Gå til innhold
Fiskersiden

Ørret i siljan og omegn


Sindreandersen95
 Share

Recommended Posts

Hallo hallo! er kliss ny her på forumet, men kan med en gang si jeg har brukt titals av dager til sammen på leting etter svar!

har selv vært i siljan en del ganger siden jeg var liten guttunge, sammen med farfaren min, noe jeg også kanskje enda er for noen av dere her inne, hehe, men lengter tilbake til gamle trakter.

har vært mye på mykle, husker ikke navnet på noen av vanna, men vet det er til høyre når du kjører forbi starten av mykle vann. pleide å parkere på en "Parkeringsplass" hvor det alltid lå en rød båt, som vi rodde over til ei gamme på andre siden av vannet! har altså da kun fisket i dette vannet. vet også at det i enden ved gammen går en ørliten "elv" inn til et enda større vann, men tror vannet er det samme, bare det er ett lille vann og et store vann.

Mitt spørsmål til dere her inne, er om noen har noen tips og eller erfaringer med ørretfiske der oppe? hva brukes? hva er lov/ikke lov.

Jeg fisker mest med spinner og andre sluker. men har så vidt lært meg fluefiske. har også meldt meg på kurs så alle tips tas i mot med stor takk!!

PS; jeg er elendig til å lete, men hadde ikke laget egen post hvis jeg hadde funnet svarene jeg var på jakt etter! jeg er heller ikke ute etter å bruke fisken som mat, mer det å bare få den! kjenne stanga bøye seg og den seiers følelsen det gir å få landet en stor fisk!

Hilsen en superivrig 20 åring fra Larvik!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har prøvd, men det er så kort, og det er så lite. regner ikke med å få de aller hemmeligste vanna rundt om kring, men om noen har noen vann de vil dele så send heller PM, jeg er helt alene og er kun ute etter å få gode klipp og bra foto! og selvfølgelig napp!

Endret av Sindreandersen95
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er i grunn ute etter litt av det samme. Har vært en del rundt og samtidig søkt veldig mye, men det er faktisk overraskende lite å finne. Jeg har vel og merke også kjøpt boken til Ingvar Heum (Sportfiske langs Oslofjorden).

Jeg bor selv i Sandefjord og fisker både i salt og ferskvann. Nå om dagen fiskes det etter gjedde, men så fort den er oppe så tenkte jeg å prøve på ørret. Nærmeste for oss i vestfold blir vel opp mot Svarstad og de vannene som er rundt skisenteret. Jeg vet ikke hva disse heter, hvor vi/du burde stå eller hva som brukes. Svar på dette hadde vært fint :)

Hvor skal du forresten gå kurs på fluefiske hen Sindreandersen95? :)

Hilsen nok en overivrig ung mann (25 år) fra Vestfold.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

mine favoritt vann i siljan er : langvann. grenland sportsfiskere trur jeg. typisk harvevann,har fått ørret på 1,5,det dobbelte finnes nok.

lommetjønn. fått mange på 5-8 hg

mange! år siden jeg sist var der,og ting kan ha forandret seg...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk :) Fått PM av Lars Holte så nå er det bare til å pakken sekken og sette seg i bilen så fort styrtregnet gir seg :) Er det kun flue det går i eller bruker dere også sluk/meite? :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tusen takk til alle som tok seg tid til å svare, ufattelig hvor lett det var å få svar, til tross for ( som Martin Karlsen sa) at det var merkelig lite info om siljan akkuratt her inne, og egentlig generelt sett! Men det er vel også derfor det kanskje er best fiske i vann jeg da ikke nevner her :icecream:

Oppdaterer posten på søndag kveld, med (forhåpentlighvis) mye bilder av fin fisk! mulig det kommer en liten film snutt, får se hvor sliten jeg er søndag kveld! :D


Takk :) Fått PM av Lars Holte så nå er det bare til å pakken sekken og sette seg i bilen så fort styrtregnet gir seg :) Er det kun flue det går i eller bruker dere også sluk/meite? :)

som jeg skrev så er det mange år sia jeg var i siljan. men vet det er ett vann opp mot skisenteret i Svarstad, der må du dog ha båt for å komme utpå. sikkert fisk å få uansett, men aldri stått fra land. Fikk landa en 1,2kg fin ørret der på meite. brukte altså Markdrag, men vet ikke helt om det går under kategorien "meite" eller ikke :) vært å prøve hvertfall, vet om fler som har hatt bra fiske der :)

dessverre husker jeg ikke eksakt location, er noen år sia jeg var der også. random hyttetur med fattern

Endret av Sindreandersen95
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har fisket i, og fått ok ørret i Venevann, Stortjørn, Haukesjø og Movann. Ellers er det nok lurt å lese Lars Holtes hemmelige PMer. ;)

Haukesjø er et spennende vann. Ikke alverdens å få til vanlig, men det går noen virkelige beist her.

Det er båt til utlån, og dorging med wobler kan gi noen overraskelser. Prøvefiske for noen år tilbake viste flere ørreter i 5-7 kg klassen. Mange har dog forsøkt å overliste disse uten hell ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Haukesjø er et spennende vann. Ikke alverdens å få til vanlig, men det går noen virkelige beist her.

Det er båt til utlån, og dorging med wobler kan gi noen overraskelser. Prøvefiske for noen år tilbake viste flere ørreter i 5-7 kg klassen. Mange har dog forsøkt å overliste disse uten hell ;)

Lurer på om jeg kom over den ene videoen din fra Siljan! så det tror jeg at jeg har sett, så ikke hele, men fin størrelse på den jeg så! "misunnelig"

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Lurer på om jeg kom over den ene videoen din fra Siljan! så det tror jeg at jeg har sett, så ikke hele, men fin størrelse på den jeg så! "misunnelig"

Haukesjø er et spennende vann. Ikke alverdens å få til vanlig, men det går noen virkelige beist her.

Det er båt til utlån, og dorging med wobler kan gi noen overraskelser. Prøvefiske for noen år tilbake viste flere ørreter i 5-7 kg klassen. Mange har dog forsøkt å overliste disse uten hell ;)

Jeg har fisket i, og fått ok ørret i Venevann, Stortjørn, Haukesjø og Movann. Ellers er det nok lurt å lese Lars Holtes hemmelige PMer. ;)

mine favoritt vann i siljan er : langvann. grenland sportsfiskere trur jeg. typisk harvevann,har fått ørret på 1,5,det dobbelte finnes nok.

lommetjønn. fått mange på 5-8 hg

mange! år siden jeg sist var der,og ting kan ha forandret seg...

Kommer litt bilder og muligens en film om det fungerer her inne, litt senere :) Grunnet jækla med vannmengder og GLEMT "Facepalm" regntøy og pælær, så kom jeg meg ikke til alle stedene jeg ville, så denne turen gikk kun til Viervann 2 på 400g og en på 900g :) Men det lukter ny runde allerede til helgen!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

post-31522-0-23188700-1441653688_thumb.jingen tur uten utforkjøring vel. 2 timer venting på ei SUPERSNILL Hailux, (så takk til deg om du er medlem her)

post-31522-0-07947100-1441653841_thumb.j Noe stekefisk ble det også, her smakte 350 grammern snadder sammen med litt moste tyttebær.

post-31522-0-27210200-1441653844_thumb.j

350 gram. første ørreten jeg noen gang har fått i siljan. Litt overivrig over å ha fått denne, til tross for størrelse, men fisk er fisk!

post-31522-0-12650000-1441653846_thumb.j fisken i midten ser du på bildet over.

Øverste fisken veide 800 gram. så nærmer meg kiloen.

Video av den på 350 gram. Tømte 2 batterier før jeg fikk en på 800 gram. så blir å ta med noen batterier til i høstferien!

Sånn! enjoy


Haukesjø er et spennende vann. Ikke alverdens å få til vanlig, men det går noen virkelige beist her.

Det er båt til utlån, og dorging med wobler kan gi noen overraskelser. Prøvefiske for noen år tilbake viste flere ørreter i 5-7 kg klassen. Mange har dog forsøkt å overliste disse uten hell ;)

Tusen takk til alle som tok seg tid til å svare, ufattelig hvor lett det var å få svar, til tross for ( som Martin Karlsen sa) at det var merkelig lite info om siljan akkuratt her inne, og egentlig generelt sett! Men det er vel også derfor det kanskje er best fiske i vann jeg da ikke nevner her :icecream:

Oppdaterer posten på søndag kveld, med (forhåpentlighvis) mye bilder av fin fisk! mulig det kommer en liten film snutt, får se hvor sliten jeg er søndag kveld! :D


som jeg skrev så er det mange år sia jeg var i siljan. men vet det er ett vann opp mot skisenteret i Svarstad, der må du dog ha båt for å komme utpå. sikkert fisk å få uansett, men aldri stått fra land. Fikk landa en 1,2kg fin ørret der på meite. brukte altså Markdrag, men vet ikke helt om det går under kategorien "meite" eller ikke :) vært å prøve hvertfall, vet om fler som har hatt bra fiske der :)

dessverre husker jeg ikke eksakt location, er noen år sia jeg var der også. random hyttetur med fattern

Takk :) Fått PM av Lars Holte så nå er det bare til å pakken sekken og sette seg i bilen så fort styrtregnet gir seg :) Er det kun flue det går i eller bruker dere også sluk/meite? :)

Jeg har fisket i, og fått ok ørret i Venevann, Stortjørn, Haukesjø og Movann. Ellers er det nok lurt å lese Lars Holtes hemmelige PMer. ;)

mine favoritt vann i siljan er : langvann. grenland sportsfiskere trur jeg. typisk harvevann,har fått ørret på 1,5,det dobbelte finnes nok.

lommetjønn. fått mange på 5-8 hg

mange! år siden jeg sist var der,og ting kan ha forandret seg...

Sperhemmelig info sendt i PM :P

Vært spørsmål om området flere ganger før. Bruk søkfunksjonen med Siljan og velg Forum så kanskje du finner noe.

enjoy!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Laster...
 Share

×
×
  • Opprett ny...

Important Information

By using this site, you agree to our Bruksvilkår.