Gå til innhold
Fiskersiden

Sommeren kort oppsummert


andkr
 Share

Recommended Posts

Denne sommeren har bydd på mange flotte turer på jakt etter nye arter. Noen har det også blitt. Her er en liten rapport om fiske denne sommeren. (mye bilder og ikke fullt så mye tekst)

Sommeren startet egentlig med en liten artsturne for å få krysset av noen nye ferskvannsarter på artslista. Kan leses om i (en liten tur for artspåfyll). Etter dette var Preben og jeg inne en liten tur for få krysset av blant annet dvergmallle,brasme og hork. Vi blanket på brasme men hork og dvergmalle fikk vi.

Vi startet å fiske i 10 tiden og avsluttet rundt 3-4 tiden neste morgen. Det tok ikke mange minuttene etter at snøret hadde funnet veien ut, før det var napp. Opp kommer en dvergmalle og jeg kan notere meg for ny art. Av overbegeistring for denne fisken ga vi oss ikke før vi hadde hatt 10-11 stykker på land.DSC_0735_zps8vn6ztqy.jpg Dvergmalle 160g

Etter denne turen ble vi enige om at jeg skulle hjelpe Preben med å få lurt opp en gullbust og at jeg kanskje skulle få jubileums art nr 80 i form av en gjedde. Når vi ankommer plassen, tar det ikke lange tiden før Preben noterer seg gullbust som ny art. Gjedda for min del er det verre med men til slutt er det et beist av en gjedde som blir med hele veie opp og jubileums arten er et faktum.

11903549_1220839467941671_1307062359_n_z

art er art..

Jeg var en på en målrettet tur etter horngjel, siden det er en art jeg bare hadde fått en gang tidligere og manglet dokumentasjon på. En dupp med makrell under var løsningen og man kunne bedrive ett morsomt fiske med denne lille sverdfisken.

Uten%20navn_zpszbgf1yyq.png

Horngjel 480g

Deretter var det tid for litt testfiske og mye tid blir brukt på å få lurt opp noen rødknurr og kanskje en slettvar.

Denne sommeren har det løsnet ganske bra på rødknurrfronten, men for min del lever drømmen om den riktig store videre.DSC_0049_zpsl1bg0cuc.jpg

Rødknurr 510g

Festivalen er jo alltid ett av årets høydepunkt og man må jo selvfølgelig delta . På lag med Vik og Arobo utgjorde vi Team Langesundjuniorene. Vi lå ann til en 10.plass etter dag 1. Totalt hadde vi 21 innveide arter etter dag 2,men når snittstørrelsen var lav så falt vi ned på en 18.plass. Fiskemessig var vel høydepunktet for min del, når jeg på dag 1 kjentedet var annerledes napping og en liten slettvar kommer seilende opp fra dypet. Slettvar er en skikkelig møkkafisk som jeg har kødda til flere ganger, så det gikk ganske vilt for seg når denne kom opp.. Fisken var under minstemål å ga derfor ikke noen poeng. Woho..!

DSC_0052%20WEB_zpsdbcyqziv.jpg

Slettvar 220g

Når festivalen var slutt og skolestarten begynner å nærme seg,tok jeg og Preben nok en gang turen inn mot Oslo. Planen var egentlig å rekke flest mulig arter, men i kjent stil går ikke disse turene helt som planlagt og vi bruker for mye tid på hver av artene. Men med god hjelp fra Vetle og Daniel får vi allikevel truet opp noen nye arter.

IMG_20150812_225310_zpsw9azvhs7.jpg

Brasme 1380g

11850763_10155950208430611_589288730_n_z

ehhm tja.. krøkle 9,1g

11880310_10155950208095611_1388452609_n_

Regnbueørret 370g

Planen var egentlig å få med seg en pelamide også, men det rakk vi aldri.Vi måtte derfor inn igjen ett par helger senere. Med båten på vannet og trua på topp, tøffet vi rundt i bunnefjorden. Det gikk nok en gang som det måtte gå..blanking. Skal innrømme det var ganske kjipt å måtte reise hjem uten den fine fighteren..

IMG_20150822_062541_zpsiqd48akr.jpg

Ble nok tid til stemningsbilder..

Vel hjemme ringer Andreas vik og vi avtaler en spontantur etter rødknurr. Vi kjører mot den vanlige plassen som inneholder mange men for det meste små rødknurr. det tar ikke lange tiden før jeg har napp og to rødknurr dukker opp under båten. Ingen store, men gøy med double. Andreas får også en rødknurr og melder med den ferske artsfiskeren Tobias som er på vei ut. Ikke lenge etter han har tøffet bort til plassen sin, hører vi ett jubelbrøl og vi kjører mot han for å bistå med kamera og vekt.

erlnNOb_zpsgaa9jrnl.jpg

Dobbel rødknurr

Etter veiing og fotografering bestemmer vi oss for å ta et siste drift litt lenger ut. Det var bra vi gjorde for overraskende nok finner to taggmakrell agnet mitt og jeg noterer meg for sommerens siste nye art. En liten trøst etter blankinga på pelamide..

VZlgcmB_zpsd6azqi7e.jpg

Takk til alle som har kommet med tips og triks :) Spesielt takk til Vetle og Daniel som har stålkontroll i ferskvann :)

Endret av andkr
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Laster...
 Share

×
×
  • Opprett ny...

Important Information

By using this site, you agree to our Bruksvilkår.