Gå til innhold
Fiskersiden

Ny fisker, tips?


Lindberg
 Share

Recommended Posts

Hei! (spinner og sluk)

Jeg er da en 16 år gammel gutt som nettopp har fått smaken for ørretfiske, jeg har fisket i omtrent 2 måneder. Her er tingen, jeg får sjeldent napp ved mitt skogsvann her på vestlandet. (karmøy, reiarsvatn) (8 fisker på 2 måneder)

Så ivrig som jeg er ønsker jeg tips som kan forbedre meg som fisker, innsveivning, steder hvor fisken befinner seg, hva skremmer fisken, ideelle værforhold og gjerne gode sluker.

Utstyr som jeg bruker: Northern lite 8 3-15g | 420 D.A.M snelle og fireline 0,12mm.

Sluker jeg bruker : Lillauren, special classic og en sølv vibrax spinner.

Vannet har mye fisk mellom 100-700g

Jeg er også klar over at ørretfiske variere fra sted til sted, men kanskje noen av tipsene hjelper?

Vannet er grunt, egentlig ganske mørkt og litt grumsete. Greit stort er det også.

Endret av Lindberg
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det som skremmer fisken er lettest å ta. Du som går langs bredden skremmer fisken. Beveg deg rolig uten å trampe eller rulle rundt på steiner.

Hold deg lavt i terrenget. Ørret kan se deg selv om du ikke ser den.

Ofte står ørreten utenfor nes. Da kan det lønne seg og ikke gå ut på nesset for å fiske, men i stedet stoppe lenger inne å plassere et kast rett utenfor nesset.

Utstyrsmessig er du på rett spor. Du trenger ikke flere sluktyper en du har nå, men sørg for å ha flere fargevarianter av dem. Jeg har alltid både sølv og kobbervarianter med meg.

I mørke vann har jeg hatt godt fiske med Svarte og gullfargede sluker.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det som skremmer fisken er lettest å ta. Du som går langs bredden skremmer fisken. Beveg deg rolig uten å trampe eller rulle rundt på steiner.

Hold deg lavt i terrenget. Ørret kan se deg selv om du ikke ser den.

Ofte står ørreten utenfor nes. Da kan det lønne seg og ikke gå ut på nesset for å fiske, men i stedet stoppe lenger inne å plassere et kast rett utenfor nesset.

Utstyrsmessig er du på rett spor. Du trenger ikke flere sluktyper en du har nå, men sørg for å ha flere fargevarianter av dem. Jeg har alltid både sølv og kobbervarianter med meg.

I mørke vann har jeg hatt godt fiske med Svarte og gullfargede sluker.

Tusen takk for svar!

Har kanskje bråket litt mye der jeg går, det er nok en faktor som har gjort fisket vanskelig. Mangler bare svart sluk så har jeg alle fargene.

Nok en gang takk :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei

Det kunne være en ide å utvide spekteret litt. Det er ikke alltid at fisken tar sluk. Da kan flue og dupp være et alt. Mark er heller ikke så dumt noen ganger.

Har ignorert fluedupp i årevis, men etter en seriøs fiskeøkt med bombarda og flue er jeg overbevist. Det er svært effektivt til all fisk som jager aktivt. Neste år er det ikke sikkert at jeg bruker sluk i annet en store vann.

Aktivt bunnmeite med glidende agn er sinnsykt effektivt hvis du er en plass ørreten jakter. Lemp ut nær ørreten, vent til du ser snøret dras ut og gi tilslag. Bruk så små bly som mulig og ikke bry deg om kastelengde.

Duppfiske med mark regner jeg som bortkastet tid hvis man ikke jakter på røye eller i tynt befolkede vann langt inne på fjellet. I så fall kan en dupp som slenges langt ut på dypt vann gi en og annen fisk.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Et annet tips er å være oppmerksom på dette med fiskepress. Om du eller noen får en hel masse fisk i ett ommeråde en dag er dette ommerådet helt sikkert å regne som ett "bra" ommeråde, men kanskje ikke dagen etterpå. Eller et par dager etterpå heller for den saks skyld. Ørretfiske er ett søkende fiske som de sa lenger opp i tråden her.

Vil også anbefale å prøve såkalt "drag" fiske nå utover høsten. Det hadde helt klart hatt sine fordeler å sett med sine egne øyne hvordan det fungerer, men hvis du lykkes aleine er det jo helt rått og en god fiskemetode. Det går ut på å dra en markklyse eller en (helst litt stor) buskete flue i vannflata så den striper sakte bortover vannflata inn mot land. Selve fiskemetoden er nøyaktig så enkel. Og du skal ikke kaste mer enn 8 meter fra land, men den store utfordringa er å ikke fylle bleia og nappe kroken ut av kjeften på ørreten når det plasker så du blir våt i fjeset rett forran beina dine når det hugger. Men du er avhengi av at det er ganske mørkt og at du ikke skremmer fisken for mye. Litt tungt vær kan hjelpe med å kamuflere deg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Et annet tips er å være oppmerksom på dette med fiskepress. Om du eller noen får en hel masse fisk i ett ommeråde en dag er dette ommerådet helt sikkert å regne som ett "bra" ommeråde, men kanskje ikke dagen etterpå. Eller et par dager etterpå heller for den saks skyld. Ørretfiske er ett søkende fiske som de sa lenger opp i tråden her.

Vil også anbefale å prøve såkalt "drag" fiske nå utover høsten. Det hadde helt klart hatt sine fordeler å sett med sine egne øyne hvordan det fungerer, men hvis du lykkes aleine er det jo helt rått og en god fiskemetode. Det går ut på å dra en markklyse eller en (helst litt stor) buskete flue i vannflata så den striper sakte bortover vannflata inn mot land. Selve fiskemetoden er nøyaktig så enkel. Og du skal ikke kaste mer enn 8 meter fra land, men den store utfordringa er å ikke fylle bleia og nappe kroken ut av kjeften på ørreten når det plasker så du blir våt i fjeset rett forran beina dine når det hugger. Men du er avhengi av at det er ganske mørkt og at du ikke skremmer fisken for mye. Litt tungt vær kan hjelpe med å kamuflere deg.

Også kalt harving. Det er en helt rå fiskemetode!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei

Det kunne være en ide å utvide spekteret litt. Det er ikke alltid at fisken tar sluk. Da kan flue og dupp være et alt. Mark er heller ikke så dumt noen ganger.

Jeg har fisket med dupp siden jeg startet med sluk, har mange ganger gitt meg fisk når sluken har feilet.

Så et par eldre folk oppe ved vannet, de hadde fått med seg 16 fisk. Jeg måtte spørre hvordan de fikk det til, " Fisk med sølvkroken spesial 49 7g, sveiv inn tregt. Beveg deg ofte" Så jeg skal prøve de ulike tipsene og finne ut hvilke kombinasjoner som passer.

Men dupp og makk er fine når det ikke biter, så har man alltid noe på panna :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 years later...
Den 27.7.2015 at 18.27, BAN skrev:

Har ignorert fluedupp i årevis, men etter en seriøs fiskeøkt med bombarda og flue er jeg overbevist. Det er svært effektivt til all fisk som jager aktivt. Neste år er det ikke sikkert at jeg bruker sluk i annet en store vann.

Aktivt bunnmeite med glidende agn er sinnsykt effektivt hvis du er en plass ørreten jakter. Lemp ut nær ørreten, vent til du ser snøret dras ut og gi tilslag. Bruk så små bly som mulig og ikke bry deg om kastelengde.

Duppfiske med mark regner jeg som bortkastet tid hvis man ikke jakter på røye eller i tynt befolkede vann langt inne på fjellet. I så fall kan en dupp som slenges langt ut på dypt vann gi en og annen fisk.

Eg drive på i desse daga å klargjøre meg for fjelltur til sommaren, har hatt store plana før men i år skal da bli! Kjøpte hillebergtelt, brukt riktignok men ikkje mykje i fjor haust. Da aller mesta av utrustningen er på plass, er nesten berre fiskeutstyret som gjenstår. Helde på å prøve å lesa meg litt opp på da, har ikkje tid tid til å gjera alle feila sjølv. Tenke Hardangervidda og muligens etnefjellet. Hadde tenkt meg ein dupp eg då, kanskje ein milo larris frå xxl men etter å ha lest dette inlegett her er eg ikkje så sikker lengre. Er da berre tull og tøys å dra på makk og sån til fjells, bør eg nøya meg med spinner og sluk? Tanken er eigentleg å gå langt utanfor allfarvei men når eg fyrst har komt der så tenkte eg å vera i samme området å fiska. Tenkte kanskje da kunne vera greit å ha med makk for å gardere meg litt, men kanskje eg bør fiska litt annerledes enn med dupp som eg fyrst hadde tenkt. Eg har bombarda kastedupper og søkker med hol i kan eg vel og få tak i for å fiska på boten. Noken som kan forbarma seg litt øve meg å forklara meg litt sån at eg slepp å gjera alle feilå sjølv! Stång er ei 9 fot 14-40 gram snelle ei nokenlunde OK shimano  i 2500 størrelse. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 weeks later...
Den 1/31/2018 at 21.13, can skrev:

Eg drive på i desse daga å klargjøre meg for fjelltur til sommaren, har hatt store plana før men i år skal da bli! Kjøpte hillebergtelt, brukt riktignok men ikkje mykje i fjor haust. Da aller mesta av utrustningen er på plass, er nesten berre fiskeutstyret som gjenstår. Helde på å prøve å lesa meg litt opp på da, har ikkje tid tid til å gjera alle feila sjølv. Tenke Hardangervidda og muligens etnefjellet. Hadde tenkt meg ein dupp eg då, kanskje ein milo larris frå xxl men etter å ha lest dette inlegett her er eg ikkje så sikker lengre. Er da berre tull og tøys å dra på makk og sån til fjells, bør eg nøya meg med spinner og sluk? Tanken er eigentleg å gå langt utanfor allfarvei men når eg fyrst har komt der så tenkte eg å vera i samme området å fiska. Tenkte kanskje da kunne vera greit å ha med makk for å gardere meg litt, men kanskje eg bør fiska litt annerledes enn med dupp som eg fyrst hadde tenkt. Eg har bombarda kastedupper og søkker med hol i kan eg vel og få tak i for å fiska på boten. Noken som kan forbarma seg litt øve meg å forklara meg litt sån at eg slepp å gjera alle feilå sjølv! Stång er ei 9 fot 14-40 gram snelle ei nokenlunde OK shimano  i 2500 størrelse. 

Hei. Jeg skal på ingen måte skryte på meg lang erfaring med fjellfiske, men hvis jeg skulle på fjellet til våren (noe som egentlig høres ut som en fantastisk ide) så hadde jeg hatt med mark. Om ikke annet for å fiske mens jeg har en pause, lager mat, lager en fjellfie til FB :P, men også for å kunne fiske om natta. Antagelig ville jeg hatt med to stenger, hvorav en brukes til dupp og bunnmeite, og en til å kaste med. Bortkastet å dra med seg mark er det i hvert fall ikke - og det kan være langt til nærmeste markboks når du er på vidda... de ekstra 50g i sekken skulle jeg nok holdt ut. Utstyret du har virker helt fint, optimalt sett kunne det vært en stang for lettere fiske, som beskrevet over, 3-15g, eller 5-20g - i det området der. Da kaster du bedre med lette sluker og dupper, og kampen med fisken blir også mange hakk hvassere! Overlater til mer erfarne fjellgjengere å kommentere ytterligere. :) 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg slenger meg på av gruppen «semi-erfarne» ...

Et godt tips er å ha noen litt tunge sildesluker el tilsvarende. Mange fjellvann er langgrunne, slik at lange kast kan være nødvendig. 

Flue og dupp er nevnt over. Når jeg fisker med dette, har jeg duppen i enden av snøret og to eller tre fluer som opphengere. Det gir god kontroll. Med en litt tung dupp og en litt kraftig stang kan man kaste hinsides langt med dette, og dermed dekke store områder. Sveiv sakte! Flue foran sluken kan også funke, men kan også gi krøll ved landing av fisk mv. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for hjelp begge to! Har fått med meg tipset om litt tyngre sluka til fjellfiske så har noken 18 og 25 grams med meg. Stångå tåle jo 40 og då men veit ikkje om gøten tåle da, er ein regel på kor stor bruddstykke snøre må ha i forhold til tyngde på da ein hive ut men eg huska den ikkje i håve. Eg har ein 16 grams elbe Jupiter kastedupp til flåga og dupp, kanskje eg burde ha skaffa meg ein tyngre? Når du fiske på denne måten her knyte du flågene innpå monoen eller fluorcarbonen med opphengarløkka eller bruke du flågesnappara i tillegg så du kan skifta ut flågene? Har vist ein 20 grams bombarda flytande og, den bør passa til lettare sluka å spinnara og sånt kanskje til flågene og.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det kan lønne seg å teste ut bombaraen i nærliggende vann eller i sjøen før du legger til fjells. 20 grams bombarda til en stang med 40 grams kastevekt kan bli helt feil. Særlig hvis du vil kaste små sluker og spinnere med den. Dette krever litt øving.

Til fiske med flueopphenger så tar du med en ekstra rull mono og knyter et hekle på når du skal bruke det. Start med to opphengere og legg til en når du mestrer det. Blir fort vas av slike hekler hvis du forsøker å oppbevare de så det er enklere å bare lage nye.

Sildesluk til fjellfiske er genialt. Bruk en sluk som kaster godt og gi blaffen i farge eller produsent. Selv har jeg noen blanke kreasjoner på 16 til 18 gram som jeg kjøpte for 10 kroner stykket på en bensinstasjon. Har både ørret og røye over to kilo på disse.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Da som er med sånne forberedelse (teoretiske) som eg gjere no er at noke av da ein planlegge ende ein opp med å bruka 90 % av tida da andra blir berre liggande der meir eller mindre, akkurat som klenå mine 20 % av dei bruke eg 80% av tidå. Vil tru da kjeme til å gå mykje i sluk siå da eg er vant med å er da enklaste, kanskje noken spinnara og, siå eg er sparsommelig av meg bør eg lera meg å fiska med makk og, kan jo gravast, sjølv om sluka til 10 kr stk ikkje ruinere meg da, men ein del koste fort 50 og 60 kr stk! Trur eg høyre på deg BAN der, har alltid likt å høyra på kva andre seie, eg rekk ikkje å gjera alle feila sjølv! Meine foresten å ha hørt at før i tida fiska dei berre Aure med makk, kor store (små) bør krokane vera? Dei eg har er nr 6&8.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Laster...
 Share

×
×
  • Opprett ny...

Important Information

By using this site, you agree to our Bruksvilkår.