskillige ganger gjennom Mepps sin Black Fury spinner. Jeg rasket med meg spinneren da jeg var i butikken, mest som en ironisk gest, og jammen fikk jeg ikke en firehektos røye på den på første forsøk! :)

btw2: helt enig at det danske "lystfiske" er et mye mer dekkende ord for hva vi driver med enn det norske "sportsfiske". Det er jo ikke (konkurranse)idrett vi bedriver? På den annen side sier jo ikke "lystfiske" noe om hva slags metode vi bruker, mens det norske begrepet implisitt antyder at det er strenge krav til valg av metode...

btw3; og i fiskesammenheng synes jeg godt vi kan tolke det danske "må", som et norsk må! ;)

Endret av piscator
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Laster...
 Share

×
×
  • Opprett ny...

Important Information

By using this site, you agree to our Bruksvilkår.