Gå til innhold
Fiskersiden

Fortom mtp gjedde ved ørretfiske.


OleSlora
 Share

Recommended Posts

Hei! Lurer på om noen har noen råd i forhold til et problem jeg har.

Gått over til å bruke en del wobblere etter ørreten, noe som har gitt greie resultater. De fleste stedene jeg fisker ørret kan det slenge på en og annen gjedde, noe som gjør at jeg mister et par spinnere m.m i løpet av året.

Kvier meg litt for å bruke wobblere på 100-150kr++ i tilfelle det ryker på en gjedde, uten fortom forsvinner en wobbler på 5-6cm rimelig fort om ei gjedde får tak i den.

Ser ikke stålfortom som noen løsning da vannet er klart nok til at denne vil være veldig synlig for var ørret.

Må jeg bare innse at jeg risikerer å miste litt utstyr i ny og ne eller er det noen lure triks og tips folk har som kan hjelpe her? En ting er å miste utstyr, annet er at det blir sittende med kroker og alt i svelget på en eller annen fisk..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Eneste metode for aldri å miste noe utstyr er nok å la utstyret ligge hjemme :D

Men å bruke en mono fortom på 30-40cm med en del tykkelse er jo ikke noe problem. Knyt en fortom til hver wobbler med rapala knute og en svivel i andre enden. så kan du enkelt bytte mellom wobblere og annet utstyr.

Hva bruker du ellers av snøre?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bruk flour carbon eller hard mono. FC er tilnærmet usynlig under vann og en del mer holdbar mot gjeddetenner enn vanlig mono. Hard mono er laget for å motstå gjedde tenner, og er enda mer slitesterk enn FC. Den er desverre ikke like usynlig som FC.

0.35 - 0,45mm er et greit utgangspunkt for å unngå alt for mange tap av wobblere.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takker for kjappe svar! Blir bråtur til gero da, se om de har litt fc. To butikkene jeg har vært innom så langt i dag var tomme for det(samt mye annet utstyr).

Audiosan; bruker enten tynn mono ell multi(tror det er 0,07 på multien). Litt avhengig av forholda der jeg fisker, mye kvist og stein=mono. Husker ikke merket nå, men mener det enten er 0.12 ell 0.14 på monosena jeg bruker mest.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 3 weeks later...

Jeg opplever samme problemstilling når jeg fisker etter abbor. Men jeg lar gjedde være gjedde, og aksepterer at det mistes noen agn i ny og ne. Fluorkarbon er som det skrives den beste løsningen. Tåler mye mer gjeddetenner enn vanlig nylon. Når jeg fisker abbor bruker jeg 0.30 FC som fortom. Kan tenke meg at noe tilsvarende funker til ørret, eller kanskje noe tykkere FC?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Laster...
 Share

×
×
  • Opprett ny...

Important Information

By using this site, you agree to our Bruksvilkår.