Gå til innhold
Fiskersiden

Recommended Posts

Heihei! ☺ Etter å fisket med min fiskestang som jeg fikk av min far for sikkert 10 år siden har jeg bestemt meg for å kjøpe ny! Problemet med den gamle stanga er at jeg ikke får kasta sluken langt nok. Gamle stanga er beregnet for 10-30g skluker og er ganske så stiv. Litt bøy i tuppen av stanga.

Jeg kommer til å bruke stanga til ferskvannsfiske, og drømmer om finnmarksrøya og ørreten. Fisker med spinner (5-7g), sluk og dupp i ny og ned. I så fall hvordan fiskestang anbefales? Har fått det med meg at snøre, aksjon og lengde på stanga spiller en stor rolle for at man skal klare å kaste langt. Men hva er forskjellen? Og det hadde der vært høvelig med teleskop fiskestang. Har tenkt at det enkleste er å kjøpe et fiskesett. Men trenger råd og veilledning.

Noen som kan hjelpe meg med dette? Prisklasse opp til 2000.

Mvh

Ellen 😊

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei. Ja en 10-30g stang blir nok i overkant stiv til 5-7g spinnere ja. Det er nok en hel del av grunnen til korte kast.

Men her er det mye som spiller inn. I tillegg til det du nevner er også snella av betydning. Og ikke minst den som holder stanga og det som henger i enden av snøret.

Om du skal fortsette med spinnere i 5-7g klassen kan jeg anbefale deg en Shimano Vengeance STC 240/270L 3-15g (699,- hos Skitt Fiske). http://www.skittfiske.no/Avdelinger/FISKEUTSTYR/Stenger/Haspelstenger/Shimano/Vengeance/Vengeance-STC-Spinning-240-270L-3-15gr-Transportlengde-62cm134982-p0000119288

Dette er en 5 delt stang som kan brukes som både 8 fot og 9 fot, med kort transportlengde. Teleskop ville jeg styrt langt unna.

Av sneller, så er Shimano Exage 2500 FD et fint valg (899,- hos Skitt Fiske).http://www.skittfiske.no/Avdelinger/FISKEUTSTYR/Sneller/Haspelsneller/Shimano-frontbrems/Exage/Shimano-Exage-2500-FD-148604-p0000132659

Eventuelt Exage 2500 FC som er en modell med bak brems (499,- hos Skitt Fiske for tiden).http://www.skittfiske.no/Avdelinger/FISKEUTSTYR/Sneller/Haspelsneller/Shimano-bakbrems/Exage/Shimano-Exage-2500-RC-Enkel-sveiv-142699-p0000127121

Snøre for lange så kommer du ikke utenom multifilament snøre (Fireline, Power Pro e.l). Ca 0.12mm er et fint valg her. Det klarer seg med 110-120 meter av dette (ca 200,- rundt omkring). Da skulle dette ende på 1400-1800,-. I tillegg trenger du en rull med mono snøre. Selv bruker jeg Berkley Triline XL 0.24mm til dette formålet.

Med slike snører så er det noe mer innviklet å spole det på. Man må ha noe mono innerst på spolen, deretter skjøte på multi snøre, og avslutte med et par meter mono igjen på slutten. Her bruker jeg alltid Albright knute til skjøting.

For å få dette til å gå opp/fylle spolen, så må man starte med å spole det på reserve spolen. Start med multisnøre (holder å feste dette med en tapebit), og legge på den mengden du skal ha, deretter skjøte på mono med Albright knute eller lignende, og fylle etter spolen til den er full. For deretter å knyte mono snøret på primær spolen og spole det hele over på denne. Pass på å få lagt snøret stramt på spolen. Hold gjerne snøret i en bit brettet papir. Og pass på at det ikke blir for mye snøre på spolen. På disse Shimano snellene skal det kun fylles opp til der hvor den koniske spolekanten starter. Og avslutte med ca 2-3 meter mono som fortom til å takle stein, fisketenner og andre skarpe gjenstander.

Endret av Audiosan
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Laster...
 Share

×
×
  • Opprett ny...

Important Information

By using this site, you agree to our Bruksvilkår.