Gå til innhold
Fiskersiden

Fluesnelle til "Wormstick" ?


matsb
 Share

Recommended Posts

Ser det har vært en post før, og vet at i gamledager ble det brukt egne små fluesnelle-lignende sneller til markstenger.

Det jeg lurer på er om noen kan anbefale meg en snelle me god brems og kapasitet til 2-300meter 0.45-0.50mm mono/fluorkarbon, som også er lettvekter.

Dette oppsettet blir primært brukt til elvefiske i foss/stryk med "fixed" lengde på snøret.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

De gamle marksnellene var enkle saker uten brems. Mest bare en lagerplass for snøret. Den jeg har er utformet slik at fingerbrems er utelukket. Må bremse på selve snøret...

Yepp, husker bare å ha sett dem hos morfaren min, montert på lange bambusstenger.

Men jeg lurer på om noen har peil på hvor stor snelle jeg trenger for å få på 150-250meter med 0.50mm mono :P

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 weeks later...

I"modern" tid brukes haspelsneller for dette stangmeitet slik at en har sikker brems og linekapasitet. Blir også mye enklere å få ut klysa på rett sted uten å måtte ha en masse løsline på bakken bare for å kunne hive ut.......... :D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

I"modern" tid brukes haspelsneller for dette stangmeitet slik at en har sikker brems og linekapasitet. Blir også mye enklere å få ut klysa på rett sted uten å måtte ha en masse løsline på bakken bare for å kunne hive ut.......... :D

Trenger ikke mer enn i underkant av en stanglengde der jeg fisker, så har alltid en "fast" mengde snøre ute. Det er aldri snakk om kasting, bare stikk stanga ut og løft makken opp og sett den ned i strømmen å la den drive ned, then repeat.

Problemet med haspelsneller er at di blir så SATANS tung når di bikker 4000 i størrelse. hopper fra 250-300g til over halvkiloet med en gang. Og ja, en 4000-snelle fra Shimano tar 180m med 0.30... holder ikke i antall meter og ihvertfall ikke i bruddstyrke. MINIMUM 0.40, helst 0.50 pga. mye stygge steiner midt i elva som fisken har en tendens til å stå å stange bak/rundt etter den har gått på.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 weeks later...

I"modern" tid brukes haspelsneller for dette stangmeitet slik at en har sikker brems og linekapasitet. Blir også mye enklere å få ut klysa på rett sted uten å måtte ha en masse løsline på bakken bare for å kunne hive ut.......... :D

I store elver er haspel hensiktsmessig da man bruker litt kortere stenger og kaster langt. I små elver der i mot bruker man lengre stenger (gjerne 5m teleskop) og vipper marken oppstrøms. Da er fluesnellen å foretrekke. Når man vipper marken oppstrøms holder man en løsbukt med en hand som man slipper i kastet. En stor haspelsnelle stikker mye ut pluss at sveiva er stor. Løsbukta kan der med hekte i snella. Når det gjelder snørekapasitet og pålitelig brems er heller ikke det noe problem gitt at man kjøper stor nok snelle i bra nok kvalitet.

I små elver er også standplassene små. Det kan være kulper på under kvadratmeteren og korte hold. Skal man da bruke haspel og kortere stang, vil fisket bli heseblesende. Man har rett og slett bedre kontroll og flyt med fluesnelle og langstang.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Laster...
 Share

×
×
  • Opprett ny...

Important Information

By using this site, you agree to our Bruksvilkår.