Gå til innhold
Fiskersiden

Bonito dagen


cral
 Share

Recommended Posts

Virker ikke som de er så kresne, bortsett fra at de ser ut til å foretrekke sjømat, og da I form av fisk. De jeg fikk tok på mange forskjellige wobblere. Alt fra de "riktige" ( lange tynne med oliven,grønn eller blå rygg) til en 7 cm med oransje rygg og gylden/gull på sidene. Fire hadde brisling og et par andre småfisk som ikke var identifiserbare pga førdøyingsnedbrtyting, mens de siste tre var tomme. Leste et sted at de også spiser makrell ( da sannynligvis pir) men har ikke fått noe på makrellwobbleren. Noen som har fått noen I indre Oslofjord I det siste? Har vært et par turer til, og da har det tilogmed vært vanskelig å finne noen større forekomster av makrell. Kun en slenger nå og da. Frem til nå har det jo tusset av de overalt. Tenker seff på at Pelamiden jager sammen med makrellen og da er makrellen plutselig mer interessant igjen.. :)

Sliter forresten litt med at jeg ikke visste noe om disse krabatene første dagen jeg fikk de. Leste at norgesrekorden var på rundt 1,6, og spesielt èn hvis ikke to av de var definitivt over det. Men de ligger I fryseren nå, uten hode og hale, renset og klare for middag. Stemmer forøvrig at det er en svært dritgod matfisk..

post-4768-0-48870700-1439212276_thumb.jp

post-4768-0-55568300-1439212301_thumb.jp

Endret av Krohris
Lenke til kommentar
Del på andre sider

hei reiser på hytta ved Trondheimsleia i dag! skal nedom portsbutikken å kjøpe meg woblere!! har ikke neo håp om å få Pelamide, men man vet jo aldrig.. kan jo være noe annet som går på også..

Jeg synes det er kjempespennende med makrellfisker/tunfisk. og fulgte nøye med Hillersøy i fjord da de var i våre trakter og sørover..

det som er merkelig er at det er veldig mye kaldere i sjøen ihvertfall langs trøndelagskysten i år. Makrellen kom ganske tidlig..

Skulle tro det var motsatt

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ble Pelamide på alle ombord i går også, samme området, samme farten, samme wobblere

Bunnefjorden langs Nesoddsiden, 2,5-3 knop, Rapala MaxRap 17.

Var andre fra forumet utpå i går også, de fikk også fisk, i det samme området, delvis på Rapala og delvis på andre wobblere.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mengder skal jeg ikke uttale meg om, men;

Jeg mener 5 knop er for fort.

Og jeg er av den oppfatnigen at om man skal ta av en eller flere kroker for å unngå feilkroking så skal man kun la den fremste kroken sitte igjen.

Å kun la den bakerste sitte igjen er imo feil.

Carl

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mengder skal jeg ikke uttale meg om, men;

Jeg mener 5 knop er for fort.

Og jeg er av den oppfatnigen at om man skal ta av en eller flere kroker for å unngå feilkroking så skal man kun la den fremste kroken sitte igjen.

Å kun la den bakerste sitte igjen er imo feil.

Carl

Er det somregel sideangrep, altså?

Og går dei djupt?

Planlegg eit mulig opplegg med ein småbåt, men har ikkje trollingutstyr, så det blir ein enklare variant. Evt. med blyparavan på snøret om nødvendig.

Endret av Dr. Hook
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har fått en på dyp riggen, og da var riggen på 8 fot... Kjørte forøvrig riggen ned på 50 fot i går, da jeg så en pen sildebolle der nede. Resulterte i en sei....

Ellers har alle tatt på Rapala Maxrap om bord hos meg, og den går vel ~ 1 meter dypt. Jeg har stort sett brukt side paravaner, i går en blanding av offshore og great white.

http://www.jaktogfriluft.no/display.aspx?menuid=29326

Disse selger begge varianter, men er linket for bildets skyld.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Alle mine tok på woblere som går høyt i vannet, omtrent som MaxRap om ikke enda høyere. Vi fikk en fisk på en Rapala Magnum med metallskje som drar ned rundt 6 meter, men den fisken mistet vi. Fisken oppførte seg dog veldig ulikt pelamidene vi fikk, den var tung. Så enten var det "mother of all pelamids", eller så var det noe helt annet. Så la blyparavanene ligge hjemme.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for gode svar. Det er, som tidlegare nevnt, sikkert ikkje trolldomskunst å få desse på kroken når ein fyrst finn stimen, men ein ting skal være sikkert: Eg tar med meg absolutt alle dei tips eg kan få for best moglege odds. :)

Og erik, du må jo nesten svare på dette, for då får du 2000 innlegg. :thumbsu:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Laster...
 Share

×
×
  • Opprett ny...

Important Information

By using this site, you agree to our Bruksvilkår.