Gå til innhold
Fiskersiden

Dag R
 Share

Recommended Posts

Hei Dag og velkommen til forumet :)

Hvilke som er best tror jeg avhenger av hvem du spør...

Etter å ha brukt mange forskjellige har jeg landa på str 16 mm fra abu Garcia.

Et tips er å holde deg unna de billige fra europris med kobber svivel. Det har skjedd meg at de har knekt i det en stor ørret har hugd til.

Skitt fiske :)

Endret av Aurejeger
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Heisann! Størrelsen på fisken du drar opp, senens bruddstyrke og størrelsen på sluk/wobbler/spinner/jigg er det som avgjør hva den beste svivelen er. Jeg regner med du ikke bare skal ha svivel, men også en hempe? Isåfall - velg en med bruddstyrke som ligger tett opptil snørets bruddstykke.

Til wobblere og jigger er en wobblerhempe praktisk, og en svivel unødvendig. Bruker du mye spinner eller skjesluk kan det være verdt det å investere i en kulelagersvivel. Ulempen med disse er størrelsen på selve svivelen, fordelen er at de roterer vesentlig bedre enn en vanlig svivel.

Disse er fine som hemper til jigger og wobblere, størrelse XS : http://www.skittfiske.no/WebPages/Produkt/ProduktInfo.aspx?plid=130884

For kulelagersvivler kan er Berkley i størrelse 2 være bra. For stor og klumpete for wobblere, men fint til spinnere.

De "vanlige" messingsvivlene med hempe er jeg lite fan av på grunn av at de roterer dårlig, er unødvendig lange og er smale der sluken henger.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har vil det nok aldri komme 2 like svar :)
generelt vil en svivel/hempesvivel tåle 10 ganger bruddstyrken på sena. Så i minste ikke velg en svivel som har bruddstyrke tett opp mot senas bruddstyrke.

Størrelses messig verierer de også etter type og merke. kulelager svivel er de beste, men også de dyreste. Deretter er tønne svivel. Disse messing svivlene er de rimeligste. Men også de minst holdbare. Personlig har jeg ALDRI vært borti at en svivel har røket (standar, tønne, kulelager). otersvivel har jeg lite erfaring med.

når det kommer til hempesvivel koblet på en sluk, så er det viktigere å se på om sluken har splitring og svivel på enden, enn å se på kvaliteten på hempesvivelen du har på enden av snøre.


Aurejegeren. Har du manglet splitring og vanlig svivel forran hampesvivelen kanskje? :) Dette medfører jo fort at fisken bruker hempesvivelen som brekkjern mot sluken. Da knekker de fort..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Heisann Audiosan :)

I tilfellene jeg nevnte brukte jeg 9 gr spinner og 10 gr lille auren eller spesial.

Jeg bruker alltid splitring og har montert en ekstra splitring mellom sluk og krok på alle slukene mine ettersom jeg fisker bortimot utelukkende etter ørret og sjøørret.

Mitt inntrykk er at de har knekt idet fisken har tatt. Da midt i kobber svivelen.

Jeg har også hatt problemer med tretthetsbrudd i selve hempa på de.

Hempa har rett og slett knekt etter noen sluk bytter. Uten at jeg har bøyd de unødig mye frem og tilbake.

Dette er problemer jeg kun har hatt med hempsvivler fra europris.

Spinnerene mine begynte også å ta med seg mindre sene i rotasjonen når jeg gikk over til abu sine.

Jeg bruker 0.12 mm fireline med 4 meter 0.20 mm mono fortom til mitt fjell og innlands ørret fiske og da har jeg kommet frem til at abu sine i str. 16 mm er perfekt.

Perfekt for meg altså.

Ikke sikkert det er like perfekt for alle, men det er nærliggende å tro at det også vil fungere glimrende for trådstarter.

:)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Aurejeger. Au da. Det hørtes i grunnen meget frustrenende ut. Selv har jeg aldri opplevd noe i nærheten engang. men har dog aldri prøvd europris svivler men. helst Sølvkroken sine messing svivler jeg har brukt. Og de har i alle fall ikke gitt meg noen problemer, så lenge jeg husker å montere splitring og svivel forran sluken :) uten dette har jeg opplevd at stor Sei og Lyr (spesielt) har knekt hempen med bruk av sluken som brekk arm. men da snakker vi fisk i 4-7kg klassen.

PS: jeg vil også påpeke problemer jeg har hadd med kostbare svivler. Berkley kulelager svivler til 69,- for 2 stk. Der jeg har måtte brukt 2 tenger for å rykke kulelagene fra en fastlåst posisjon. Vil vel ikke tro akkurat den hindrer tvinn mer enn en messing svivel :D

Endret av Audiosan
Lenke til kommentar
Del på andre sider

kulelager-virvler blir for klumpete til ørretfiske med tynn braid (og nylonsene for den saks skyld). Og de klassiske messingvirvlene roterer for dårlig, og er i svakeste laget. Den beste løsningen er virvler av "barrel" (tønne) typen, som mange produsenter lager, både Berkeley og Owner for eksempel. Disse virvlene er utrolig sterke, og de roterer bra. Samtidig er de kompakte. Jeg bruker slike virvler stort sett til alt fisket mitt, uansett om det er ørret, abbor, karpe eller kveite (for å illustrere spennet). Tilpasser naturligvis størrelsen på virvelen etter fisket og senetykkelsen. Det selges også sluklåser med slike virvler, men man kan jo kjøpe hemper og virvler hver for seg, og lage sine egne sluklåser.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei igjen :)

Jeg har fiska mer ørret enn jeg kan huske med 0.12 fireline og 4-6 m 0.20 mm berkley trilene mono sene som fortom, noe jeg fremdeles fisker med den dag i dag. Det er fordi det fungerer utmerket for meg.

Da bruker jeg som nevnt abu sine sorte hemp svivler i str. 16 mm

Det fungerer etter min mening glimrende.

Enkelte spinnere tar med seg litt av fortommen i rotasjonen, men det blir ikke ugunstig for meg før jeg sleper en spinner etter kanoen.

For å eliminere det problemet med noe tvinn på sena om jeg har dorga lenge, monterer jeg en owner tønne svivel en drøy meter over spinneren i tillegg til hempsvivelen.

Fungerer utmerket for meg :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Laster...
 Share

×
×
  • Opprett ny...

Important Information

By using this site, you agree to our Bruksvilkår.