Gå til innhold
Fiskersiden

Fortom til Nanofil 0.134


Dag R
 Share

Recommended Posts

Hei :)

Helt uten å påberope meg noen form for ekspertise kan jeg nevne at jeg bruker fortom med tilnærmet lik bruddstyrke som hoved lina.

Den knytter jeg med uni mot uni knute med 10 surringer. Jeg har aldri opplevd at den ryker.

Jeg bruker 4-6 m fortom.

Jeg bruker såpass lang fortom fordi jeg fisker mest med flue opphenger foran sluken og da går det kjapt litt sene her og der når jeg bytter eller mister flue eller sluk, på den måten slipper jeg å knytte på ny fortom så ofte.

Dette funker helt glimrende for meg, jeg fisker i all hovedsak etter ørret og sjøørret.

Endret av Aurejeger
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei.

Regner med at du skal fiske i ferskvann med den tykkelsen på braiden?

Til normalt fiske er vel 0,15-0.25 greit å bruke.

Jeg bruker normalt 1m-1,5m lengde.

Fester de til hverandre med Albrightknuten.

http://www.eu.purefishing.com/blogs/no/asgeir-alvestad/2014/11/09/albright-knuten/

http://komplettfritid.no/product/berkley-trilene-100-fluorocarbon

Hilsen Truls

Lenke til kommentar
Del på andre sider

På fjellet har jeg vært boti spesielt med flue og dupp at jeg må opp over 0,32 på monofortommen for at ikke ørreten skal rive det rett av. En tur begynte jeg å lure på om noen hadde satt ut gjedde i vanna rundt tinnhølen på hardangervidda.

Fisker jeg med sluk kan jeg meget godt finne på å sløyfe hele monofilament opplegget. Hvis ørreten er bra i bettet så bryr den seg ikke om multifilamenten går rett i svivelen\sluken. Opplever egentlig ørreten som mindre nøye på det enn andre ferskvannsarter.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

UNI mot UNI er den beste skjøteknuten, ihvertfall når vi snakker om 0.30 fluorkarbon eller tynnere. Albright passer best til virkelig tykk mono (0.50+). Bruker også en fluorkarbon-fortom med omtrent samme bruddstyrke som braiden, dvs 0.25-0.30 fluorkarbon til 0.15 braid. Lengden på fortommen tilpasses situasjonen, men et par meter er et godt utgangspunkt i de fleste situasjoner.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Laster...
 Share

×
×
  • Opprett ny...

Important Information

By using this site, you agree to our Bruksvilkår.