Gå til innhold
Fiskersiden

Konvertere fra multiplikatorfiske til haspel. Stangvalg


Aurevenn
 Share

Recommended Posts

Hei. Jeg driver å vurderer og gå fra den gode gamle multiplikatoren, til haspel. Jeg lurer da på om noen har en anbefaling til stang. Snella jeg skal gå for, er en Penn Conflict 8000 med voldsomme mengder 0.25-0.30 multiline. Fisket jeg driver med, er hovedsaklig pilking med 750-1000 grams svenske(tidvis MYE strøm og avdrift), på dyp fra 40-300 meter etter kveite, torsk, sei, uer og steinbit. Stanga jeg bruker pr. nå til multikatoren, er en 20-30 lbs stang med relativt myk tupp, men god og sterk rygg. Jeg ønsker ca den samme aksjonen i haspelstanga, men gjerne 8 fot, eller 9. To andre krav, er at stanga bør være maks 80 cm delt, og den bør koste maks rundt 2000-2500 kr. Så da er spørsmålet, finnes det en stang for meg? Synsing og ting man har lest på nett er uinteressant, mens personlige erfaringer blir tatt varmt imot. Hylende sneller og bøyde stenger!!Mvh Mats

EDIT: Kryssbutt er også et stort pluss

Endret av Aurevenn
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har testa litt havfiske med haspel. I den kraft tillater jeg meg å synse litt ;)

Snella du skal bruke vil ikke tåle kombinasjonen 750g og flere hundre meter, over tid.Til det er drivverket for simpelt (aluminiums legering). Er du heldig blir den bare raklete etter et par turer, er du mindre heldig får du totalhavari når drømmefisken tar på 200m.

Penn Clash vil være bedre egnet til ditt bruk, men denne kommer ikke på markedet før neste år.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for tilbakemelding.Dette var etter mitt syn ikke antydning til synsing :-D Vet man innmaten i de forskjellige snellene, er man kvalifisert til å svare. Da får man ombestemme seg ang snella hvertfall. Har du evt noen andre alternativer til snelle kanskje? Kan strekke meg til en 3-4 tusen for snelle hvis jeg vet den vil holde en del år.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Utvalget av haspelsneller med heavy duty drivverk er ikke stort. Personlig ville jeg først moderert meg til <500g og <200m for haspel, rett og slett fordi kraftoverføringen i en haspelsnelle har lavere virkningsgrad enn for en multiplikator, hovedsakelig pga bruk av "hypoid" drev, dvs at aksene på hoveddrev og pinjong drev ikke sammenfaller, eller krysser hverandre om du vil. Dette blir fort veldig teknisk, men en haspelsnelle må konstrueres med flere trade offs enn en multiplikator, og resultatet blir at kraftoverføringen reduseres fra sveiv til rotor. Sluttresultatet blir da stor slitasje på både drivverk og fisker for så tungt fiske. Bare så det er nevnt ;)

For vertikalfiske av tungt kaliber brukes som oftes high end sneller som Stella og Saltiga (med lav utveksling), men de sprenger budsjettet ditt. Penn Torque er nok utelukket pga høy utveksling. Men i den senere tid har det kommet noen veldig sterke budsjett sneller, f.eks. Fin-Nor Lethal 100 eller Cabo PTSE 100 eller 120. NB: dette er svære saker, du vil neppe gidde å bruke det til andre ting her på berget. En mulig ulempe for deg med disse snellene er at de ikke føres i Norge, så du er på egenhånd når det gjelder deler og service. Men det er ikke sikkert dette stopper deg, det stopper ihvertfall ikke meg :)

Sånn sett er Penn Clash interessant, da den temmelig sikkert kommer for salg her i gamle landet (min egen vurdering ;-) og det da blir mulig å få deler på kort varsel ved behov. Og bruken du skisserer antyder et visst delebehov etterhvert.... ;)

Endret av palkr
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hmm, mye å tygge på som en ikke har tenkt på. Mumlemumle, sveise en sjøl av en Dana60,mumle. Vel, spøk til side. Titta litt på nevnte Saltiga, men som du og sa, budsjett sprenger. Stella utgår i alle tilfeller ettersom jeg har hørt om flere tilfeller av brukket sveiv, som ifølge Shimano Norge ikke lar seg erstatte med en ny. Skal snoke litt på Fin-nor og Cabo. Igjen, takker og bukker :-D Clashen virker dog som en høyaktuell kandidat for misbruket mitt.

Endret av Aurevenn
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bruker en surfsnelle i størrelse 12000 til kveitejigging på grunt vann og det fungerer glimrende. I sommer var jeg ute på 185 meter og 750 gram bly. Det var ikke snella glad for. Den jevne tyngden gjorde det svært tungt å sveive opp.

Dana60 er noe jeepen min har lyst på.... :rolleyes2:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 1 year later...

På tide med en oppdatering her vel. Jeg ga f i hele prosjektet, etter nøye vurdering og etter å ha spurt masse rundtom. Konsensus er som dere sier over her, at uansett hadpel, vil ikke disse tåle mitt bruk. Jeg fisker som nevnt ganske hardt og brutalt. Får som oftest både flere og større fisk enn de jeg er på båt med, under nevnte forhold,  så "don't change a winning formula" var det jeg kom frem til. Så multin og (nå) 15-30 lbs stang forblir mitt førstevalg til dette fisket. Dog så er det blitt tatt en avgjørelse om nytt jigging utstyr til grunnere vann og babyvekter, og da er valget falt på en Saltiga 15 4500H og mest sannsynelig ei Westin W6 stang. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 1 year later...
Den 5.8.2017 at 15.53, Aurevenn skrev:

På tide med en oppdatering her vel. Jeg ga f i hele prosjektet, etter nøye vurdering og etter å ha spurt masse rundtom. Konsensus er som dere sier over her, at uansett hadpel, vil ikke disse tåle mitt bruk. Jeg fisker som nevnt ganske hardt og brutalt. Får som oftest både flere og større fisk enn de jeg er på båt med, under nevnte forhold,  så "don't change a winning formula" var det jeg kom frem til. Så multin og (nå) 15-30 lbs stang forblir mitt førstevalg til dette fisket. Dog så er det blitt tatt en avgjørelse om nytt jigging utstyr til grunnere vann og babyvekter, og da er valget falt på en Saltiga 15 4500H og mest sannsynelig ei Westin W6 stang. 

Har du fått testa ut super oppsettet ditt til jigg fiske? Virker veldig interessant de oppsettet dit der :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Laster...
 Share

×
×
  • Opprett ny...

Important Information

By using this site, you agree to our Bruksvilkår.