Gå til innhold
Fiskersiden

PeterSL
 Share

Recommended Posts

20516521755_0e7794c436_z.jpg

Familieferie i Hallingdal kan være en rolig affære, litt vel rolig kanskje. I alle fall når det kommer til fisking. Det finnes riktignok mye ørret der oppe, og ørekyte selvfølgelig. Og de siste årene er sistnevnte faktisk blitt mer interessant for meg enn ørreten. Men til tross for mye action med ørekyten blir det kjedelig i lengden, og småfallen fjellørret er ikke spesielt spennende det heller.

I fjor hadde min far og jeg en kjekk tur østover, der jeg fikk en god håndfull nye arter i ferskvann som vi ikke har på vestlandet. Håpet var å få gjort det samme i år, og min far som egentlig er mer interessert i alle de rare plassene vi besøker var ikke vanskelig å få med på en tur.

I fjor fisket jeg for det meste rundt Asker, Oslo og Lillestrøm, så jeg hadde tatt det meste av artene som området hadde å tilby. Jeg manglet derimot flere arter som kunne være enklere å få i Østfold, i tillegg var hvitfinnet steinulke også en art som var interessant. Denne finnes så vidt jeg vet kun i østfold og i noen grenseområder rundt Trøndelag. Uansett om det stemmer eller ikke, så fantes den i alle fall rett utenfor Halden, hvor vi planla å bo.

Vi dro fra hytten i Ål på formiddagen, stoppet i Drammen for å treffe venner og så videre østover. Første stopp var nipigget stingsild som skulle finnes i noen dammer ikke så langt fra Drøbak. Vi måtte langt ut på noen smale landeveier, før vi parkerte ved en liten tursti der jeg skulle fiske. Det slo meg at det var litt rart å dra en plass så langt vekke fra alt for å fiske en fisk på under et halvt gram.

Jeg så ingen fisk i den første dammen, og fortsatte derfor ned en skråning langs en tildels inntørket bekk. Det ble en liten kamp for å komme seg nedover uten å dra seg for mye gjennom buskene som etter ryktene skulle være full i flått. En av plassene jeg måtte krysse bekken gikk jeg over et veltet tre som knakk og sendte skoen min langt ned i gjørmen. God start!

20316538209_5298b12bec_z.jpg

Jeg fant fisken etter ikke så veldig lenge, og en tanagokrok agnet med et knøttlite markfragment gjorde trikset. #79!

19880497804_0d280dbee7_z.jpg

Videre gikk turen til en plass det skulle være regnbueørret. Jeg så rådyr og masse spor etter bever, fikk abbor og kreps, men ingen regnbue. I'll be back for you one day. Kvelden snek seg på, og vi bestemte oss for å ta kveld etter et resultatløst forsøk etter brasme.

Neste dag begynte med en drøm om gullfisk. Det gikk ikke lang tid før den var oppfylt. Duppmeite med mais, og en kanonflott farget fisk. En verdig jubileumsart! #80 ^_^

20216275516_74f89375de_z.jpg

Videre var det Sik som skulle testes ut. For de som vet hvor jeg fisket... Jeg brakk meg flere ganger på veien ned. Jeg gikk nemlig gjennom en bossfylling for å komme frem. Jeg så også en død katt/hund/sau eller noe som lignet der også. Polakkene hadde tatt den gode plassen, så jeg fisket noen timer før jeg til slutt fant ut at det ble for dumt å fiske på feil plass. Jeg snek meg nærmere polakkene. På den riktige spotten fikk jeg ikke satt fra meg stangen før det nappet. Artig fight og art nr. 81 - Sik :D Deilig at den satt!

20054515590_f937475561_z.jpg

Etter dette ble det en kort kjøretur før jeg kom frem til plassen jeg hadde fått av Ole-Håkon som skulle kunne levere brasme og stam som jeg manglet. Jeg satt opp to stenger, begge med glidende bunnmeiterigger. En agnet med pølse etter stam og en med mark etter brasme. En abbor kom på land, før det satt en brasme. Jammen! Art nr 82!

20503271875_d8d2df17cd_z.jpg

Det hadde vært en lang dag etter sik, så det var godt brasmen satt relativt fort. Mørket snek seg på, og jeg droppet stamen for i dag. vi hadde tross alt en dag igjen. Vi satt oss i bilen og kjørte mot Halden, forbi Halden, mot sverige. Midt på natten, langt inne i skogen, i skikkelig ingenmannsland skulle jeg fiske en liten ulkefisk. Ole-Håkon hadde peiling. Det tok 30 sekunder! Art nr 83 - Hvitfinnet Steinulke! Jeg fikk faktisk to! Utrolig artig micromeite i ferskvann.

20257531802_56dae501b0_z.jpg

Neste dag var det tid for laue. Jeg hadde et forsøk etter den i Lillestøm i fjor, hvor jeg faktisk blanket. Det kunne ikke bli like ille i år. Fremme på plassen rett utenfor et kjøpesenter i Halden fikk jeg øye på masse vederbuk. Vi har faktisk vederbuk i Bergen, men ikke så store. Jeg glemte lauen og kastet ut brødbiter til vederbuken. Jeg rigget opp en stang med en liten dupp som kastevekt og en str. 8 krok agnet med rundstykke. Steikende sol og vederbukfiske med flytebrød var nesten litt for eksotisk for en Bergenser. Idyllen ble avbrutt av en kilosfisk som tok brødbiten i ett jafs. Jeg ventet... 1.... 2.... Smack! Fisken satt og det ble en gøy fight på lett utstyr. Jeg fikk håvet vederbuken og at de var pers var det ingen tvil om. Gullvederbuken vi har i Bergen er som regel i 200grams-klassen. Utrolig gøyt for en vestlending!

20257519132_3da43a4ba0_z.jpg

Vederbuk 1120 gram

20477052476_89c4179e96_z.jpg

Litt underholdning...

Etter enda en vederbuk på 800-ish gram måtte jeg innse alvoret med lauen. Jeg hadde enda ikke fått den, og jeg så ingen. Jeg gjorde likevel et forsøk og etter en stund kom det noen småfisk susende. De var ikke vond å be - 84!

20509544331_346c778c7d_z.jpg

Det var fortsatt litt tid igjen til fiske før vi måtte vende snuten hjemover, og stam ble neste target. Denne gangen rigget jeg opp to stenger for bunnmeite med brød. Ikke uventet dukket det opp både mort og sørv.

20315212118_2cf6376747_z.jpg

Sørv - Soleklar pers men ikke veid

20315250998_3f0f1d1e2a_z.jpg

Mort

Etter en stund gjorde stangtuppen et skikkelig hopp. Enten større fisk, eller en stam. Stamen har nemlig rykte på seg for å nappe hardt. Når jeg satt tilslaget skjønte jeg at det ikke var noen stor fisk, og forhåpningen steg. Fisken sklei opp i håven og førsteinntrykket hodet og munnen ga meg sa stam. Jeg sjekket bukfinnen - Konveks! Det var stam! :D Art nr. 85 - full klaff!

20077885080_d82e5f2d9d_z.jpg

Etter denne fisken var jeg moden for å kaste inn håndkledet, og klokken var enig. Det var på tide å reise vestover. Takk for meg!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du verden! SÅNN skal en Østlandsferie være!!!

Gratulerer

Ligger nok en real reseach-jobb bak dette :)

Takk! Ja, det blir litt planlegging. Men jeg har fått god hjelp til tips om plasser. Må også takke Ole-Håkon, Daniel André, Albin og Andreas N for all hjelp underveis!

Kjempe bra jobba! Gjort ett skikkelig byks på lista i år du! Grattis!

Hehe, ja! 14 nye sålangt i år. 85 totalt nå... Begynner å nærme meg 90. ^_^

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Flott rapport og for en ferie du må ha hatt!

Skitt fisk! :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Laster...
 Share

×
×
  • Opprett ny...

Important Information

By using this site, you agree to our Bruksvilkår.