Gå til innhold
Fiskersiden

Team Colibris teknikk- og utstyrsbabling


erik
 Share

Recommended Posts

Siden strafferammen er ett år i fengsel, foreslår jeg at vi tar denne diskusjonen i et litt mindre åpent format Andreas. ;)


Ny vri på vertikaljigg og orden i sysakene

Mange bomhugg under røyefiske gjør at jeg prøver enda en vei på rigging av vertikaljigg, og så har jeg endelig fått orden i alt som har med rigging å gjøre.

Hos Torshov Sportsfiske kjøpte jeg en ny variant jigghode, og en krok fra Mustad jeg ikke har brukt før.

blogger-image--85203827.jpg

blogger-image--1672671116.jpg

Den nye riggingen fungerte veldig bra, og har allerede gitt flere røyer banesår...

Samtidig var en shoppingrunde hos Clas Ohlson grunnlaget for å rydde opp i mitt lett kaotiske utstyr for å rigge woblere, jigger, fortommer og stingere. Det blir mye småting å holde styr på når man lager slike ting, og frem til nå har småtteriene levd sine liv i diverse bokser spredd i leiligheten og boden.
blogger-image--730954100.jpg
Jeg har plassert to bokser med lokk i kassen, og så mindre bokser uten lokk oppi disse igjen. Tanken er at det nå skal gå an å ta med seg hele rigg-utstyret på lengre turer uten at alt er kaos når jeg skal finne det frem.
blogger-image-2013917850.jpg
I selve lokket ligger litt småtteri som skal rigges når tiden tillater det.
blogger-image-562167756.jpg
Kit-løsningen har for lengst fått prøvd seg på noen turer, dette fungerte forbausende bra i praksis. Nå gjenstår det bare en liten prøvelse, nemlig å la være å kjøpe mer ting & tang som ikke vil passe i kassen. :D
Endret av erik
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Reefmaster med egen sonarviewer

Da er den endelig offentlig tilgjengelig, programvaren jeg har brukt det siste året eller så for å se på mine egne ekkoloddopptak. Jeg har vært heldig nok til å få være med på beta-testing av programvaren.

Jeg har altså hatt gleden (og litt frustrasjon innimellom) av å være med på å teste denne programvaren nesten hele veien fra idestadiet og til lansering. Tanken har vært å lage et program som gjør at man kan se på sine ekkoloddopptak (sonarlogger) på en PC. Programmet måtte være billig nok til å friste så mange som mulig, og enkelt nok til at alle som er i stand til å se feriebildene sine på en PC skal kunne bruke det. En lisens for inntill to PCer koster 49 USD i engangskostnad. Merk at dette IKKe er et program for å lage kart, dette er et program for å se på ekkoloddopptak på PC.

Men nok om meg, la oss se på hva programvaren kan gjøre.
Programvaren er kompatibel med:

  • Lowrance
  • Simrad
  • Garmin
  • Humminbird (inkludert ONIX)

Felles for alle disse merkene er at de har minst en modellserie som kan ta opp ekkolodddata fortløpende. Dette kan være både tradisjonelt ekkolodd (2D) og skannende ekkolodd (sidescan/downscan). Programmet er også CHIRP-kompatibelt for disse merkene.

Skjermbilde med kart og downscan, sidesccan og 2D:
SW2.png

Du kan enkelt justere på paletten (fargene) du ønsker, hastighet for avspilling, sette waypoints som kan eksporteres fra programmet og importeres tilbake i kartplotteren din, måle avstand mellom objekter du ser i ekkoloddopptaket og mye mer.

Skjermbilde med kart zoomet inn, sidescan og 2D:
SW.png




Link til Reefmaters egen informasjon:
http://reefmaster.com.au/index.php/products/sonar-viewer

For ordens skyld: Som takk for hjelpen med testing og utvikling, har jeg fått en lisens på den ferdige programvaren.

Endret av erik
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er denne sonar-vieweren den samme som er en del av siste utgave av ReefMaster PRO?

Nei.

Sonarvieweren i kartprogrammet (RM Pro) er enklere, primært beregnet på å kvalitetssikre dybder i sonarlogger. RM vil dog oppgradere vieweren i kartprogrammet også, men ikke før RM Pro 2.0 som så vidt ligger på tegnebordet nå. RM 2.0 blir en betalingsoppgradering for de som har RM Pro fra før. I følge RM kan jeg vente en beta-versjon av RM 2.0 i løpet av høsten. (Som sikkert betyr release rett før 2016-sesongen?). RM Lite-versjonen kommer (forhåpentligvis) til å bli borte, da den skaper mer forvirring enn noe annet slik den er i dag. Da vil man stå igjen med to "hovedprogrammer":

  • RM Pro i 2.0-versjon (som sikkert får et annet navn)
  • SonarViewer

Og så de tre tillegsmodulene til RM Pro, som kanskje er for de litt spesielt interesserte. :)

Siden de store aktørene (Insight Genesis, Humminbird, Navionics og etterhvert Garmin) sine løsninger er blitt såpass bra som de tross alt er, vil RM sannsynligvis fortsette sin vandring utviklingsmessig mot de som ønsker mer avanserte funksjoner, kontra de som skal ha noe enkelt. Jeg er vel selv en av de som ønsker den utviklingen velkommen, RM har det siste året endt opp med å havne litt mellom de enkleste alternativene og de skikkelig avanserte.

Noe annet som ligger på tegnebordet er en app for visning av kartene på Andriod og IOS. Også den regner jeg med at jeg skal teste og den er jeg meget spent på. En slik løsning kan ikke minst bli bra for dybdekart.no.

Endret av erik
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Siden vi snakker om RM:

Reefmaster har nettopp sluppet en mindre oppdatering av sin kart-programvare. Altså reefmaster PRO.

Undertegnede er en stor fan av Reefmaster. Sammen med Insight Genesis og dybdekart.no dekker denne programvaren nesten alle mine behov for kart. (Resten tar Navionics seg av.) Reefmaster er altså programvare for å lage sine egne dybdekart, bokstavelig talt fra bunnen av.

Siste oppdatering inneholder:

  • Støtte for siste variant av Raymarines GPX-sporlogg
  • Bedring av NMEA-live logging (med PC i båten)
  • Kart vil ikke lengre regenereres automatisk når du endrer enkeltlogger
  • Endring av Shaded Relief kategoriene for at5-formatet (Lowrance/ Simrad sitt kartformat)
  • Fikset en bugg som kunne gjøre at RM krasjet ved import av en logg uten dybder

Hvis du lurer på hvordan du oppdaterer Reefmaster, så ser du det her. Start programmet som vanlig, og trykk på "Check for updates" i startbildet. (Der du velger hvilket prosjekt du vil åpne.) Se rød ring på skjermbildet under.

Starte%2Boppdatering.png

Da popper det opp et nytt vindu med spesifikasjon av hva oppdateringen inneholder. Trykk "Next" Og følg instruksjonene derfra.

Neste%2Bsteg%2Boppdatering.png

Det er spesielt støtte for Raymarines nyeste format for GPX og fjerning av den lett irriterende regenereringen jeg har ventet på. Ikke bare ventet, jeg har vel strengt tatt mast litt også...
Informasjon fra Reefmaster:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvordan logge med Humminbird og bruke kart fra dybdekart.no

Dybdekart.no har siden oppstart laget kart for bruk på Lowrance, Simrad, Eagle og Humminbird. Nå skal vi se på hvordan man bruker kartene på en kartplotter fra Humminbird, og hvordan man kan logge data med Humminbird. Skjermbildene under er fra en Humminbird 859 HD DI, men vil være tilnærmet identiske på alle nyere Humminbird-modeller.

Humminbird støtter ikke kartene fra dybdekart.no på samme måte som de andre merkene, vi kan derfor ikke lage kartene i Humminirds nyeste kartformat. Kartformatet vi bruker (.HT) er egentlig Humminbirds spor, tilsvarende det som tegnes på kartplotteren din når du kjører. Hver dybdekontur i kartet blir et spor, og disse må man så fortelle kartplotteren hvordan den skal håndtere. Dette er altså en litt enklere visning av kartet på kartplotteren, uten farger som viser dybdeintervallene. Det er dog fult brukbart med tanke på å se dybder.

Bruk av dybdekart.nos kart på Humminbird

Gå inn på sjøen du ønsker kart for, og scroll nedover til "Filer". Til Humminbird skal du ha filen som heter "MATRIX", markert med rød ring på bildet under:
Filoversikt.png
Last ned filen. Filen er komprimert, så etter nedlasting høyreklikker du på filen og velger unzipp/ pakk ut eller et tilsvarende alternativ. Du får da frem en mappe som heter MATRIX, og denne mappen skal du lagre rett på minnekortet ditt. Du må IKKE endre på navnet på mappen, eller på noen av filene i mappen.
Start Humminbirden, vent til den er ferdig med oppstartssyklusen sin, og sett inn minnekortet. Du vil nå få opp et spørsmål på skjermen om du vil laste inn data fra minnekortet, slik som på bildet under:

S00047.PNG

Svar ja på spørsmålet, og Humminbirden laster inn kartdataene på minnekortet. Vi skal nå konfigurere kartdataene. Trykk deg inn på hovedmenyen i Humminbirden og gå bort til "Nav"-fliken. Velg så "Veipunkter, ruter, kurser" som på skjermbildet under. Vær obs på at menyen kan ha et annet navn på din Humminbird, avhengig av hvilken softwareversjon du har.

S00049.PNG

Inne på "Veipunkter, ruter, kurser" scroller du ned eller opp til du finner filene du nettopp importerte. Filene vil ha det samme navnet som datoen kartet ble laget, datoen ser du ved siden av kartfilene på dybdekart.no. Bokstaven(e) bak datoen sier hva hver enkelt fil er:

  • CN eller C = hovedkontur
  • m= liten kontur
  • SL = omriss av selve sjøen og eventuelle øyer
Marker den første filen og velg "Rediger" ved å trykke til høyre på piltastene på Humminbirden slik skjermbildet under:

S00050.PNG

Du får nå opp et eget redigeringsvindu. Du kan her velge hvilken farge du ønsker og tykkelse (Stil). Den første gangen bør du velge den tykkeste linjen på alle SL-filene (omriss av øyer og selve strandlinjen), og tynnere tykkelse på selve dybdekonturene. På småkonturene bør du velge den prikkete linjen. Neste gang kan du eksperimentere med hva som passer deg, men dette er et naturlig utgangspunkt og gir et ryddig kartbilde. Det er naturlig å bruke sort farge på SL-filene, og så valgfrie farger på dybdekonturene.

S00051.PNG

For store og dype sjøer kan denne prosessen ta sin tid, da det vil være mange konturer og øyer som du manuelt må angi farge og stil for. Det kan derfor være en ide å gjøre dette hjemme før du drar på tur, i steden for å skulle stresse med oppsettet ute i båten. Men når du er ferdig, vil du få et kartbilde som skjermbildet under, med strandlinje og dybdekonturer. Kartene vi lager til Humminbird har færre konturer enn de øvrige kartene våre, nettopp for å gjøre denne jobben med oppsettet enklere for deg.

S00053.PNG

I noen tilfeller vil kartet fra dybdekart.no og bakgrunnskartet kollidere med hverandre. Du kan slå av bakgrunnskartet for å unngå dette. På samme sted som du fant "Nav"-menyen har du en kartmeny (som regel første flik til høyre for Nav.) Gå ned til kartdetaljer og velg "Custom". Gå så til "Andre elementer" og velg "Av". Nå er bakgrunnskartet i Humminbirden skjult, og du ser kun kartet fra dybdekart.no.

Hvordan logge data med Humminbird.

Litt avhengig av modell og software, har man to alternativer for å logge data med Humminbird. Du kan logge sonardata (ekkoloddopptak) på nyere modeller, på eldre modeller kan du kun logge med enhetens sporlogg.

Ekkoloddata innebærer at du må starte opptaket når du skal logge, og stoppe opptaket når du er ferdig. Opptaket lagres direkte til minnkortet. Dette er helt klart den beste formen for logging, da den gir den høyeste kvaliteten på dataene. Trykk "Menu" i ekkoloddbildet for å starte eller stoppe opptaket.

Sporloggen er streken som tegnes bak båtsymbolet på Humminbirden din. Denne inneholder dybdeinformasjon og lagres fortløpende i interminnet. For å sende inn sporloggen til dybdekart.no må du lagre den på ett minnekort. Trykk deg inn på ovedmenyen i Humminbirden og gå bort til "Nav"-fliken. Velg så "Veipunkter, ruter, kurser" som på skjermbildet under. Vær obs på at menyen kan ha et annet navn på din Humminbird, avhengig av hvilken softwareversjon du har. Sporloggen vi skal ha ser slik ut:

S00054.PNG

Når du har funnet sporloggen, trykk til høyre på piltasten for å få frem neste meny, som på bildet under. Velg så "lagre som" og lagre den til minnekortet. Du ka nå sette minnekortet i en PC/ Mac og sende inn sporloggen rett fra minnekortet.

S00056.PNG

Vær litt obs på at eldre Humminbird-modeller kan ha en bugg som gjør at den kun tar med 21.000 enkeltpunkter i en sporlogg. Logger du lengre enn dette begynner Humminbirden å skrive over loggen, så de eldste dataene erstattes med nye. Har du en eldre modell kan det altså være lurt å lagre sporet til minnekortet hver 3-4 time, og slette sporet i internminnet på Humminbirden.

Endret av erik
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Portabelt ekkolodd

For en tid tilbake skrev jeg om Lowrance Mark 4 HDI, markedets billigste alternativ for ekkolodd og kartplotter som kan brukes til å logge data med og vise kart fra både Insight Genesis, Navionics og dybdekart.no.

En slik rimelig løsning blir forhåpentligvis et bra alternativ de få gangene jeg er ute i en flytende farkost uten annen elektronikk, til isfiske, og ikke minst for å låne bort til folk som vil logge opp et vann eller to men som ikke vil kjøpe eget utstyr. Av opplagte grunner vil jeg ikke legge altfor mye penger i en slik løsning, men det er også begrenset hvor kjip elektronikk jeg gidder å bruke tid på å kikke på...

Mark%2B4%2BHDI.jpg

Jeg kjøpte derfor en Mark 4 HDI på Jula til den nette sum av 1.299,- Noen uker senere ble den solgt til 999,- Med i pakken fulgte riktignok en HST-WSBL ekkoloddgiver, og ikke en av HDI-giverne som er nødvendig for å bruke Downscan-delen i Mark 4 HDI. Men på grunt vann duger HST-WSBL fint, og Downscan kan jeg leve uten på en portabel løsning.

HST-WSBL.jpg

Etter besøket på Jula, fulgte et besøk på Biltema for å kjøpe resten av det jeg trengte for den portable løsningen jeg hadde i tankene. Et 12V 14A batteri, en passelig kasse, noen kabelsko, en kabelgjennomføring, eksosoppheng og en vakuumløfter stod på handlelisten. Batterilader, ledninger, Tec7 lim, Micro SD minnekort og kabelsko hadde jeg fra før. Bortsett fra selve ekkoloddet, var batteriet den største utgiftsposten med sine 529,- Jeg kunne valgt et billigere klassisk blybatteri, men siden en nesten må forvente at dette batteriet kan få litt ymse mishandling er det greit med et gelebatteri. Gelebatteri betyr ganske enkelt at den klassiske batterisyren er i en slags geleform, og dermed skal det mye mer til før man får en lekkasje.Det gjør heller ikke noe at de tåler flere sykluser (batterisyklus = utlading og opplading) enn de tradisjonelle batteriene.

Kassen er stor nok til å romme både batteriet og selve ekkoloddet. Jeg kunne sikkert kjøpt en kasse stor nok til å romme ekkoloddgiver og vakumløfter også, men siden giveren sannsynligvis vil bli brukt til ymse testing av ekkolodd og derfor ikke vil ligge så mye i kassen prioriterte jeg lav pris og lite lagringsplass denne gangen.

Steg en var å feste braketten for ekkoloddet på kassen.
Siden utstyret sannsynligvis blir brukt i litt ymse vær, bruker jeg rikelig med Tec7 alle steder hvor det blir hull i kassen. Kassen i seg selv er tett, og har et lokk som går ut over kanten på selve kassen så det ikke samler seg vann i kanten mellom kasse og lokk.
Jeg kappet NMEA0183-kabelen og tapet enden så jeg bare behøvde hull til den vanlige strømkabelen (den med en gul, en svart, og en rød ledning i enden.) Jeg brukte et 5 mm bor for å lage hull til strømkabelen. Det ble litt tight, men etter å ha utvidet det litt gikk kabelen fint igjennom.
blogger-image--1393880924.jpg
Så var det å borre tre 4 mm hull for å feste kabelgjennomføringen, som skal stå inne i selve festebraketten til ekkoloddet. Som for festebraketten følger det med selvborrende skruer til kabelgjennomføringen, de erstatter jeg med M4 skruer, mutter og skiver. Til braketten brukte jeg M5.
blogger-image-900069064.jpg
Rikelig med Tec7 der skruene skal igjennom sikrer at også de blir vanntette.
blogger-image-1988314772.jpg
Tec7 er noe skikkelig griseri, men det biter på de fleste overflater og beholder litt mykhet etter herding så det er et bra tetningsmiddel. På undersiden brukte jeg altså skiver og mutter for å holde igjen i den myke plasten som kassen er laget av.
blogger-image-1082450845.jpg
Med skruene ferdig festet:
blogger-image-2124040250.jpg
Så trer jeg strømkabelen igjennom braketten, igjennom toppen på kabelføringen og så gjennom hullet i kassen. Gummipakningen som skal sitte inne i kabelgjennomføringen klipses på.
blogger-image-703151893.jpg
Kabelgjennomføringen er for stort til å gå igjennom hullet i siden på braketten, og selve strømkabelen er selvfølgelig for stor til å gå igjennom hullet i kabelgjennomføringen. Her er det greit å holde tungen rett i munnen og tre på ting i riktig rekkefølge. Til slutt skrudde jeg fast toppen på kabelgjennomføringen.
blogger-image--1920178291.jpg
Da gjenstod det å borre fire 5mm hull for å feste braketten, også den med Tec7 og skive/ mutter på undersiden. Jeg sjekket at ekkoloddet passet fint før jeg gikk løs på det elektriske i boksen.
blogger-image--192232854.jpg
Steg to var å koble til batteriet.
Siden det er så kort avstand fra ekkoloddet til batteriet var det ikke behov for å skjøte inn ekstra ledning. Siden det neppe blir aktuelt med noen form for moduler eller tilsvarende på den portable løsningen, kappet jeg bare den gule "wake up"-kabelen og forseglet med tape.
Jeg brukte flate kabelsko for å skjøte den medfølgende sikringsholderen med en 3A sikring i til den røde ledningen (+), og runde kabelsko i enden av både den svarte og den røde kabelen for å koble de til batteriet. Som vanlig irriterte jeg meg litt over de tynne ledningene Lowrance bruker, du skal ha kabelsko på ca 1,5-2 mm og de passer så godt som aldri mot noen form for polsko eller skruer på batterier. Her måtte jeg med andre ord bruke en kabelsko for grovere ledninger for å få hullet til å passe med skruene på batteriet, og la det stå til.

blogger-image--2110132028.jpg

blogger-image-314891149.jpg

Kanskje ikke veldig vakkert, men jeg har glemt igjen krympeslangene mine i båten. Det fikk holde i starten.

Giver og batteri har god plass i kassen, men det er før giveren er montert på vakumløfteren. Dog ville det vært god plass til en lader i kassen, og det kan hende jeg kjøper en billig lader spesifikt for dette batteriet etterhvert. Skal utstyret lånes bort til andre som vil logge opp et vann eller to, er det greit at det er så selvforklarende, enkelt og komplett som mulig. Det er sikkert lurt å supplere med litt skumgummi eller liknende for å holde ting på plass.
blogger-image-1145995008.jpg
Steg tre var å starte ekkoloddet
Det er alltid greit å prøve ting hjemme før man står ved vannet og fiskefeberen herjer. Samtidig ville jeg kjøre en softwareoppdatering så den fikk den nyeste softwaren. Fra Elite HDI serien erfarte jeg at den opprinnelige softwaren hadde et par bugger, og siden softwaren i Mark 4 HDI er svært lik, tok jeg ingen sjangser men oppdaterte med en gang. Mark 4 HDI kan ikke vise kartene fra dybdekart.no med original software, så en oppdatering hadde uansett vært nødvendig.
blogger-image-586885933.jpg
Du finner siste software til både Mark 4 HDI og storebrødrene Elite HDI her:
http://www.lowrance.com/en-US/Software-Updates/
Når du laster ned oppdateringen, er den i form av en zipp-fil, sm betyr at den er komprimert. Last den ned, høyreklikke på filen og velg "pakk ut", "unzipp" eller et tilsvarende alternativ. Lagre så den filen som da kommer ut rett på et Micro SD (eller SDHD) minnekort på maksimalt 32GB. Du skal nå ha EN fil på minnekortet som slutter med .upd. Det er den filen som inneholdersoftwareoppdateringen du trenger.
Beklager de dårlige skjermbildene, de er tatt med IPaden min som ikke liker å ta bilde av andre skjermer. Inn med minnekort med oppdateringen på, og trykk på start.

blogger-image--1030800290.jpg

Som for Elite-seriene så skal Mark 4 HDI nå lese minnekortet automatisk som en del av sin oppstart. Den skal dermed starte oppdateringen automatisk, du skal ikke trykke på noe annet enn "Power"-knappen for å starte enheten og så går resten av seg selv.

Etter en stund har Marky-Mark oppdaget filen og det dukker opp ny tekst og en statusbar på skjermen:

blogger-image--1063479166.jpg

Etter enda en stund begynner den å nærme seg slutten. Hva du enn gjør, ikke slå den av eller kutt strømmen under en oppdatering, da er den fort ødelagt.

blogger-image-1365703644.jpg

Enda en stund senere kommer gladmeldingen "Update installed". Da gjenstår det å ta ut minnekortet.

blogger-image--1626757720.jpg

Minnekortet mitt gikk tilbake inn i PCen, for å slette oppdateringen og legge over Tyri-kartet fra dybdekart.no. (Mark 4 HDI er også kompatibel med Insight Genesis, det skal testes mer etterhvert.) Trykk Menu-Menu-System og Søk etter filer for å se hva Marken leser på minnekortet. I dette tilfellet de to kartfilene som utgjør kartet for Tyrifjorden.

blogger-image-1716173000.jpg

Siden alt så ok ut, flytter jeg markøren i kartplotteren bort til Tyrifjorden, og jaggu viste den ikke kartet. Med zoom langt ute er det ikke lett å tyde noe som helst på en kartplotter, men på 4,3" skjerm må jeg zoome langt ut for å få hele Tyrifjorden inn på skjermen.

blogger-image--1398761060.jpg

Men når jeg zoomer inn i kartet blir det mer fornuftig:

blogger-image-1468918348.jpg

Passe langt inn, rundt 100-50 meter, begynner det å bli riktig bra.

blogger-image-2014371931.jpg

Jeg får zoomet inn til 5 meter, som er litt mer enn de 3 meterne jeg kunne zoome til med Elite 5 CHIRP. Det spiller forsåvidt ingen rolle om man kan zoome til 3 eller 5 meter, i praksis har det ingen betydning.

Det som derimot har betydning er forskjellen på gråtoneskjerm og fargeskjerm på en kartplotter. Kartene på dybdekart.no er laget med tanke på fargeskjerm, og de sterkeste fargene i kartet (rød og mørkeblå) blir begge mer eller mindre helt sorte på gråtoneskjermen i Mark 4 HDI. Sammenlikner du bildene over, med bildet under, er det liten tvil om hva som er lettest å lese.

oy%2Btyri.png

Steg fire er montering av giveren på vakuumløfteren.

En vakuumløfter er egentlig beregnet på å løfte gjenstander med blank og glatt overflate, og er glassmesterens beste venn. Vakuumløfteren har to svakheter til den bruken vi snakker om her, den ene er at den må ha en plan (og ren) flate å suge seg fast på, den andre er at metalldelene ruster i saltvann. Førstnevnte ulempe gjør at det er lurt å ta med seg en klut, så man får skrubbet bort møkk og alger der vakumløfteren skal festes. Får man først festet den skikkelig, skal det mer enn håndmakt til for å dra den løs, den slipper med andre ord ikke av seg selv så lenge flaten den festes mot er glatt og ren.

Andre alternativer ville vært en skruklemmeløsning eller innvendig montering. Begge deler fungerer i gitte tilfeller, så her må man nesten vurdere hva som passer best for den enkelte. Jeg kommer sannsynligvis til å kjøpe eller lage en skruklemmeløsning også, så de fleste alternativene av flytende farkoster kan brukes.

Jeg har tidligere brukt denne vakuumløfteren for testing av diverse ekkoloddgivere. Bildet under viser patentet med en annen ekkoloddgiver fra Lowrance, 83/200/455/800-HDI.

Vansj%C3%B8+20.07+(3).JPG

Steg fem blir en testtur på vannet.

Det kommer jeg tilbake til. :)

Alternativer?Man kan gjøre dette mer fancy enn jeg har gjort, og sikkert også enklere. Eksempler på mer fancy løsninger er å erstatte kabelgjennomføringen med kontakt og støpsel, så slipper man en løs kabel som henger fra kassen. Man kan koble til et sigarettenneruttak eller en USB-port for å ha tilgang til å lade eller drive andre ting enn ekkoloddet, eller hva med en LED-lykt felt inn i kassens kortende så man har en lommelykt lett tilgjengelig? Jeg kunne også kjøpt en egen lader for å ha i boksen, så det bare hadde vært å plugge på strømmen hjemme for å lade batteriet. Her er det bare å bruke det man har av kreativitet, men husk at batteriet skal ha nok ampere til å drive det du kobler til så lenge du ønsker at det skal drives.

Andre rimelige modeller som kan brukes på mye av den samme måten er Raymarine Dragonfly 4 DVS, Humminbird Helix og Garmin echoMAP 42dv. De stiller dog ikke på langt nær like sterkt når det kommer til kartsiden, så valget ble ganske enkelt for min del.

PS:
På mine farkoster fungerer sugekoppløsningen bra, men det er ikke alltid den fungerer på andre båter. Sugekoppen er avhengig av en glatt overflate for å få feste, så på feks en trebåt eller en båt i rotasjonsstøpt plast (feks Pioneer) fungerer den ikke. Jeg har derfor komplettert sugekoppen med denne:

01609-W83_11088.jpg

Det er denne jeg har kjøpt:

Endret av erik
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Softwareoppdatering for Humminbird ONIX - og ny fjernkontroll

Software 2.300 til ONIX er nettopp sluppet, og nå begynner ONIX å bli en reell konkurrent for opptil flere merker. Den største nyheten i denne oppdateringen er muligheten for å kjøre ONIX i nettverk med de klassiske 800-, 900- og 1100- modellene.

Dessverre sier informasjonen ikke nøyaktig hva som kan deles på dette nettverket, utover waypoints. Det er lov å håpe at ekkoloddbilde, kartbilde og radarbilde kan deles, men det er litt merkelig at dette ikke listes opp? Vi lar uansett tvilen komme Humminbird til gode og gir nettverksmuligheten en tommel opp.

hum%2Blink.png

Se forøvrig Humminbirds offesielle informasjon HER.

Humminbird har også kommet med en trådløs fjernkontroll til ONIX, kalt AS RC 1. Denne bruker blåtann (Bluetooth) og baserer seg på at du kobler en mottager til Onixen, og så kan styre de mest brukte funksjonene fra fjernkontrollen.

dongle.png

remote.png

Du kan lese mer om fjernkontrollen HER.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Marinetraffic.com på PC og app - AIS i billigversjon

AIS er en glup innretning som gir mange muligheter og bidrar til økt sikkerhet til sjøs. Her skal vi se litt på hvordan du kan dra nytte av AIS uten de helt store investeringene.

AIS, Automatic Identification System, baserer seg på at informasjon om båtens navn, fart, kurs og navigasjonsstaus sendes fra båten via VHF til en landbase. Informasjonen kommer typisk fra en kombinasjon av GPS-systemet ombord og en AIS-enhet som inneholder informasjon om båtens navn, registreringsnummer og tilsvarende. Denne informasjonen sendes som nevnt til en landbase (så lenge den er innenfor rekkevidde med VHF) og generelt ut på VHF til alle båter innenfor rekkevidde.

Jeg har innstallert en Lowrance Link-8 VHF radio i båten, som har innebygget AIS-mottager. Med denne koblet til kartplotterne ombord, kan jeg altså få opp AIS-informasjon fra omkringliggende fartøy rett på kartplotteren min. Problemet er at jeg ikke har fått montert antennen til VHFen enda, så da kan det være greit med et alternativ så lenge.

På nett finner du et slikt alternativ her: http://www.marinetraffic.com/no/ais/home og det kan for eksempel se slik ut i Indre Oslofjord med satelittbilde som bakgrunn:

AIS%2Boversikt.png

Det er ikke bare båter som kan utstyres med AIS-sendere. Også sjømerker og fyrlykter kan ha dette, noe du ser eksempler på i bildet over i form av rosa prikker. Fargene på fartøyene sier noe om typen båt. Mørkeblå er passasjerbåter som fergene som går på kryss og tvers i Oslofjorden, lys blå er arbeidsbåter som slepebåter, rødorange er fiskebåter etc. I bildet over har jeg satt en rød ring rundt en mørkeblå båt ved navn "Kongen" og ved å klikke på den kommer det opp mer informasjon om fartøyet:

AIS%2Bkongen.png

Hva slags informasjon som kommer opp avhenger av hva slags informasjon som er tilgjengelig. Yrkesfartøy ala Kongen har ofte mye tilgjengelig informasjon, som man kan se enda nøyere på ved å klikke på "Detaljer om fartøyet". I eksempelet Kongen, ser dette slik ut:

AIS%2BKongen%2Bdetaljer.png

Absolutt en morsom nettside, men ute i egen båt er kanskje appen for mobile enheter som smarttelefon og nettbrett mer anvendelig. Tjenesten er tilgjengelig via apper for både IOS, Android og Windows, i AppStore på min Ipad kostet appen 39,-.

Et søk på marinetraffic.com i Appstore sendte meg rett på riktig app.

App%2Bi%2Bappstore.PNG

Med appen nedlastet, åpner jeg den og zoomer inn på Indre Oslofjord:

apningsbilde.PNG

Som du ser av skjermbildet over, er bakgrunnskartet som ligger standard i appen et klassisk kart, ikke satellittbildet som vi så på PC. Fordelen med dette er at nedlastingstiden blir vesentlig mindre, særlig hvis man sitter på et tregt mobilnett. Men via innstillingne kan du endre dette til det samme satellittbildet vi så på PC, og du kan også kjøpe en tilleggstjeneste som gir deg nautiske kart (sjøkart) som bakgrunn. På bildet over ser vi en lyseblå båt på vei fra Nesodden og innover mot Oslo Havn, den kan vi ta en nærmere kikk på ved å klikke på den:

3.PNG

Båten er tydeligvis norskregistrert, og heter "Redningen". Båtens retning er gitt ved veien båtsymbolet peker, og båtens beregnede fart er 27,5 knop, her går det med andre ord rimelig radig over fjorden. Ved å trykke på pilen ved siden av båtens navn, kan vi få opp enda mer informasjon om fartøyet.

Redningen%2B1.PNG

Vi ser at dette er et SAR-fartøy (Search And Rescue), med andre ord er det en redningsbåt. Ved å scrolle nedover kan vi se ytterligere informasjon.

redningen%2B2.PNG

Her ser vi fartøyets avstand fra vår posisjon, beregnet tid til ankomst ved vår posisjon (7 minutter, men jeg befinner meg godt inn på land) og vi kan få opp historikk om fartøyets anløp til forskjellige havner.

Appen oppdaterer seg noe rykkvis. Fartøyene på oversiktsbildet følges ikke i realtid, det er en liten forsinkelse. For at et fartøy skal vises, må det både ha en AIS-sender, og være nære nok en mottagerstasjon på land til at appen kan få inn signalet. Dette er med andre ord ikke et fullgodt alternativ til skikkelig AIS koblet til en kartplotter ombord i egen båt, men definitivt mye bedre enn ingenting. Husk at for at appen skal fungere, må du ha mobildekning.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Integrasjonen mellom Humminbird ONIX og 800, 900 og 1100 seriene er fortsatt en vits, det er bare waypoints som deles.

Se post 447 i tråden under (Humminbird ONIX & ION Series Information Resource på BBC boards)

http://www.bbcboards.net/humminbird-sonar-gps/486412-humminbird-onix-ion-series-information-resource-23.html#post6418099

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Her er "dingsen" jeg nevnte tidligere Maksinisten. Kommer med en test etterhvert som jeg har fått brukt SonarServer litt mer selv.

SonarServer - mer WIFI

Det begynner etterhvert å bli mange alternativer for trådløs kommunikasjon mellom ymse dingser i båten. Felles for mange av de er at de krever at du har relativt dyr elektronikk i båten fra før. Her er en variant som du kan bruke med både enklere, eldre og billigere kombienheter.

SonarServer er ment å bruke mot Navionics sin app til IOS (Apple) og Android app for mobiltelefon og nettbrett.
blogger-image-1827408372.jpg
Boksen omdanner NMEA0183 fra ledning til et trådløst signal som du igjen kan bruke mot nettbrett eller smarttelefon (eller begge deler samtidig). I bruk med Navionics Boating vil dette gi to fordeler:
- Båtens posisjon i kartbildet i appen baseres på posisjonsdata fra båtens GPS, ikke fra GPSen i nettbrettet/ smarttelefonen. Dette vil ofte gi mye sikrere posisjon, og ikke minst fungerer det på "WIFI-only", dvs modeller uten intern GPS.
- Posisjon sammen med dybde gir mulighet for å bruke Navionics SonarCharts Live.
Live-funksjonen av Navionics sin app har jeg testet og skrevet om to ganger tidligere, trenger du en oppfriskning kan du lese om testen i saltvann HER, og testen i ferskvann HER. I mine tester har jeg brukt Lowrance og Simrad kombienheter sammen med modulen GoFree WIFI. Dette er relativt nytt og kostbart utstyr, og ikke alle kan eller vil bruke såpass mye penger. Interessen for kartlegging er dog stigende, og SonarServer gjør altså noe med kostnadsspørsmålet. Vær litt obs på at selv om Live-mappingen fungerer i saltvann, så oppdateres ikke Navionics SonarCharts med dine data. I ferskvann fungerer det strålende, begrensingen i saltvann handler om lover og regler, ikke teknikken som sådan.
Utstyret jeg nevnte over baserer sin WIFI på ethernet, men har også NMEA-data. Her er det et markant skille mot SonarServer, som baserer seg på NMEA-data til å begynne med. Du vil altså ikke kunne speile eller styre ekkoloddskjermen med SonarServer, slik du kan med feks GoFree WIFI.
Selve boksen koster 140 EUR, altså rundt 1.270,- norske kroner. (Porto, MVA og fortollingsgebyr kommer i tillegg, så forvent en pris nærmere 2.000,- innen den er i en norsk butikk eller i postkassen din.) SonarServer er dermed marginalt billigere enn for eksempel GoFree WIFI modulen til Lowrance/ Simrad.
Det som ikke er videre godt forklart, er om SonarServer også kan brukes til andre ting enn Navionics sin app. I prinsippet bør dette kunne brukes mot det meste av kartapper på mobile dingser, og tilsvarende på PC. Det er endel apper og programmer som støtter trådløst NME0183 i dag, men her må det nok litt utvikling til. Antallet apper og programmer som faktisk er i stand til å ta i mot NMEA-data trådløst er ikke enormt, men det er helt klart stigende. Fremtiden er trådløs, men om den baseres på NMEA0183 eller NMEA2000 kan nok diskuteres.

Hvis du ikke synes NMEA0183 er noe gøy, eller har en såpass ny kombienhet i båten at den har NMEA2000, har Digital Yachts et alternativ som omdanner NMEA2000-data til WIFI.
NavLinkjj-350x350.jpg
NavLink kan brukes mot Navionics, men støtter offesielt PC-programmer som OpenCPN, og dette gjør den ganske så versatil for båter hvor man har en PC eller Mac ombord. Denne varianten er utvilsomt noe mer fremtidsrettet, og den er dessuten ikke spesielt rettet inn mot Navionics sin app. Den koster 550,- USD så innen du har den i postkassen ryker du fort på 5.500,- med MVA og porto. Den er altså et vesentlig dyrere alternativ. Versatilitet og fremtidsutsikter koster tydeligvis penger...
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Insight Planner er oppdatert

Insight Planner er Navicos program for ruteplanlegging, visning av kart og waypointorganisering på PC. Navico står bak elektronikkmerkene Lowrance, Simrad og B&G, og dette programmet er selvfølgelig spesiallaget for å brukes i kombinasjon med disse merkene.

Programmet som kan kjøpes på og lastes ned fra Gofree Store har jeg brukt mye de siste par årene. Jeg bruker først og fremst programmet for å sjekke at kartene jeg lager til Dybdekart.no fungerer som de skal før de legges ut, men jeg bruker det også ved utvikling av kartene våre.

Nå er altså en ny versjon av programvaren sluppet, versjon 1.2.01. Endringene fra forrige versjon er:

  • Nytt linjalverktøy for å måle avstander med når du lager ruter.
  • Fikset en bugg med feil tid i USR-filer
  • Fikset en bugg ved opprettelse av waypoints i programmet.

Slik oppdaterer du:

Insight%2BPlanner.png

Trykk på "Help" i menylinjen øverst, velg så "Update". Deretter er det bare å følge instruksjonene som tar deg gjennom oppdateringen. Du mister ingen waypoints, kart etc ved oppdateringen. Du må selvfølgelig ha internettilkobling under oppdateringen, siden programmet henter oppdateringen på nett.

Skjermbildet over viser forresten Vansjøkartet på dybdekart.no, du ser på Mosseelva ved Nedre Vrangen.
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Simrad GO7 - Simrad goes cheap?

Jeg har tidligere skrevet om Simrads NSS Evo2, og har hatt gleden av å ha en i båten et halvt års tid. Nå prøver Simrad seg med en enklere modell, kall det Simrads svar på Lowrance Elite CHIRP.
Go7_FF_md.jpg

GO7 har en 7" widescreen multitouch skjerm med en oppløsning på 800X480 pixler. I motsetning til NSS Evo2 har den altså ingen knapper, men hvis du virkelig vil ha knapper kan den kobles til et OP40-tastatur med NMEA2000. Dermed får du alle tastene du måtte føle for, og kan plassere tastaturet der det passer deg uavhengig av hvor skjermen plasseres.
OP40-Controller-Front_md.jpg

Men den virkelig store forskjellen mot NSS Evo2 får vi et hint om når vi ser på baksiden av GO7:
Go7_BF_md.jpg

Baksiden vitner om en port for et Micro SD minnekort, en port for strømkabel, en port for NMEA2000 og en port for ekkoloddgiver (den blå). Her er det altså ingen port ethernet eller StructureScan-giver.

GO7 kan altså ikke vise structurescan (men downscan), den kan ikke dele ekkolodd- eller kartbilde med andre skjermer og den kan ikke kobles mot radar. Helt klart en enklere enhet enn NSS Evo2 og Lowrance HDS nettverksmessig, men likevel mer nettverksvennlig enn Lowrance Elite siden GO7 ikke har de samme begrensningene i sitt NMEA2000-nettverk som Elite 7 og Elite 9 har. GO7 kan derfor vise for eksempel motordata via NMEA2000.

GO7 har innebygget WIFI og Bluetooth. Speiling av skjermen, kontroll over skjermen via nettbrett, nettilgang mot GoFree-butikken og Insight Genesis og Navionics Live fungerer derfor som for dens dyrere brødre.

GO7 er ment å brukes med de samme ekkoloddgiverne som Lowrance Elite HDI/ Elite CHIRP. Den har et innebygget CHIRP-ekkolodd som er ment å brukes med disse giverne, og sånn sett er ekkoloddfunksjonene de samme, inkludert downscan. Men den virkelige gladnyheten er at den også er kompatibel med Airmars TM150M/B150M. De giverne har jeg skrevet endel om før, du kan lese det på HOOKED her.

http://youtu.be/NXRBhxxPN5A

Jeg er litt i tvil om hvor Simrad egentlig vil med GO7. Videoen i linken over tyder på daycruisere og sol/bad-folket. En litt mer sexy Lowrance Elite CHIRP? Med kompabilitet mot Airmar, men uten ethernet, bør den være et meget godt alternativ for sportsfiskere som vil ha bra ekkolodd, men ikke radar eller flere skjermer. Veil pris i Norge er 10.595,- uten ekkoloddgiver.

Endret av erik
Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 weeks later...

Open Street Map - som bakgrunn på Lowrance eller Simrad

Open Street Map (OSM) er kartnerdenes store hevn, eller entusiastens himmel, alt ettersom hvem du spør.

Undertegnede er selvfølgelig stor fan av OSM, og her skal vi se et eksempel på hva DU kan få ut av dette. OSM er nemlig ikke bare egnet på land, du kan bruke det i båten også. Disse kartene inneholder IKKE dybder, for bruk i båt er dette et bakgrunnskart, IKKE noe du bruker for å forstå hva som er under vann. Men kanskje dette kan kombineres med dybdekart? Les videre og bli vis....

Vi begynner med å laste ned OSM-filer til PCen vår. Last ned her (osm.pbf-varianten er den du skal ha for dette):
http://download.geofabrik.de/europe.html
Velg landet du skal lage kart for, Norge i mitt tilfelle, og du kommer hit.

Norway.png

Se rød sirkel på bildet over for filformatet du skal bruke. Last ned til et passelig sted på din PC, kall mappen for noe fornuftig, for eksempel "OSM Norge". Filen er stor, så dette kan ta litt tid hvis du sitter på en treg internettlinje.

Så starter du Insight Map Creator (IMC). IMC kan lastes ned gratis fra Navicos nettbutikk, du må registrere deg for å laste ned. Etter at du har bestilt IMC får du en mail med link til nedlasting. (Den mailen er lett kryptisk, men fin leser du den ser du linken.)

Kjør IMC i "vector mode", du endrer dette via "View":
startbilde%2BIMC.png
Se på bildet under for å se hva du skal trykke på etter View:
Vector%2BIMC.png
Så langt er det veldig enkelt, og vi har ikke gjort noe annet enn vi uansett gjør når vi omdanner kartfiler til at5-formatet våre Lowrance og Simrad bruker. Men nå endrer dette seg, så her gjelder det å holde tungen rett i munnen. Trykk på "Advanced Options, og huk av på "Project Based Naming". (Rød sirkel på bildet under.)
IMC%2Bproject%2Bbased%2Bmapping.png
Før vi går videre, skal vi se litt på "Atlas Version" (blå sirkel på bildet over). Jeg skal ikke kjede deg med noen lengre utlegging her, men vær obs på at høy Atlas ikke er kompatibel med eldre enheter. For det vi gjør nå, kreves heller ikke høy Atlas, så versjon 7 holder.

Neste steg er å fortelle IMC hvor du lagret OSM-filen du lastet ned. I "Source Shapefiles"-delen trykker du på "Add Folders" (IKKE "Add Files"!), merket med rød ring i bildet under. Da åpnes et nytt vindu, hvor du må legge inn filstien dit du lagret OSM-filen. (Blå pil på bildet under).
IMC%2Bvelge%2Bfilmappe%2Binput.png
Når du har gjort dette vet IMC hvor den skal hente OSM-filen. Så velger du en mappe de ferdige filene skal ende opp i. i "Work Directory"-delen trykker du på "Browse...." og velger en mappe du vil at de ferdige at5-filene skal ende opp i. Dette bør være en tom mappe, IMC har lett for å overskrive andre filer i mappen den eksporterer til. Kall gjerne denne mappen "at5Norge" slik jeg gjorde. Navnet på mappen vil også bli navnet på det ferdige kartfilene. (Grønn pil på bildet under.)
IMC%2Bvelge%2Bfilmappe%2Boutput.png
Nå er du klar til å kjøre IMC. PÅ bildet under oppsummerer jeg hva vi nettopp gjorde:
- Rød pil for å velge mappen med OSM-fil.
- Grønn pil for å velge mappe vi skal eksportere til.
- Rød sirkel når du er klar for å kjøre.
IMC%2Bbuild.png
Det tar en god stund for IMC å omdanne såpass store filer som vi snakker om her, så nå skal du smøre deg med tålmodighet. Går dette unna på noen sekunder har du rett og slett gjort noe galt. Hvor lang tid det tar vil avhenge av din PC, men 30-40 minutter er helt naturlig. Når IMC er ferdig får du gladmeldingen nederst, "Process Complete!", markert med rød ring på bildet under.
IMC%2Bcomplete.png
I mappen du oppga som mål for eksporten fra IMC bør det nå se slik ut:
ferdige%2Bfiler.png
Merk at filene har fått navn fra mappen jeg eksporterte til. Dette gjør det enklere å huske hvilke filer som er hva på et minnekort man har flere sett med kartfiler på. Du kan nå kopiere over på et minnekort og bruke de i din Lowrance eller Simrad.

Så kommer den virkelige sukkerbiten. Disse kartfilene er bare et bakgrunnskart, men kan brukes SAMMEN med andre kart i vectorformat. Du legger bare disse kartfilene rett på minnekortet ditt, sammen med øvrige kartfiler, og din Lowrance eller Simrad vil nå lese alt som ett kart.

OSM%2Bmed%2Bdybdekart%2Bfiler.png

På bildet over ser du hvordan det ser ut på et minnekort med kartfiler fra Dybdekart.no OG kartfilene fra OSM vi nettopp har laget. Min første test sammen med kart fra Insight Genesis gikk ikke bra, men andre har fått det til (takk til Verner N for tipset) så jeg skal nok få til det også etterhvert. Oppdatering om IG og bakgrunnskart kommer....

blogger-image--425343501.jpg

Her kommer ENDA en sukkerbit.

Jeg har selvfølgelig gjort dette for lengst, og deler gjerne med akkurat deg. Litt lengre ned her finner du en link til min Google Disk, hvor du finner fiks ferdige at5-filer basert på OSM. Det er en fil per land, og filene er zippet (komprimert). Etter nedlasting, høyreklikk på filen og velg "unzipp"/ "pakk ut" eller noe tilsvarende.

Fordelen for deg som gjør dette selv, er at du gjør det med oppdatert OSM-fil. Jeg er for lat til å kjøre ut nye filer hver gang OSM oppdateres, noe som gjerne skjer ukentlig. All bruk av filene skjer for egen regning og risiko.

Link til filer for Norge, Sverige, Danmark og Finland:
https://drive.google.com/open?id=0B0BZCUj4aUVpdDVzb09JekZSeTQ
Det er en fil per land, last ned den som passer deg. Husk at de er zippet og bruk kun en av gangen på ett minnekort.

NB:
- Disse at5-filene kan IKKE brukes sammen med kart av raster-typen. De kan KUN brukes sammen med kart i vectorformat, for eksempel kart fra Reefmaster eller dybdekart.no
- Selv om at5-formatet komprimerer de opprinnelige kartfilene fra OSM, blir det fortsatt store kartfiler av dette. Du ødelegger ikke en eldre enhet hvis du prøver disse kartene, men kartplotteren din kan bli rimelig treg hvis ikke den er av relativt ny dato. I praksis vil jeg ikke anbefale dette på eldre enheter enn Lowrance HDS Gen 1.

Det formelle.

"Du står fritt til å kopiere, distribuere, overføre og tilpasse våre kart og data, så lenge du krediterer OpenStreetMap og dens bidragsytere. Hvis du endrer eller bygger videre på våre kart eller data, må du distribuere resultatet under samme lisens." Det er dette jeg benytter meg av her. Skulle du gjenta det jeg har gjort, må du altså passe på at OSM skal krediteres for dataene du bruker.
Full juridisk lekse kan du lese her:
https://www.openstreetmap.org/copyright

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Rigging av skojern og plugger

Tomic (en type plugg) og Apex (en type skojern) er blant mine favoritter ved trolling etter ørret i både saltvann og ferskvann. Noen nye er ferdig rigget, og noen gamle er freshet opp.

Mine Apex rigger jeg med 0,40 fluorcarbon. FC tåler gjerne litt mer mekanisk slitasje enn vanlig monofilament, og siden den bryter lyset på en spesiell måte, er den tilnærmet usynlig under vann.

blogger-image--1703940258.jpg

Jeg kapper altså av alt som følger med, og skifter også ut svirvler og enkeltkroken. Først trer jeg på en gummistopper, for å unngå gnissningsskader på Apexen og senen, så en crimp (0,8mm passer fint til 0,40mm sene) og til slutt en treblekrok.

blogger-image-1213155627.jpg
Resultatet ser slik ut.
blogger-image-1576683480.jpg
Med dette oppsettet går de veldig bra i vannet, og kroker godt. Krokstørrelsen kan man godt variere litt, for roligere gange på skjeden kan man bruke en tyngre krok, enten en som er større eller en som er grovere i godset.
Hele gjengen rigget og klare:

blogger-image--2075529143.jpg

blogger-image-595517004.jpg

Tomicene rigges også om. Enkeltkroken fjernes, og så varierer jeg litt med enten bare et par splittringer, kjede eller å crimpe kroken fast på de aller minste. Jeg bruker FC her også, men går opp til 0,50 mm pga slitestyrke. Lenkene fra Apexen er her gjenbrukt på de største Tomicene. Miljøvennlig og fint altså.

blogger-image-1727713115.jpg

blogger-image--1582208444.jpg

Jeg ryddet også opp i boksene mine. Endel Tomic hadde rustne kroker, og en Apex manglet hele riggingen.

blogger-image--1195182061.jpg

Etter en grundig runde med skrubb og litt rigg-jobb var hele gjengen klare til å legges tilbake i boksene sine.

blogger-image-888492156.jpg

Blyparavanene jeg kjøper modifiseres også litt, for å gjøre de enklere i bruk. Det viktigste er å sette på en splittring og snapphvirvel i bakkant, så man enkelt kan bytte fortommen mellom blyparavanen og wobleren/ pluggen/ skojernet/ flua eller hva det nå enn er man har bak blyparavanen.

blogger-image-1042874341.jpg

Ulempen med sånn småjobbing er at man blir skikkelig fiskesyk. Jeg kjenner at det er på tide å dorge litt ørret nå.

Endret av erik
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Boks for stingere - gjør det selv

Internett er en fantastisk ting på mange områder, ikke minst når det kommer til å spre gode ideer. Internett sprer mye dårlige ideer også, men det kan vi snakke om en annen gang.....

Jeg har lenge vært på utkikk etter en god måte å oppbevare mine stingere. Altså disse korte krokfortommene jeg bruker ved fiske med jigger og agnfisk. Du har tidligere lest en artikkel om hvordan jeg lager mine egne fortommer og stingere, den kan du lese igjen HER. Fortommene oppbevarer jeg i små plasposer med zipp-lock fra IKEA som heter ISTAD, men stingerne må i praksis inn i noe som gir beskyttelse for/ mot krokene.

Jeg kom over en kar som lagde sin egen løsning for stingere. Dessverre har jeg mistet linken til den smått geniale karen, men her kommer i hvertfall fremgangsmåten. Den begynner med en tur på Biltema (mange gode ideer har begynt der), for å kjøpe en slukboks og støtfangerbeskyttelse. Hvis du ikke har en skarp kniv og en avbiter, kan det være greit å kjøpe det også mens du er i gang.

Platen med cellegummi:
blogger-image--1137560915.jpg
Boksen ser slik ut:
blogger-image-1077129483.jpg
Begynner med å ta ut de løse skilleveggene. Følger opp med å ta av lokket. Det er lurt å demontere lokket før du begynner å skjære i de gjenværende skilleveggene. Både for å unngå å ødelegge selve lokket og for å få bedre tak på selve boksen i skjæreprosessen.
blogger-image-2014060024.jpg
Prosessen med å skjære ut de faste skilleveggene er en kjip en. Her er det bare å smøre seg med tålmodighet, og være forsiktig så du ikke skjærer ut biter av deg selv i steden. Det tok meg en times tid å få boksen så "ren" som jeg ville ha den. Man kan ikke få den helt flat inni, på grunn av at boksen "bølger" litt i bunnen.
For å tilpasse selve platen brukte jeg en grov saks. Resultatet ble slik:

blogger-image--520019952.jpg

Bruker du en tynnere plate (type billig sitteunderlag) kan du kanskje få plass til to lag med stingere, så lenge du bruker små kroker på stingerne. For min egen del har jeg ikke behov for å ha med meg så mange stingere, og til gjeddefisket er stingerne utstyrt med så grove kroker at det uansett ikke blir plass til to lag.

Jeg har valgt å la den siste av de faste skilleveggene stå igjen, og satt inn de løse skilleveggene slik at jeg får 6 mindre rom til jigghodene jeg bruker. Erfaringsmessig kan disse løse skilleveggene være i overkant løse, så jeg har limt de fast med hurtiglim så de skal holde seg på plass.

Boksen koster 45,- og beskyttelsesplaten 40,- Kniv og tang hadde jeg fra før, så med en total kostnad på 85,- må jeg si at dette ser veldig bra ut. Kvaliteten på Biltemas slukbokser er god, fult på høyde med Plano. Jeg har brukt disse boksene i flere år, og har enda ikke ødelagt noen av de, derimot har jeg slått hull i en Planoboks til 3-4 ganger prisen av Biltemaboksene.

Link til boksen, artikkel 45537:

http://www.biltema.no/no/Fritid/Fiske/Oppbevaring/Agnbokser-2000019339/

Link til støtfangerbeskyttelsen artikkel 37198:

http://www.biltema.no/no/Fritid/Campingvogn-og-bobil/Chassistilbehor/Stotfangerbeskytter-2000030810/

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Naviguide.se - Lowrance og Motorguide på ett sted

Det spørres om mye og mangt rundt i diverse nettforumer og på Facebook. Mange vil gjerne hjelpe til, og svarene kommer som regel fort. Kvaliteten på svarene kan man innimellom få grå hår i hodet av, Lowrance og Motorguide i Sverige har forsøkt å gjøre noe med det.

Bak Naviguide.se står først og fremst Thermoprodukter, som er grossist for Lowrance og Motorguide i Sverige, men jeg mistenker at de får litt drahjelp rett fra Lowrance og Motorguide også. Poenget med nettsiden er som så mange andre, å promotere sine produkter. Men denne nettsiden gjør mer enn bare å reklamere, den tar et steg til og lar deg stille spørsmål om Lowrance og Motorguide, som de så lar proffe eller "semiproffe" brukere besvare. Disse personene kan være alt fra ProStaffere for Lowrance og Motorguide, via ansatte i selskapene, til utenforstående personer man antar at vet hva de snakker om. Spørsmålet sendes ut til en gruppe mennesker, og så kommer svaret opp på nettsiden i en liste med spørsmål og svar (FAQ).

Når svaret på ditt spørsmål legges ut, står det som regel også hvem som har besvart spørsmålet. Her ser du et eksempel på spørsmål, og svar:

faq.png

Du finner FAQ for Lowrance her, med flere spørsmål og svar, samt en søkefunksjon:
http://www.naviguide.se/lowrance-faq/

Navguide har også spurt endel sportsfiskere om deres innstillinger av sine Lowrance-enheter. På alle Lowrance over en viss pris, kan du ta innstillingene du har gjort på enheten og lagre på et minnekort. Ved å sette minnekortet i en PC, kan du så la andre få ta del i disse innstillingene. Du laster over filen med innstillinger på et minnekort, putter minnekortet i enheten din, og importerer de.

En slik deling av innstillinger har både fordeler og ulemper. Det ideelle er selvfølgelig at den enkelte bruker selv setter seg inn i hvilke innstillinger som gjelder under hvilke forhold. Da blir brukeren i stand til å fikse dette selv, og lærer en hel del underveis. Å få andres innstillinger er ingen mirakelkur, men det kan kanskje hjelpe litt på. Det er mange nybegynnere der ute som rett og slett går seg litt vill i menyene, og ved å dele kan man se hva andre har gjort og kanskje lære litt av det.

Jeg er først ute med å dele innstillinger, du kan lese om de og laste ned her:
http://www.naviguide.se/fiska-som/
Vær obs på at disse innstillingene forutsetter at du har det samme utstyret som meg, dvs Lowrance HDS, SonarHub og Airmar TM150M, og at HDS og Sonarhub har oppdatert software.

Endret av erik
Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 3 weeks later...

Arngren.no - Skuffa!

Vanligvis bestiller jeg slike "dingser" som dette via ebay. Leveringstiden blir gjerne lang fra Kina, men prisen er en brøkdel av å handle hos en norsk forhandler. Siden disse "dingsene" nettopp er billige, plager det meg ikke at jeg ikke kan slå i bordet med Forbrukerkjøpsloven dersom noe går i stykker. Men nå var altså laderen jeg kjøpte på ebay ødelagt, og jeg trengte en erstatning fort for å komme videre i prosjektet mitt.

Jeg bestilte laderen fra Arngren.no etter at jeg først hadde snakket med de på telefonen om hva slags lader jeg skulle ha. Samtalen var riktig hyggelig, og jeg fikk den hjelpen jeg trengte (trodde jeg). Laderen jeg ble anbefalt var riktignok svindyr sammenliknet med de jeg fant på ebay, men jeg har forståelse for at det koster penger å drive business i Norge.

Jeg fikk ikke noe svar på bestillingsmailen min, ikke engang en automatisk svarmail av typen "Din henvendelse er mottatt". Noen dager senere sendte jeg en ny mail, og lurte på hvor det ble av laderen min, og om jeg kunne få et pakkesporingsnummer. Den mailen fikk jeg svar på, laderen var utsolgt.
11 dager senere kom laderen, tilsynelatende sendt rett fra Arngrens leverandør. Det er bra at den ble sendt rett derfra, for å spare tid. Det som ikke er helt bra, er at jeg fortsatt ikke har fått kvittering på laderen, noe Arngren er lovpålagt å sende.
Overraskelse nummer to var at laderen mangler kabel for å plugge den i veggen! I bruksanvisningen ser jeg at jeg må ha en adapter som gir 11-18 volt DC for å bruke laderen.
Skjermbilde av laderen på Arngren.no:
blogger-image--17493289.jpg
Det er helt riktig at det ikke står i spesifikasjonen at det følger med adapter. Jeg burde kanskje ha skjønt at det betyr at den ikke følger med? Ja, jeg burde sikkert skjønt det. Nei, jeg er ikke fornøyd med at det ikke fremgår klarere at du trenger enda en dings.
Hva som kom i pakken:

blogger-image-977088722.jpg

Dette synes jeg at jeg burde blitt informert om på telefonen. Såpass forventer jeg faktisk av en norsk forhandler. Hadde jeg blitt opplyst om dette, hadde jeg kjøpt adapteren i samme omgang, og Arngren hadde tjent noen kroner ekstra. Ved å la være å opplyse om adapteren, måtte jeg i gang med enda en bestilling, og den ble garantert ikke til Arngren....

Men ladere fungerer også med strøm fra et vanlig 12V-batteri, så etter en runde i boden kom jeg i hvertfall i gang med lading av diverse små batterier.

blogger-image--1231736546.jpg

Etter en bestilling via ebay og et par ukers venting kom også adapteren jeg trengte for å plugge laderen i veggen, og alt ble såre vel. Alle veier leder til Rom, det er bare at noen av de er mer svingete enn andre.

Endret av erik
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Snekkerbua - norske håndlagde woblere

Terje Thon er mannen bak Snekkerbua. Han er en ivrig trollingfisker, som dessuten har vist svært så nevenyttige evner tidligere. Det er flere (inkludert meg) som har fått tips av ham om hvordan trollingbåter kan utstyres og innredes.

Men Snekkerbua handler ikke båter, det handler om woblere. Terje har to modeller i produksjon allerede, som han kaller Troll. De har samme silhuett, men kommer i henholdsvis 90 og 110 millimeter.

Fargekart%2B1.jpg

Jeg var på årsmøtet til Hadeland og Ringerike Trollingklubb for å holde et foredrag om dybdekart.no. Terje er en av ildsjelene i klubben, og det var nok ikke helt tilfeldig at klubbens avskjedsgave til foredragsholderen var nettopp en Troll. Jeg er derfor blitt stolt eier av en stykk Troll 90.

Min%2Bwobler%2B1.jpg

Ikke vet jeg om Terje har utviklet evner som tankeleser, men akkurat den fargen er en av mine desiderte favoritter til trolling etter ørret i klart vann. Denne tassen kan garantert se frem i mot mange timer i vannet i Tyrifjorden.

Finishen på woblerne holder høy kvalitet, og jeg mistenker at de går meget pent i vannet. De er ekstremt lette, så dette er ikke noe å kaste med, men så lette woblere pleier å få fin gange. Trollet har fått testet seg i både Tyrifjorden og oslofjorden, og gangen er knallfin med en treblekrok i lenke. Med to treblekroker og splittring får den litt roligere gange.

I følge Terje er en ny modell på gang også. Modellen kommer sannsynligvis til å hete Troll 90s, har smalere kropp enn Troll 90 og sadelskje av samme type som Rapala Scatter Rap.

Siden woblerne også spraylakkeres for hånd, kan farger tilpasses kundens ønsker. Fargene på de øverste bildet er i så måte å anse som eksempler. Man kan også få relakkert gamle slagere, slik som denne pluggen som har fått nytt liv:

Lakkert%2Bplugg.jpg

Ta kontakt med Snekkerbua for priser og alternativer. Du finner Snekkerbua på Facebook:
Snekkerbua LINK

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Laster...
 Share

×
×
  • Opprett ny...

Important Information

By using this site, you agree to our Bruksvilkår.