Gå til innhold
Fiskersiden

Tjømesluken 12gram


trutta2010
 Share

Recommended Posts

Hei! Lurer på om noen kan hjelpe med tips om hvordan jeg kan få lagd noen Tjømesluker i12gram. Har noen stykker,men blir litt redd for å fiske med dem da de er vanskelig å få tak på. Hørt noen rykter om at det var en kar som lagde dem for hånd for endel år tilbake,men det må da være mulig å få lagd former og smelte noe kobber,tinn?????? Noen som kan komme med noen tips eller råd hadde jeg blitt veldig glad. Spennende side dette,og håper noen kan hjelpe.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 10 months later...

Prøv å dele bilder , med evt materiall som brukes til sluken du nevner . Derifra kan jeg bidra med instruksjon slik at du kan lage det selv ( om det viser seg at det er mulig).Husk at en sluk som er laget i kobber , ikke har samme egenskapene som samme sluken som er laget i messing , tinn eller bly.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Skrev ett kjempe innlegg,og så klarte jeg å miste det :( Tjøme sluken ble laget av Alf Kjærås,og ble kjøpt opp av Helge Lanes AS. Lanes hadde også rettighetene til svenskepilken og slukhals. De solgte disse rettighetene til Sølvkroken rundt 65-75(?) Da fikk sølvkroken også med rettighetene til Tjøme sluken. Tjøme sluken kommer i tre vekter 12,20 og 30gram,og to "farger" en er kobber,og en er sølv. Tror sølvkroken kun produserte disse slukene en gang i forbindelse med ett eller annet med NJFF rundt 1980. Ble da laget noen få tusen. All produksjon er nå flyttet til Kina,og det koster ca.200.000 for å starte produksjon,og en må bestille x antall tusen eksemplarer for å få tilslag. Litt over min lommebok :) Fant flere bilder av tjømen på forskjellige sider,men husker ikke hvilke. Har bilder på ipad'en men usikker på hvordan jeg skal få lagt dem ved? Ikke no data ekspert. Skal spørre fruen om hjelp,eller så klarer jeg å sende på Mail eller Facebook hvis det er av interesse? Fruen er litt opptatt nå,men skal spørre når hun har fått bort det meste av sanden ungene har kastet på ho :)

Øøøøø ja har jo noen stykker her som jeg kunne tatt bilde av,men usikker på hvordan jeg skal få lagt dem ut? Ja! Jeg er datalam ;(

Øøøø disse bildene ble ikke helt bra. Skal prøve på nytt etter middag

post-31347-0-26204300-1464109199_thumb.j

Litt vanskelig å få med hvordan fasongen er da jeg må sette på langs/høykant for å få med svingningen/bøyen i sluken,og innhulningen på baksiden. Skal prøve igjen etterhvert :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Blir neppe noen ny produksjon av disse,men det har nok litt å si at det er færre og færre igjen rundt om kring som gjør at jeg synes de er fantastiske til ørreten. Sikkert mange som funker vel så bra men troa på sluken tror ihvertfall jeg har litt å si :) 20grameren er også fin skulle det blåse litt,men 30 grammeren har jeg ikke kastet med da den er noe tung for mine fiskestenger. Men,det dukker opp noen dann og vann,så jeg får fortsette å "gnome" rundt :) Takk for hjelp og interesse

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Prøver innimellom å få en smed eller ett støpe firma til å gi meg en pris på hva det vil koste med noen stykker,men foreløpig ser det dyrt ut. Har vært i kontakt med en som har jobbet i sølvkroken i en mannsalder,og han har snakket med de som han kjenner der,men det ser ikke ut som det blir lagd noen av dem. Fikk ett bilde av en Tjømesluk i sølvkrokens emballasje. En som hadde fått av ei vaskedame som jobbet der under siste produksjon. Skal se om jeg klarer å få det ut. Ikke veldig bra,men det er tydelig at det står sølvkroken og Tjøme 12g

post-31347-0-40991500-1464115934_thumb.j

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bilder hjelper... Nevner for ordens skyld at jeg også har vært medarbeider hos tidligere Sølvkroken , og som prosess (produksjon prosess  og utviklingsansvarlig . Tjøme sluken ble aldri nevnt som behov fra markedet for å ta opp produksjon igjen og i min tid fra 97 til 07 . Under og etter flytting av produksjonen til Kina ble all verktøy makulert.

 

Det som jeg kan nevne til deg og for å få opp humøret er at denne er veldig enkelt å reprodusere , dog bør du satse på støping  . Har kjennskap til blyfrie legeringer som kan gi tilnærmet egenvekt som messing eller kobber .

 

Om det er snakk om å produsere til eget bruk bør formkostnader ikke overstige kr. 2000 ( enkel form , 1 modell ) om du leverer modellen til avstøp . Det er flere ting du bør ta hensyn til , bla. at det blir en viss % andel krymping ved avstøp , samt at du bør bruke tråd istedenfor hull til montering av splitt ringer samt krok.

 

En annet ting du bør huske og om du ønsker å videreselge til andre : Nordic Outdoor ( nå svensk eid, så det er lite norsk igjen  ) eier rettighetene til modellen og du bør spørre pent om lov ( skriftlig) Til deg selv kan du lage så mange du vil og uten å spørre.

 

Edit : Legger til og etter å ha lest kost for å få frem produksjon i Kina : 200 000 kr !!! Det er mildt sagt 1 ran ( også om det hadde vært i Norge) å ta slike priser... I Norge hadde det kostet maks 50 000 om man satser på stanse verktøy... Ved små serie produksjon i messing , kobber eller nysølv  ( 500 - 1000 ) hadde jeg satset på laserskjæring av flatt emne ( stipulerer kr. 8 - 10 per emne )  for så deretter og forme med bukkeverktøy ( 5- 8 000 kr )  Igjen,  denne modellen er enkelt  å håndtere mekanisk .  

Endret av Martin Lopez
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tusen takk for kjempebra svar! Det blir neppe aktuellt med noe salg videre,men jeg og en kompis har lenge lurt på å prøve å få til noe av det du nevner,med støpeform. Vi fikk en bekjent som jobber på en av de største nikkelverkene her i Kristiansand til å lage former til Atom silda for noen år siden,og lagde vel 1000-1200 i 20gram. De ble veldig bra,og fisket bra. Kunne tvinne støpeformene litt xtra hardt sammen,og dermed få slukene ned til rundt 17gram. Det var en jæ.... Jobb å lage til disse trådene til svivel og krok feste. Det var en tidkrevende jobb å male disse slukene,og med 600 så hadde jeg jo for en stund. Reiste rundt i New Zealand i 9 måneder med 250av disse,og var rimelig lei av å drasse rundt på 5kg sluk og tre stang tuber :) Desverre jobber ikke han som lagde disse formene der lenger,så vi har lurt litt på hvordan vi skal gripe det fatt. Sendte med en Tjøme i 12 gram til en som skulle lage former,og kunne lage så mange vi ville ha,men det er vel snart 2 år siden han fikk med en sluk,og ikke fått tak på fyren siden :( Hvem bør en kontakte for å få utført noe slikt,og hvor mange bør en bestille for at det skal bli en ok pris? Kanskje ikke så lett å svare på dette,men all info ville vært knall. Du kjenner kanskje en Harald Kvithyll? Jeg kjenner han ikke,men han har hjulpet med litt "recearch" og hadde vel ett par Tjøme jeg fikk kjøpt. Han nektet først for at sølvkroken hadde produsert disse,men etter litt Mail og tlf,så måtte han jo også gå med på dette :) Vel,takker masse for veldig bra og nyttig info. Håper det lar seg gjøre å få lagd noen stykker av denne,men det er sikkert mange fisker som er vel så bra. Fruen ble forresten gravid etter at jeg hadde vært på New Zealand ei uke sist gang(3mnd),og vi valgte å kalle henne Trutta :) mvh:Ove

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Harald var en god kollega i mange år , dog som formidler av tidligere Sølvkrokens produkter . All ære til ham :) Vår levetid består av episoder , og jeg er selv blitt til en moden mann...

 

Jeg råder deg forresten følgende : Prøv å bli forelsket i andre type sluker for så å seile videre. Ikke la de gamle bli til anker , selv om man holder på "trua"  

 

Det var flere grunner til at din kjære Tjømesluk forsvant fra markedet : Få hadde trua og de fleste gikk videre til andre mer givende sluker...

 

Lykke til og gratulerer med etterkommer :) 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Laster...
 Share

×
×
  • Opprett ny...

Important Information

By using this site, you agree to our Bruksvilkår.