Gå til innhold
Fiskersiden

Utsett av fisk i dødt skogstjern.


nfm
 Share

Recommended Posts

Jeg vurderer å sette ut fisk i ett lite skogstjern ett godt stykke inni en gammel planteskog. Det er totalt dødt, ingen fisk, og ingen salamander. Hele området rundt er dekket av tettvoksende høye grantrær som mørkelegger hele området rundt selve tjernet. Det går en liten bekk gjennom skogen og ned til sjøen, denne er omtrent helt tørket ut pga alle de store trærne. Altså fisken kan ikke spre seg noen vei og jeg ser heller ikke at det kan skade faunaen på noen måte. Derfor vurderer jeg å sette ut fisk selv om jeg vet det er ulovlig.

Spørsmålet er hvilke fiskearter som vil kunne overleve i ett slikt tjern. Finnes det mat og eventuelt mulighet til å formere seg. Bunnen er av moll og det er mye siv og planter som vannliljer og lignende. Det er nok en liten utskifting av vann da det renner en liten sildrebekk fra en myr lenger oppe. Jeg tenker helst på karpefisker eller eventuelt abbor. Skal selvfølgelig måle ph-verdien iom at vannet muligens er surt.

Håper noen tar seg tid til å svare noe annet enn at det er ulovlig.

Takker for svar.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Trur ikke noen her ønsker å medvirke på dine ulovligheter. At sette ut arter som ikke er naturlege i dette miljøet kan få store konsekvenser for miljøet.

Send heller en søknad til fykesmannens miljøvernavdeling og prøv å få aksept for utsettingen men, før du gjør det må grunneigaren/arane være varslet og også stå bak din søknad. Vem veit, kanske dei syns det samme som deg? Hvis dei synes dette er positivt er det godt mulig du får aksept av FM miljøvernavdeling

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Og enda mindre politisk korrekt fra meg

Kjør på! Karpe, solabbor og stør!

Neida. Det høres ut som om du kan ha en god ide og et egnet vann. Men du kommer liksom ikke utenom regler og lover.

Hvis du nå får ok fra grunneier og fylkesmann, vil jeg tro at abbor har god sjanse for å overleve. Nevner du dette for lokalt sportsfiskelag, kan du fort risikere at fettfinnemafiaen fortsetter med sine allment godkjente kriminaliteter.

Endret av Ølgylt
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg personlig ville fisket opp 15-20 småørret fra nærområdet og sluppet ut der. Til neste år hadde jeg fulgt med om det vaket, noe jeg tror det ville gjort om det ikke er altfor surt eller bunnfryser!

Ikke politisk korrekt, men hva er konsekvensen om det er fisketomt og evt utsatt (nogenlunde lokal) fisk ikke får spredt seg?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

En ting er å overleve, det er det mange arter som gjør i mange forskjellige vann. Formering er det straks verre med. Vet om flere mindre vann i mitt nærområde hvor hverken røye eller ørret formerer seg, men som gir god vekst om noen gidder å bære noen fisk fra området rund dit. Da er det vanligvis godt fiske noen år med større og færre fisk hvert år til vannene er tomme igjen. Og de forblir tomme til noen tar seg bryet med en runde igjen. Her er det røye og ørret som er aktuelle arter fra områdene rundt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

En liten bekk renner ut i sjøen skriver du. stort sett tørr riktignok. Hvor tørr er den i perioder med kraftig nedbør og under snøsmelting? Og hvor blir vannet av. Det renner vel ut igjen et sted? Og da er det vel også en fare for at yngel kan gå ut?

Postet under vestlandet. Ikke hovedområdet for abbor og karpefisk akkurat? Skjønt det finnes vel noe i sørvest.

Endret av knutis
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Spredning av fiskearter er faunakriminalitet, uansett hvor mye fett det er i finna. Det er Fylkeskommunen som er myndighet på innlandsfisk, og de vil ikke godkjenne utsetting av fisk i et fisketomt vann. Fisketomme vann er svært viktige og sjeldne naturtyper for mange dyrearter, arter som her helt avhengige av fravær av fisk.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for masse bra svar. Når det gjelder ulovligheten er jeg fullt klar over det, men noe søking har jeg ikke tro på at går igjennom. jeg ser ikke at det kan skade faunaen på noen alvorlig måtte i dette vannet, men kommer ikke til å sette ut fisk helt uten videre nå med det samme.

Bekken kan se ut til å ha vert en fin gytebekk en gang, men de gamle som har vokst opp på stedet har aldri sett noe fisk der. Nå er det det store grantrær som har overtatt området fullstendig, og rotnende trær gjør at bekken på en måte forsvinner ned i grunnen. Snøsmelting er ikke mye å snakke om på denne delen av landet.

Den naturen som en gang var her er allerede blitt ødelagt da skogen ble plantet alt for tett. Noe mygg og andre insekter trives sikkert utmerket i dette lille fisketomme tjernet, men noe "unikt" finnes det neppe.

Når det gjelder art, så vet jeg at kjente har satt ut ørret i andre lignende tjern. De stortrives, og det er snakk om fisk på 1-2 kg. Men noe reproduksjon av ørret er det neppe. Fiskearter som abbor og karpefisker skulle vel hatt en litt bedre sjangs der. Tjernet er ganske så gjengrodd av Siv og vannliljer.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg ser ikke at det kan skade faunaen på noen alvorlig måtte i dette vannet, men kommer ikke til å sette ut fisk helt uten videre nå med det samme.

Den naturen som en gang var her er allerede blitt ødelagt da skogen ble plantet alt for tett. Noe mygg og andre insekter trives sikkert utmerket i dette lille fisketomme tjernet, men noe "unikt" finnes det neppe.

Når det gjelder art, så vet jeg at kjente har satt ut ørret i andre lignende tjern. De stortrives, og det er snakk om fisk på 1-2 kg. Men noe reproduksjon av ørret er det neppe. Fiskearter som abbor og karpefisker skulle vel hatt en litt bedre sjangs der. Tjernet er ganske så gjengrodd av Siv og vannliljer.

Egentlig imponerende hvor mye vanlige folk kan finne ut om livet i et tjern og området rundt bare ved å se på det og tro. For forskere derimot, må det skikkelige undersøkelser til for å avgjøre hva som finnes et slikt sted. Det er ikke bare fisk som finnes i slike vann. Utrolig mange insekter og andre dyr, er som Irvin sier, avhengige av fisketomme vann for å overleve. Men, hvis en bare forholder seg til det en ser, ikke gjør noen skikkelige undersøkelser, og tror det en ønsker å tro, kan en dreie det meste i sin favør.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det du kallar "Noe mygg og andre insekter", kan jo være meir verneverdig enn det du sjølv trur og meiner.

  • Eller er du biolog kanskje?
  • Ekspert på fauna og flora i stille skogstjern?
  • Godt oppdatert på korleis dei raudelista artane som er aktuelle for denne biotopen ser ut i det heile tatt?

Ikkje det? Då burde du rådføre deg med dei som har peiling, og søkje om løyve til rette instans. Auren er tydelegvis så "überfisch" at den er viktigare enn all anna fisk og dyreliv til saman. Eg er lei dette synet. Fisk auren din ein anna plass. Og å sette ut abbor? Du vil altså ha eit tusenbrødretjern som er overbefolka med abbor på 50 gram? Kvifor? Karper finn du nok av på andre plassar, og vi treng vel strengt tatt ikkje fleire nyheitsoppslag av typen "Ulovlige og skadelige karpefisker satt ut ulovlig av sportsfiskere uten tillatelse - Lokal forvalter mener alle karpefisker bør rotenondrepes, og fiske etter karpe bør forbys".

Endret av Dr. Hook
Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 weeks later...

Meldte meg på dette forumet i går, da jeg endelig har blitt bitt av fiskebasillen. Så dette er mitt første innlegg, og starter dessverre slik;

Har du overhodet tenkt over hva du vurderer å gjøre? Å påvirke lokale biomer har i all hovedsak aldri gitt et godt resultat. Tvert i mot. Spør britene ifh til Australia.eller spør rednecksa i sørstatene om de trives med karpeinfiserte elver som tar knekken på alt annet fiske. Ikke anta at du forstår hvordan økosystemet rundt dette lille skogstjernet fungerer. Og ikke sett ditt behov for å fiske over naturen du faktisk er avhengig av for å kunne fiske. Det blir som å drite på middagstallerkenen fordi du er sulten på mer. Resultatet smaker antagelig ikke like godt som middagen.

Ikke sett ut fisk.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg ville heller tatt en kikk på bekken for å se om det er mulig å legge til rette for å få sjøørreten opp der.. Det er ikke mye vann som skal til for at ørreten skal gå opp i bekken, så det kan godt hende at de allerede går der.. Det fines mange enkle tiltak du kan gjøre for å øke produksjonen i bekken, så kan du heller gå og fiske sø i sjøen. Dersom det allerede finnes litt fisk i bekken så er den verna, men det er ikke vanskelig å få fiskeforvalteren hos fylkesmannen og grunneiere med på laget dersom du ønsker å gjøre enkle tiltak.


forresten.. Hvilken del av landet er det snakk om?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg ville heller tatt en kikk på bekken for å se om det er mulig å legge til rette for å få sjøørreten opp der.. Det er ikke mye vann som skal til for at ørreten skal gå opp i bekken, så det kan godt hende at de allerede går der.. Det fines mange enkle tiltak du kan gjøre for å øke produksjonen i bekken, så kan du heller gå og fiske sø i sjøen. Dersom det allerede finnes litt fisk i bekken så er den verna, men det er ikke vanskelig å få fiskeforvalteren hos fylkesmannen og grunneiere med på laget dersom du ønsker å gjøre enkle tiltak.

forresten.. Hvilken del av landet er det snakk om?

Å "ordne" på bekken for å få opp sjøørret, vil jo ødelegge denne biotopen, hvis vi antar at den er fisketom, like mye som å sette ut fisk?

Dessverre later det til at de fleste ser på det å "legge til rette" for ørret, ikke er å tukle med naturen på lik linje med å sette ut karpefisk.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Å "ordne" på bekken for å få opp sjøørret, vil jo ødelegge denne biotopen, hvis vi antar at den er fisketom, like mye som å sette ut fisk?

Dessverre later det til at de fleste ser på det å "legge til rette" for ørret, ikke er å tukle med naturen på lik linje med å sette ut karpefisk.

Det er strngt tatt å tukle med naturen, men å restaurere en ødelagt gytebekk annser jeg for like alvorlig som å plukke opp og hjelpe en salamander som har forvilla seg ut på e18. Mange gytebekker er ødelagt pga mennesklige inngrep i natturen. hvis vi ønsker en høstbar sø stamme så må vi fikse der vi kan. Sjøørreten har dårlige kår i store deler av landet. Men, naturligvis hvis man skal gjøre inngrep så bør dette skje i samråd med fylkesmann.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Må si meg helt enig i det skrekkjager. Tilrettelegging/restaurering av gytebekker blir en reparasjon av menneskes ødeleggelse. På linje med tre planting etter hogst.

Ødeleggelse av gytebekkene er en av hovedgrunnene til den lave sjøørret bestanden her til lands.

Endret av Audiosan
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er strngt tatt å tukle med naturen, men å restaurere en ødelagt gytebekk annser jeg for like alvorlig som å plukke opp og hjelpe en salamander som har forvilla seg ut på e18. Mange gytebekker er ødelagt pga mennesklige inngrep i natturen. hvis vi ønsker en høstbar sø stamme så må vi fikse der vi kan. Sjøørreten har dårlige kår i store deler av landet. Men, naturligvis hvis man skal gjøre inngrep så bør dette skje i samråd med fylkesmann.

Plutselig var det en gytebekk? Skulle ikke mer til enn en grundig analyse fra eksperten bak brukeren nfm til det. Tenke mer, sette ut mindre, folkens..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 7 years later...

Hvor mye vann og distanse til havet trengs i en gytebekk?

Jeg vurderer ett nytt vann (avstikker til bekk). Dette vannent blir på lavtliggende dyrket mark som er udugelig. Fylkesmassen i Hedemark har skrevet et godt dokument "Dammer i kulturlandskapet" om hvordan dammer og vann kan hjelpe biodiversiteten.

https://www.statsforvalteren.no/siteassets/utgatt/fm-hedmark/dokument-fmhe/06-landbruk-og-mat/miljotiltak/dammer-i-kulturlandskapet---veileder.pdf

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

8 hours ago, Treehuggerrune said:

Hvor mye vann og distanse til havet trengs i en gytebekk?

Jeg vurderer ett nytt vann (avstikker til bekk). Dette vannent blir på lavtliggende dyrket mark som er udugelig. Fylkesmassen i Hedemark har skrevet et godt dokument "Dammer i kulturlandskapet" om hvordan dammer og vann kan hjelpe biodiversiteten.

https://www.statsforvalteren.no/siteassets/utgatt/fm-hedmark/dokument-fmhe/06-landbruk-og-mat/miljotiltak/dammer-i-kulturlandskapet---veileder.pdf

 

 

Hei, mener du å grave ut en ny dam?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Laster...
 Share

×
×
  • Opprett ny...

Important Information

By using this site, you agree to our Bruksvilkår.