Gå til innhold
Fiskersiden

Fiskestenger til fjordfiske og lett havfiske


LKA
 Share

Recommended Posts

Jeg og kona skal kjøpe stenger som skal brukes hovedsaklig til fiske i Ryfylkefjordene, men som også kan duge til lett havfiske i Boknafjordområdet. Vi fisker hovedsaklig fra 20 fots båt, men den ene stangen bør også kunne fungere i fiske fra land. Ser derfor for meg at vi trenger en litt lettere stang som kan fungere godt til fiske fra land og fra båt og en litt mer solid stang som skal duge til fjordfiske og lett havfiske. Budsjett totalt for stengene er maks 4000 kr. Hva anbefales? Har sett litt på denne som den letteste av stengene: http://www.skittfiske.no/Avdelinger/Supertilbud/Haspelstenger,sneller/Alle/Shimano-Exage-combo-Kyst-Laks-Komplett-pakke-Kjøpt-løst-2367-160542-p0000160590og denne som den mest solide: http://www.skittfiske.no/Avdelinger/Supertilbud/Hav--og-baatfiske/Alle/Shimano-Combo-Havfiske-2-TLD20-Beastmaster-CX-Boat-PowerPro158051-p0000145027, men tar gjerne imot konkrete tips til gode stenger.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

sikeket nok helt kurant. TLDen er en traver å vil vare til dommedag med litt vedlikehold. når det kommer til haspelstanga så er det litt upraktisk med så lang stang i båt + at snella ikke er overbegeistret for å hale veldig tunge søkker osv da dette sliter ut snella relativt fort... men med vanlig Sluk/søkkevekt så vil det sikkert være helt kurant.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har du noen forslag til bedre stenger i denne prisklassen? (eller rimeligere stenger som gjør omtrent samme nytten)

Hei,

lenge siden eg har vore innom her no, men her kan du få mine forslag til stang og snelle x 2.

for den lette stanga som du skal kunne kaste med fra land: SG SALT2 eg har denne i forrige versjon, og er overaska over "value for money"

snelle til den lette stanga Shimano Technium 5000C

når det gjelder den tunge stanga så ville eg valgt f.eks Beastmaster slim evt en anna lett stang. da er det ca 1000 igjen til snelle på den kraftige stanga, og noe slikt som dette Lawson GTR 15 . I tillegg så må du ha snører, men der er det like mange oppfatninger som det er folk om hva som er bra.

lykke til

Jan Petter

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har selv TLD 20 og beastmaster cx 7,6' 20-30 lbs og synes dette er en knall kombo. Stanga funker fint opp til 4-500 gram pilk/lodd og snella kan brukes til større og mindre dyp.

Har bytta ut sveiva på snella til en større en, og den blir da ganske tung. Bruker den selv til større dyp med en stang som tåler litt mer enn 500 gram lodd, og bruker ellers lettere snelle for mindre dyp på beastmaster-stanga så det ikke blir så tungt i lengden :-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Eg tviler ikkje på at TLD 20 er en svært driftsikker snelle, men om ikkje trådstarter har hatt settet fra skittfiske.no i handa, så kan det være på sin plass å framheve størrelsen på snella og vekta på stanga.

TLD20 er en dinosaur som vart laga då man brukte dracon snører som var tjukke om man skulle ha styrke. snella er så stor at det går +/- 1kilometer 0.30 multifilamentsnøre på.

Beastmaster stanga er heilt sikkert enormt sterk, men 650 gram er tungt. den er også udelt med transportlengde på 228 cm.

Beastmaster Slim stanga i samme klasse er 280 gram, 2 delt med 164 cm transportlengde.

Eg trur personlig at Trådstarter med frue vil ha meir glede av mykje lettere, men likevel kraftig nok utstyr.

Utgangspunktet for tråden var råd om utstyr til lettere havfiske.

lykke til med valget.

Jan Petter

Endret av JanPetter
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Enig i at det er et tungt sett, det er akkurat derfor jeg har gått bort fra å bruke det til annet enn fiske på 200 meter+. Beastmaster slim 20-30 lbs holder nok i massevis, og det er klart en merkbar forskjell i vekta på de to stengene.

Om noen vet vekta på Lawson GTR T15 kan man jo vurdere den snella, ser det ikke er oppgitt på feks skittfiske. Det er hvertfall en kurant pris for ei kurant snelle.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Laster...
 Share

×
×
  • Opprett ny...

Important Information

By using this site, you agree to our Bruksvilkår.